AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #2241 Skrevet 6. mars 2018 14 minutter siden, Tutte skrev: Hva slags kriminaliserende sms er dette? Det eneste jeg har sett er sms hvor moren uttrykker bekymring over at de er på hytta og ikke på sykehuset, at hun kan få hjerteinfarkt og at det var livsfarlig. Vil ikke kalle det kriminaliserende, men mer som at det skulle se ut som hun prøvde å få datteren bort fra hytta før hun døde. Og dette tenkte hun vel fordi datteren allerede var død. Hun ville vel ikke ha det på seg at andre skulle se at datteren døde på hytta uten at moren hadde prøvd å gjøre noe. Ganske kalkurerende kan man si i så fall. Jeg mener at hun kriminaliserer seg selv fordi sms ikke samsvarer men det hun selv har sagt senere. Og hun oppnår ingenting som går i hennes favør. Ikke engang sympati. Derfor blir det søkt for meg at det skulle være manipulert. Hvis det var kalkulert ville en vel sørget for å følge opp løgnen videre, om du skjønner tankegangen? Anonymkode: c6795...eca 5
Anglofil Skrevet 6. mars 2018 #2242 Skrevet 6. mars 2018 (endret) Tråden er ryddet for spekulasjoner, brukerdebatt, persondebatt, omtale av mindreårig/barn, personangrep, nedsettende og injurierende utsagn, identifisering av privatpersoner og avsporinger, samt svar til dette. Tråden åpnes igjen. Yvonne (mod) Endret 7. mars 2018 av Yvonne 4
Gjest Tutte Skrevet 7. mars 2018 #2243 Skrevet 7. mars 2018 (endret) 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener at hun kriminaliserer seg selv fordi sms ikke samsvarer men det hun selv har sagt senere. Og hun oppnår ingenting som går i hennes favør. Ikke engang sympati. Derfor blir det søkt for meg at det skulle være manipulert. Hvis det var kalkulert ville en vel sørget for å følge opp løgnen videre, om du skjønner tankegangen? Anonymkode: c6795...eca Nei, er ikke med på den tankegangen. Leste dette på TV2 nå: https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiKg-Xm9tjZAhWjxaYKHV1zB-0QFggwMAE&url=https%3A%2F%2Fwww.tv2.no%2Fa%2F9723527%2F&usg=AOvVaw3tpDm76D-RCJajkxjAPzQz Innlegget er ryddet for spekulasjoner. Yvonne (mod) Endret 7. mars 2018 av Yvonne
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #2244 Skrevet 7. mars 2018 Dette var nytt for meg. Jeg har ikke fått lest alle de siste nyhetene om saken. "Mandag forklarte rettsmedisiner Arne Stray Pedersen at det er mye som tyder på at 13-åringen døde av avmagring flere timer før moren ringte ambulanse ved 19-tiden nyttårsaften. Moren har derimot forklart at datteren falt om mens de to lagde mat, og at hun ringte nødtelefonen like etterpå. – Det er ikke sannsynlig at avdøde har stått oppreist kort tid før klokken 19.07. Vanskelig å forstå at hun kan ha stått på beina, sa rettsmedisineren."https://www.tv2.no/a/9723527/ Anonymkode: fad9c...735 5
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #2245 Skrevet 7. mars 2018 Sånn generelt: Hvor mye vet forsvarerne og aktoratet på forhånd, før rettsaker starter? Har de tilgang på det meste av bevis, dokumentasjoner og annet på forhånd? Anonymkode: fad9c...735 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #2246 Skrevet 7. mars 2018 (endret) 9 timer siden, Tutte skrev: Nei, er ikke med på den tankegangen. Leste dette på TV2 nå: https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiKg-Xm9tjZAhWjxaYKHV1zB-0QFggwMAE&url=https%3A%2F%2Fwww.tv2.no%2Fa%2F9723527%2F&usg=AOvVaw3tpDm76D-RCJajkxjAPzQz Jeg tror vi snakker forbi hverandre. Jeg tok utgangspunkt i denne linken og en annen på Vg som begge gikk på innholdet i meldingene da jeg skrev det jeg skrev. Jeg linket selv til disse i en tidligere post. Så vi får heller være enig om å være uenig. Innholdet har jeg lest fra før. Det blir kripos-rapporten som retten har bedt om som vil kunne underbygge det ene eller det andre. Jeg ser bare ingen grunn til å mistro den delen om at dattera var i live 16.30-17.30. Anonymkode: c6795...eca Innlegget er ryddet for sitering av, og svar til, slettet innhold. Yvonne (mod) Endret 7. mars 2018 av Yvonne 2
