Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Uff da skrev:

Kan jo være at aktor legger straffen lavt i håp om at hun skal bli dømt. Vet ikke,  men syntes det er litt rart jeg også.

Retten vurderer først skyldspørsmålet, før de eventuelt ser på presedens for straffeutmåling. Påstand om straff påvirker ikke vurdering av skyld.

Anonymkode: 5085c...839

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Retten vurderer først skyldspørsmålet, før de eventuelt ser på presedens for straffeutmåling. Påstand om straff påvirker ikke vurdering av skyld.

Ja det har du helt rett i. Men hva syntes du om aktors påstand om straff? Syntes du den høre riktig ut? Jeg syntes den er lav, jeg ville trodd 5-6 år som et minimum hvis hun blir funnet skyldig i tiltalen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Uff da skrev:

Ja det har du helt rett i. Men hva syntes du om aktors påstand om straff? Syntes du den høre riktig ut? Jeg syntes den er lav, jeg ville trodd 5-6 år som et minimum hvis hun blir funnet skyldig i tiltalen. 

Jeg mente bare å forklare at aktors påstand om straff ikke har noe med rettens vurdering av skyld å gjøre. 

Selv mener jeg at straffepåstanden er for lav, men ser samtidig at den ikke er lav når den stilles opp mot saker det er naturlig å sammenligne med. Problemet er heller at mishandling, enten det handler om fysisk eller psykisk vold, straffes altfor lavt og at barns rettsvern er altfor dårlig. De som er opprørt over aktoratets prosedyre (som bare speiler presedensen) bør skjenke en slant til Stines Sofies Stiftelse eller lignende. 

• Liker 20
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis mor ikke hadde manipulert og skremt A. slik som hun gjorde, så kanskje A. hadde oppsøkt barnevernet for å få hjelp.

Anonymkode: fad9c...735

Eller en lærer hun hadde fått tillit til. Men den veien stengte jo også mor, med skolebytter, baksnakking av lærere og etterhvert nekte henne skolegang. 

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke at ikke familien vender seg mot tiltalte etter å ha hørt hvordan moren har oppført seg, og spesielt meldingene hun har sendt datteren. Familien har jo mistet Angelica på grunn av tiltalte. Som familiemedlem ville jeg kuttet alle bånd.

Anonymkode: 9ec52...4c6

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha fulgt aktors prosedering i dag er det mange tanker som melder seg, noe som overrasker meg. Jeg trodde for egen del jeg hadde fått med meg de viktigste bevisene og poengene, men i dag ble det delt og referert til informasjon jeg ikke hadde sett før. Da jeg trodde saken ikke kunne bli styggere ble den nettopp det, etter å ha sett enda mer av SMS-utvekslingen mellom mor og datter. Denne uhyre bevisse måten mor spiller på og bygger opp under datterens frykt på er hjerteskjærende. Måten hun snakker til datteren på og kaller henne idiot og hypokonder og nekter henne legehjelp når hun spesifikt ber om dette.

Det var riktignok ikke tvil før, men nå mindre enn noensinne om at både mor og datter etterhvert skjønte hvilken vei det bar, og at mor, uvisst av hvilken grunn, LOT datteren dø. Hvorfor får vi aldri vite.

En annen tanke jeg gjør meg er som flere nevner at straffepåstanden er i laveste laget. Dette har ikke noe med aktor gjøre, det er det generelle straffenivået i Norge når det gjelder misbruk og mishandling av barn som er alfor lavt. Det handler ikke bare om straff og om det prevantive, det handler også om å sende signaler, tydelige signaler til ofrene om at de er uten skyld, det de har blitt utsatt for er overhodet ikke greit og de blir tatt på alvor. 

Til slutt skulle jeg ønske aktor hadde brukt litt mer tid på å definere begrepet mishandling. Selv hadde jeg, frem til jeg sette opp en definisjon av ordet i forbindelse med denne rettssaken, en forestilling om at mishandling må være noe fysisk, det er selvfølgelig ikke riktig. Når det nå sitter lekdommere/meddommere som skal være med å avgjøre skyldspørsmålet hadde det i mine øyne vært på sin plass at slike begreper tatt frem og definert, for å tydeliggjøre at tiltalen er dekkende for mors handlinger og mangel på sådan.

Anonymkode: f2ff6...12b

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En annen tanke jeg gjør meg er som flere nevner at straffepåstanden er i laveste laget. Dette har ikke noe med aktor gjøre, det er det generelle straffenivået i Norge når det gjelder misbruk og mishandling av barn som er alfor lavt. Det handler ikke bare om straff og om det prevantive, det handler også om å sende signaler, tydelige signaler til ofrene om at de er uten skyld, det de har blitt utsatt for er overhodet ikke greit og de blir tatt på alvor. 

Dette er forferdelig, hvis det er lavere overfor barn enn voksne. Det kunne heller vært høyere overfor barn.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er forferdelig, hvis det er lavere overfor barn enn voksne. Det kunne heller vært høyere overfor barn.

