Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Carol80
Skrevet (endret)
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"10:50

Forsvarerne skal spørre ut nå spørre ut moren til en av Angelicas tidligere venninner.

-Du vet du skal snakke sant og gi opplysninger som er relevante for saken? Spør forsvarer Ann Turid Bugge.

-Ja, svarer moren.

-Det har jeg gjort henne oppmerksom på, bryter dommer Pål Prestesæter inn."https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjegs0vh6001i09ejjmblk0si?height=500&mode=live

Er det vanlig å si slikt og å si det på en slik måte?

Anonymkode: fad9c...735

Forsvarerne har fått en god del påpekninger fra dommeren på at de kommer med dumme eller overflødige kommentarer og spørsmål allerede. Virker lite proffe. Når det er sagt så liker jeg dommeren, han tar dem på det med en gang. De griper etter halmstrå tror jeg.

Endret av Carol80
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, gjest- silje skrev:

Jeg reagerte på listen som skal "motivere" Angelica til å spise, den handlet mer om mor, vil jeg si, enn ei 13år gammel jente og hennes drømmer for fremtiden.

Altså jeg har ei jente på samme alder som Angelica var. Og for fremtiden så håper jentungen min (og jeg) at hun skal få oppleve kjærlighet, egne barn, reise og skape nye relasjoner, ta en utdannelse hun er interessert i. Alt dette er ting jeg tror at de fleste jenter på den alderen planlegger og drømmer om. Ikke å reise og kose seg med moren, og å bo på en gård med moren resten av livet.

Men det som kom frem i retten i dag viser jo at skolen tok alt som var blitt sagt til de på alvor og de satte i gang flere tiltak både mot mobbing og for spisingen. Men moren gjennommførte ikke tiltakene. Hun valgte den andre veien og det var å isolere Angelica, istedenfor å sørge for at hun fikk den hjelpen hun trengte.

Hele saken er bare helt grusom og jeg får helt vondt av å tenke på stakkars Angelica som har hatt det slik, på den skitne og rotete hytten med musefeller. Stakkars jente som lå der helt hjelpeløs. 

Innlegget er ryddet for spekulasjoner.

Yvonne (mod)

Hvilken liste? Hvor kan man lese den?

Anonymkode: 0ac34...4b9

• Liker 3
Skrevet

Jeg leste at  Oppland arbeiderblad også har live-sending. Hvor mye gjengir de av det som blir sagt? 

Skrevet

11:05

«Forsvarer Bugge presiserer til vitnet at forsvaret anser det som skjedde da Angelica og de andre jentene var i 10-årsalderen er ganske irrelevant for saken. Hun sier også at hun ikke har til hensikt å forsøke å påvise at mobbing fant sted på Gullhaug skole.»                                                                                              Jeg må si Forsvaret har tapt seg veldig denne uken. Fatter ikke helt hva hun skal frem til her. Hele Forsvaret er jo bygget på nettopp alle «mobbeepisodene» tiltalte mener førte til Angelicas død.

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Pipaluk skrev:

Jeg leste at  Oppland arbeiderblad også har live-sending. Hvor mye gjengir de av det som blir sagt? 

De har vært litt av og på. Finner ingenting nå.

Anonymkode: 59d11...41f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"11:05 Forsvarer Bugge presiserer til vitnet at forsvaret anser det som skjedde da Angelica og de andre jentene var i 10-årsalderen er ganske irrelevant for saken. Hun sier også at hun ikke har til hensikt å forsøke å påvise at mobbing fant sted på Gullhaug skole." https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjegs0vh6001i09ejjmblk0si?height=500&mode=live

Hvorfor sier Bugge dette?

"..av mødrene som onsdag skal vitne i rettssaken mot Camilla Heggelund Hovd (46). Hun er kalt inn til tross for at aktoratet mener vitneforklaringene ikke er av stor betydning for straffesaken."

"19 vitner og tre rettsdager er satt av til å belyse omstendigheter rundt Angelica Heggelunds skolesituasjon. Ifølge aktor er det egentlig ikke sentralt for saken. 

Vitnene, som i all hovedsak er skoleledere og foreldre til andre barn fra Lommedalen, er kalt inn for å svare på spørsmål om tiltaltes gjentatte påstander om langvarig og omfattende mobbing av jenta.

– Det er ikke sentralt for saken, det sa jeg også i mitt innledningsforedrag. Det blir et tema fordi tiltalte selv hevder jenta har vært utsatt for omfattende mobbing, og at det har bidratt til en desperat situasjon. Vi ønsker en liten belysning av det, sier Dymbe." https://www.budstikka.no/nyheter/valdres-saken/gjovik-tingrett/foreldre-gruer-seg-til-a-vitne/s/5-55-632345

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke straffbart å henge ut barn for å ha mobbet, slik som tiltalte har gjort?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har veldig medfølelse for den stakkars veninnen med en helt uskyldig (om enn kanskje litt uheldig) badedrakt kommentar. Tenk så grusomt for et barn å bli nasjonalt hengt ut som mobber og få skylden for en veninnes død pga en liten kommentar for flere år siden!! Og bli forsøkt utestengt i nabolaget og hver dag måtte forholde seg til dette på skolen. Tenk hva dette gjør med et barn?! Det er jommen ikke bare sitt eget barn tiltalte har ødelagt..

Anonymkode: 59259...989

• Liker 40
Gjest Carol80
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De tok så feil i starten, at det fremstår vel som pinlig. TV2 har riktignok tatt litt selvkritikk.