Vampyrina Skrevet 7. mars 2018 #2247 Skrevet 7. mars 2018 Her står det litt om da statens helsetilsyn gikk fastlegen mfl til A etter i sømmene. https://www.oa.no/nyheter/beitostolen/fylkesmannen/helsetilsynet-kritiserer-fastlege-etter-13-arings-dod-pa-beitostolen/s/5-35-393064 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #2248 Skrevet 7. mars 2018 http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=43103&a=2 «Det er anslått at ett til to barn pr. 100 000 årlig dør på grunn av MSBP, som regel uten at saken blir oppdaget (Malt et al., 2003). En vesentlig grunn til dette er at omsorgsgiveren i kontakten med helsevesenet oftest vil fremstå som spesielt omsorgsfull overfor barnet, samtidig som personene, når de er alene med barnet, fortsetter overgrepene. Det er svært vanskelig for helsepersonell å tenke seg at noen virkelig fremkaller symptomene selv. Derfor tar det også lang tid før mishandlingen blir oppdaget.» Interessant artikkel og informativ artikkel. Anonymkode: 5085c...839 16
Gjest Carol80 Skrevet 7. mars 2018 #2249 Skrevet 7. mars 2018 (endret) Dette er brevet fra tiltalte til ungdomsskolen datteren begynte på, for så å melde skolebytte fra 25. September. At skolen godtok dette forstår jeg ikke. Endret 7. mars 2018 av Carol80
hotellpute09 Skrevet 7. mars 2018 #2250 Skrevet 7. mars 2018 (endret) 10 minutter siden, Carol80 skrev: Dette er brevet fra tiltalte til ungdomsskolen datteren begynte på, for så å melde skolebytte fra 25. September. Skolene har hatt mye å slite med på grunn av et slikt forsøk på detaljstyring fra mor. Etter gårsdagen med representanter fra tre skoler ble det klart at skolene har gjort utrolig mye for As trivsel, ve og vel. Gjengangeren er at mor saboterer alle tiltak.. Endret 7. mars 2018 av hotellpute09 24
hotellpute09 Skrevet 7. mars 2018 #2251 Skrevet 7. mars 2018 Idag i retten kommer mødrene til fire av As venninner til å vitne. Dette er mødrene til jentene som ble beskyldt for mobbing. 8
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #2252 Skrevet 7. mars 2018 7 timer siden, gjest- silje skrev: Jeg reagerte på listen som skal "motivere" Angelica til å spise, den handlet mer om mor, vil jeg si, enn ei 13år gammel jente og hennes drømmer for fremtiden. Altså jeg har ei jente på samme alder som Angelica var. Og for fremtiden så håper jentungen min (og jeg) at hun skal få oppleve kjærlighet, egne barn, reise og skape nye relasjoner, ta en utdannelse hun er interessert i. Alt dette er ting jeg tror at de fleste jenter på den alderen planlegger og drømmer om. Ikke å reise og kose seg med moren, og å bo på en gård med moren resten av livet. Men det som kom frem i retten i dag viser jo at skolen tok alt som var blitt sagt til de på alvor og de satte i gang flere tiltak både mot mobbing og for spisingen. Men moren gjennommførte ikke tiltakene. Hun valgte den andre veien og det var å isolere Angelica, istedenfor å sørge for at hun fikk den hjelpen hun trengte. Hele saken er bare helt grusom og jeg får helt vondt av å tenke på stakkars Angelica som har hatt det slik, på den skitne og rotete hytten med musefeller. Stakkars jente som lå der helt hjelpeløs. Innlegget er ryddet for spekulasjoner. Yvonne (mod) Er det et sted man kan lese hele denne "motivasjons"listen? Anonymkode: 3dd76...265 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #2253 Skrevet 7. mars 2018 Altså, det med å komme med ønsker ang medelever i en mobbesituasjon er ikke uvanlig. Datteren vår ble kraftig mobbet på barneskolen etter at ei ny jente kom inn i klassen da de gikk på 5te trinn. Selv etter mange tiltak fikk ikke skolen bukt med mobbinga, og vi fikk anbefalt av skolen å kontakte rektor på ungdomskolen da de skulle begynne der for å sørge for at datteren vår ikke havnet i samme klasse som mobberen, men også at de ikke skulle ha valgfag eller gym sammen (det er fire klasser på trinnet, to og to klasser har gym sammen) Dette var det som skulle til for at datteren vår fikk slippe mobbing og hun fikk en god skolehverdag Jeg kjenner at jeg tror ikke helt på vitnemålet til de fra Gullhaug skole, jeg tror at mobbing har forekommet. Det var jo også en annen elev ved samme skole som byttet skole pga mobbing. Anonymkode: e2865...fb3 8
