Gjest chisandra Skrevet 4. april 2018 #5821 Skrevet 4. april 2018 (endret) Fra 12:59 blir egentlige hele galskapen oppsummert, setning for setning. https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjfkq0ue8003309e9z8dr0ika?height=500&mode=live Endret 4. april 2018 av chisandra
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #5822 Skrevet 4. april 2018 "Jeg mener retten må legge til grunn at tiltalte har manipulert disse tingene, sier han." Nå vet vi hvertfall at forsvarerene kommer til å kreve ny vurdering på at tiltalte er utilgjengelig som de sa tidligere i saken. Anonymkode: ab505...bab 8
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #5823 Skrevet 4. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: "Jeg mener retten må legge til grunn at tiltalte har manipulert disse tingene, sier han." Nå vet vi hvertfall at forsvarerene kommer til å kreve ny vurdering på at tiltalte er utilgjengelig som de sa tidligere i saken. Anonymkode: ab505...bab *utilregnlig selvfølgelig Anonymkode: ab505...bab 2
Gjest chisandra Skrevet 4. april 2018 #5824 Skrevet 4. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: "Jeg mener retten må legge til grunn at tiltalte har manipulert disse tingene, sier han." Nå vet vi hvertfall at forsvarerene kommer til å kreve ny vurdering på at tiltalte er utilgjengelig som de sa tidligere i saken. Anonymkode: ab505...bab Det har du søren meg rett i. Husker det nå.
Gjest Sisti Skrevet 4. april 2018 #5825 Skrevet 4. april 2018 30 minutter siden, AnonymBruker said: Ser det står i VG at sakkyndige mener at jenta kunne reddes men det står ikke noe om hvordan hun kunne vært reddet. Det må være forferdelig å elske sitt barn og se at det forsvinner bort mellom hendene dine og ikke kunne gjøre noe. Anonymkode: 9fa3f...7cb Det må være grusomt ja. Forstår derfor ikke hvordan det er mulig å se sitt barn forsvinne sånn når man KAN gjøre noe, men lar være, slik som i denne saken.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #5826 Skrevet 4. april 2018 29 minutter siden, AnonymBruker said: Hva mener du med at hun ikke kunne gjøre noe? Anonymkode: c4791...99f Jeg ser ikke noe tegn til at hun ikke elsket sin datter like høyt som alle andre. Hun har åpenbart vært i en tvangssituasjon hvor hun følte at hun ikke kunne gjøre noe og bare vært nødt til å se at datteren sakte død hen. Omtrent som de som har et kreftsykt barn. I hvilken grad dette skyldes ytre forhold eller forhold ved hun selv vet jeg ikke. Anonymkode: 9fa3f...7cb 4
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #5827 Skrevet 4. april 2018 "13:15 Aktor Arne Ingvald Dymbe viser til det han mener er relevant rettspraksis. Han viser blant annet til en dom fra Høyesterett hvor tre personer ble dømt til 2 år og 6 måneder for å ha unnlatt å hjelpe en person som druknet i en elv. " Har dere en link til den saken, eller kan fortelle om hendelsen? Ville de eventuelt risikert å drukne selv, dersom de hadde prøvd å redde den som druknet? Anonymkode: fad9c...735 2
Gjest chisandra Skrevet 4. april 2018 #5828 Skrevet 4. april 2018 Interessant å se hvordan aktor bygger opp argumentasjonen for straffelengde.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #5829 Skrevet 4. april 2018 "13:22 – Jeg har også tatt inn en nyere Høyesterettsdom som viser at straffenivået er blitt betydelig høyere, sier aktor. Dommen omhandler en mann som slo og filleristet sin datter, så hun fikk kraniebrudd og hjerneskade. Han unnlot å skaffe henne øyeblikkelig helsehjelp, og ble straffet for dette. Både Oslo tingrett og lagmannsretten satte straffen til åtte års fengsel." Anonymkode: fad9c...735 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #5830 Skrevet 4. april 2018 "13:13 Det er slik etter rettspraksis at avvik i personligheten får svært liten eller ingen betydning for straffeutmålingen, sier han. " Dette er veldig bra. Anonymkode: fad9c...735 14
Gjest Sisti Skrevet 4. april 2018 #5831 Skrevet 4. april 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ser ikke noe tegn til at hun ikke elsket sin datter like høyt som alle andre. Hun har åpenbart vært i en tvangssituasjon hvor hun følte at hun ikke kunne gjøre noe og bare vært nødt til å se at datteren sakte død hen. Omtrent som de som har et kreftsykt barn. I hvilken grad dette skyldes ytre forhold eller forhold ved hun selv vet jeg ikke. Anonymkode: 9fa3f...7cb Hun har jo åpenbart ikke det da. Hun har jo flere ganger truet datteren med leger, sykehus eller at hun dør, så det er da ganske svart på hvitt at moren har VISST at datteren lå for døden, og at helsehjelp faktisk var et alternativ for å unngå det. Ikke at det hadde vært noen unnskyldning å ikke vite at det finnes helsevesen i dette landet, men mor har gitt tydelig uttrykk for at hun visste at ikke alle alternativer var utprøvd.
