Mmmwhatever Skrevet 6. april 2018 #6261 Skrevet 6. april 2018 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå får dere gi dere, den jenta ble mobbet, det er det kommet mange eksempler på i rettssaken. Hvordan mener du man skal bevise det egentlig? Det er klart foreldrene til mobberne dekker over dette for å beskytte sine barn, men det er eksempler både på kommentarer, ting skrevet i sosiale medier, en lek der de skulle få henne til å gråte, beskrivelser av utfrysing, blikk og baksnakking osv. Mobbing er ikke lett å dokumentere, det blir gjenfortellinger og subjektive beskrivelser. Det er den som blir mobbet som sitter med fasiten om hele bildet av det hun har opplevd, og det er ganske klart at denne jenta mente hun ble mobbet. Mest sannsynlig er dette en kultur de har etter foreldrene på dette stedet, etter det inntrykket jeg har fått fra denne saken. Anonymkode: 6bed6...305 Det er vel riktigere å si at det ikke er bevist hverken den ene eller den andre veien om hun ble mobbet. Det er også viktig å huske at mor er svært krenkbar, og det er mulig hun har overført dette til sin datter. Men mobbing eller ikke mobbing, det har ingen betydning for skyldspørsmålet. Endret 6. april 2018 av Mmmwhatever 30
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #6262 Skrevet 6. april 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå får dere gi dere, den jenta ble mobbet, det er det kommet mange eksempler på i rettssaken. Hvordan mener du man skal bevise det egentlig? Det er klart foreldrene til mobberne dekker over dette for å beskytte sine barn, men det er eksempler både på kommentarer, ting skrevet i sosiale medier, en lek der de skulle få henne til å gråte, beskrivelser av utfrysing, blikk og baksnakking osv. Mobbing er ikke lett å dokumentere, det blir gjenfortellinger og subjektive beskrivelser. Det er den som blir mobbet som sitter med fasiten om hele bildet av det hun har opplevd, og det er ganske klart at denne jenta mente hun ble mobbet. Mest sannsynlig er dette en kultur de har etter foreldrene på dette stedet, etter det inntrykket jeg har fått fra denne saken. Anonymkode: 6bed6...305 Og er det sånn at jenta har følt seg mobbet så er allikevel det ikke relevant for at jenta nå er død fordi moren ikke lot behandlerne behandle jenta, hun lot ikke jenta få en sjanse til å leve. Det var moren som gjemte datteren sin for alle slik at hun ikke fikk den hjelpen hun trengte. Det er moren som lot datteren sin dø. Anonymkode: 5dce4...805 34
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #6263 Skrevet 6. april 2018 9 timer siden, Påskehare skrev: Nå er vel dette en sak der evt mobbere/mobbing ikke er hovedpoenget.... det er hva som skjedde de 3 siste månedene som er hva som skal vurderes i rettssalen. Derfor blir det vel litt feil å diskutere mobbing/ikke mobbing her. Mobbingen skal i følge mor ha skjedd da A gikk i 3. klasse og hun dør 5 år etterpå. I utgangspunktet er det irrelevant hva som skjedde i 3. klasse... og hva om mor har «gjort» sin datter til et offer selv? At hun har prøvd å trykke A ned i stedet for å bygge henne opp? Hva om det rett og slett ikke var mobbing?? Mitt innlegg handlet om ensidighet i tråden. Ting har blitt diskutert her uavhenging om det er avgjørende i rettsaken eller ikke. Du gjentar synspunkter som er blitt skrevet veldig ofte i tråden. Du unnlater å skrive at iflg mor skjedde digital mobbing og utestengelse i 7.klasse. Anonymkode: 35400...b3c 6
Ella Grisella Skrevet 6. april 2018 #6264 Skrevet 6. april 2018 Jeg skulle ønske noen stilte moren kritiske spørsmål. Av typen: leger og spesialister poengterte hvor viktig det var å veie ofte og ha tett oppfølging. Du fulgte ikke opp disse faste veiingene, hva var grunnen til det? Du sier du ikke så det, men datteren din gikk ned til 21 kg på 3 mnd- forstår du nå hvor viktig det var med fast oppfølging og veiing? man ser tydelig på smsene mellom deg og A at du ikke hadde kontroll. Hvorfor dro du ikke til lege med henne tidligere? men så forstår jeg jo at dette er datteren hennes, at hun er fullstendig knust og at hun mest sannsynlig ikke vil greie å leve med det -om hun faktisk innser hva hun har gjort. vanskelig sak:,( 5
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #6265 Skrevet 6. april 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og er det sånn at jenta har følt seg mobbet så er allikevel det ikke relevant for at jenta nå er død fordi moren ikke lot behandlerne behandle jenta, hun lot ikke jenta få en sjanse til å leve. Det var moren som gjemte datteren sin for alle slik at hun ikke fikk den hjelpen hun trengte. Det er moren som lot datteren sin dø. Anonymkode: 5dce4...805 Opplysninger som ikke passer inn i din overbevisning om skyldsspørsmålet, er ikke nødvendigvis irrelevante. Anonymkode: 35400...b3c 1