Anonymkode: 59d11...41f

Ja de har skjerpet seg, og NRK. Aftenposten har også en nøytral dekning. Lurer på hvor lenge Dagbladet skal tale morens sak. 

Skrevet (endret)
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har veldig medfølelse for den stakkars veninnen med en helt uskyldig (om enn kanskje litt uheldig) badedrakt kommentar. Tenk så grusomt for et barn å bli nasjonalt hengt ut som mobber og få skylden for en veninnes død pga en liten kommentar for flere år siden!! Og bli forsøkt utestengt i nabolaget og hver dag måtte forholde seg til dette på skolen. Tenk hva dette gjør med et barn?! Det er jommen ikke bare sitt eget barn tiltalte har ødelagt..

Anonymkode: 59259...989

Samme her. Jeg håper hele lokalsamfunnet slår ring om de resterende Gullhaug-jentene, de har (etter det vi vet så langt) ikke gjort noe galt! Stakkars barn..

Innlegget er ryddet for sitering av, og svar til, slettet innhold.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Slik jeg har forstått det skal mors avhør leses opp i retten i morgen, og mor vil da ha anledning til å komme med utfyllende forklaringer. Mener jeg har lest at forsvaret har sagt at dette er noe moren skal prøve å gjøre.

Anonymkode: 7fdbe...473

Innlegget er ryddet for sitering av slettet innhold.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 4
Skrevet
34 minutter siden, Carol80 skrev:

Jeg lurer på hvorfor mediene ikke er tyngre inne og dekker denne saken. Nå er det bare  Kim Wall og ei som ble drept av kjæresten sin øverst i headeren på nettavisene. Er ikke denne saken dramatisk nok til å publisere?

Det er nok mange medier som forlengst har innsett at de har dritt seg skikkelig ut i dekningen av denne saken. Først blir de felt av PFU, så kommer den ene tingen verre enn den andre fram i rettssaken. Enten prøver de å begrense skaden for seg selv ved å skrive så lite som mulig, eller så anser de det som en familietragedie - eller så ønsker de å gi mor så lite oppmerksomhet som mulig (for det er nettopp det hun vil ha). SPesielt Dagbladet er stille - etter at de de første dagene kommuniserte med SMS med mor, publiserte bilder av blomstene mor fikk etc. Ting ser svært annerledes ut nå enn det gjorde for en uke siden - journalistene har gjort slett arbeid, de har trodd ukritisk på mors ord selv om det fra første stund(!) var MYE som skurret i denne saken. Jeg ble ikke det minste overrasket over at mor ble tiltalt. Tipper at journalistene på saken har fått instrukser ovenfra. 

Jeg synes det er helt galt - dette er en sak som har mange likhetstrekk med Kristoffer-saken. Den ble vel dekket mye bredere? 

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Det ble skrevet at hun vil forsøke å stille opp i morgen, for å komme med kommentarer til det som blir lest opp og avspilt fra hennes forklaringer.

Innlegget er ryddet for sitering av slettet innhold.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Slik jeg har forstått det skal mors avhør leses opp i retten i morgen, og mor vil da ha anledning til å komme med utfyllende forklaringer. Mener jeg har lest at forsvaret har sagt at dette er noe moren skal prøve å gjøre.

Anonymkode: 7fdbe...473

Ok. Hun burde vel virkelig prøve å forklare seg må men mtp hennes tidligere opptredener og alt som har kommet frem siden kan man vel bare forvente seg dramatiske episoder igjen i retten. Jeg fatter ikke de nær henne som fortsatt er der for å støtte henne, hva med å støtte stakkars mindreårige avdøde? Jeg er rett og slett dypt sjokkert over denne saken.

• Liker 4
Skrevet (endret)
3 minutter siden, PeleWasShite skrev:

Ikke godt nok. Når denne saken er over bør samtlige av disse mediene gå ut med en offentlig beklagelse overfor de barna, foreldre og offentlig ansatte de har vært med på å fremstille som mobbere og drapspersoner.

Jeg syns de allerede nå bør skrive noe om det. Hvorfor skal uskyldige barn gå med denne byrden hengende over seg i månedsvis og kanskje i flere år til, før de blir «frie» igjen?

Endret av Veslefrikk
  • Liker 10
Gjest chisandra
Skrevet
5 minutter siden, PeleWasShite skrev:

Ikke godt nok. Når denne saken er over bør samtlige av disse mediene gå ut med en offentlig beklagelse overfor de barna, foreldre og offentlig ansatte de har vært med på å fremstille som mobbere og drapspersoner. De har latt seg bruke i en psykopats spill for oppmerksomhet og skadefryd, og det bør de gjøre klinkende klart at de forstår og tar lærdom av.

Det nærmeste de har gått i en beklagelse er vel at de "var for raske, og skal se på interne runtiner"

https://www.nrk.no/kultur/lommedalen-saken_-beklager-etter-pfu-fellelser-1.13478213

AnonymBruker
Skrevet

Kan dere poste link til dag 5 (budstikka) av rettsaken?

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner, persondebatt, omtale av mindreårig/barn, injurierende utsagn og identifisering av privatpersoner. samt svar til dette.

Yvonne (mod)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må si jeg ser frem til de sakkyndige skal legge frem sine vurderinger av tiltaltes mentale helse. 

Jeg er seriøst helt forferdet.

Anonymkode: 5085c...839

• Liker 11
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...