Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skulle ønske mediene var litt flinkere til å gjøre tematiske oversikter over ting i saken.  Når jeg ikke finner det så kan man jo lage det selv. Derav flere av mine lister fra i dag og i går. 

Siden vi ikke får bildene som blir vist i retten kunne de blitt beskrevet litt bedre slik at det blir enklere å gjøre seg opp et bilde.  

Her kommer altså ulike beskrivelser av hytta - først og fremst basert på Budstikkas liverapporter fra fredag og i dag.

Ambulansesjåføren 19:43 Ambulanse ankommer Beitostølen. Avdøde ligger med dyne og teppe rundt seg. Ble løftet ned på gulvet.  Fant en lap med matoppskrift og en mobiltelefon i senga.  Beskrev et lite kjøkken, en liten stue. To rom, det ene fylt av ting, det andre et soverom.  Så juletre med mange gaver under og to bager ved spisebordet.

Ambulansearbeideren sier det ikke var så varmt (politiavhør)

Brannmann: Sier det var normal temperatur. Husker ikke bager

Luftambulanselegen: 20:20 Luftambulanse lander Beitostølen Sier det er rotete, lå gaver under juletre. 

Kvinnelig fastlege: Ser kroppen under teppe på stuegulvet. Mor sitter i sofa. Syntes det var kaldt, rotete og uorden. Så julegaver, juletre, noen kakebokser og plastposer med kakesmuler, sto musefeller på gulvet. Julegavene hadde merkelapper. Ferdigpakkede bager som sto under/ved et bord. Det manglet puter i sofaen. Sofaputene var bundet sammen med tau i en stol. Så en telefon. Fastlegen kom 21.30. Ville ikke stile spørsmål pga det fikk mor til å gråte. Etter spørsmål – ingen formening om hvor mor sov.

Helsesøster: Kom 2130. Det lå en dundyne uten sengetøy utenfor hytta. Kaldt inne. Rim på alle vinduene. Stusselig inne i hytta med klær, papir og poser med knuste julekaker overalt.

Politbetjent Tina Thorsrud fra Innlandet politidistrikt: Får telefon 20:53. Ankommer ca 21.38. (ankom etter kriseteam og brannmann)  Hytta bar preg av rot og generell uorden. Kommenterte at det ikke hadde vært lek ute i snøen. Det var lys og varmt i annekset og en opptråkket sti ned til annekset.  Sa at bagene inneholdt klær, medisinsk utstyr, og en innpakket pakke.  

Bilder som vises frem i retten:
Køyeseng. Avdøde brukt den underste, den andre var fylt med rot. Det andre soverommet viste to puter som var bundet sammen og plassert på en stol.  Dyne som lå utenfor hytta.  

Totalt 14 stk hadde vært innom hytta da den ble avsperret. 1. januar briefingmøte på Fagernes med Kripos.

Kripos Audun Kolstad, Geir Hansen og krimtekniker Dag Einar Aas.

Om hytta:Kommenterer matrester av det som er antatt er pinnekjøtt i en kasserolle på kjøkkenet. Inne i stekeovnen er det en stekeplate med to fat, kledd i aluminium. Under folien ligger det rester etter stekte rotgrønnsaker. Disse bærer preg av å ha stått der en relativt god stund, da de er innskrumpet og tørket. I stuen er det to puter som mangler fra sofaen. Det ligger eplebiter på bordet i stua.  Det ligger håndskrevne notater på bordet i stua. Beskrivelse av puter festet til stol som han antok var for å bruke med vaskefat som står ved siden av. Sier det er svært rotete.
Om det som skulle vært avdødes soverom: På kommoden står det en flaske Farris, en flaske rødbrus eller saft, en halv sitron som det er skvist ut saft fra og en digitalvekt som skal ha vært defekt. På gulvet ble det funnet to varmeflasker. Det ble funnet ytterligere en varmeflaske i senga til avdøde:
Delvis nedsødd dyne foran utgangsdøren. Når den brettes ut er det inntørkede klumper med avføring.  Mener bare EN seng i hytta som var i bruk.  Kripos-teknikeren viste også til at termostaten på varmeovnene på hytta var stilt inn på 23 grader, men at temperaturmålerne på hytta viste cirka 7 grader første nyttårsdag. Da hadde hytta vært ubebodd siden kvelden dagen før. Kripos’ egne målinger viste at det var 8,5 grader inne på soverommet til avdøde 1. januar.
Om annekset: Køyeseng som ser ut som har vært i bruk. Ark med lister.  Det ble funnet mat, klær og medisiner tilhørende den tiltalte kvinnen (46) i annekset.