Ulzzang Skrevet 6. april 2018 #6266 Skrevet 6. april 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Opplysninger som ikke passer inn i din overbevisning om skyldsspørsmålet, er ikke nødvendigvis irrelevante. Anonymkode: 35400...b3c Men nå var vel ikke mobberne som nektet henne legehjelp eller tok med henne på en hytte der hun døde av avmagring heller da... 24
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #6267 Skrevet 6. april 2018 22 minutter siden, Ella Grisella skrev: Jeg skulle ønske noen stilte moren kritiske spørsmål. Av typen: leger og spesialister poengterte hvor viktig det var å veie ofte og ha tett oppfølging. Du fulgte ikke opp disse faste veiingene, hva var grunnen til det? Du sier du ikke så det, men datteren din gikk ned til 21 kg på 3 mnd- forstår du nå hvor viktig det var med fast oppfølging og veiing? Det er vel nettopp for å unngå slike spørsmål at hun vegret seg for å vitne. Troverdigheten hennes er jo overhode ikke til stede etter alt det andre vi har hørt. Anonymkode: 73f0b...a9c 19
Uff da Skrevet 6. april 2018 #6268 Skrevet 6. april 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Opplysninger som ikke passer inn i din overbevisning om skyldsspørsmålet, er ikke nødvendigvis irrelevante. Anonymkode: 35400...b3c Det du skriver har jeg tenkt litt på, og da tenker jeg: Hvorfor tenker du at dem nødvendigvis ikke er irrelevante? 4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #6269 Skrevet 6. april 2018 27 minutter siden, Mmmwhatever skrev: Det er vel riktigere å si at det ikke er bevist hverken den ene eller den andre veien om hun ble mobbet. Det er også viktig å huske at mor er svært krenkbar, og det er mulig hun har overført dette til sin datter. Men mobbing eller ikke mobbing, det har ingen betydning for skyldspørsmålet. Enig med deg i det første. Og det er også mulig at datteren var spesielt sårbar. Flere har trukket fram at "det har ingen betydning for skyldspørsmålet". Tenk om det også var blitt sagt om mye av det som er synset om i morens disfavør, og ikke bare om mobbingen. Anonymkode: 35400...b3c 4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #6270 Skrevet 6. april 2018 Nrks artikkel - https://www.nrk.no/ho/xl/mors-lille-engel-1.13963128 Angelica vil overraske moren med festmiddag på nyttårsaften. Hun har fått mormor til å sende mat, steketermometer, fint bestikk og fine tallerkener med bussen fra Bærum til Valdres. Andebryst og stekte rotgrønnsaker står på menyen. Men overraskelsen blir ikke noe av. Hun er for syk og ligger i sengen. - Mitt spørsmål er da- har dette stått andre steder før ? Både Dagbladet, VG og NRK synes jeg firtsatt har fokus på mor og ikke skyldspørsmålet Anonymkode: 817fa...7b6 10
Ulzzang Skrevet 6. april 2018 #6271 Skrevet 6. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nrks artikkel - https://www.nrk.no/ho/xl/mors-lille-engel-1.13963128 Angelica vil overraske moren med festmiddag på nyttårsaften. Hun har fått mormor til å sende mat, steketermometer, fint bestikk og fine tallerkener med bussen fra Bærum til Valdres. Andebryst og stekte rotgrønnsaker står på menyen. Men overraskelsen blir ikke noe av. Hun er for syk og ligger i sengen. - Mitt spørsmål er da- har dette stått andre steder før ? Både Dagbladet, VG og NRK synes jeg firtsatt har fokus på mor og ikke skyldspørsmålet Anonymkode: 817fa...7b6 Dette er iallefall første gang jeg leser. 5
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #6272 Skrevet 6. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå får dere gi dere, den jenta ble mobbet, det er det kommet mange eksempler på i rettssaken. Hvordan mener du man skal bevise det egentlig? Det er klart foreldrene til mobberne dekker over dette for å beskytte sine barn, men det er eksempler både på kommentarer, ting skrevet i sosiale medier, en lek der de skulle få henne til å gråte, beskrivelser av utfrysing, blikk og baksnakking osv. Mobbing er ikke lett å dokumentere, det blir gjenfortellinger og subjektive beskrivelser. Det er den som blir mobbet som sitter med fasiten om hele bildet av det hun har opplevd, og det er ganske klart at denne jenta mente hun ble mobbet. Mest sannsynlig er dette en kultur de har etter foreldrene på dette stedet, etter det inntrykket jeg har fått fra denne saken. Anonymkode: 6bed6...305 Hvem har sagt dette? Hvor kan man lese om det? Anonymkode: fad9c...735 6
