AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #5841 Skrevet 4. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forsvarerene sa tidligere i saken at hvis aktor mente mor hadde manipulert meldingenr måtte mor åpenbart være utilregnelig og da kom de til å si at det var saksbehandlingsfeil og kreve ny utredning. Da virket det som om aktor gikk med på å gå videre med det. Men det ble heldigvis tatt opp nå. Anonymkode: ab505...bab Takk Anonymkode: fad9c...735 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #5842 Skrevet 4. april 2018 "13:38 – Jeg mener en straff av fengsel i fire år er passende i vår sak, hvorav ett år gjøres betinget, med en prøvetid på to år, er passende i vår sak, sier aktor Arne Ingvald Dymbe. " Hva betyr prøvetid på to år? Anonymkode: fad9c...735 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #5843 Skrevet 4. april 2018 Straffepåstanden til aktoratet tar utgangspunkt i rettspraksis og er sånn sett ikke overraskende. Han som mishandlet Christoffer til døde fikk vel åtte års fengsel. Da er jo listen lagt. Anonymkode: 5085c...839 14
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #5844 Skrevet 4. april 2018 Enig i at påstanden fra aktor kan virke lav. Men det viktigste her, når man er opptatt av å unngå at dette skjer igjen, er å få konstatert at det medfører et straffansvar å håndtere ditt barns sykdom på denne måten. Selv om tre år ubetinget (pluss ett år betinget) er lite ut fra strafferammen er det å være innesperret i to år før eventuell prøveløslatelse en god stund for de fleste. Det er åpenbart lite for å ha forvoldt noens død, men det er nok til å sende et tydelig signal om at man har ansvar for å gjøre langt mer, og langt riktigere, enn det denne moren har gjort. Tre-fire år er lite for Angelicas liv og de lidelser hun var gjennom før sin død. Men for de barna hvis foreldre nå forstår at de har et langtrekkende ansvar for å skaffe barna nødvendig hjelp er det neppe så stor forskjell på om foreldrene risikerer to, fire, seks, åtte, ti eller femten års fengsel. Det er tross alt det viktigste. Anonymkode: d18de...5d1 14
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #5845 Skrevet 4. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: "13:38 – Jeg mener en straff av fengsel i fire år er passende i vår sak, hvorav ett år gjøres betinget, med en prøvetid på to år, er passende i vår sak, sier aktor Arne Ingvald Dymbe. " Hva betyr prøvetid på to år? Anonymkode: fad9c...735 Det betyr at det fjerde året bare må sones dersom hun bryter med visse vilkår (gjerne å ikke begå straffbare handlinger pluss eventuelle særvilkår retten finner at det er hensiktsmessig å sette i den konkrete sak) innen to år. Aktors påstand er dermed at hun skal sone tre år i fengsel (i praksis kan man få prøveløslatelse etter 2/3), pluss at hun må holde seg på matta i to års prøvetid for å unngå å måtte sone et fjerde år i fengsel også. Anonymkode: d18de...5d1 3
Uff da Skrevet 4. april 2018 #5846 Skrevet 4. april 2018 1 minutt siden, chisandra skrev: Så mye (lite) er altså det å unndra ungen din livsviktig helsehjelp verdt...Men det viktigste er at retten kommer frem til at hun har ansvaret. Jeg håper at det vil falle en dom som er fellende for mor, det er det aller viktigste. Forsvaret vil gå for full frifinnelse, så her må det viktigste bli at hun blir stilt til ansvar... om det blir 2 eller 6 år er kanskje ikke så viktig. Dommerene kan jo faktisk øke straffen også, hvis hun blir kjent skyldig etter tiltale. 11
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #5847 Skrevet 4. april 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser ikke noe tegn til at hun ikke elsket sin datter like høyt som alle andre. Hun har åpenbart vært i en tvangssituasjon hvor hun følte at hun ikke kunne gjøre noe og bare vært nødt til å se at datteren sakte død hen. Omtrent som de som har et kreftsykt barn. I hvilken grad dette skyldes ytre forhold eller forhold ved hun selv vet jeg ikke. Anonymkode: 9fa3f...7cb Det du skriver her er jo galskap eller så uttaler du deg uten å ha lest detaljene i saken. Du sammenligner med kreftsykt barn? Hvilke foreldre med kreftsyke barn nekter behandling og rømmer med/isolerer barnet, for så å se på at barnet dør? De som nå støtter moren ved å opprettholde illusjonen om at alt er alle andre sin feil, skader faktisk moren sin mulighet til å innse det som har skjedd og komme videre på et mer ekte grunnlag. For uansett hvor opprørt jeg blir over hva hun har gjort og mener at ansvaret må plasseres, så mener jeg også at hun må få hjelp med psyken sin og sorgen sin, og lære seg nye mestringsstrategier i livet. Slik hun forholder seg til verden er ikke sunt for henne eller omgivelsene. Men da må hun få hjelp til å se de vonde realitetene, stå til ansvar og få bearbeidet det. Og folk som hyler opp om at det et mobbere og systemet sin feil, gjør bare vondt verre for henne ved at virkeligheten forvrenges. Anonymkode: c4791...99f 27
