AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1741 Skrevet 5. mars 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er i såfall vekdig rart at datteren bønnfaller mor om legehjelp og moren nekter. Anonymkode: e6f50...7f1 A ville ha legehjelp. Moren nektet legehjelp og skulle styre eget løp. Dattera nekter å spise frem til hun får legehjelp. Eller noe i den duren Anonymkode: 11015...c25 3
Vampyrina Skrevet 5. mars 2018 #1742 Skrevet 5. mars 2018 Jeg har tenkt på at utsagnet til Angelica om ønsket om å være «normal», kan ha hatt å gjøre med at hun var lei av alt som moren la opp til rundt henne?? 22
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1743 Skrevet 5. mars 2018 3 minutter siden, Vampyrina skrev: Jeg har tenkt på at utsagnet til Angelica om ønsket om å være «normal», kan ha hatt å gjøre med at hun var lei av alt som moren la opp til rundt henne?? Jepp. Det er det jeg tror. Anonymkode: e6f50...7f1 6
Libertas Skrevet 5. mars 2018 #1744 Skrevet 5. mars 2018 3 minutter siden, Vampyrina skrev: Jeg har tenkt på at utsagnet til Angelica om ønsket om å være «normal», kan ha hatt å gjøre med at hun var lei av alt som moren la opp til rundt henne?? Det skal du ikke se bort ifra! Sett utenfra uten utdannelse innen psykologi, så vil jeg si at med mors kontroll og oppmerkssomhetsbehov kan det ligge en sannhet i det du sier. 7
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1745 Skrevet 5. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå har jeg sett nyhetene både på tv2 og NRK, og nå har tonen endret seg betraktelig etter dagens vitnemål. Moren skal visst i aksjon på torsdag. Anonymkode: 59d11...41f "Ifølge NRK sier forsvarer Ann-Turid Bugge at tiltalte vil forsøke å være tilstede på torsdag, da retten skal få høre opptak eller opplesning av tiltaltes forklaring i politiavhør og fengslingsmøte. – Vi kan ikke garantere at hun orker, men hun er villig til å prøve, sier Bugge til NRK."https://www.oa.no/valdres-saken/valdres-tingrett/gjovik/valdres-saken-pekepinn-pa-at-mor-og-datter-overnattet-i-hver-sin-hytte/s/5-35-581584 Anonymkode: fad9c...735 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1746 Skrevet 5. mars 2018 Skal tiltalte være til stede på torsdag kun for å lytte til opptak,eller skal hun også forklare seg? (" tiltalte vil forsøke å være tilstede på torsdag, da retten skal få høre opptak eller opplesning av tiltaltes forklaring i politiavhør og fengslingsmøte. ") Anonymkode: fad9c...735 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1747 Skrevet 5. mars 2018 Slik jeg forstod det på nyhetene på NRK tidligere i dag så var det snakk om at moren eventuelt skulle komme med utfyllende kommentarer til avhøret når det blir opplest (ikke at jeg personlig tror det kommer til å skje), så da betyr det vel at moren fortsatt har rett til å forklare seg? Er det forresten noen som vet om mor har gyldig grunn for fravær? Man har jo ikke bare rett til å være tilstede i en straffesak mot seg, men også en plikt. Hun er vel da i utgangspunktet forpliktet til å sitte på bakrommet og følge med ved videooverføring? Anonymkode: 7fdbe...473 8
Vampyrina Skrevet 5. mars 2018 #1748 Skrevet 5. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Slik jeg forstod det på nyhetene på NRK tidligere i dag så var det snakk om at moren eventuelt skulle komme med utfyllende kommentarer til avhøret når det blir opplest (ikke at jeg personlig tror det kommer til å skje), så da betyr det vel at moren fortsatt har rett til å forklare seg? Er det forresten noen som vet om mor har gyldig grunn for fravær? Man har jo ikke bare rett til å være tilstede i en straffesak mot seg, men også en plikt. Hun er vel da i utgangspunktet forpliktet til å sitte på bakrommet og følge med ved videooverføring? Anonymkode: 7fdbe...473 Hun hadde vel søkt om fritak i dag og fått det innvilget, leste jeg. 1
Sveva Skrevet 5. mars 2018 #1749 Skrevet 5. mars 2018 2 timer siden, Vampen skrev: Og Jeg jobber i skolen, og jeg kan ikke annet enn å signere helhjertet. For mange av oss er denne saken viktig på flere nivå. Som medmenneske, voksen og eventuelt forelder. Men for noen av oss er den også viktig på et profesjonelt nivå, fordi vi har jobber som gjør at vi kommer i kontakt med både barn og foreldre. Jeg har nådd et punkt hvor en del av meg har mest lyst til å melde seg ut, og bare få med seg en og annen overskrift når jeg leser avisa. Men fordi jeg har den jobben jeg har, så føler jeg meg forpliktet til å følge med, i et slags håp om å lære noe og samtidig tvinge meg selv til å akseptere en ganske brutal påminnelse om at vi MÅ tørre å se. Jeg har fulgt denne saken med en klump i magen hele veien. Først var det en slags forferdelse over at en mobbesituasjon kunne ende så tragisk, tilsynelatende uten at skolene hadde reagert. Så snublet jeg helt tilfeldig over artikkelen i Budstikka, og forferdelsen over skoler som sviktet ble til forferdelse over skoler som tok mange grep, uten at det hjalp. Skal det være noe som helst håp om å lære noe av denne saken, så må vi forstå den. Vi må forstå hvordan systemet fungerer, hvor det er for dårlig og hva som har sviktet. Men vi må også forstå den siden som går på mor, og de valgene hun har tatt. Og vi må forstå at det finnes voksne der ute som er såpass syke selv og manipulerende som det bildet som nå tegnes av tiltalte. Det er ufattelig viktig. At selv den mest veltalende, sympatiske mor eller far som hevder de vet og gjør det beste for sitt barn og som alltid har evnen til å få flere med seg på sitt lag - og det er aldri deres feil noe som helst, det er alltid alle andre - ikke nødvendigvis er den personen den utgir seg for. Det er så viktig, det må vi tørre å se, vi kan ikke fortsette med å beskytte disse voksne. Så måtte den saken åpne folks øyne så vi kan forstå hva enkelte barn må stå i og hvordan vi skal klare å redde dem. Vi må slutte å tro så blindt på at "alle" foreldre er best for sine barn. 26
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1750 Skrevet 5. mars 2018 12 minutter siden, Vampyrina skrev: Hun hadde vel søkt om fritak i dag og fått det innvilget, leste jeg. Åja okei, da gir det mer mening Har bare lest at forsvarerne har sagt at moren ikke orket å stille så jeg syns det var så rart. Men da har hun nok gyldig fravær ja. Anonymkode: 7fdbe...473 1
Pipaluk Skrevet 5. mars 2018 #1751 Skrevet 5. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Åja okei, da gir det mer mening Har bare lest at forsvarerne har sagt at moren ikke orket å stille så jeg syns det var så rart. Men da har hun nok gyldig fravær ja. Anonymkode: 7fdbe...473 Vet ikke hvor stor betydning det hadde hatt om hun ikke hadde sagt i fra om fravær. Hadde hun blitt pågrepet da?
