Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest chisandra
Skrevet

Det må ha vært fryktelig vanskelig å forholde seg til denne moren, både for naboer, andre mødre og ikke minst venninner.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
30 minutter siden, RompeRusk skrev:

"Jeg begynner å reagere mer og mer på oppførselen til tiltalte i flere settinger, sier moren.

Hun forteller at hun fikk høre om en lek datteren og Angelica pleide å leke når de var hos tiltalte, som gikk ut på at man skulle gjøre pek mot tiltalte.

– Jeg likte ikke denne leken, og sa til NN at de fikk droppe den eller leke hos oss, forklarer moren."

For få minutter siden stod det også i denne meldingen at jentene skulle leke tvillinger, mens tiltalte skulle leke kusine deres som de skulle gjøre pek mot. 

Hva ER DET denne mora har holdt på med?!

Hvor leste du siste avsnittet? Følget. Oppdateringene til bustikka og det sto ingenting mer om leken

Skrevet
1 minutt siden, Pipaluk skrev:

Hvor leste du siste avsnittet? Følget. Oppdateringene til bustikka og det sto ingenting mer om leken

Jeg leste også det om leken. De pleier å redigere en del av livesendingen

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Pipaluk skrev:

Jeg og flere andre leste det også, før teksten ble redigert.

Anonymkode: fad9c...735

• Liker 2
Skrevet

Det ble skrevet i meldingen 09.33, men fjernet noen minutter senere 

AnonymBruker
Skrevet

Budstikka redigerte det bort selv. Det er ganske underlig, for det siste avsnittet gir et veldig merkelig bilde av tiltalte. Det som nå står der involverer ikke moren i det hele tatt, det virker som om ungene selv har funnet på leken. 

Anonymkode: 35098...0c5

• Liker 6
Skrevet (endret)

"Der fikk vi vite at tiltaltehadde sendt en tekstmelding til fire foreldre i Lommedalen nyttårsaften, hvor hun skrev: «Angelica er død. Mobberne vant»"

Plassere et barn ved et eget bord, skjlle ut et barn i en garderobe etc.

Innlegget er ryddet for spekulasjoner.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 15
Gjest Margo
Skrevet (endret)

Jeg tror kanskje at denne rettssaken er en av de viktigste rettssakene vi har hatt i dette landet, fordi det setter fokus på noe de aller fleste har veldig vanskelig for å ta innover seg. Grusomme ting kan skje i nære relasjoner, også overfor barn, eller spesielt overfor barn, fordi de er totalt hjelpesløse. Barn er 100% lojale mot sine foreldre, de beskytter, dekker over, opphøyer og forholder seg til deres ord som det eneste sanne. Dette kan lett misbrukes! Jeg vet ikke om noen andre har sett kortfilmen om gutten som ble brennmerket 65 ganger og skamslått av sin stefar da han var 2 år? Moren hans satte ham i den posisjonen, med vitende og vilje - selv om magefølelsen hennes sa at mannen ikke burde være alene med barnet. Allikevel var armene utstrakt mot mor og han tilgir henne, også i voksen alder. For utenforstående kan dette være totalt uforståelig, men et barn har et bånd til sine foreldre som aldri kan slites. Du kan slå ditt barn halvt til døde, allikevel er det deg barnet strekker armene mot og vil ha trøst av. Det er hjerteskjærende! Og det sier litt om den vanskelige jobben feks barnevernet har. Foreldre kan manipulere barnet sitt til å begå de verste handlinger mot seg selv og mot andre, mens utenforstående står hjelpesløse - fordi det er så vanskelig å sette fingen på hva som skurrer. Ofte ser man at foreldre motarbeider tiltak, motsetter seg hjelp, og manipulerer barnet til å tro at hjelpen er det virkelig farlige. 

Vi har hatt flere saker i årenes løp hvor barnets vern og sikkerhet er blitt stilt spørsmål til, men da har det som regel dreid seg om vold - som er lett å sette fingen på. Jeg vet ikke om dere husker Christoffer saken? Den er så vond at jeg var kvalm i mange uker etter å ha lest bok og artikler. Han fikk aldri full oppreising. Hans sak er ikke unik. Jeg leste en artikkel om en obdusent som sa at hun ikke hadde tall på hvor mange barn under 4 år hun hadde obdusert som helt klart var påført dødelig vold - allikevel er det så vanskelig å bevise! Barnet vil beskytte sine foreldre 100%, selv om beskyttelsen kan bety døden for dem. Helt grusomt, og helt uforståelig, men allikevel et faktum vi må slutte å lukke øynene for! 

