AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #6281 Skrevet 6. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mitt innlegg handlet om ensidighet i tråden. Ting har blitt diskutert her uavhenging om det er avgjørende i rettsaken eller ikke. Du gjentar synspunkter som er blitt skrevet veldig ofte i tråden. Du unnlater å skrive at iflg mor skjedde digital mobbing og utestengelse i 7.klasse. Anonymkode: 35400...b3c Flere av tiltaltes ensidige uttalelser som tidlig ble spredt i media har ødelagt for mange. Hva vil du med det du skriver? 1 time siden, AnonymBruker skrev: Opplysninger som ikke passer inn i din overbevisning om skyldsspørsmålet, er ikke nødvendigvis irrelevante. Anonymkode: 35400...b3c Hva mener du om skyldspørsmålet? Anonymkode: fad9c...735 9
Mmmwhatever Skrevet 6. april 2018 #6282 Skrevet 6. april 2018 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Enig med deg i det første. Og det er også mulig at datteren var spesielt sårbar. Flere har trukket fram at "det har ingen betydning for skyldspørsmålet". Tenk om det også var blitt sagt om mye av det som er synset om i morens disfavør, og ikke bare om mobbingen. Anonymkode: 35400...b3c Jeg er enig i det. Brunsnegler, forholdet til As far og diverse annet har ingen betydning for skyldspørsmålet heller, bare som noen eksempler. Det de gjør, er å belyse saken. Brunsnegler og rot viser for eksempel dårlig boevne, og taler ikke til noens fordel i en barnevernssak. Forholdet til As far har betydning for saken siden geografi og turbulens mellom foreldrene (selv om det er uklart *hvorfor det ble slik*, vet ikke om man kan stole på framstillingen til noen av partene om dette) gjorde at far ikke var involvert, og A ble derfor ekstra sårbar for omsorgssvikt fra sin eneste deltakende forelder. Vi vet ikke om A ble mobbet, men vi vet at mor *mente* hun ble det, og at dette var svært viktig for henne og påvirket valgene hun tok. Men betydning for skyldspørsmålet har det ikke. Det kan kanskje hjelpe oss å forstå *hvorfor* ting ble som de ble. Men jeg er enig i at det tidvis har vært spekulert litt for mye, og at disse spekulasjonene har gått i mors disfavør. Endret 6. april 2018 av Mmmwhatever 10
Mmmwhatever Skrevet 6. april 2018 #6283 Skrevet 6. april 2018 Og ja, A var spesielt sårbar - av flere årsaker. Far ikke i bildet, mor med personlighetsforstyrrelse, kanskje hadde hun også en iboende sårbarhet. Omgivelser som oppfatter familien som mer ressurssterk enn den er, delvis pga morfar som er lege. 5
Uff da Skrevet 6. april 2018 #6284 Skrevet 6. april 2018 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå får dere gi dere, den jenta ble mobbet, det er det kommet mange eksempler på i rettssaken. Hvordan mener du man skal bevise det egentlig? Det er klart foreldrene til mobberne dekker over dette for å beskytte sine barn, men det er eksempler både på kommentarer, ting skrevet i sosiale medier, en lek der de skulle få henne til å gråte, beskrivelser av utfrysing, blikk og baksnakking osv. Mobbing er ikke lett å dokumentere, det blir gjenfortellinger og subjektive beskrivelser. Det er den som blir mobbet som sitter med fasiten om hele bildet av det hun har opplevd, og det er ganske klart at denne jenta mente hun ble mobbet. Mest sannsynlig er dette en kultur de har etter foreldrene på dette stedet, etter det inntrykket jeg har fått fra denne saken. Anonymkode: 6bed6...305 Jeg skjønner at mange reagerer på dette innlegget, for skvatt litt selv. Det er etterspurt nyanseringer, og dette var vel det