Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vg artikkel i dag avslutter med det som står under....

Forsvarer Sandland mener at det er en rød tråd mellom fravær av mobbingen og bedring av Angelicas spiseforstyrrelser. Han viser til at moren og datteren oppholdt seg på hytta også sommeren 2015, et snaut halvår før 13-åringen døde. 

– Når hun veies i august samme år veier hun 41,2 kilo. Dette er i en periode da tiltalte står for hovedansvaret for Angelica. Ingen mobbing, ingen spesialisthelsetjeneste - og vekten går opp, sier han.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rLbngK/forsvarer-krever-frifinnelse-i-valdres-saken-domfellelse-vil-sende-et-farlig-signal

Anonymkode: 817fa...7b6

Javel? Dette gjaldt i hvertfall ikke for den siste hytteturen i A. sitt liv. Dessuten omtaler han en mobbing som ikke det er bevist at har funnet sted.

Anonymkode: fad9c...735

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du linker bare til en post på forumet? Og der skriver noen at det har skjedd 1 gang? Skjønner du hva jeg mener? :)

Jeg spør igjen: Vet vi når i prosessen hun gjorde det, var det under eller etter avsluttet behandling? Gjaldt det f.eks bare ett behandlinggsted eller konsekvent alle behandlere? 

Anonymkode: 35400...b3c

Det er hentet fra avisartikler som du like godt som meg kan lete fram.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

"Mors lille engel" - NRK.no

NRK har nå publisert en lengre sak om Angelicas liv, forhold til moren og rettssaken. Den er ny, om det ikke er noe jeg har gått glipp av. Jeg har ikke fått lest alt ennå, men er vel naturlig å dele den her.

Anonymkode: d18de...5d1

• Liker 11
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg, mistet interessen for å følge denne tråden siden det kun er angrep mot mor hele veien. Nesten skadefro stemning, skulle tro noen av de anonyme brukerne her har et personlig forhold til saken. Det er tydelig at denne saken ikke er så svart hvit at alt handler om bare moren som gjorde feil. Det er lett å forstå hennes desperasjon og anoreksipasienter er en veldig vanskelig gruppe å forholde seg til. Om man skulle forfølge alle foreldre med slike syke barn ville man nok funnet mye galt.

Anonymkode: 6bed6...305

Jeg er delvis enig i dette. Det er noen som har en for svart-hvit tankegang i denne tråden. Jeg er også enig i at det er lett å forstå at mor har vært desperat (og i utgangspunktet velmenende, hun elsket sin datter - jeg har for eksempel fått pepper for at jeg har skrevet dette), og at anoreksi-pasienter er svært krevende for både pårørende og helsevesenet. Og ja, *alle* foreldre gjør feil, og en situasjon hvor man er presset - som at man har et alvorlig sykt barn - kan i seg selv føre til at man gjør feil. Men - her er det ikke snakk om å forfølge noen. Det er mange foreldre som har alvorlig syke barn, men de isolerer dem ikke fra behandlingsapparatet de er avhengige av fram til barnet dør av sykdommen. Det er ulovlig. Og der er salens kjerne, og det som skiller tiltalte fra andre pårørende til mindreårige anoreksi-pasienter. 

• Liker 21
Skrevet
2 minutter siden, Mmmwhatever skrev:

Jeg er delvis enig i dette. Det er noen som har en for svart-hvit tankegang i denne tråden. Jeg er også enig i at det er lett å forstå at mor har vært desperat (og i utgangspunktet velmenende, hun elsket sin datter - jeg har for eksempel fått pepper for at jeg har skrevet dette), og at anoreksi-pasienter er svært krevende for både pårørende og helsevesenet. Og ja, *alle* foreldre gjør feil, og en situasjon hvor man er presset - som at man har et alvorlig sykt barn - kan i seg selv føre til at man gjør feil. Men - her er det ikke snakk om å forfølge noen. Det er mange foreldre som har alvorlig syke barn, men de isolerer dem ikke fra behandlingsapparatet de er avhengige av fram til barnet dør av sykdommen. Det er ulovlig. Og der er salens kjerne, og det som skiller tiltalte fra andre pårørende til mindreårige anoreksi-pasienter. 

Nettopp👍 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke meninger tror du er dominerende blant folk flest? Dette forumet er åpent for alle, og denne tråden har over 600 000 visninger. Om det var så veldig mange med helt andre meninger enn det som er dominerende her, hadde nok dette kommet frem i diskusjonstråden tenker jeg.