Anonymkode: 817fa...7b6

• Liker 18
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk ikke jenta lov av mor til å spise på skolen? Når startet dette? Måtte jenta gå hele skoledager uten mat, fordi mor bestemte dette?

Anonymkode: fad9c...735

Slik jeg forstod Budstikkas artikkel så var det slik at det oppstod problemer med barnet og mat. Mor foreslo at barnet skulle komne hjem og spise i lunsjpausen, men dette gikk ikke skolen med på. Det ble deretter opprettet spisegrupper i skolens regi ved hjelp av helsesøster som heller ikke viste seg å fungere, og deretter et annet tiltak der mat skulle spises i friminutt sammen med noen få andre. Mulig jeg husker feil, men mener det var slik jeg forstod det.  

Anonymkode: 7fdbe...473

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Det kom nye behandlere hver dag, og de satt med stoppeklokke mens Angelica spiste. En av sykepleierne så at dette jo ikke var en såkalt typisk spiseforstyrrelse, hun trakk meg en dag til side og sa at her måtte det være noen andre ting som lå til grunn, for Angelica var jo glad i mat, sier moren."

https://www.nrk.no/ho/13-aringens-mor-brot-sammen-og-forlot-rettssalen-under-forklaringen-1.13486129

Anonymkode: e6f50...7f1

Skal den aktuelle sykepleieren her vitne for mor? Noen som vet? For da ville det vært interessant å høre dette utsagnet fra hennes munn, ikke bare fra tiltaltes.

Jeg leser dette som at mor ønsket å underbygge sin versjon om at det var mobbing som hadde skylda for datterens strev.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik jeg forstod Budstikkas artikkel så var det slik at det oppstod problemer med barnet og mat. Mor foreslo at barnet skulle komne hjem og spise i lunsjpausen, men dette gikk ikke skolen med på. Det ble deretter opprettet spisegrupper i skolens regi ved hjelp av helsesøster som heller ikke viste seg å fungere, og deretter et annet tiltak der mat skulle spises i friminutt sammen med noen få andre. Mulig jeg husker feil, men mener det var slik jeg forstod det.  

Det stemmer. Barnet fikk ifølge rektor velge ut barn som skulle spise med henne i friminuttene. 

Anonymkode: 817fa...7b6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da leser vi det totalt forskjellig.

Mye av det hun sier motbevises av dem begge. 

Anonymkode: be5b2...c36

At fremstillingen til mor ikke samfaller med vitneutsagn underbygger da ikke at mor har iscenesatt åsted eller sultet datteren..

Anonymkode: c6795...eca

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Men barnet døde av underernæring, i en kald bolig, full av rot, med noen kakesmuler i plastposer og frukt det var suget saften utav. Det er klart man stiller spørsmålstegn til mors rolle her. 

Anonymkode: b9fc4...9dc

Innlegget er redigert for sitering av og delvis svar til slettet innhold.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Hva viste obduksjonen? 

Anonymkode: 9a28f...d72

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis datteren døde 30.desember og mor da slo av ovner/sluttet å fyre, så ville det være relativt kjølig i hytta neste kveld da ambulanse og politi og leger ankom. Det var minusgrader (-6 grader) da de kom og hadde vært minus siden dagen før. Temperaturen varierte mellom -1 og -6 grader ca, ifølge Yr.no. Da går det fort å kjøle ned ei hytte uten oppvarming. 

Så vi vet ikke om det var kaldt i hytta før datteren døde, hun ville frosset ved normal innetemperatur da hun var veldig avmagret. Vi kan uansett ikke konkludere med at moren lot henne fryse før mer blir avdekket av hva som har skjedd. 

Anonymkode: 35098...0c5

• Liker 4
Skrevet (endret)
19 minutter siden, Sveva said:

Skal den aktuelle sykepleieren her vitne for mor? Noen som vet? For da ville det vært interessant å høre dette utsagnet fra hennes munn, ikke bare fra tiltaltes.