jeg vil kalle svart/hvit. Når det er sagt, så syntes jeg det er helt greit at du mener dette, som andre mener det motsatte. Jeg tror også at datteren har følt seg mobbet (jeg kun tror....jeg påstår ikke, som du gjør). Hva grunnen er, er jeg heller usikker på. Vi må også tenke litt på at alle barn er forskjellige og tar ting på hver sin måte. Kanskje den begynnende badedrakt kommentaren ikke hadde vært så ille hvis mor hadde sagt: "Kanskje vi skal kjøpe en ny badedrakt, for den begynner å bli litt liten, du har jo vokst mye i det siste, du begynner å bli stor jente". Da hadde denne episoden vært glemt og ikke blitt noe problem. Jeg vil si at vi som foreldre må lære barna våre å håndtere enkelte situasjoner istedet for å "hyle" mobbing med en gang. Det at det kan ha forekommet nettmobbing og andre mer alvorlige grader av mobbing, det er verre for foreldre å gjøre noe med, det er skrekkelig vanskelig, og jeg skjønner at det må ha vært problematisk å forholde seg til. Så ja...jeg tror at datteren følte seg mobbet selv om det har kommet mange beviser på det motsatte også. Det er jo faktisk vitne som forteller at hennes barn har blitt satt i en krok av tiltalte fordi barnet hadde en eller annen barnesykdom (var ikke smittsom lenger) og ikke fikk sitte sammen med de andre barna. Er ikke helt bra dette heller, men dette barnet gikk da bare hjem fordi det ikke var noe gøy å være der lenger. Det er også nevnt at A. ikke ville finne seg i at andre barn kom inn i leken, og ble sint/lei seg hvis den hun lekte med ville ha med fler i leken. Det er jo heller ikke bra. Det er også foreldre som har snakket med tiltalte og skole om diverse situasjoner de syntes var problematiske iht til tiltaltes datter, og det var like etter disse samtalene som A. angivelig skal ha følt seg mobbet og utviklet spiseforrstyrrelser. Så her er det flere nyanser. Det er også viktig at man da gir signaler til skole i trivselsundersøkelser at man føler seg mobbet, det er det i liten grad gjort. Som du sier så er ikke mobbing lett å dokumentere, men hva tror du om det motsatte?Tror du at det er lett å bevise at det ikke har foregått mobbing? Tenk hvis det i begynnelsen faktisk var slik at mor måtte finne unnskyldninger for "å ta igjen" på de foreldrene som faktisk våget å kritisere tiltalte og sin datter. Det hadde ikke vært bra, men bare tenk tanken........ Fremdeles så tror jeg at A. følte seg mobbet og fremdeles er jeg veldig usikker på bakgrunn, men en ting er ihvertfall sikkert. Jeg er helt uenig med deg når det gjelder ditt syn på at mobbingen mest sannsynlig er kulturen de har etter foreldrene på dette stedet. Det har jeg overhode ikke fått inntrykk av i det hele tatt. Her er jeg såpass uenig at det nesten går over til at jeg blir passe irritert på hele innlegget ditt, men jeg skal forholde meg rolig også får vi heller være uenig. Endret 6. april 2018 av Uff da 25
Påskehare Skrevet 6. april 2018 #6285 Skrevet 6. april 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Mitt innlegg handlet om ensidighet i tråden. Ting har blitt diskutert her uavhenging om det er avgjørende i rettsaken eller ikke. Du gjentar synspunkter som er blitt skrevet veldig ofte i tråden. Du unnlater å skrive at iflg mor skjedde digital mobbing og utestengelse i 7.klasse. Anonymkode: 35400...b3c Ja, jeg unnlot å skrive om 7. klasse fordi da hadde hun allerede vært syk med anoreksi i flere år. Mor har heller ikke gått ut med noen beskyldninger overfor de hun mener skal ha mobbet A i 7. klasse. Min tanke rundt mitt