Nå pleier ikke jeg å bry meg om hvilke meninger som er dominerende blant folk flest. Det gjør meg ingenting å være i mindretall. Men som sagt, så har jeg og andre holdt oss borte fra tråden nettopp pga ensidigheten.

• Liker 5
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NRK har nå publisert en lengre sak om Angelicas liv, forhold til moren og rettssaken. Den er ny, om det ikke er noe jeg har gått glipp av. Jeg har ikke fått lest alt ennå, men er vel naturlig å dele den her.

Den var lite kritisk. Men ikke annet å vente kanskje, i en artikkel hvor NRK har fått tillatelse til å dele private bilder av A? 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Javel? Dette gjaldt i hvertfall ikke for den siste hytteturen i A. sitt liv. Dessuten omtaler han en mobbing som ikke det er bevist at har funnet sted.

Akkurat dette er det jeg har reagert på i denne tråden... Det er vel ikke bevist at det ikke har funnet sted heller?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat dette er det jeg har reagert på i denne tråden... Det er vel ikke bevist at det ikke har funnet sted heller?

De fleste i denne tråden forholder seg til fakta i saken som har kommet frem.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

– Det faktum at hun (Angelica) hadde diare like før hun døde (det ble funnet en dyne med knoller av avføring utenfor hytta, red. anm) kan ha medført at hun døde av dehydrering. Kan Angelica ha brukt avføringspiller? Det vil jeg ikke spekulere i, men den tvilen skal komme tiltalte til gode, sier Bugge.

Avføringspiller?! De har vært på hytta siden tidlig i oktober, dersom det var mistanke om periodisk bruk av avføringspiller så skulle jo mor ha fjernet disse. Hvem ville dessuten solgt avføringspiller til en 13 år gammel jente? 

– Jeg har notert med at aktor sa at Camilla har løyet, at det hun har sagt i avhør ikke stemmer. Det er uriktig. Det hun sa i det hjerteskjærende avhøret, det stemmer. Til og med detaljer med rotgrønnsaker og kutt i fingeren, stemmer. Nå snakker jeg om bevis, ikke spekulasjoner, sier Bugge.

De gamle inntørkede ferdigstekte rotgrønnsakene som stod i ovnen? De samme rotgrønnsakene som A kuttet opp mens hun besvimte/falt om? Insinuerer Bugge at mor stekte rotgrønnsakene mens A lå og var dårlig i sengen og ventet på ambulanse? 

Blir så oppgitt :hakeslepp:

Anonymkode: 5eb63...652

Hvem ville solgt avføringspiller til en alvorlig undervektig person? Ingen. Apotek-folk spotter sånt med én gang. Og om moren har hatt avføringspiller tilgjengelig i hytten og A tok disse i skjul, så er dette grovt uaktsomt av mor! Det var nettopp en sak i retten om foreldre som ble dømt fordi de ikke hadde oppbevart Lar-medisinen sin forsvarlig og barnet fikk det i seg. 

Anonymkode: 41fed...a68

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Mmmwhatever skrev:

Den var lite kritisk. Men ikke annet å vente kanskje, i en artikkel hvor NRK har fått tillatelse til å dele private bilder av A? 

Nei, merket at det var lite kritisk der da jeg fikk lest gjennom selv. Det gir jo et inntrykk av kronologien i det hele for de som synes det er vanskelig å få oversikt, men lite nytt. De nevner heldigvis dette med vekter før veiing og frykten for at de skulle stikke av, så det er ikke slik at de hopper bukk over alt som taler imot mor. Men jeg hadde vel regnet med at en sak som etter eget utsagn "bygger på vitneforklaringer og opplysninger fra rettssaken" skulle ta med i beregningen at det som har kommet frem under rettssaken sett under ett har vært katastrofalt for mors versjon av hendelsesforløpet. Tenkte nå uansett det var greit å dele saken her inne, når det først var toppsaken på statskanalens nettsider.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det som hadde vært fint var om man lot være å holde folk kollektivt ansvarlige for det som skrives av x antall vidt forskjellige mennesker i en tråd på flere hundre sider. 

Hvis man savner et perspektiv i debatten, er det altså langt mer konstruktivt å tilføre dette perspektivet i stedet for å stadig kommentere at det mangler. 

Anonymkode: 5085c...839

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Rotemor skrev:

Holdningene til mor er lagt frem som skriftlige bevis. Så selv om man ønsker å se sakens flersidighet så endrer det ikke faktaene.