Også kan du tenke på straffen aktor har lagt ned påstand om i denne saken, samt andre saker som omhandler mishandling av barn, og sammenlikne med straffene for økonomisk kriminalitet. En omtale av en helt tilfeldig dom her: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/oekonomisk-kriminalitet/litt-mildere-straff-for-unibuss-doemte/a/23593091/

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er oppriktig spent på det korthuset forsvarerene påstår de skal rase i morgen 🤔

Anonymkode: ab505...bab

• Liker 14
Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for spekulasjoner, injurierende utsagn og latterliggjøring, samt svar til dette.

Tråden åpnes igjen.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 5
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper alle de som mente at "stoffskifte" var legitim unnskyldning for å neke denne legetimen bøyer hodet og skammer seg litt når de leser dette. :tristbla:

Anonymkode: 73f0b...a9c

Er det noen i denne tråden som har påstått det?

• Liker 1
Skrevet

Også kan du tenke på straffen aktor har lagt ned påstand om i denne saken, samt andre saker som omhandler mishandling av barn, og sammenlikne med straffene for økonomisk kriminalitet. En omtale av en helt tilfeldig dom her: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/oekonomisk-kriminalitet/litt-mildere-straff-for-unibuss-doemte/a/23593091/

Både drap og voldtekt har latterlig lave straffer sammenlignet med økonomisk kriminalitet. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Snø_fnugg skrev:

Jeg er glad for at denne tråden har fått bestå, selv om det er mye som har trengtes å modereres bort. Tusen takk til dere alle som har gjort meg klokere, jeg har fått masse ny innsikt i denne saken på grunn av dere. Vet ikke om jeg orker å følge livefeeden i budstikka imorgen, tror jeg bare  kommer til å være irritert over det som kommer frem. Håper mor blir dømt, selv om straffen er lav. Er vel ikke egentlig i tvil om at hun blir det. Tenner et lys for Angelica ikveld :lete:

Det er så trist å lese om et barn som måtte ha slike foreldre, som var så kunnskapsløse, sløve og uten gangsyn. Barnet hadde fortjent noen som handlet og grep inn - solid. 

Anonymkode: d180e...b59

• Liker 1
Gjest Snø_fnugg
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er så trist å lese om et barn som måtte ha slike foreldre, som var så kunnskapsløse, sløve og uten gangsyn. Barnet hadde fortjent noen som handlet og grep inn - solid. 

Anonymkode: d180e...b59

Enig i det :hjerte:

AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha fulgt aktors prosedering i dag er det mange tanker som melder seg, noe som overrasker meg. Jeg trodde for egen del jeg hadde fått med meg de viktigste bevisene og poengene, men i dag ble det delt og referert til informasjon jeg ikke hadde sett før. Da jeg trodde saken ikke kunne bli styggere ble den nettopp det, etter å ha sett enda mer av SMS-utvekslingen mellom mor og datter. Denne uhyre bevisse måten mor spiller på og bygger opp under datterens frykt på er hjerteskjærende. Måten hun snakker til datteren på og kaller henne idiot og hypokonder og nekter henne legehjelp når hun spesifikt ber om dette.

Det var riktignok ikke tvil før, men nå mindre enn noensinne om at både mor og datter etterhvert skjønte hvilken vei det bar, og at mor, uvisst av hvilken grunn, LOT datteren dø. Hvorfor får vi aldri vite.

Til slutt skulle jeg ønske aktor hadde brukt litt mer tid på å definere begrepet mishandling. Selv hadde jeg, frem til jeg sette opp en definisjon av ordet i forbindelse med denne rettssaken, en forestilling om at mishandling må være noe fysisk, det er selvfølgelig ikke riktig. Når det nå sitter lekdommere/meddommere som skal være med å avgjøre skyldspørsmålet hadde det i mine øyne vært på sin plass at slike begreper tatt frem og definert, for å tydeliggjøre at tiltalen er dekkende for mors handlinger og mangel på sådan.

kanskje litt dumt spørsmål, men hvor følger du saken? Hvor fikk du den informasjonen? Leste et innlegg hos dagbladet hvor sms'er ble lagt frem, men ikke den om idiot og hypokonder.

Anonymkode: 04516...6be

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Mmmwhatever skrev:

Er det noen i denne tråden som har påstått det?

Ja, det ble diskutert da det var morens "unnskyldning" for å ikke ha tatt A med til lege. I begynnelsen kunne det faktisk virke som om det kunne stemme, da snakket om stoffskiftet ble bekreftet. De fleste her inne var derimot fortsatt veldig skeptiske til den bortforklaringen. Etter å ha lest oppdateringen fra retten i dag kom det i tillegg frem en del nytt ang. den saken (blant annet at A var villig til å betale selv for legetimen om bare moren bestilte), så det er vel ikke lenger noen tvil.

• Liker 8
Skrevet
1 time siden, Uff da skrev:

Enig. Men retten kan vel komme fram til noe annet enn aktoratets påstand? De er ikke bundet til den?

Skrevet

Godt innlegg! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

kanskje litt dumt spørsmål, men hvor følger du saken? Hvor fikk du den informasjonen? Leste et innlegg hos dagbladet hvor sms'er ble lagt frem, men ikke den om idiot og hypokonder.

Anonymkode: 04516...6be

Budstikka 

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Mmmwhatever skrev:

Enig. Men retten kan vel komme fram til noe annet enn aktoratets påstand? De er ikke bundet til den?

Det kan dem, de er ikke bundet av aktors påstand.

• Liker 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...