innlegg er at man i noen tilfeller (vet ikke om det har skjedd her), velger å «lage» et mobbeoffer i stedet for å bygge opp. Ta den eneste kommentaren fra 3. trinn som er kommet frem «badedrakten din er for trang». Som foreldre kan man da velge 2 veier (muligens flere) i hvordan man ønsker å møte barnet; man kan si «så bra de så det, da har du jo vokst og vi må kjøpe ny. Da gjør vi det en av de nærmeste dagene» eller «huff, de forferdelige drittungene. Det er mobbing å si noe sånt». Det ene svaret ufarliggjør kommentaren, det andre skaper en usikkerhet hos barnet. 26
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #6286 Skrevet 6. april 2018 Poenget er ikke om mobbingen har noe for skyldspørsmålet å gjøre. Mange her inne skriver gjentatte ganger at jenta ikke ble mobbet, akkurat som om det er mulig å bevise det via alle disse personene som var i konflikt (både foreldre skole osv) med denne moren. Det er jo klart det har betydning for saken og ting som også skjedde i den aktuelle perioden hvor hun ble dårligere. Mange faktorer har betydning for hvordan det endte, og selv om ikke det har noe med direkte skyld å gjøre så sier det noe om historien til denne jenta. Når det gjelder kultur så er det vel kommet frem flere ganger at andre foreldre kommenterte snakket om alenemoren som hadde det skittent og rotete hjemme, og som passet for mye på jenta osv. Det er ihvertfall tydelig i den lange budstikka artikkelen hvor denne parten skal prøve å renvaske seg. Barn lærer fra sine foreldre hvordan man snakker om de som skiller seg ut og er annerledes i et samfunn. Det er ikke noe barn finner på selv. Anonymkode: 6bed6...305 6
Gjest Mandarinskall Skrevet 6. april 2018 #6287 Skrevet 6. april 2018 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poenget er ikke om mobbingen har noe for skyldspørsmålet å gjøre. Mange her inne skriver gjentatte ganger at jenta ikke ble mobbet, akkurat som om det er mulig å bevise det via alle disse personene som var i konflikt (både foreldre skole osv) med denne moren. Det er jo klart det har betydning for saken og ting som også skjedde i den aktuelle perioden hvor hun ble dårligere. Mange faktorer har betydning for hvordan det endte, og selv om ikke det har noe med direkte skyld å gjøre så sier det noe om historien til denne jenta. Når det gjelder kultur så er det vel kommet frem flere ganger at andre foreldre kommenterte snakket om alenemoren som hadde det skittent og rotete hjemme, og som passet for mye på jenta osv. Det er ihvertfall tydelig i den lange budstikka artikkelen hvor denne parten skal prøve å renvaske seg. Barn lærer fra sine foreldre hvordan man snakker om de som skiller seg ut og er annerledes i et samfunn. Det er ikke noe barn finner på selv. Anonymkode: 6bed6...305 Men det med å ha det rotete og møkkete og at mora var overbeskyttende er ikke noe som blir sett rart på bare i fine kretser. Sånn er det overalt, det er jo like vanlig å ha det koselig i stua feks på landet. Det er helt normalt å ha det rent og pent. Har man ikke det blir man sett på som ressurssvak og litt dum. Og alle vet at mår du henger over en unge som en klegg så blir den ungen nerdete. Sånn er det overalt faktiske. Endret 6. april 2018 av Mandarinskall