Denne rettssaken ser jeg på som særdeles viktig fordi den belyser nettopp farligheten ved å lukke øynene å tro det beste - å tro at en mor eller en far aldri kan gjøre sitt barn vondt. Og kanskje få flere til å følge magefølelsen når magefølelsen sier at her er det noe som ikke stemmer. Kanskje flere også vil ta innover seg at det faktisk er ulovlig å forlate en person i hjelpesløs tilstand - å ikke gi hjelp eller melde bekymring når man ser at et barn lider under hjemmeforhold, ser jeg på som å forlate noen i en hjelpesløs tilstand. Jeg håper at denne saken vil belyse hvor viktig det er for et barn å ha et vern som fungerer og plukker det opp, for i mine øyne har barn et altfor svakt vern, og blir ofte prøvekaniner i systemet. En annen ting jeg virkelig hadde håpet skulle komme på dagsordenen er størrelsen på straff. For den er en vits i de aller fleste saker hvor barn er innvolvert. Man får høyere straff for å ha begått feks økonomisk kriminalitet enn man får for å ha misbrukt et barn seksuelt. I mine øyne sender dette signaler til barnet om at «det ikke er så farlig at noen har ødelagt ditt liv». Det finnes groteske saker som omhandler barn og deres nære relasjoner som vi aldri får vite om - mens tilsvarende saker hadde blitt blåst opp i media hadde det omhandlet voksne. Hvorfor skal barn tåle så inderlig vel? Jeg skjønner at litt av prinsippet går på at barn skal skånes og skjermes, men samtidig er jeg redd dette sender signaler til gjerningsmenn om at forbrytelsen ikke er så alvorlig. Og at dette igjen fører til at flere og flere begår grusomme handlinger mot barn. 

Endret av Vera
Gjest chisandra
Skrevet (endret)
1 time siden, hotellpute09 skrev:

"Der fikk vi vite at tiltaltehadde sendt en tekstmelding til fire foreldre i Lommedalen nyttårsaften, hvor hun skrev: «Angelica er død. Mobberne vant»"

Plassere et barn ved et eget bord, skjlle ut et barn i en garderobe etc.

Ja - det var en annen episode også, på den nevnte halloweenfesten, der moren skulle lage karamelliserte epler, men ville ikke lage til alle. Kun datterens venner. Og det gjorde hun. Det endte med at de andre mødrene måtte dele opp eplene i to, slik at alle fikk. (Dette er hentet fra betalingsart. i Budstikka)

Innlegget er ryddet for sitering av slettet innhold.

Yvonne (mod)

Endret av chisandra
Skrevet
1 minutt siden, chisandra skrev:

Ja - det var en annen episode også, på den nevnte halloweenfesten, der moren skulle lage karamelliserte epler, men ville ikke lage til alle. Kun datterens venner. Og det gjorde hun. Det endte med at de andre mødrene måtte dele opp eplene i to, slik at alle fikk. (Dette er hentet fra betalingsart. i Budstikka)

Ja, stemmer det. 

Jeg leste den artikkelen for en god stund siden når den lå åpen, hadde helt glemt den episoden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Hun forklarer seg nå om høsten 2012, da Angelica sluttet på Gullhaug skole og begynte på Lesterud.

– NN kom hjem første skoledag og forteller at Angelica har sluttet på skolen. Vi blir veldig overrasket, for vi har ikke fått noen signaler om dette. Utover i august begynner det å gå rykter om at hun sluttet på Gullhaug skole fordi hun følte seg mobbet, forteller moren.

– Vi ringer skolen, SFO og andre foreldre. Vi spør om de har sett noen ting, men hverken skole eller andre foreldre hadde sett noe til mobbing i det hele tatt. Vi presset datteren vår til hun var på gråten for å komme til bunns i hva som hadde skjedd, sier moren.

Jeg har blitt sittende og tenke på hvor vondt det var for denne jenta å bli presset til hun var på gråten, tiltalte har jo fått hennes egne foredre til å vende seg mot henne i kjent splitt-og-hersk - stil.

