AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1761 Skrevet 5. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det var det de leste opp i rettssaken, så regnet med de hadde sms-bevis. Anonymkode: ec63e...dee Ja så vidt jeg forstår så har hun truet med dette: Påtalemyndigheten mener moren gjentatte ganger avslo tilbud om helsehjelp og behandling for datteren, at hun oppfordret datteren til å ha på seg løse klær og vekter i lommene da hun skulle veies av barnevernet, at hun truet datteren med å ta livet av seg, og at hun unnlot å kontakte lege til tross for at datteren ble svakere, var i livsfare og når som helst kunne dø. https://www.aftenposten.no/norge/i/Jmr28/74-vitner-skal-kaste-lys-over-13-aringens-dod Anonymkode: 7fdbe...473 12
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1762 Skrevet 5. mars 2018 Fulgt saken hele veien, og det som hele tiden har kommet frem, er hvor opptatt moren er av «de andre». Skolen som ikke fungerte, hjelpeapparat som ikke har fungert, mobbere, foreldrene til mobber - hele tiden vi mot dem. Vi har rett, de ander tar feil/vi blir urettferdige behandlet. Dette går igjen hele veien, til og med under de kritiske timene da ambulanse, lege, helsesøster er kommet til hytta. Kontakt media. Hun har blitt mobbet osv. Dette er også det hun fronter i retten. Kun hva alle andre har utsatt dem for. Og slik har det vært siden jenta var liten. Kan det være at denne tanken har blitt så altoppslukende for henne, at hun indirekte sulter sin datter for å nå frem med det hun mener er rett: se dere drepte henne. ? Anonymkode: 704cb...fe2 27
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1763 Skrevet 5. mars 2018 Det jeg lurer på etter dagen i dag: Det ble fremvist et foto som mor hadde tatt av jenta ved 19-tiden 30.12.15, altså 1 døgn før mor ringte etter ambulanse. Fotoet ble bare beskrevet som at det var et foto av jenta med en pute i fanget. Og at man klart så at jenta var i live på det tidspunktet. Men hvorfor er det ingen som kan skrive om hvordan hun så ut ellers på det fotoet? Smilte hun? Så hun veldig syk ut? Var bildet tatt mens hun var i senga på hytten? Hadde hun vanlige klær på seg? Osv. Fikk ikke pressen lov til å beskrive dette fotoet? Noen som vet? Anonymkode: a75d1...baf 16
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1764 Skrevet 5. mars 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mulig at det ikke vil komme frem om hun gjorde det med vilje eller ikke med vilje. Men mor skaffet ikke barnet hjelp, og det var viljestyrt fra mor. Anonymkode: fad9c...735 Ja, det jeg har uthevet her er jeg enig i. Det er vel egentlig en oppsummering av hele essensen i straffesaken. Anonymkode: 7fdbe...473 7
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1765 Skrevet 5. mars 2018 Har forsøkt å finne litt tilbake til når den avdøde sist hadde mer enn bare sporadisk kontakt med andre mennesker enn mor og jeg finner ikke mange kilder for det Fra nyttårsaften 2014 til 5. februar 2015 er hun innlagt på Drammen sykehus April 2015 ble behandlingen ved barne-og ungdomspsykiatrisk avdeling i Drammen (BUPA) avsluttet. Våren 2015 - dukket ikke opp i klasserommet, men er i møter med avdelingsleder. (ifølge rektor ved Lesterud skole) Juni 2015 - 3 timer hos fastlege Sommeren 2015 bare de to på hytta 17. August - skolestart. 21. august er siste time hos fastlege. August/september - mye fravær 23. september er siste skoledag. Aktor sa at det etter de flyttet var bestemoren den eneste andre som har sett avdøde. Anonymkode: 817fa...7b6 8
Gjest Carol80 Skrevet 5. mars 2018 #1766 Skrevet 5. mars 2018 (endret) Men hun virker jo å være opptatt av å være likt av andre? Så mye positivt hun har å si om seg selv og egen omsorgsevne til sin syke datter og dertil negativt om helsepersonell/institusjoner, skoler med barn som mobber, barnevern osv i media, den nevnte Facebook-sida, og i boken hun skrev. Hun virker å ha mange støttespillere, det ser man også i kommentarfeltet under saker i media, og særlig i april da Valdressaken igjen kom i søkelyset. Spørsmålet er vel hvor aktivt hun frontet datteren og sykdommen før hun døde, i nærmiljøet og arenaer hvor hun fikk en stemme. Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold. Yvonne (mod) Endret 6. mars 2018 av Carol80