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1752 Skrevet 5. mars 2018 (endret) "Det kom nye behandlere hver dag, og de satt med stoppeklokke mens Angelica spiste. En av sykepleierne så at dette jo ikke var en såkalt typisk spiseforstyrrelse, hun trakk meg en dag til side og sa at her måtte det være noen andre ting som lå til grunn, for Angelica var jo glad i mat, sier moren." https://www.nrk.no/ho/13-aringens-mor-brot-sammen-og-forlot-rettssalen-under-forklaringen-1.13486129 Anonymkode: e6f50...7f1 Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold. Yvonne (mod) Endret 6. mars 2018 av Yvonne 5
Apis Skrevet 5. mars 2018 #1753 Skrevet 5. mars 2018 Er redd for at alt ansvar skal "pulveriseres" i systemet og kanaliseres ned til moren, vi kan ikke ha det slik at et barns sikkerhet skal ene og alene ivaretas av foreldre som har blitt syke eller "skrullete" i hodet, da må skole og helsetjeneste ha fungerende systemer som fanger de opp, slik at disse barna ikke blir lidende og ikke at alt ansvar blir liggende på den ene foresatte som ikke er i stand til og vise nok omsorgsevne 6
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1754 Skrevet 5. mars 2018 Mors forklaring: A ønsket legetime for å sjekke seg for lavt stoffskifte. Dette fordi moren hadde det (?, mulig jeg husker feil her), og via Google hadde hun funnet ut at dette kunne gi vektøkning. Mor skal da ikke ha imøtekommet dette. Men dette er som sagt mors forklaring, vet ikke om det finnes annen dokumentasjon. Anonymkode: c9f27...32b 4
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1755 Skrevet 5. mars 2018 Moren til Angelica truet henne å ta livet av seg selv. Herregud, stakkars lille barn som hadde en så ustabil mor. Hun må ha hatt det grusomt. Anonymkode: ec63e...dee 16
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1756 Skrevet 5. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Mors forklaring: A ønsket legetime for å sjekke seg for lavt stoffskifte. Dette fordi moren hadde det (?, mulig jeg husker feil her), og via Google hadde hun funnet ut at dette kunne gi vektøkning. Mor skal da ikke ha imøtekommet dette. Men dette er som sagt mors forklaring, vet ikke om det finnes annen dokumentasjon. Anonymkode: c9f27...32b En lege hadde funnet noe lavt stoffskifte hos jenta, og hun skulle tilbake på kontroll etter noen måneder. Anonymkode: fad9c...735 4
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1757 Skrevet 5. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: En lege hadde funnet noe lavt stoffskifte hos jenta, og hun skulle tilbake på kontroll etter noen måneder. Anonymkode: fad9c...735 Takk for presisering! Anonymkode: c9f27...32b 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1758 Skrevet 5. mars 2018 10 minutter siden, Pipaluk skrev: Vet ikke hvor stor betydning det hadde hatt om hun ikke hadde sagt i fra om fravær. Hadde hun blitt pågrepet da? Med dette mediekjøret og opplysninger som kommer for dagen, er det en viss risiko for liv og helse. Det bør de vel tenke på, og holde henne under oppsyn? Anonymkode: e6f50...7f1 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1759 Skrevet 5. mars 2018 (endret) 4 timer siden, Pipaluk skrev: Vet ikke hvor stor betydning det hadde hatt om hun ikke hadde sagt i fra om fravær. Hadde hun blitt pågrepet da? Jeg mener at i slike tilfeller så kan domstolen pålegge tiltalte å være tilstede og så vil politiet hente vedkommende. Men om det er det som skjer i praksis i alle tilfeller er jeg usikker på. Men det hender at politiet må avgårde og hente tiltalte personer som ikke stiller i retten i sin egen straffesak (samme med for eksempel vitner som ikke stiller o.l). Anonymkode: 7fdbe...473 Innlegget er ryddet for sitering av og svar til slettet innhold. Yvonne (mod) Endret 6. mars 2018 av Yvonne 5
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1760 Skrevet 5. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: En lege hadde funnet noe lavt stoffskifte hos jenta, og hun skulle tilbake på kontroll etter noen måneder. Anonymkode: fad9c...735 Og det ble heller ikke gjort. Anonymkode: 35098...0c5 5
Fremhevede innlegg