Jeg leser dette som at mor ønsket å underbygge sin versjon om at det var mobbing som hadde skylda for datterens strev.

Enig i siste setning, det var også det jeg tenkte.

Jeg synes ikke man skal kategorisere dette som en sannhet, at en sykepleier har sagt at A spiste godt osv, da det er noe moren har sagt. Erfaring så langt viser at moren ikke alltid snakker sant eller gjenforteller ting korrekt.

Flere av opplysningene rundt hvorfor A ønsket legehjelp (dette om stoffskifte) kommer jo også fra mor.

Vil også si at jeg syntes innleggene om at kontrollbehov og hvordan det kan være årsak til anoreksi sett i sammenheng med morens kontrollerende oppførsel (basert på utsagn fra andre) var gode. Å påpeke mulige årsaker til at noen har anoreksi er ikke å gi dem skyld.

Vil også legge til på generelt grunnlag, basert på spørsmål om endring av tiltale osv: Det som kommer frem i retten er ikke en overraskelse for påtalemyndighet eller forsvarerere, de er kjent med alt fra før. Retten er et system så alle kan belyse alt det man vet, legge det frem strukturert for jury/dommer osv (avhengig av hvilken rett man er i), argumentere for/mot og slike ting. Det eneste ukjente er jo spesifikt hva vitner vil si, men man har vel en generell ide her også om hva de skal snakke om, spesielt vitner som har blitt politiavhørt tidligere.

Budstikkas live-oppdateringer tar nok heller ikke med alt, de forsøker nok å korte ned og sile ut det som de oppfatter som viktig.

Må si jeg ble litt oppgitt over hvor dårlig en del av vitnene husket, er det så vanlig å ikke tenke ekstra godt over en slik situasjon etter den skjer, spesielt om man vet det blir straffesak? Kan man glemme ting man har fortalt i politiavhør liksom? Mulig bare rart for meg da jeg har ok hukommelse men ja. Bra de har politiavhørene.

Også synd å høre at man ikke tar kroppstemperatur og gjør alle mulige undersøkelser (skjønte ikke hvilke siden media ikke spesifiserte, men disse som ikke "alltid var vanlige å gjøre") når man har et mistenkelig dødsfall. Blir mye synsing som burde kunne vært unngått.

Endret av SoftKitty
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er uvanlig, men det er en liten andel barn som utvikler spiseforstyrrelser. Hos mange er det FAED - Food Avoidance Emotional Disorder, som ikke har med vekt å gjøre, men diverse frykter rundt mat. Hos andre er det de mer "vanlige" typene. 

Har lest en haug med artikler i dag angående anoreksi, spesielt hos barn. Det virker ikke som det er noen fellesnevner. Ofte har en av foreldrene angstproblemer, eller andre lengre bak i slekten, men det er ikke alltid tilfelle. Noen har blitt mobbet, andre ikke. Noen har ellers en frisk og fin familie, andre har skilte foreldre eller hatt en problematisk barndom. Mange barn som utvikler anoreksi tidlig er veldig skoleflinke, de får toppkarakterer og setter høye krav til seg selv. I tillegg til å ikke spise, trener de mye. Noen blir friske igjen i ung alder, andre driver resten av sitt ofte alt for korte liv ut og inn på sykehus. De artiklene jeg har lest hvor det har endt nogenlunde bra, så har foreldrene oppsøkt hjelp. Barnet har fått hjelp på sykehus til å oppnå en normal bmi(dersom det var sykelig undervektig), og deretter psykologisk behandling for å finne årsakene. Barn har ikke alltid barn en klar årsak, det har som regel lite med vekt å gjøre. I en artikkel hvor det ble oppdaget anoreksi hos en førsteklassing, satte foreldrene strenge krav. Barnet måtte spise det som var på tallerkenen før det fikk leke. De måtte rett og slett lære seg å "mate" barnet på nytt, som da det var småbarn. Noen år etter har ikke barnet det samme dårlige forholdet til spising, men overvåkes likevel ved måltider både i skole og hjemme, da det skal lite til for at atferden kommer tilbake.  http://abcnews.go.com/Health/anorexia-nervosa-strike-kill-early-kindergarten/story?id=18581747