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1767 Skrevet 5. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har forsøkt å finne litt tilbake til når den avdøde sist hadde mer enn bare sporadisk kontakt med andre mennesker enn mor og jeg finner ikke mange kilder for det Fra nyttårsaften 2014 til 5. februar 2015 er hun innlagt på Drammen sykehus April 2015 ble behandlingen ved barne-og ungdomspsykiatrisk avdeling i Drammen (BUPA) avsluttet. Våren 2015 - dukket ikke opp i klasserommet, men er i møter med avdelingsleder. (ifølge rektor ved Lesterud skole) Juni 2015 - 3 timer hos fastlege Sommeren 2015 bare de to på hytta 17. August - skolestart. 21. august er siste time hos fastlege. August/september - mye fravær 23. september er siste skoledag. Aktor sa at det etter de flyttet var bestemoren den eneste andre som har sett avdøde. Anonymkode: 817fa...7b6 Hun hadde sagt til fastlegen at jentas bestefar, som er lege, skulle være med på hytta på sommeren, og fastlegen godkjente hytteturen det ettersom lege-bestefaren skulle være på hytta! Hvor står det at kun mor og datter var der? Anonymkode: fad9c...735 6
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1768 Skrevet 5. mars 2018 (endret) https://www.vg.no/nyheter/innenriks/doedsfallet-i-valdres/ba-datteren-ta-paa-seg-vekter-og-loese-klaer-da-hun-skulle-veies/a/23981273/ Hun lot som hun ønsket at datteren skulle legges inn, men motarbeidet på samme tid dette. Anonymkode: e6f50...7f1 Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold. Yvonne (mod) Endret 6. mars 2018 av Yvonne 8
Vampyrina Skrevet 5. mars 2018 #1769 Skrevet 5. mars 2018 Jeg lurer på om Angelica har hatt kontakt med jevnaldrende i perioden på hytta, enten via mobil eller sosiale medier.... Jeg er også spent på hva mødrene til venninner har å fortelle utover det som står i Budstikkaartikkelen Mor har jo hele tiden fortalt om hvor hyggelig de hadde det i romjula og på nyttårsaften, men så svekket som A må ha vært, så henger det ikke på greip! Hjertet mitt blør for denne jenta ❤️ 22
Mitral Skrevet 5. mars 2018 #1770 Skrevet 5. mars 2018 Moren må jo få hjelp. Det sier seg jo selv at alt det som hittil har kommet frem om tiden før jenta døde ikke tilsier at hun var/er ved sine fulle fem og trenger hjelp. All den tiden etter dødsfallet gjør jo neppe dama friskere... Ikke det at det rettferdiggjør noe som helst av det som har skjedd. Men jeg håper virkelig hun får hjelp. 5
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1771 Skrevet 5. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hun hadde sagt til fastlegen at jentas bestefar, som er lege, skulle være med på hytta på sommeren, og fastlegen godkjente hytteturen det ettersom lege-bestefaren skulle være på hytta! Hvor står det at kun mor og datter var der? Anonymkode: fad9c...735 Både mor og datter hadde vært på den samme hytta i sommermånedene samme år, forklarte aktor. https://www.nrk.no/ho/aktor_-_-moren-slettet-bilde-av-angelica-1.13485133 Det var litt med tanke på at jeg IKKE fant noen kilder for om andre faktisk var i kontakt som jeg skrev listen, det har ikke kommet frem om bestefaren faktisk VAR på hytta i løpet av sommeren. Anonymkode: 817fa...7b6 6
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1772 Skrevet 5. mars 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja så vidt jeg forstår så har hun truet med dette: Påtalemyndigheten mener moren gjentatte ganger avslo tilbud om helsehjelp og behandling for datteren, at hun oppfordret datteren til å ha på seg løse klær og vekter i lommene da hun skulle veies av barnevernet, at hun truet datteren med å ta livet av seg, og at hun unnlot å kontakte lege til tross for at datteren ble svakere, var i livsfare og når som helst kunne dø. https://www.aftenposten.no/norge/i/Jmr28/74-vitner-skal-kaste-lys-over-13-aringens-dod Anonymkode: 7fdbe...473 Ja, dette er jeg klar over. Jeg leste innlegget jeg siterte litt fort og forsto det som at vedkommende mente moren hadde truet A til å ta livet sitt. Litt my bad og litt vedkommendes feil som ordla seg litt klønete sånn grammatisk sett (bruken av pronomenet henne