AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1881 Skrevet 5. mars 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så vi vil signalere at syke mødre ikke får opptre slik ved å fengsle henne? Tviler på at dette blir en aha opplevelse for særlig mange syke mødre. At dette gir noe rettferdighet for datteren kan jeg ikke se. Anonymkode: 9fa3f...7cb Hun fraskriver seg jo helt ansvar for datterens død, og ser bare på seg selv som et offer fordi hun blir tiltalt. Det er klart at denne dama kan være farlig for andre mennesker. Anonymkode: 9ec52...4c6 12
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1882 Skrevet 5. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg synes ikke det var opplagt at ABB var tilregnelig og skulle straffes. Jeg har stor forståelse for de som mente han var utilregnelig. Men nå er ikke det vesentlig da han skal/vil bli stengt ute fra sanfunnet resten av livet uansett. Anonymkode: 9fa3f...7cb Men er du kyndig innenfor fagfeltet? Det var jo uenighet i fagmiljøet også om han var tilregnelig eller ikke, men poenget er at så lenge han ble ansett for tilregnelig av sakkyndige så skal han straffes, uavhengig av om han selv mente han hadde gjort noe galt eller ei. Det samme er i denne saken: Det har vært uenighet i fagmiljøet: En psykolog har uttalt at mor ikke kan gjennomføre rettssaken på grunn av PTSD, tre andre sakkyndige mener at tiltalte ikke har det og at tiltalte i tillegg er strafferettslig tilregnelig. Rapporten fra psykologen som mente at mor hadde PTSD hadde fikk også kritikk av rettsmedisinsk kommisjon. Det er altså ut fra dette lagt til grunn at mor er strafferettslig tilregnelig, og da skal hun også sone sin straff om hun blir kjent skyldig. Anonymkode: 7fdbe...473 8
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1883 Skrevet 5. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er (nesten) 100% sikker på at jeg leste noe mer om temperaturen i hytta i VG i dag, som kan ha blitt tatt bort (?). Link: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/J13X44/valdres-saken-kripos-mener-mye-tyder-paa-at-mor-og-datter-ikke-sov-i-samme-hytte Jeg husker helt tydelig at jeg leste noe om at målingene av tempen tydet på at det også var 8,5 grader i hytta da A døde, nå står det kun at det var 8,5 grader 1. januar. Fabler jeg nå, eller leste noen andre også det tidligere? Står at artikkelen er sist endret i dag kl. 15.38, vet ikke om det er mulig å se eventuelle endringer? Anonymkode: 6c3e9...998 Jeg vet ikke hvor jeg leste det, men jeg er ganske sikker på at det et eller annet sted stod at termostaten var satt til 23 grader, men at det var 8,5 grader da de (helsepersonell? politi?) kom til hytta. Anonymkode: 154cd...ef8 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1884 Skrevet 5. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hun fraskriver seg jo helt ansvar for datterens død, og ser bare på seg selv som et offer fordi hun blir tiltalt. Det er klart at denne dama kan være farlig for andre mennesker. Anonymkode: 9ec52...4c6 Du gjør den kortslutning å tro at hvis folk har gjort noe alvorlig og ikke blir straffet så kan de ikke bli stengt inne. Anonymkode: 9fa3f...7cb 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1885 Skrevet 5. mars 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er (nesten) 100% sikker på at jeg leste noe mer om temperaturen i hytta i VG i dag, som kan ha blitt tatt bort (?). Link: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/J13X44/valdres-saken-kripos-mener-mye-tyder-paa-at-mor-og-datter-ikke-sov-i-samme-hytte Jeg husker helt tydelig at jeg leste noe om at målingene av tempen tydet på at det også var 8,5 grader i hytta da A døde, nå står det kun at det var 8,5 grader 1. januar. Fabler jeg nå, eller leste noen andre også det tidligere? Står at artikkelen er sist endret i dag kl. 15.38, vet ikke om det er mulig å se eventuelle endringer? Anonymkode: 6c3e9...998 Jeg kan ikke huske å ha lest noe i avisene i dag om at det ble foretatt målinger på nyttårsaften. Aktor spurte vitnene som var