Uff da Skrevet 6. april 2018 #6288 Skrevet 6. april 2018 17 minutter siden, Påskehare skrev: Ja, jeg unnlot å skrive om 7. klasse fordi da hadde hun allerede vært syk med anoreksi i flere år. Mor har heller ikke gått ut med noen beskyldninger overfor de hun mener skal ha mobbet A i 7. klasse. Min tanke rundt mitt innlegg er at man i noen tilfeller (vet ikke om det har skjedd her), velger å «lage» et mobbeoffer i stedet for å bygge opp. Ta den eneste kommentaren fra 3. trinn som er kommet frem «badedrakten din er for trang». Som foreldre kan man da velge 2 veier (muligens flere) i hvordan man ønsker å møte barnet; man kan si «så bra de så det, da har du jo vokst og vi må kjøpe ny. Da gjør vi det en av de nærmeste dagene» eller «huff, de forferdelige drittungene. Det er mobbing å si noe sånt». Det ene svaret ufarliggjør kommentaren, det andre skaper en usikkerhet hos barnet. God skrevet og helt enig med deg 5
Gjest chisandra Skrevet 6. april 2018 #6289 Skrevet 6. april 2018 16 minutter siden, Påskehare skrev: Ja, jeg unnlot å skrive om 7. klasse fordi da hadde hun allerede vært syk med anoreksi i flere år. Mor har heller ikke gått ut med noen beskyldninger overfor de hun mener skal ha mobbet A i 7. klasse. Min tanke rundt mitt innlegg er at man i noen tilfeller (vet ikke om det har skjedd her), velger å «lage» et mobbeoffer i stedet for å bygge opp. Ta den eneste kommentaren fra 3. trinn som er kommet frem «badedrakten din er for trang». Som foreldre kan man da velge 2 veier (muligens flere) i hvordan man ønsker å møte barnet; man kan si «så bra de så det, da har du jo vokst og vi må kjøpe ny. Da gjør vi det en av de nærmeste dagene» eller «huff, de forferdelige drittungene. Det er mobbing å si noe sånt». Det ene svaret ufarliggjør kommentaren, det andre skaper en usikkerhet hos barnet. Her er du inne på noe av det aller, aller viktigste.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #6290 Skrevet 6. april 2018 La merke til noe som forklaring på hvorfor tiltalte ikke skulle sett at avdøde ble tynnere.. Et sentralt spørsmål var nettopp om moren holdt Angelica på hytta, til tross for at hun visste at datteren var i ferd med å dø. – Camilla har ikke hatt forutsetninger for å se at datteren stadig ble tynnere. Hun gikk i store hettegensere, tjukke joggebukser og viste seg aldri uten klær, sa forsvareren til retten.... https://www.budstikka.no/valdres-saken/gjovik-tingrett/lommedalen/rettens-siste-dag-endte-i-munnhuggeri/s/5-55-645083 Anonymkode: 817fa...7b6 1
Gjest Mandarinskall Skrevet 6. april 2018 #6291 Skrevet 6. april 2018 3 minutter siden, chisandra skrev: Her er du inne på noe av det aller, aller viktigste. Hvis en av unga mine komemr hjem og sier en annen unge har slått han så sier jeg at de må si fra til en voksen og så spør jeg om den ungen er rampete ellers og. For noen har jo tiltak på seg ikke sant. Og det er ikke alltid noen passer på rampungen. Vi må spørre ungene, ikke bare late som. Eller tøffe dem opp så de kan ta igjen
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #6292 Skrevet 6. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: La merke til noe som forklaring på hvorfor tiltalte ikke skulle sett at avdøde ble tynnere.. Et sentralt spørsmål var nettopp om moren holdt Angelica på hytta, til tross for at hun visste at datteren var i ferd med å dø. – Camilla har ikke hatt forutsetninger for å se at datteren stadig ble tynnere. Hun gikk i store hettegensere, tjukke joggebukser og viste seg aldri uten klær, sa forsvareren til retten.... https://www.budstikka.no/valdres-saken/gjovik-tingrett/lommedalen/rettens-siste-dag-endte-i-munnhuggeri/s/5-55-645083 Anonymkode: 817fa...7b6 I et lydopptak som tiltalte tok av seg selv 15. november, sa titalte at A. ikke lengre spiser. Så jo, tiltalte var fullstendig klar over at A. trengte legehjelp. Anonymkode: fad9c...735 22
