Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
4 minutter siden, chisandra skrev:

I og med at jenta veide i overkant av 40 kg. i august 2015, så tyder det på at så lenge hjelpeapparatet var inne i bildet, så ble tilstanden ikke livstruende. Det ble den først etter at moren tok datteren med seg på hytta, og de isolerte seg der.

Har ikke tiltalte selv forklart at hun manipulerte veiingene, med at de brukte vekter osv for at det skulle se ut som at datteren veide mer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, fitnessjenta skrev:

Har ikke tiltalte selv forklart at hun manipulerte veiingene, med at de brukte vekter osv for at det skulle se ut som at datteren veide mer?

De har funnet tekstmeldinger hvor mor ber datter bruke vekter ved veiing. Mor har forklart dette som intern humor.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, fitnessjenta skrev:

Jo

Anonymkode: af65c...d63

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, fitnessjenta skrev:

Det ble sagt at mor hadde "spøkt med" at dette skulle gjøres under veiing. Helsepersonell ville avslørt dette, når målet er veiing.

Anonymkode: 59d11...41f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Vampen skrev:

Jeg har skjært ned på aktiviteten i denne tråden, for jeg har nådd et punkt hvor jeg rett og slett er tom for ord. Jeg så at noen her tok opp hvor grensa går mellom dårlige valg og omsorgssvikt, og jeg vil med all respekt å melde påstå at når resultatet er at jeg 13 år gammel jente dør av avmagring og nedkjøling, så er vi uendelig langt forbi «dårlige valg». 

Jeg håper også alle som ikke har skjønt hvorfor mor ble tiltalt får med seg hver eneste lille detalje som kommer ut av rettssalen i Gjøvik. For uten å foregripe den endelige dommen, så bør det være hevet over en hver tvil at denne saken må belyses og vurderes så grundig som det gjøres nå. For hvis dette er en sak som ikke burde ha vært forfulgt rettslig, hvor i all verden skal vi da sette grensa? Påtalemyndighetene har visst alle de tingene vi nå blir sjokkert over nå. Om de ikke hadde tatt ut tiltale, så hadde det vært katastrofalt for barns rettssikkerhet. For la det være hevet over enhver tvil, uansett hvor vanskelig og vondt dette har vært og er for mor, offeret i denne saken er ei 13 år gammel jente. Ikke mor. Og det er faktisk slik at foreldre har et ansvar for sine barn. Når så mye tyder på at man ikke har tatt det ansvaret, så skal det selvfølgelig også belyses av rettsvesenet. 

Jeg er veldig enig i dette. Vil også selv tilføye at jeg er generelt veldig skeptisk og motstander av at andres private skjebner sensasjongjøres og blir andres underholdning. Derfor stiller jeg meg også kritisk til hvordan slike saker dekkes og hvor mye det ble være mulig å diskutere av anonyme privatpersoner i det offentlige rom (slik som her) - Med det sagt ser jeg enkelte som bekymrer seg for at mor skal forhåndsdømmes og den offentlige gapestokk. Dette skal man såklart ta på alvor. Samtidig er poengene i overnevnte sitat gode argumenter til nettopp HVORFOR vi er avhengig av en rettsstat som tar tak i slike saker og ikke mist at de er åpne og gjennomsiktige. 

Den dagen et barn på 13-14 år dør alene av underernæring og forfrysning, er isolert fra nærmiljø og tatt ut av skolen av hennes omsorgspersoner, som også gir informasjon rundt barnets død som strider mot biologiske funn, uten at det blir rettslig forfulgt, eller at samfunnet rundt hadde reagert: det er den dagen jeg virkelig hadde blitt bekymret... 

Anonymkode: b9fc4...9dc

• Liker 26
Skrevet
4 minutter siden, MonsIvar skrev:

De har funnet tekstmeldinger hvor mor ber datter bruke vekter ved veiing. Mor har forklart dette som intern humor.

Veldig spesiell humor, vil jeg si....

• Liker 5
Skrevet (endret)
11 minutter siden, Ulven skrev:

Jeg håper nettridderne som regerer visse avisdebatter og facebooksider går i syskrinet sitt, tar frem et målebånd og ser hvor mye 12 cm rundt overarmen er. Hvis de da fremdeles mener mor er uten skyld, er det ikke håp. 

Har fulgt med her siden saken kom opp i retten. Jeg er ganske tynn selv, og har tidligere slitt med spiseforstyrrelser. Jeg fant fram målebåndet og målte rundt håndleddet hvor jeg ikke har mer enn hud og bein, 16,5 cm. 

12 cm rundt overarmen er helt forskrekkelig! For selv å se hvor lite dette er så målte jeg rundt 3 fingre (peke,lang og ringfinger) og fikk 12 cm...

Denne saken er så stygg og uforståelig at jeg har ikke ord.

Endret av Libertas
  • Liker 26
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Ulven skrev:

Jeg håper nettridderne som regerer visse avisdebatter og facebooksider går i syskrinet sitt, tar frem et målebånd og ser hvor mye 12 cm rundt overarmen er. Hvis de da fremdeles mener mor er uten skyld, er det ikke håp. 

Kunne ikke vært mer enig! Til sammenligning er gifteringen min 54 mm... Og jeg har rimelige normale hender... 12 cm er tynnere enn en pølse.., Hvorfor er ikke denne dama i varetekt???

Anonymkode: 34628...c75

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Det er så viktig å komme til bunns i hva sannheten i denne saken er. Dette er ikke noe som bare gjelder de siste månedene av hennes liv heller. En slags rettferdighet til jenta som døde av avmagring og kulde. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kunne ikke vært mer enig! Til sammenligning er gifteringen min 54 mm... Og jeg har rimelige normale hender... 12 cm er tynnere enn en pølse.., Hvorfor er ikke denne dama i varetekt???