Anonymkode: 1c8ce...74f

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

De 20 tekstmeldingene det er snakk om: "De første tre meldingene er utvekslet ved 16.30-tiden på nyttårsaften.
De neste 17 SMS-ene er utvekslet rundt en time senere. Da handler meldingene om hvorvidt 13-åringen skal reise seg fra sengen eller ikke, og om kaloriinntak.
«Jeg kunne stått hvis jeg hadde spist 200!!!», står det i en melding fra Angelicas mobil til moren.
«Nei! Om du først hadde spist nok, kunne du stått. Men kroppen din er så dårlig og underernært at du ikke kan stå før du hadde spist. Jeg er veldig lei for det, men det er en for stor risiko for hjerteinfarkt, leddbånd som ryker og brudd på nakke», svarer moren til Angelicas telefon.
«Det er vanvidd at du i det hele tatt er her og ikke på sykehus. La oss ikke krangle, det er veldig farlig», fortsetter moren.
«Takk for et drittår»
Samtalen fortsetter med samme tema de neste minuttene. Ifølge forsvarerne er bakgrunnen at Angelica ønsket å overraske moren med å lage et måltid på nyttårsaften.
Meldingene fra den tiltalte moren fortsetter å si at Angelicas kropp og hjerte ikke tåler belastningen med å reise seg fra sengen. Meldingene fra Angelicas mobil uttrykker uenighet om dette.
«Nei vel! Da blir det en jævlig nyttår» står det.
«Jeg er så lei for det, men det er ingen mulighet. Det er fryktelig farlig! Mest sannsynlig får man hjerteinfarkt, ellers knekker nakken», svarer moren.
Det utveksles et par flere meldinger, før moren skriver:
«Takk for et drittår».
«Jeg hadde tenkt å ikke gi opp og klare ALT!» svares det fra Angelicas mobil, som blir en av de siste meldingene mellom de to telefonene."https://www.tv2.no/a/9723527/

• Liker 4
Gjest Carol80
Skrevet

Jeg lurer på hvorfor mediene ikke er tyngre inne og dekker denne saken. Nå er det bare  Kim Wall og ei som ble drept av kjæresten sin øverst i headeren på nettavisene. Er ikke denne saken dramatisk nok til å publisere?

AnonymBruker
Skrevet

"10:50

Forsvarerne skal spørre ut nå spørre ut moren til en av Angelicas tidligere venninner.

-Du vet du skal snakke sant og gi opplysninger som er relevante for saken? Spør forsvarer Ann Turid Bugge.

-Ja, svarer moren.

-Det har jeg gjort henne oppmerksom på, bryter dommer Pål Prestesæter inn."https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjegs0vh6001i09ejjmblk0si?height=500&mode=live

Er det vanlig å si slikt og å si det på en slik måte?

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Carol80 skrev:

Jeg lurer på hvorfor mediene ikke er tyngre inne og dekker denne saken. Nå er det bare  Kim Wall og ei som ble drept av kjæresten sin øverst i headeren på nettavisene. Er ikke denne saken dramatisk nok til å publisere?

De tok så feil i starten, at det fremstår vel som pinlig. TV2 har riktignok tatt litt selvkritikk.

Anonymkode: 59d11...41f

• Liker 11
Skrevet
4 minutter siden, Carol80 skrev:

Kanskje det er slik som det har vært nevnt tidligere i tråden at vi helst ikke vil ta inn over oss at en mor handler så grusomt mot sitt eget barn? Vi er ofte veldig flinke til å skyve unna saker som er ufattelig vonde. 

Jeg håper inderlig at denne saken fører til at noe skjer, at regler og lover blir endret, for det kan ikke være slik at barn dør fordi ingen griper inn i tide!

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forsvarerne skal spørre ut nå spørre ut moren til en av Angelicas tidligere venninner.

-Du vet du skal snakke sant og gi opplysninger som er relevante for saken? Spør forsvarer Ann Turid Bugge.

-Ja, svarer moren.

-Det har jeg gjort henne oppmerksom på, bryter dommer Pål Prestesæter inn."https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjegs0vh6001i09ejjmblk0si?height=500&mode=live

Er dette årsaken til det Bugge spør om?
"10:55

Forsvarer stiller flere spørsmål rundt hvem moren hadde kontakt med i dagene etter Angelicas dødsfall.
-Grunnen til at jeg tar det opp, er politiavhøret ditt på 16 sider. Omtrent på hver eneste side har du gjort rettelser ved gjennomlesning, sier Bugge.

-Jeg husker ikke at det var endringer på hver side, sier hun."

• Liker 2
Skrevet

For min del blir alt forsvaret kommer bare latterlig og krampaktig,det går ikke ant å forsvare noe av det som er gjort og måten de prøver på gir meg litt amerikanske vibber 

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Carol80 skrev:

Grusomt egentlig. At det er så mange fæle saker som kjemper for spalteplass. 

Anonymkode: 45eb5...034

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

-Ja, svarer moren.

Det virker ihvertfall som om dommeren er oppegående og ikke lar seg manipulere av forsvarerne og tiltalte. 

• Liker 33
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...