AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1721 Skrevet 5. mars 2018 (endret) "Ifølge faren (38) fikk han en e-post fra Angelicas mor, Camilla Heggelund Hovd, nyttårsaften 2015 med den tragiske beskjeden. – Jeg trodde det var løgn, siden det meste av det jeg ble fortalt om min datter var løgner, sa den etterlatte faren i retten." https://www.budstikka.no/nyheter/valdres-saken/gjovik-tingrett/faren-fikk-vite-om-angelicas-dod-pa-e-post/s/5-55-629344 Anonymkode: e6f50...7f1 Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold. Yvonne (mod) Endret 5. mars 2018 av Yvonne 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1722 Skrevet 5. mars 2018 Er det noen som vet om Oppland arbeiderblad har hatt live-rapportering i dag også? Jeg så at de hadde det på fredagen, men jeg klarer ikke å finne noe for i dag. La merke til at de skrev noen andre ting enn Budstikka på fredagen så tenkte jeg ville lese der også for å se om det kom frem noe annet/mer enn i Budstikka. Anonymkode: 7fdbe...473 2
Gjest chisandra Skrevet 5. mars 2018 #1723 Skrevet 5. mars 2018 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Blir så provosert!! Rettssikkerheten til barn i Norge er en eneste stor vits. Anonymkode: be5b2...c36 Derfor er denne rettssaken så uhyre viktig. Samfunnet må ta lærdom, slik at dette aldri, aldri kan skje igjen. Innlegget er redigert for sitat av slettet innhold. Yvonne (mod) Endret 5. mars 2018 av chisandra
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1724 Skrevet 5. mars 2018 (endret) Helsesøster fortalte at mor ba om å få ringe sin datter. Det kunne hun ikke. Men så sa mor at hun kanskje hadde telefonsvarer (ville høre stemmen) så hun lot henne ringe. Da hørte hun vibrering fra kjøkkenbenken. Dette leste jeg via budstikka tidligere i dag (ikke rukket å følge med). Så enten har de flyttet telefonen fra senga til kjøkkenbenken (de flyttet jo henne fra senga til gulvet for å gjøre livredningsforsøk), eller så har telefonen hennes vært på kjøkkenbenken. Det kan være mors telefon som var i senga. Anonymkode: 45eb5...034 Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold. Yvonne (mod) Endret 5. mars 2018 av Yvonne 3
Vampen Skrevet 5. mars 2018 #1725 Skrevet 5. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja nettopp. Jeg kan si at jeg er selv helsepersonell som jobber med barn. Det er ingenting som åpenlyst skiller foreldre som har utsatt barnet for vold eller omsorgssvikt, fra andre foreldre. Vi har hatt bekymrede og utrolig empatiske og «lett likandes» foreldre som vi har hatt både kort- og andre tilfeller langvarig kontakt med, og ingenting med deres adferd indikerer at disse utsetter barna for noe galt, eller ikke bryr seg om barna. Men så har rett og slett fakta avslørt at det er babyer som ikke falt ned fra stellebordet men hadde shaken baby syndrome, eller gutten falt ikke i barnehagen og bruddet samsvarer ikke med foreldrenes historie (og det er kanskje tredje bruddet barnet har..) eller barnet har et merkelig sykdomsbilde som over tid viser seg å skyldes forgiftning. INGEN av disse foreldrene var noe annerledes enn de andre. Som helsepersonell med ansvar for barn, og ikke minst medmenneske og til syvende og sist også mor, er slike saker kjempeviktige. Vi må alltid være på «alerten», og tåle å tenke i de retninger som også kan være ute nkelige og vanskelige. I alle de overnevnte tilfeller (de er reelle fra min karriere over tid) - har heldigvis de institusjoner jeg har vært ansatt hos: grepet inn. Men jeg vet også at barn som Angelica kan slippe mellom hendene våre, nettopp derfor må slike saker få komme frem, og vi må alle tåle å takle den styggedommen det er å forholde seg til det. Fordi det VAR andre mennesker rundt Angelica. Det VAR andre som også kanskje kunne grepet inn (ikke at jeg forsøker å fordele skyld) - men ønsker å belyse at vi må alle TØRRE å se. Vi må våge å bry oss!! «It takes a village to raise a child. But it also takes a village to neglect it». Anonymkode: b9fc4...9dc Jeg jobber i skolen, og jeg kan ikke annet enn å signere helhjertet. For mange av oss er denne saken viktig på flere nivå. Som medmenneske, voksen og eventuelt forelder. Men for noen av oss er den også viktig på et profesjonelt nivå, fordi vi har jobber som