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #6273 Skrevet 6. april 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Enig med deg i det første. Og det er også mulig at datteren var spesielt sårbar. Flere har trukket fram at "det har ingen betydning for skyldspørsmålet". Tenk om det også var blitt sagt om mye av det som er synset om i morens disfavør, og ikke bare om mobbingen. Anonymkode: 35400...b3c Hvordan er mobbing av datteren i morens favør eller disfavør i forhold til rettsaken? Hva er det du mener det synes om forøvrig ellers i hennes disfarvør? Hun er tiltalt for helt konkrete forhold som ikke har noe med mobbing å gjøre, så å dra frem mobbing til stadighet blir å tåkelegge saken. Vi vet at hun isolerte seg selv og datteren på en hytte (vel 2, hun sov ikke på samme hytte som sin dødssyke datter). Vi vet hun sperret telefonen så ingen andre enn familien skulle få tak i dem. Vi vet hun inngikk en avtale med datteren om at datteren skulle slippe å spise på 5 dager. Vi vet hun ikke skaffet legehjelp enda hun visste datteren lå for døden (som hun selv skrev i tekstmeldinger). Vi vet hun demoniserte hjelpeinnstanser ovenfor datteren. Vi vet hun forsøkte å skjule hvor syk datteren var ved å be henne ta på seg vekter før veiing, la være å ta henne med til konsultasjoner for veiing, ved å lyve om flytting for å riste av seg barnevernet. Vi vet hun igjen og igjen sørger for at behandling av As sykdom ble avsluttet omtrent før den hadde begynt. Vi vet hun nektet datteren legehjelp selv da datteren spesifikt ba om dette. Vi vet hun ikke ringte 113 før datteren hadde vært død i flere timer. Dette er ikke synsing. Dette har kommet frem i retten. Det er disse forholdene hun er tiltalt for, og disse handlingene har ingen sammeheng med en eventuell mobbing av datteren. Som aktor sa finnes det formildende omstendigheter. Det ER tøft å være forelder til et sykt barn, og spiseforstyrrelser er en utrolig vanskelig problematikk å håndtere. Bekymringer og det å oppleve at man er i en konstant unntakssituasjon kan gjøre noe med psyken til hvem som helst, og definitivt få en til å gjøre ting en ellers aldri ville gjort. Likevel kan vi ikke la være å påtale og eventuelt dømme på bakgrunn av at noen hadde det vanskelig og derfor mishandlet datteren sin (som tiltalen dreier seg om). Anonymkode: f2ff6...12b Innegget er ryddet for spekulasjoner. Yvonne (admin) 32
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #6274 Skrevet 6. april 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvem har sagt dette? Hvor kan man lese om det? Anonymkode: fad9c...735 Les budstikka fra i går, der står det. Anonymkode: e2865...fb3 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #6275 Skrevet 6. april 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Les budstikka fra i går, der står det. Anonymkode: e2865...fb3 Du kan ikke fortelle om hvem som har sagt det? Anonymkode: fad9c...735 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #6276 Skrevet 6. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du forstår ikke helt dette, tror jeg. Forsvarerne gjør jobben sin helt greit, de. Anonymkode: 9c632...889 Opplys meg Anonymkode: ab505...bab 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #6277 Skrevet 6. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå får dere gi dere, den jenta ble mobbet, det er det kommet mange eksempler på i rettssaken. Hvordan mener du man skal bevise det egentlig? Det er klart foreldrene til mobberne dekker over dette for å beskytte sine barn, men det er eksempler både på kommentarer, ting skrevet i sosiale medier, en lek der de skulle få henne til å gråte, beskrivelser av utfrysing, blikk og baksnakking osv. Mobbing er ikke lett å dokumentere, det blir gjenfortellinger og subjektive beskrivelser. Det er den som blir mobbet som sitter med fasiten om hele bildet av det hun har opplevd, og det er ganske klart at denne jenta mente hun ble mobbet. Mest sannsynlig er dette en kultur de har etter foreldrene på dette stedet, etter det inntrykket jeg har fått fra denne saken. Anonymkode: 6bed6...305 Hvor har du plukket dette fra? Anonymkode: fad9c...735 13
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #6278 Skrevet 6. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mitt innlegg handlet om ensidighet i tråden. Ting har blitt diskutert her uavhenging om det er avgjørende i rettsaken eller ikke. Du gjentar synspunkter som er blitt skrevet veldig ofte i tråden. Du unnlater å skrive at iflg mor skjedde digital mobbing og utestengelse i 7.klasse. Anonymkode: 35400...b3c Er det lagt frem bevis på dette? Anonymkode: fad9c...735 12
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #6279 Skrevet 6. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Opplysninger som ikke passer inn i din overbevisning om skyldsspørsmålet, er ikke nødvendigvis irrelevante. Anonymkode: 35400...b3c Hva er dine meninger om skyldspørsmålet? Anonymkode: fad9c...735 4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #6280 Skrevet 6. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er det lagt frem bevis på dette? Anonymkode: fad9c...735 Forsvarer nevnte det i sin sluttprosedyre men jeg har ikke hørt det før. Anonymkode: 51273...43c 2
Fremhevede innlegg