Jeg leste også artikler angående det å dø av sult. At stoffskiftet senkes hos de som sulter er veldig vanlig. Det er kroppens måte å forsøke å ta vare på den lille energien som er. http://www.medicaldaily.com/now-entering-starvation-mode-what-happens-your-metabolic-processes-when-you-stop-feeding-280666

En annen artikkel forteller at dersom en har sultet såpass lenge at hjernen har begynt å tære på proteinene i kroppen, så er det protein en må spise også. Det nytter ikke å bare spise en høy mengde kalorier uten at det er mye proteiner i det, fordi det er det kroppen har lært seg å livnære seg på. Så det å få i seg litt sukker vil ikke hjelpe mye. Det rette er heller kalorike og proteinrike små måltider. https://www.disabled-world.com/fitness/starving.php

Anonymkode: 3cf03...08f

• Liker 11
Gjest chisandra
Skrevet

Oppsummert så har dagen i dag avdekket så mange groteske detaljer at det er vanskelig å prøve å ta innover seg. Jeg merker godt at jeg tenker mer på denne saken enn jeg kan huske å ha gjort i noen sak tidligere - at sånt som dette kan skje i lille, trygge gode Norge. 

Det er en oppvekker. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, chisandra skrev:

Oppsummert så har dagen i dag avdekket så mange groteske detaljer at det er vanskelig å prøve å ta innover seg. Jeg merker godt at jeg tenker mer på denne saken enn jeg kan huske å ha gjort i noen sak tidligere - at sånt som dette kan skje i lille, trygge gode Norge. 

Det er en oppvekker. 

Jeg og. Dette var langt mer enn jeg hadde trodd. 

Anonymkode: 45eb5...034

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Var de alene på hytten? Ingen andre der? Dette er jo veldig tragisk hendelse.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ramlet du over denne saken i dag? Les deg opp da.

Anonymkode: c9f27...32b

• Liker 25
Gjest chisandra
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, de var alene. Anbefaler deg å lese tråden, da kommer du godt inn i saken. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at enten er moren uskyldig eller så er hun syk. Jeg forstår ikke hva man oppnår med at hun skal sone i fengsel.

Anonymkode: 9fa3f...7cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Men barnet døde av underernæring, i en kald bolig, full av rot, med noen kakesmuler i plastposer og frukt det var suget saften utav. Det er klart man stiller spørsmålstegn til mors rolle her. 

Anonymkode: b9fc4...9dc

Ja det tror jeg de fleste som er aktive i denne tråden her gjør. Store spørsmålstegn også. Det hele er helt forferdelig.

6 minutter siden, chisandra skrev:

Det er en oppvekker. 

Ja samme her. Jeg fulgte med på live-oppdateringen i avisa i dag da rettsmøtet pågikk og da jeg leste eksperten fra kripos sin mulige forklaring på de sammenbundne putene i stolen på rommet måtte jeg bare gråte. Tenk at hun kanskje (han understreket at det bare var en teori) måtte bruke de som avlasting for å kunne sitte mens hun vasket seg fra et vaskefat.. Det gjorde bare så vondt å lese at jeg har ikke ord. Alt har selvfølgelig vært vondt å lese, men da brast det for meg. Hun må ha hatt det så grusomt.

– Vi har ingen god forklaring på dette putearrangementet. Det nærmeste vi kan gjette oss til er at dette kan være utført av avdøde, som en avlastning for å sitte foran vasken ved egen hygiene. Vi har ikke belegg for å si at det er slik, påpeker krimteknikeren.

Kolstad viser frem et bilde som viser hvordan putene er bundet rundt undersiden av setet på stolen. På gulvet ved siden av står det et vaskefat. Det er svært rotete i rommet.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at enten er moren uskyldig eller så er hun syk. Jeg forstår ikke hva man oppnår med at hun skal sone i fengsel.

Det er fordi hun er strafferettslig tilregnelig og må derfor, dersom hun blir kjent skyldig, stå til rette for det hun har gjort  -uansett om hun velger å innse det eller ei. Samfunnet har en plikt til å signalisere at vi ikke aksepterer dette, og rettferdighet overfor avdøde tilsier det samme.

• Liker 24
Gjest chisandra
Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig skal man få straff hvis man direkte eller indirekte har forårsaket en annens død! 

Endret av chisandra
Modererte meg selv
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle hun ikke sone? Vil du legalisere mishandling av barn?

• Liker 20
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...