gjør at vi kommer i kontakt med både barn og foreldre. Jeg har nådd et punkt hvor en del av meg har mest lyst til å melde seg ut, og bare få med seg en og annen overskrift når jeg leser avisa. Men fordi jeg har den jobben jeg har, så føler jeg meg forpliktet til å følge med, i et slags håp om å lære noe og samtidig tvinge meg selv til å akseptere en ganske brutal påminnelse om at vi MÅ tørre å se. Jeg har fulgt denne saken med en klump i magen hele veien. Først var det en slags forferdelse over at en mobbesituasjon kunne ende så tragisk, tilsynelatende uten at skolene hadde reagert. Så snublet jeg helt tilfeldig over artikkelen i Budstikka, og forferdelsen over skoler som sviktet ble til forferdelse over skoler som tok mange grep, uten at det hjalp. Skal det være noe som helst håp om å lære noe av denne saken, så må vi forstå den. Vi må forstå hvordan systemet fungerer, hvor det er for dårlig og hva som har sviktet. Men vi må også forstå den siden som går på mor, og de valgene hun har tatt. 21
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1726 Skrevet 5. mars 2018 2 minutter siden, chisandra said: Derfor er denne rettssaken så uhyre viktig. Samfunnet må ta lærdom, slik at dette aldri, aldri kan skje igjen. Det er jo å håpe at dette går an å få til. Samtidig er denne saken så ekstrem, og forhåpentligvis unik i norsk sammenheng, at jeg slett ikke er sikker på om en analyse vil hjelpe noe særlig. Neste gang noe så sært skjer, er det med en vri i forhold til denne saken, som gjør at det ikke blir fanget opp. Anonymkode: 4ab7a...a69 2
Anglofil Skrevet 5. mars 2018 #1727 Skrevet 5. mars 2018 (endret) Tråden er ryddet for spekulasjoner, brukerdebatt, persondebatt og personangrep, samt svar til dette. Tråden åpnes igjen. Yvonne (mod) Endret 5. mars 2018 av Yvonne 7
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1728 Skrevet 5. mars 2018 Nå har jeg sett nyhetene både på tv2 og NRK, og nå har tonen endret seg betraktelig etter dagens vitnemål. Moren skal visst i aksjon på torsdag. Anonymkode: 59d11...41f 9
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1729 Skrevet 5. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nå har jeg sett nyhetene både på tv2 og NRK, og nå har tonen endret seg betraktelig etter dagens vitnemål. Moren skal visst i aksjon på torsdag. Anonymkode: 59d11...41f Skal tiltalte forklare seg på torsdag? Anonymkode: fad9c...735 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1730 Skrevet 5. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skal tiltalte forklare seg på torsdag? Anonymkode: fad9c...735 Ja, etter planen. Vi har jo sett hvordan det pleier å gå. Anonymkode: 59d11...41f 9
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1731 Skrevet 5. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, etter planen. Vi har jo sett hvordan det pleier å gå. Anonymkode: 59d11...41f Nå som saken er i gang og ikke ble utsatt, kan det godt hende hun forklarer seg, for å prøve å få tilbake kontrollen. Anonymkode: 11015...c25 10
Vampyrina Skrevet 5. mars 2018 #1732 Skrevet 5. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nå som saken er i gang og ikke ble utsatt, kan det godt hende hun forklarer seg, for å prøve å få tilbake kontrollen. Anonymkode: 11015...c25 Jeg er også spent på hvordan mor forholder seg til dette nå, i forhold til oppmøte i retten, avgi forklaring osv 9
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1733 Skrevet 5. mars 2018 (endret) og til kommentarene om at 2500 kalorier er nye og farlig. I behandling skal man spise et visst antall kalorier for å gå opp x antall kilo. Hvor jeg har vært innlagt har det vært minimum 1 kg om uken og kostplanen inneholdt et sted rundt 2500 kalorier, som er hva kroppen trenger for å vektøke. Det er sant at man kan få reefeeding syndrome av å spise for mye, men det er når man går fra å ikke ha spist noe eller svært lite over en lenger periode til plutselig å spise mye. Øker man matmengde litt etter litt vil en svært syk, og ung person "fint" kunne spise 2500 kalorier. Om anorektikeren ønsker dette er en helt annen sak.. Anonymkode: 6f95d...66e Innlegget er ryddet for sitering av slettet innhold, samt svar til dette. Yvonne (mod) Endret 5. mars 2018 av Yvonne 9