Vampyrina Skrevet 4. april 2018 #5832 Skrevet 4. april 2018 Mor kommuniserer fortsatt med Dagbladet, da... Les nederst her: https://www.dagbladet.no/nyheter/aktor---kan-dekkes-av-bestemmelsen-om-forsettlig-drap/69673195 8
Gjest chisandra Skrevet 4. april 2018 #5833 Skrevet 4. april 2018 Det er ikke rart hun fortsatt "får mange støtteerklæringer fra kjente og ukjente" når man ser hvordan riksmedia, og da særlig Dagbladet, refererer saken.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #5834 Skrevet 4. april 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Jeg mener retten må legge til grunn at tiltalte har manipulert disse tingene, sier han." Nå vet vi hvertfall at forsvarerene kommer til å kreve ny vurdering på at tiltalte er utilregngelig som de sa tidligere i saken. Anonymkode: ab505...bab 18 minutter siden, chisandra skrev: Det har du søren meg rett i. Husker det nå. Men man trenger jo ikke å være utilregnelig for å drive med manipulasjon. Tilialte er jo også allerede vurdert å være tilregnelig. Forsvarerne (hvis de krever ny vurdering av tiltalte) kan da vel ikke komme noen vei med det? Anonymkode: fad9c...735 7
Gjest chisandra Skrevet 4. april 2018 #5835 Skrevet 4. april 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men man trenger jo ikke å være utilregnelig for å drive med manipulasjon. Tilialte er jo også allerede vurdert å være tilregnelig. Forsvarerne (hvis de krever ny vurdering av tiltalte) kan da vel ikke komme noen vei med det? Anonymkode: fad9c...735 Les fra starten av dagen her: https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjefcnwmx000109ejlrtg9mfb?mode=static
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #5837 Skrevet 4. april 2018 "13:38 – Jeg mener en straff av fengsel i fire år er passende i vår sak, hvorav ett år gjøres betinget, med en prøvetid på to år, er passende i vår sak, sier aktor Arne Ingvald Dymbe. " Sjokkerende lav straff, tenker jeg. Anonymkode: fad9c...735 38
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #5838 Skrevet 4. april 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men man trenger jo ikke å være utilregnelig for å drive med manipulasjon. Tilialte er jo også allerede vurdert å være tilregnelig. Forsvarerne (hvis de krever ny vurdering av tiltalte) kan da vel ikke komme noen vei med det? Anonymkode: fad9c...735 Forsvarerene sa tidligere i saken at hvis aktor mente mor hadde manipulert meldingenr måtte mor åpenbart være utilregnelig og da kom de til å si at det var saksbehandlingsfeil og kreve ny utredning. Da virket det som om aktor gikk med på å gå videre med det. Men det ble heldigvis tatt opp nå. Anonymkode: ab505...bab 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #5839 Skrevet 4. april 2018 2 minutter siden, chisandra skrev: Les fra starten av dagen her: https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjefcnwmx000109ejlrtg9mfb?mode=static Takk Anonymkode: fad9c...735 1
Gjest chisandra Skrevet 4. april 2018 #5840 Skrevet 4. april 2018 Så mye (lite) er altså det å unndra ungen din livsviktig helsehjelp verdt...Men det viktigste er at retten kommer frem til at hun har ansvaret.
Fremhevede innlegg