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #6293 Skrevet 6. april 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: La merke til noe som forklaring på hvorfor tiltalte ikke skulle sett at avdøde ble tynnere.. Et sentralt spørsmål var nettopp om moren holdt Angelica på hytta, til tross for at hun visste at datteren var i ferd med å dø. – Camilla har ikke hatt forutsetninger for å se at datteren stadig ble tynnere. Hun gikk i store hettegensere, tjukke joggebukser og viste seg aldri uten klær, sa forsvareren til retten.... https://www.budstikka.no/valdres-saken/gjovik-tingrett/lommedalen/rettens-siste-dag-endte-i-munnhuggeri/s/5-55-645083 Anonymkode: 817fa...7b6 Hadde A. disse store og tykke klærne på seg da hun ble funnet at redningsmannskapene også? Anonymkode: fad9c...735 7
Ulrikke Skrevet 6. april 2018 #6294 Skrevet 6. april 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: La merke til noe som forklaring på hvorfor tiltalte ikke skulle sett at avdøde ble tynnere.. Et sentralt spørsmål var nettopp om moren holdt Angelica på hytta, til tross for at hun visste at datteren var i ferd med å dø. – Camilla har ikke hatt forutsetninger for å se at datteren stadig ble tynnere. Hun gikk i store hettegensere, tjukke joggebukser og viste seg aldri uten klær, sa forsvareren til retten.... https://www.budstikka.no/valdres-saken/gjovik-tingrett/lommedalen/rettens-siste-dag-endte-i-munnhuggeri/s/5-55-645083 Anonymkode: 817fa...7b6 Men seriøst... Man TAR vel på ungen sin? Gir en klem, stryker over ryggen osv? Jeg mener uansett at mor har visst hvordan ståa var, pga sms'er og "brev" osv - men man er vel ikke i månedsvis på en hytte, BARE mor og datter, uten å gi hverandre en klem eller stryke over ryggen, over kinnet, i det hele tatt være nær? Skulderblader og knoklene i ryggraden må jo ha vært enkelt å kjenne, for eksempel.... 24
Påskehare Skrevet 6. april 2018 #6295 Skrevet 6. april 2018 2 minutter siden, Mandarinskall skrev: Hvis en av unga mine komemr hjem og sier en annen unge har slått han så sier jeg at de må si fra til en voksen og så spør jeg om den ungen er rampete ellers og. For noen har jo tiltak på seg ikke sant. Og det er ikke alltid noen passer på rampungen. Vi må spørre ungene, ikke bare late som. Eller tøffe dem opp så de kan ta igjen Det første jeg spør om er; «hva gjorde du? Er det noe du kan ha sagt eller gjort som ledet til at den «rampete» ungen gjorde som den gjorde. Barn ser ofte ting kun fra sitt eget perspektiv, derfor lurt å stille kontrollspørsmål... det kan jo være at der har vært små konflikter som har gjort den rampete ungen rampete ;-) 8
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #6296 Skrevet 6. april 2018 16 minutter siden, AnonymBruker said: Poenget er ikke om mobbingen har noe for skyldspørsmålet å gjøre. Mange her inne skriver gjentatte ganger at jenta ikke ble mobbet, akkurat som om det er mulig å bevise det via alle disse personene som var i konflikt (både foreldre skole osv) med denne moren. Det er jo klart det har betydning for saken og ting som også skjedde i den aktuelle perioden hvor hun ble dårligere. Mange faktorer har betydning for hvordan det endte, og selv om ikke det har noe med direkte skyld å gjøre så sier det noe om historien til denne jenta. Når det gjelder kultur så er det vel kommet frem flere ganger at andre foreldre kommenterte snakket om alenemoren som hadde det skittent og rotete hjemme, og som passet for mye på jenta osv. Det er ihvertfall