HerKommerMummi Skrevet 5. mars 2018 #1734 Skrevet 5. mars 2018 I 2017 ble retnlingslinjene for behandling av spiseforstyrrelser endret for spesialisthelsetjenest. Det som er nytt er at familieterapi er den foretrukne metoden. Det er flere grunner til dette, men en av dem er jo å styrke foresatte i de kravene de må sette til barnet sitt. En annen er at foresatte skal lære å kjempe mot spiseforstyrrelsen og ikke gå inn i alianse med barnet. 8
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1735 Skrevet 5. mars 2018 Jeg la forresten merke til at Budstikka skriver at ambulanselegen hadde sagt at hun så ut som hun hadde vært død i timer (Det så ut som jenta hadde vært død i timer, kanskje lenger sier, legen på spørsmål fra aktor), mens i på NRK.no står det at han har sagt at han mente at hun kunne ha vært død i flere timer eller dager (Legen som erklærte 13-åringen død, tror hun hadde vært død i timer eller dager da hun ble forsøkt gjenopplivet.). Reporteren fra NRK virket som hun la til grunn at det var slått fast at mor og datter hadde bodd i forskjellige hytter/anneks på nyhetene i sted. Anonymkode: 7fdbe...473 6
Ulzzang Skrevet 5. mars 2018 #1736 Skrevet 5. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg la forresten merke til at Budstikka skriver at ambulanselegen hadde sagt at hun så ut som hun hadde vært død i timer (Det så ut som jenta hadde vært død i timer, kanskje lenger sier, legen på spørsmål fra aktor), mens i på NRK.no står det at han har sagt at han mente at hun kunne ha vært død i flere timer eller dager (Legen som erklærte 13-åringen død, tror hun hadde vært død i timer eller dager da hun ble forsøkt gjenopplivet.). Reporteren fra NRK virket som hun la til grunn at det var slått fast at mor og datter hadde bodd i forskjellige hytter/anneks på nyhetene i sted. Anonymkode: 7fdbe...473 Jeg tror du blander de to legene 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1737 Skrevet 5. mars 2018 Vi må ikke glemme at Angelica tryglet om hjelp i september, og at mor nektet! IKKE GLEM DET!! Anonymkode: e6f50...7f1 20
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1738 Skrevet 5. mars 2018 1 minutt siden, Ulzzang skrev: Jeg tror du blander de to legene Det kan være, men jeg tror ikke det, fordi NRK presiserer at det er legen som erklærte henne død som sa det, og det var jo (luft)ambulanselegen (han kom med luftambulansen så vidt jeg har forstått) som Budstikka skriver at mente at hun hadde vært død i flere timer. Anonymkode: 7fdbe...473 4
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1739 Skrevet 5. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det kan være, men jeg tror ikke det, fordi NRK presiserer at det er legen som erklærte henne død som sa det, og det var jo (luft)ambulanselegen (han kom med luftambulansen så vidt jeg har forstått) som Budstikka skriver at mente at hun hadde vært død i flere timer. Anonymkode: 7fdbe...473 Fra Budstikka: – Det så ut som jenta hadde vært død i timer, kanskje lenger sier, legen på spørsmål fra aktor. Ifølge AMK-loggen skal han ha ankommet hytta under to timer etter at tiltalte ringte og tikalte ambulanse. Fra NRK: Legen som erklærte 13-åringen død, tror hun hadde vært død i timer eller dager da hun ble forsøkt gjenopplivet. – Jeg lurte på om hun hadde vært død lenger, forklarte legen fra luftambulansen. Legen ankom hytta på Beitostølen etter at 13-åringens mor hadde ringt etter ambulanse. Han erklærte jenta død etter forsøk på gjenopplivning. – Jeg tror hun hadde vært død i timer, kanskje dager, men det er umulig å si, sa legen. -- Så jeg tenker at det må være samme legen de skriver om? Ikke at det nødvendigvis er så viktig, for dette er jo ikke bevist, men det er jo ganske oppsiktsvekkende dersom legen faktisk har tenkt at hun kan ha vært død ikke bare i timer, men dager. Stakkars lille jenta. Anonymkode: 7fdbe...473 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1740 Skrevet 5. mars 2018 "Blant annet skal hun ha unnlatt å bestille legetime til datteren 18. september 2015, til tross for at 13-åringen selv uttrykkelig ba om dette på grunn av bekymring for egen helse." https://www.vg.no/nyheter/innenriks/doedsfallet-i-valdres/moren-til-doede-angelica-13-forlot-rettssalen/a/23979478/ Anonymkode: e6f50...7f1 6
Fremhevede innlegg