Gjest Sisti Skrevet 7. mars 2018 #2254 Skrevet 7. mars 2018 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror vi snakker forbi hverandre. Jeg tok utgangspunkt i denne linken og en annen på Vg som begge gikk på innholdet i meldingene da jeg skrev det jeg skrev. Jeg linket selv til disse i en tidligere post. Så vi får heller være enig om å være uenig. Innholdet har jeg lest fra før. Det blir kripos-rapporten som retten har bedt om som vil kunne underbygge det ene eller det andre. Anonymkode: c6795...eca Dette er jo virkeligheten, ikke en film. Mennesker har mange nyanser, og en kalkulert løgn kan fort ende opp som en lite gjennomtenkt løgn. Jeg tror hvertfall ikke det har noe for seg at vi skal prøve å analysere om moren med disse sms-ene prøvde seg på en gjennomført løgn, eller renvaske seg,eller om de var ekte. Hvis de var manipulert kan de for oss fremstå som lite gjennomtenkte nettopp fordi det var en kaotisk situasjon for mor, sikkert med mye fortvilelse, og hun kunne jo ikke vite hvordan saken utviklet seg. Det er lett for oss å si nå hva som hadde vært gjennomtenkt å skrive. På den annen side er det heller ikke helt sikkert at A faktisk døde så lenge i forveien. Det er mye usikkerhet i denne saken, og vi må bare slå oss til ro med at dette ikke er CSI hvor de kriminelle er 100% rasjonelle og gjennomførte slemme, og etterforskerne har 100% pålitelige metoder. Det blir meningsløst å spekulere i slike detaljer. Innlegget er ryddet for sitering av slettet innhold. Yvonne (mod) Endret 7. mars 2018 av Sisti
Gjest Carol80 Skrevet 7. mars 2018 #2255 Skrevet 7. mars 2018 (endret) 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså, det med å komme med ønsker ang medelever i en mobbesituasjon er ikke uvanlig. Datteren vår ble kraftig mobbet på barneskolen etter at ei ny jente kom inn i klassen da de gikk på 5te trinn. Selv etter mange tiltak fikk ikke skolen bukt med mobbinga, og vi fikk anbefalt av skolen å kontakte rektor på ungdomskolen da de skulle begynne der for å sørge for at datteren vår ikke havnet i samme klasse som mobberen, men også at de ikke skulle ha valgfag eller gym sammen (det er fire klasser på trinnet, to og to klasser har gym sammen) Dette var det som skulle til for at datteren vår fikk slippe mobbing og hun fikk en god skolehverdag Jeg kjenner at jeg tror ikke helt på vitnemålet til de fra Gullhaug skole, jeg tror at mobbing har forekommet. Det var jo også en annen elev ved samme skole som byttet skole pga mobbing. Anonymkode: e2865...fb3 Jeg ble selv mobbet gjennom hele barneskolen, uten at noe konkret ble gjort. Dette var på 80-tallet og ting var annerledes, idag vet vi mer om mobbing og konsekvensene av det. Likevel tenker jeg vi må kalle en spade for en spade, moren har svært få konkrete tilfeller å referere til, uten at det i mine ører høres ut som mobbing. Hun har samtidig hatt venner gjennom hele oppveksten, men i perioder har hun nærmest kvalt venninnene sine med en veldig styrete mor. I rapporten som Budstikka har skrevet "Da Lommedalen mistet en av sine egne" står det også at datteren ble veldig opptatt av den ene venninnen hun hadde på den tida, og skulle være lik henne i alt hun gjorde og sa, kjøpte like klær rett etter at venninna hadde fått noe nytt. Hun blir av en av skolelederne også beskrevet som ekstremt