tilstede den aktuelle kvelden og flere husker at de mener det var kaldt og noen hadde ikke lagt merke til at det var spesielt kaldt. Deretter kom det frem at Kripos hadde foretatt målinger på hytta dagen etter. Men det kan selvsagt ha kommet at det ble foretatt målinger på nyttårsaften andre steder enn der jeg har lest. Anonymkode: 7fdbe...473 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1886 Skrevet 5. mars 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er (nesten) 100% sikker på at jeg leste noe mer om temperaturen i hytta i VG i dag, som kan ha blitt tatt bort (?). Link: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/J13X44/valdres-saken-kripos-mener-mye-tyder-paa-at-mor-og-datter-ikke-sov-i-samme-hytte Jeg husker helt tydelig at jeg leste noe om at målingene av tempen tydet på at det også var 8,5 grader i hytta da A døde, nå står det kun at det var 8,5 grader 1. januar. Fabler jeg nå, eller leste noen andre også det tidligere? Står at artikkelen er sist endret i dag kl. 15.38, vet ikke om det er mulig å se eventuelle endringer? Anonymkode: 6c3e9...998 Det er riktig link. Hvis du leser nøyere er det to temperaturer (8,5 og 7). Det betyr vel bare at Kripos ikke kom før over midnatt. Dermed er begge målinger fra 1.januar. Anonymkode: c6795...eca 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1887 Skrevet 5. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du gjør den kortslutning å tro at hvis folk har gjort noe alvorlig og ikke blir straffet så kan de ikke bli stengt inne. Anonymkode: 9fa3f...7cb Uten at jeg skal si så veldig sikkert om dette; men psykisk helsevern er vel bare aktuelt dersom man blir ansett for å ikke være strafferettslig tilregnelig? Og siden mor er ansett tilregnelig så blir det jo enten vanlig soning dersom hun blir kjent skyldig, ellers måtte hun da gått fri (om hun skulle slippe å sone pga personlighetsforstyrrelse). Anonymkode: 7fdbe...473 4
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1888 Skrevet 5. mars 2018 Det har vel ikke så mye for seg å diskutere temperaturene i hytta etter dødsfallet. Poenget er vel heller utsagnet til rettsmedisineren, (sitert fra VG): "Hun veide 21,7 kg da hun døde og hadde en kroppsmasseindeks på 8,8. I tillegg til den lave vekten, fant rettsmedisineren blødninger i magesekken som er forenlige med nedkjøling. – Vi har ikke påvist en sikker dødsmekanisme, men obduksjonsresultatet viser at dødsfallet kan ha inntruffet på grunn av nedkjøling og avmagring, sa Stray-Pedersen." Anonymkode: 9ec52...4c6 8
Anglofil Skrevet 5. mars 2018 #1889 Skrevet 5. mars 2018 (endret) Tråden er ryddet for spekulasjoner, personangrep, brukerdebatt, persondebatt, omtale av mindreårige/barn, identifisering av privatpersoner og avsporinger, samt svar til dette. Tråden åpnes igjen. Yvonne (mod) Endret 6. mars 2018 av Yvonne 11
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #1890 Skrevet 6. mars 2018 Folk må skjønne hva utilregnelig er. Norske fengsler rommer de aller fleste diagnoser, også de dyssosiale; det gjør dem ikke utilregnelige. Denne moren er fullt ut tilregnelig, uavhengig om hun er personlighetsforstyrret, har PTSD, eller ikke. Dette er ikke en mor som har sviktet. Det er OVERHODET ikke dekkende. Dette handler om mishandling så grov og gjennomgående at det er vanskelig å helt fatte omfanget. Jeg får helt vondt av dette stakkars hjelpeløse, fullstendig prisgitte barnet. Anonymkode: 5085c...839 40
The Kitten Skrevet 6. mars 2018 #1891 Skrevet 6. mars 2018 Det som er mest trist er at uansett om moren blir dømt eller frikjent så har Angelica tapt uansett. 26