i den sammenhengen). Anonymkode: c9f27...32b 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1773 Skrevet 5. mars 2018 2 minutter siden, Mitral skrev: Moren må jo få hjelp. Det sier seg jo selv at alt det som hittil har kommet frem om tiden før jenta døde ikke tilsier at hun var/er ved sine fulle fem og trenger hjelp. All den tiden etter dødsfallet gjør jo neppe dama friskere... Ikke det at det rettferdiggjør noe som helst av det som har skjedd. Men jeg håper virkelig hun får hjelp. Ja, enig i dette. Anonymkode: 1c8ce...74f 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1774 Skrevet 5. mars 2018 37 minutter siden, Apis skrev: Er redd for at alt ansvar skal "pulveriseres" i systemet og kanaliseres ned til moren, vi kan ikke ha det slik at et barns sikkerhet skal ene og alene ivaretas av foreldre som har blitt syke eller "skrullete" i hodet, da må skole og helsetjeneste ha fungerende systemer som fanger de opp, slik at disse barna ikke blir lidende og ikke at alt ansvar blir liggende på den ene foresatte som ikke er i stand til og vise nok omsorgsevne Dette er jeg veldig enig i. Jeg stusser også selv over hvor «enkelt» det fremstår for henne å ha tatt datteren ut av skolen, spesielt når det var klart for skolen at hun allerede sleit. Anonymkode: b9fc4...9dc 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1775 Skrevet 5. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Både mor og datter hadde vært på den samme hytta i sommermånedene samme år, forklarte aktor. https://www.nrk.no/ho/aktor_-_-moren-slettet-bilde-av-angelica-1.13485133 Det var litt med tanke på at jeg IKKE fant noen kilder for om andre faktisk var i kontakt som jeg skrev listen, det har ikke kommet frem om bestefaren faktisk VAR på hytta i løpet av sommeren. Anonymkode: 817fa...7b6 Ok. Takk. Jeg ble bare så overrasket over å lese at bestefaren ikke skulle ha vært med på den hytteturen. Anonymkode: fad9c...735 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1776 Skrevet 5. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ok. Takk. Jeg ble bare så overrasket over å lese at bestefaren ikke skulle ha vært med på den hytteturen. Anonymkode: fad9c...735 Jeg må bare komplimentere deg for en gjennomført redelig og informativ deltakelse i denne tråden. Har tenkt på det lenge, men ikke fått sagt det! Anonymkode: e6f50...7f1 4
Vampyrina Skrevet 5. mars 2018 #1777 Skrevet 5. mars 2018 Men hvorfor sitter ikke mor i varetekt? Er det noen jus-folk her? Hun har jo hatt mulighet til å påvirke vitner i 2 år 🙄😳 18
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1778 Skrevet 5. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok. Takk. Jeg ble bare så overrasket over å lese at bestefaren ikke skulle ha vært med på den hytteturen. Anonymkode: fad9c...735 Sommeren 2015 tilbrakte hun og datteren blant annet på familiehytta på Beitostølen, med flere turer og god mat. https://www.tv2.no/a/9081168/ Heller ikke TV2 skriver om andre som er på hytta. Anonymkode: 817fa...7b6 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1779 Skrevet 5. mars 2018 2 minutter siden, Mitral skrev: Moren må jo få hjelp. Det sier seg jo selv at alt det som hittil har kommet frem om tiden før jenta døde ikke tilsier at hun var/er ved sine fulle fem og trenger hjelp. All den tiden etter dødsfallet gjør jo neppe dama friskere... Ikke det at det rettferdiggjør noe som helst av det som har skjedd. Men jeg håper virkelig hun får hjelp. Hvilken type hjelp tenker du på? Moren er ikke psykotisk, men har mest sannsynlig en alvorlig personlighetsforstyrrelse, en hjelp som skal føre til at hun innser de grimme fakta tror jeg vil føre til et alvorlig sammenbrudd. Anonymkode: 1f603...8e8 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1780 Skrevet 5. mars 2018 Noe jeg synes er påfallende er at A ble innlagt for spiseforstyrrelser på selve nyttårsaften 2014 (om jeg forstår NRK riktig) også dør hun på selveste nyttårsaften, året etter... https://www.nrk.no/ho/13-aringens-mor-brot-sammen-og-forlot-rettssalen-under-forklaringen-1.13486129 det er påfallende at krisen «eskalerer» rundt høytid. Men det er ikke unormalt. Likevel påfallende. Anonymkode: b9fc4...9dc 14
Fremhevede innlegg