sjenert og vanskelig å komme inn på. Så jeg tenker at vi ikke må se bort ifra at det ikke var så rart om enkelte barn trakk seg vekk fra henne, når omstendighetene var slik. Samtidig synes jeg ikke barn skal tvinges til å leke med noen de absolutt ikke passer sammen med, de må få velge venner til en viss grad. Jeg har barn selv og ser hva det å ha en bestevenn betyr. Angelica hadde venner, og skolene har formidlet at de har strukket seg langt for å skape trivsel for jenta. Det kan se ut til at de tilfellene mor har skissert, er lagt overdrevent stor vekt på, og med min fortid som mobbeoffer over 6 år (psykisk terror og fysisk krenkelse, knapt en venn, ble jaget på vei hjem fra skoleveien, ensom hvert friminutt osv.) kan jeg ikke se at det hun har opplevd klassisfierer til eller sannsynliggjør dette. Med et forbehold om at det selvsagt er mulig, vi har ikke alle fakta i saken. Endret 7. mars 2018 av Carol80
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #2256 Skrevet 7. mars 2018 Carol80: veldig bra innlegg! 👆🏼 Anonymkode: af65c...d63 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #2257 Skrevet 7. mars 2018 Det ble vel sagt i går at A også knyttet seg veldig til en bestevenninne. At hun var avhengig av å ha en og at denne følte seg litt kvalt. Anonymkode: 45eb5...034 4
Gjest Margo Skrevet 7. mars 2018 #2258 Skrevet 7. mars 2018 Med tanke på «motivasjonslisten» og sms mellom avdøde og tiltalte bare timer før datteren døde, skjønner jeg ikke helt hvordan tiltalte kan fortelle media at hun ikke så alvoret i situasjonen, og så hvor syk avdøde var. Det er to totalt motstridende fakta at tiltalte skriver ned en liste over alle risikofaktorer avmagring fører til, og sms med et innhold hvor tiltalte sier at det er vanvidd å ikke være på sykehus, samtidig som hun i media sier at hun ikke så alvoret. Tiltalte handlet på kiwi noen timer før dødstidspunktet, hvor sms skal ha blitt utvekslet. Er det ikke mulig å spore opp avdødes tlf i dette tidspkt? Og på den måten se hvor meldingene hennes blir sendt fra. Tiltalte sier også at de kuttet grønnsaker sammen rett før tiltalte tilkalte AMK..ut fra tekstmeldingene får jeg ikke dette til å stemme, da mor skriver at avdøde må spise på forhånd for å klare noe sånn? (For å trekke frem det tv2 sier ifht det som står i tekstmeldingene) En annen ting jeg stusser veldig på er disse bagene, som mor sier hun pakket mens hun ventet på ambulansen - innholdet i bagene var mors ting (klær, medisiner, uåpnet julegave) (det kommer frem av vitnene) og hennes ting må jo ha befunnet seg i hytten ved siden av annekset til avdøde - hun må da ha gått ut av annekset og inn i egen hytte for å pakke sine ting. Ville ikke lydtekniker hørt dette på telefonsamtalen? Jeg håper dette ikke blir regnet som spekulasjoner moderator, da det kun er ting som har kommet frem under rettssaken.
Gjest Carol80 Skrevet 7. mars 2018 #2259 Skrevet 7. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Carol80: veldig bra innlegg! 👆🏼 Anonymkode: af65c...d63 Takk😘
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #2260 Skrevet 7. mars 2018 (endret) 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener at hun kriminaliserer seg selv fordi sms ikke samsvarer men det hun selv har sagt senere. Og hun oppnår ingenting som går i hennes favør. Ikke engang sympati. Derfor blir det søkt for meg at det skulle være manipulert. Hvis det var kalkulert ville en vel sørget for å følge opp løgnen videre, om du skjønner tankegangen? Anonymkode: c6795...eca Jeg tenker at hun på dette tidspunktet ikke visste hva hun forsvarte seg mot. Hva hun i ettertidskulle bli annklaget for å gjøre feil. Hun visste ikke at hun skulle bli kritisert for å ikke ha tatt jenta til sykehus. Anonymkode: 59259...989 Innlegget er ryddet for spekulasjoner. Yvonne (mod) Endret 7. mars 2018 av Yvonne 9
Fremhevede innlegg