tydelig i den lange budstikka artikkelen hvor denne parten skal prøve å renvaske seg. Barn lærer fra sine foreldre hvordan man snakker om de som skiller seg ut og er annerledes i et samfunn. Det er ikke noe barn finner på selv. Anonymkode: 6bed6...305 Hvem har skrevet at jenta ikke ble mobbet? Jeg har lest hele tråden og det er en påstand jeg har til gode å se. Jeg har derimot flere ganger sett det skrevet at det ikke er bevist at hun ble mobbet, det er noe helt annet. Vi skal være glade for at folk snakket og meldte fra til barnevernet i denne saken. I dag vet vi at bekymringene var høyst reelle, ikke bygdesladder som du fremstiller det som. Anonymkode: f2ff6...12b 18
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #6297 Skrevet 6. april 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: La merke til noe som forklaring på hvorfor tiltalte ikke skulle sett at avdøde ble tynnere.. Et sentralt spørsmål var nettopp om moren holdt Angelica på hytta, til tross for at hun visste at datteren var i ferd med å dø. – Camilla har ikke hatt forutsetninger for å se at datteren stadig ble tynnere. Hun gikk i store hettegensere, tjukke joggebukser og viste seg aldri uten klær, sa forsvareren til retten.... https://www.budstikka.no/valdres-saken/gjovik-tingrett/lommedalen/rettens-siste-dag-endte-i-munnhuggeri/s/5-55-645083 Anonymkode: 817fa...7b6 A. gikk ikke i slike klær her. Se bildet (der A. sitter på kantsteiner foran en plen) over denne teksten " TENÅRING: Angelica rakk ikke å ta ordentlig fatt på tenårene. Hun ble bare 13 år gammel. "https://www.nrk.no/ho/xl/mors-lille-engel-1.13963128 Anonymkode: fad9c...735 4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #6298 Skrevet 6. april 2018 4 minutter siden, Ulrikke skrev: Men seriøst... Man TAR vel på ungen sin? Gir en klem, stryker over ryggen osv? Jeg mener uansett at mor har visst hvordan ståa var, pga sms'er og "brev" osv - men man er vel ikke i månedsvis på en hytte, BARE mor og datter, uten å gi hverandre en klem eller stryke over ryggen, over kinnet, i det hele tatt være nær? Skulderblader og knoklene i ryggraden må jo ha vært enkelt å kjenne, for eksempel.... Jeg er så enig. Ville bare få frem at det var NY forklaring på hvorfor mor påsto seg ikke vite hvordan det lå an, til tross for at sms sa noe annet. Anonymkode: 817fa...7b6 8
Ulrikke Skrevet 6. april 2018 #6299 Skrevet 6. april 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er så enig. Ville bare få frem at det var NY forklaring på hvorfor mor påsto seg ikke vite hvordan det lå an, til tross for at sms sa noe annet. Anonymkode: 817fa...7b6 Jada, jeg tviler ikke på at du mente det samme... Jeg synes bare det blir så absurd å påstå at man ikke vet hvordan det står til pga klær... Jeg har selv en datter som fyller 13 i år, så jeg føler nok det blir veldig nært.... 7
Gjest Mandarinskall Skrevet 6. april 2018 #6300 Skrevet 6. april 2018 36 minutter siden, Påskehare skrev: Det første jeg spør om er; «hva gjorde du? Er det noe du kan ha sagt eller gjort som ledet til at den «rampete» ungen gjorde som den gjorde. Barn ser ofte ting kun fra sitt eget perspektiv, derfor lurt å stille kontrollspørsmål... det kan jo være at der har vært små konflikter som har gjort den rampete ungen rampete ;-) Ja jeg tror ikke ungen min er noe englebarn han kan være rappkjefta han men slå gjør han ikke. Lurt å spørre ungen sin enig i det. Også tenker jeg at den som er med på leken får tåle steken, uten at man skal bankes helseløs av den grunn.
Fremhevede innlegg