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #1892 Skrevet 6. mars 2018 Jeg lurte tidligere på om forsvaret satt på mer info som hadde betydning for dødstidspunktet siden de var avvisende i forhold til rettsmedisinerens rapport. Jeg så akkurat nyhetene på NRK (05.03.18). Der nevnte de det. Der er en telefonsamtale 1,5 timer før nødanropet, samt tekstmeldinger mellom mor og datter rundt samme tid som bestrider Stray-Pedersens mening om dødstidspunktet. Anonymkode: c6795...eca 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #1893 Skrevet 6. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurte tidligere på om forsvaret satt på mer info som hadde betydning for dødstidspunktet siden de var avvisende i forhold til rettsmedisinerens rapport. Jeg så akkurat nyhetene på NRK (05.03.18). Der nevnte de det. Der er en telefonsamtale 1,5 timer før nødanropet, samt tekstmeldinger mellom mor og datter rundt samme tid som bestrider Stray-Pedersens mening om dødstidspunktet. Anonymkode: c6795...eca Hvem var den telefonsamtalen mellom? Var telefonsamtalen fra eller til jentas telefon? Anonymkode: fad9c...735 4
Gjest Tutte Skrevet 6. mars 2018 #1894 Skrevet 6. mars 2018 (endret) 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurte tidligere på om forsvaret satt på mer info som hadde betydning for dødstidspunktet siden de var avvisende i forhold til rettsmedisinerens rapport. Jeg så akkurat nyhetene på NRK (05.03.18). Der nevnte de det. Der er en telefonsamtale 1,5 timer før nødanropet, samt tekstmeldinger mellom mor og datter rundt samme tid som bestrider Stray-Pedersens mening om dødstidspunktet. Anonymkode: c6795...eca Telefonsamtale og tekstmeldinger på samme tid i tillegg til at moren var rett i nærheten... Dette henger jo ikke på greip. I tillegg vil jeg tro at datteren var så syk på denne tiden at hun ikke var i stand til å skrive tekstmeldinger. Endret 6. mars 2018 av Tutte
Duff Skrevet 6. mars 2018 #1895 Skrevet 6. mars 2018 Antatt dødstidspukt opp mot sms'er og påstått middagslaging..jeg skal ikke si hvem jeg stoler mest på her, obdusenten eller mor. 24
The Kitten Skrevet 6. mars 2018 #1896 Skrevet 6. mars 2018 Moren sier i et intervjuet med TV2 at hun ikke skjønte at datteren var i livsfare med en så lav vekt. Hvordan kunne hun ikke skjønne det? Jeg er like høy som Angelica var og har selv hatt anoreksi. Da jeg veide 42 kilo slo min mor alarm og tvang meg til lege. (Jeg var eldre enn Angelica så forbehold om at jeg var mer utviklet må taes for ikke å dra en direkte sammenligning mellom høyde og vekt). 9
Duff Skrevet 6. mars 2018 #1897 Skrevet 6. mars 2018 Her og the kitten. Gutten har hatt dårlig matlyst og lav vekt, nede i 43 kilo. Ble fulgt opp med vektkontroll og samtaler hos helsesøster og blodprøver hos lege. Var ingen sf men vi bekymret oss. Når han begynte å spise mere sluttet de å følge opp vekta. Er nå ca 47 kilo. 16 år. 3
WubWub Skrevet 6. mars 2018 #1898 Skrevet 6. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Folk må skjønne hva utilregnelig er. Norske fengsler rommer de aller fleste diagnoser, også de dyssosiale; det gjør dem ikke utilregnelige. Denne moren er fullt ut tilregnelig, uavhengig om hun er personlighetsforstyrret, har PTSD, eller ikke. Dette er ikke en mor som har sviktet. Det er OVERHODET ikke dekkende. Dette handler om mishandling så grov og gjennomgående at det er vanskelig å helt fatte omfanget. Jeg får helt vondt av dette stakkars hjelpeløse, fullstendig prisgitte barnet. Anonymkode: 5085c...839 Ja bak murene finner du mye tung psykiatri. https://forskning.no/psykiske-lidelser-psykologi-stub/2008/02/forskningen-i-fengsel Opptil 85 prosent av innsatte i norske fengsler har en psykisk lidelse. - Hovedregelen er at innsatte har personlighetsforstyrrelser. Det viser studier i både Norge og Sverige, sier professor Kirsten Rasmussen ved Psykologisk institutt ved NTNU. Hun regner også med at mellom 15 og 25 prosent er psykopater. Det store spørsmålet blir: Kan psykopati og farlige personlighetsforstyrrelser behandles med varig effekt? 2
The Kitten Skrevet 6. mars 2018 #1899 Skrevet 6. mars 2018 Mulig det har blitt nevnt før, men er det noen som vet om en ekspert på anoreksi kalles inn som vitne?
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #1900 Skrevet 6. mars 2018 3 timer siden, The Kitten skrev: Mulig det har blitt nevnt før, men er det noen som vet om en ekspert på anoreksi kalles inn som vitne? Finn Skårderud er innkalt som ekspertvitne. Anonymkode: 2f04d...a73 5
Fremhevede innlegg