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #5848 Skrevet 4. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det betyr at det fjerde året bare må sones dersom hun bryter med visse vilkår (gjerne å ikke begå straffbare handlinger pluss eventuelle særvilkår retten finner at det er hensiktsmessig å sette i den konkrete sak) innen to år. Aktors påstand er dermed at hun skal sone tre år i fengsel (i praksis kan man få prøveløslatelse etter 2/3), pluss at hun må holde seg på matta i to års prøvetid for å unngå å måtte sone et fjerde år i fengsel også. Anonymkode: d18de...5d1 Takk Anonymkode: fad9c...735 1
Gjest chisandra Skrevet 4. april 2018 #5849 Skrevet 4. april 2018 1 minutt siden, Uff da skrev: Jeg håper at det vil falle en dom som er fellende for mor, det er det aller viktigste. Forsvaret vil gå for full frifinnelse, så her må det viktigste bli at hun blir stilt til ansvar... om det blir 2 eller 6 år er kanskje ikke så viktig. Dommerene kan jo faktisk øke straffen også, hvis hun blir kjent skyldig etter tiltale. Helt enig. Ja, forsvaret vil legge ansvaret over på helsevesenet: "Kvinnens forsvarere skal prosedere i morgen. De mener deres klient har gitt datteren nødvendig helsehjelp og at tilbudet fra det offentlige har sviktet." https://www.nrk.no/ho/valdres-saken_-ber-om-fire-ars-fengsel-for-tiltalt-mor-1.13989784
Uff da Skrevet 4. april 2018 #5850 Skrevet 4. april 2018 9 minutter siden, chisandra skrev: Helt enig. Ja, forsvaret vil legge ansvaret over på helsevesenet: "Kvinnens forsvarere skal prosedere i morgen. De mener deres klient har gitt datteren nødvendig helsehjelp og at tilbudet fra det offentlige har sviktet." https://www.nrk.no/ho/valdres-saken_-ber-om-fire-ars-fengsel-for-tiltalt-mor-1.13989784 Skal bli spennende å se hvordan forsvaret skal klare å få til det egentlig. 2
Gjest chisandra Skrevet 4. april 2018 #5851 Skrevet 4. april 2018 Hvis moren har noen kommentar til straffepåstanden, så vil det sannsynligvis komme via Dagbladet..
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #5852 Skrevet 4. april 2018 (endret) "14:09 hvordan tiltalte endret seg overfor ham etter at barnet kom – det gikk fra stormende forelskelse til kulde, sier bistandsadvokaten videre. " Anonymkode: fad9c...735 Innegget er ryddet for spekulasjoner. Yvonne (mod) Endret 4. april 2018 av Yvonne 4
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #5853 Skrevet 4. april 2018 "14:13 Marianne Stein redegjør for tiltaltes påstand om en voldelig ektemann og trusler fra hans side. Dette har hun gjentatte ganger fortalt om til naboer, TV2, i boken til Jon Gangdal og til psykolog Austad.– Hverken TV2, Gangdal eller Austad har brydd seg med å høre hans versjon av historien, sier Stein.Hun mener beskrivelsen av en voldelig ektemann står i sterk kontrast til de faktiske hendelsene og viser blant annet til at det i 2003 ble gjort en avtale om at faren skulle ha 25 dagers samvær i året med datteren." Anonymkode: fad9c...735 12
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #5854 Skrevet 4. april 2018 Om man kan dikte opp mobbing i ettertid, kan man også dikte opp en voldelig ektemann i ettertid...i tillegg til andre oppdiktninger. Anonymkode: fad9c...735 26
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #5855 Skrevet 4. april 2018 1 time siden, Diamant skrev: " GJØVIK (VG) En drøy måned før 13 år gamle Angelica ble funnet død av avmagring på familiehytta på Beitostølen, spurte hun moren i en SMS: “Når kommer jeg til å dø, tror du?” https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Mgq5rR/angelica-i-sms-til-moren-naar-kommer-jeg-til-aa-doe-tror-du Dette er det mest hjerteskjærende jeg har lest i denne saken. – Du har flaks som fortsatt er i live. Alt i deg er ødelagt, skrev hun i en SMS til datteren. Anonymkode: 9c632...889 20
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #5856 Skrevet 4. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette er det mest hjerteskjærende jeg har lest i denne saken. – Du har flaks som fortsatt er i live. Alt i deg er ødelagt, skrev hun i en SMS til datteren. Anonymkode: 9c632...889 Dette som hun skrev, høres ondskapsfullt ut, når hun ikke sørget for å gi henne helsehjelp. Anonymkode: fad9c...735 16
Vampyrina Skrevet 4. april 2018 #5857 Skrevet 4. april 2018 Mor til Dagbladet igjen: https://www.dagbladet.no/nyheter/aktor-legger-ned-pastand-om-fire-ars-fengsel-for-moren/69673195 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #5858 Skrevet 4. april 2018 Dagbladet er jeg offisielt helt ferdig med. Anonymkode: 5085c...839 17
Gjest chisandra Skrevet 4. april 2018 #5859 Skrevet 4. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dagbladet er jeg offisielt helt ferdig med. Anonymkode: 5085c...839 Ja, det er ikke akkurat et kvalitetsstempel for Dagbladet at moren har kontakt med de, siden hun konsekvent nekter å ha kontakt med medier som kan komme med kritiske spørsmål.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #5860 Skrevet 4. april 2018 2 timer siden, Snø_fnugg skrev: Dette. Dette sa jeg for lenge siden, og det ble slettet som spekulasjon. Anonymkode: 975e2...e29 14
Fremhevede innlegg