Les igjennom hva du skriver....🙈

Anonymkode: 51273...43c

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Herregud har ikke tenkt på det sånn før💔 dette er jo helt forferdelig

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, fitnessjenta skrev:

Veldig spesiell humor, vil jeg si....

Dette så vi jo også i Vågå saken, hvor tiltalte og nå dømte, Øygard, avfeide inkriminerende SMS og meldinger med «intern humor». 

Anonymkode: b9fc4...9dc

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Det er en ting jeg har lys til å si. Til dere som "støtter" morens side av saken. 
Vet dere egentlig hvor mange som dør av spiseforstyrrelser? Hvor mange i Norge og verden? La oss ta for oss de under 18, for det er ikke bare èn person under 18 som har og vil dø av spiseforstyrrelse. Da den ene liksom er denne jenta i denne saken.
Så tenk litt på dette; Hvor mange av disse folkenes pårørende, foreldre, samboere og andre har blitt stilt i retten for omsorgssvikt? Svært få faktisk. Hvorfor? Fordi de gjorde alt de kunne for å hjelpe! Datteren eller sønnen ble tvangsinnlagt, gått inn og utav terapi i flere år, fått hjelp av alle instanser og foreldre/pårørende til de under 18 er da involvert og gjør alt de kan. Men så dør barna allikevel av sykdommen. Men de blir ikke stilt for retten slik som denne moren ble. Fordi.. de gjorde alt de kunne og noen ganger er det bare ikke nok. 

Anonymkode: 04516...6be

Innlegget er redigert for spekulasjoner.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 32
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Tiltalte i denne saken har tilsynelatende også gjort alt hun kan for å hjelpe. Hun har oppsøkt hjelp flere steder, over flere år, det betyr likevel ikke at det ikke kan være henne som står bak sykdommen. Det samme gjelder alle de som ikke tiltales.

"De får hvert år inn flere barn som er døde etter omsorgssvikt. Sjelden må noen stå til rette for dødsfallene."

"Arne Stray-Pedersen ser ofte omsorgssvikt ved obduksjonsbordet, men han har aldri vitnet i en sak der noen er tiltalt for det. Ikke før nå."

https://www.aftenposten.no/norge/i/k03BA/Hvert-ar-dor-gjennomsnittlig-fem-barn-under-fire-ar-som-folge-av-foreldrenes-handlinger

Anonymkode: e6f50...7f1

Innlegget er ryddet sitering og svar til slettet innhold.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 2
Skrevet

I media skrives det jo konsekvent at Angelica døde av avmagring og nedkjøling. Ikke at hun døde av anoreksi. Man blir jo selvfølgelig avmagret hvis man har anoreksi, men det er en nyanseforskjell på å si at noen dør av avmagring og av anoreksi. 

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet (endret)

1 time siden, Libertas skrev:

Har fulgt med her siden saken kom opp i retten. Jeg er ganske tynn selv, og har tidligere slitt med spiseforstyrrelser. Jeg fant fram målebåndet og målte rundt håndleddet hvor jeg ikke har mer enn hud og bein, 16,5 cm. 

12 cm rundt overarmen er helt forskrekkelig! For selv å se hvor lite dette er så målte jeg rundt 3 fingre (peke,lang og ringfinger) og fikk 12 cm...

Denne saken er så stygg og uforståelig at jeg har ikke ord.

Dette bildet er fra en flyktningleir i Tsjad og viser en toåring som er underernært med 11 ,5 cm overarmsmål, tenk da en 13 åring, grøss. (bilde fra BIstandsaktuelt)

Bilderesultat for målebånd sult

Anonymkode: c0d93...979

Innlegget er redigert for persondebatt.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, The Kitten skrev:

I media skrives det jo konsekvent at Angelica døde av avmagring og nedkjøling. Ikke at hun døde av anoreksi. Man blir jo selvfølgelig avmagret hvis man har anoreksi, men det er en nyanseforskjell på å si at noen dør av avmagring og av anoreksi. 

Nettopp. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Denne saken er så jævlig dyster, alt som har kommet frem de siste to rettsdagene er rett og slett deprimerende. Hjertet mitt blør for denne stakkars jenta, dette koker jo ned til at moren har tatt bedre vare på hamsteret enn på datteren sin. 

Kan noen fortelle meg hvorfor moren ikke har blitt satt i varetekt? Hun har hatt flere år på å påvirke media og vitner, og varetekt hadde også gitt mulighet til å kontrollere blodsukkeret hennes. Jeg forstår jo hvorfor hun ikke vil forklare seg, for dette går det ikke an å forklare, men hvorfor slipper hun unna med det?

Jeg lurer også på hvor mye av dette Budstikka visste, men ikke kunne skrive, da de lagde sin sak. Og hvorfor de store avisene ikke vil gå inn i dette i det hele tatt?

Uansett håper jeg denne saken blir en vekker i forhold til omsorgssvikt i tilsynelatende ressursterke familier. 

Anonymkode: 73f0b...a9c

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, The Kitten skrev:

Den store forskjellen i denne tråden er at for bare en dag eller to siden så ble det moderert bort hvis man bare antydet at hun ikke led av anoreksi. 

Anonymkode: e6f50...7f1

• Liker 4
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette bildet er fra en flyktningleir i Tsjad og viser en toåring som er underernært med 11 ,5 cm overarmsmål, tenk da en 13 åring, grøss. (bilde fra BIstandsaktuelt)

Bilderesultat for målebånd sult

Anonymkode: c0d93...979

Og til og med på dette bildet av en toåring kan vi se at målebåndet er gått inn på det røde feltet. 

Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...