Mht A sine opplevelser av mobbing, sjenanse etc så er ikke det relevant. Voksne må ta ansvar når barna ikke kan-derfor er hun også tiltalt og vil bli dømt.

Aktor mener å ha bevist at mors opplevelse av behandlere er arrogant og ignorant.  Hun «hater» behandlere, presse, skolen, rettsapparatet. Hun setter seg selv over alle disse. Et ungt menneske døde som et direkte resultat av det.

Tråden er ikke full av «synsere», men av folk som forstår seg på bevisføring.

Det var trådens ensidighet jeg har reagert på, jeg har ikke kommentert rettsaken. 

Barnets opplevelse av mobbing er i høyeste grad relevant. Igjen, jeg snakker ikke om rettsaken. Denne tråden har ikke kun dreiet seg om tiltalepunktene.

Det er ikke nødvendigvis sånn at alt aktor sier er 100% sant :)

Den siste setningen din om synsing og å forstå seg på bevisføring, skal jeg la være å kommentere...

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, merket at det var lite kritisk der da jeg fikk lest gjennom selv. Det gir jo et inntrykk av kronologien i det hele for de som synes det er vanskelig å få oversikt, men lite nytt. De nevner heldigvis dette med vekter før veiing og frykten for at de skulle stikke av, så det er ikke slik at de hopper bukk over alt som taler imot mor. Men jeg hadde vel regnet med at en sak som etter eget utsagn "bygger på vitneforklaringer og opplysninger fra rettssaken" skulle ta med i beregningen at det som har kommet frem under rettssaken sett under ett har vært katastrofalt for mors versjon av hendelsesforløpet. Tenkte nå uansett det var greit å dele saken her inne, når det først var toppsaken på statskanalens nettsider.

Takk og pris for Budstikka, for resten av mediene har enten dekket morens side av saken eller ikke dekket den i det hele tatt. Dagbladet er i en klasse for seg der de sitter og tekster med en tiltalt som i følge seg selv er for syk til å følge rettssaken. Jeg håper PFU tar tak i dette.

Anonymkode: 48845...25c

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Det som hadde vært fint var om man lot være å holde folk kollektivt ansvarlige for det som skrives av x antall vidt forskjellige mennesker i en tråd på flere hundre sider. 

Hvis man savner et perspektiv i debatten, er det altså langt mer konstruktivt å tilføre dette perspektivet i stedet for å stadig kommentere at det mangler. 

Anonymkode: 5085c...839

Hvorfor i alle dager skulle du føle deg truffet hvis du ikke bare har bidratt med ensidighet?? 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det var trådens ensidighet jeg har reagert på, jeg har ikke kommentert rettsaken. 

Barnets opplevelse av mobbing er i høyeste grad relevant. Igjen, jeg snakker ikke om rettsaken. Denne tråden har ikke kun dreiet seg om tiltalepunktene.

Det er ikke nødvendigvis sånn at alt aktor sier er 100% sant :)

Den siste setningen din om synsing og å forstå seg på bevisføring, skal jeg la være å kommentere...

Mobbingen er uansett ikke relevant.

Aktor må basere seg på beviser og sannsynlighetsovervekt i motsetning til forsvarerne. Alt han sier er sant Iht påtalemyndighetenes oppfatning. Han lyver jo ikke selv om du putter på et smilefjes.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager skulle du føle deg truffet hvis du ikke bare har bidratt med ensidighet?? 

Hva er det du insinuerer her?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Rotemor skrev:

De trenger jo ikke kompetanse på det heller. De skal så rimelig tvil..... De gjør bare jobben sin.

Ja, nemlig! Bra det er flere som forstår hvordan rettssystemet virker.

Det er et prinsipp at tvil skal komme tiltalte til gode. Dommerne må mene at tiltalte er skyldig etter tiltalen uten rimelig tvil.

Dersom det finnes alternative teorier, selv om de er mindre sannsynlige, kan det oppstå rimelig tvil. Aktoratet trenger ikke bevise uskyld, men få fram grunnlag for tvil.

Virker som om mange her ikke forstår dette.

Anonymkode: 9c632...889

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste i denne tråden forholder seg til fakta i saken som har kommet frem.

Og fakta er kort fortalt at foreldre vitnet om at barna deres ikke hadde mobbet jenta, og at en av skolene hadde fattet enkeltvedtak?

• Liker 1
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ganske ensidig, ja...

• Liker 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...