Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Vera skrev:

Med tanke på «motivasjonslisten» og sms mellom avdøde og tiltalte bare timer før datteren døde, skjønner jeg ikke helt hvordan tiltalte kan fortelle media at hun ikke så alvoret i situasjonen, og så hvor syk avdøde var. Det er to totalt motstridende fakta at tiltalte skriver ned en liste over alle risikofaktorer avmagring fører til, og sms med et innhold hvor tiltalte sier at det er vanvidd å ikke være på sykehus, samtidig som hun i media sier at hun ikke så alvoret.

Tiltalte handlet på kiwi noen timer før dødstidspunktet, hvor sms skal ha blitt utvekslet. Er det ikke mulig å spore opp avdødes tlf i dette tidspkt? Og på den måten se hvor meldingene hennes blir sendt fra. 

Tiltalte sier også at de kuttet grønnsaker sammen rett før tiltalte tilkalte AMK..ut fra tekstmeldingene får jeg ikke dette til å stemme, da mor skriver at avdøde må spise på forhånd for å klare noe sånn? (For å trekke frem det tv2 sier ifht det som står i tekstmeldingene) 

En annen ting jeg stusser veldig på er disse bagene, som mor sier hun pakket mens hun ventet på ambulansen - innholdet i bagene var mors ting (klær, medisiner, uåpnet julegave) (det kommer frem av vitnene) og hennes ting må jo ha befunnet seg i hytten ved siden av annekset til avdøde - hun må da ha gått ut av annekset og inn i egen hytte for å pakke sine ting. Ville ikke lydtekniker hørt dette på telefonsamtalen? Jeg håper dette ikke blir regnet som spekulasjoner moderator, da det kun er ting som har kommet frem under rettssaken. 

Hørte ikke lydteknikeren fyrverki og «utendørslyder»? Mener jeg leste det. 

Anonymkode: 45eb5...034

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Gjest Margo
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hørte ikke lydteknikeren fyrverki og «utendørslyder»? Mener jeg leste det. 

Anonymkode: 45eb5...034

Han beskrev at det hørtes ut som et vindu ble lukket (vindu med haspe). Og at det var fyrverkeri i bakgrunnen. Utendørslyder har jeg ikke hørt om? Ville han ikke ha hørt knitring i sneen når moren gikk? Var det forresten TV i annekset eller hytten? Tenker på stemmen han hørte i bakgrunnen. Men jeg skjønner fortsatt ikke hvordan mor kan ha pakket tingene sine på avdødes anneks, når tiltalte oppholdt seg i en annen hytte? Hennes ting må jo ha vært der hun oppholdt seg? Og hvorfor sto det et vindu åpent når det var minusgrader ute?? 

AnonymBruker
Skrevet

Budstikka har intervjuet en av mødrene som skal vitne i retten i dag. Denne moren har følgende utsagn, som kan forklare mye om tiltalte og hvordan hun kunne gå under radaren for ulike instanser: (Kilde: https://www.budstikka.no/nyheter/valdres-saken/gjovik-tingrett/foreldre-gruer-seg-til-a-vitne/s/5-55-632345)

– Camilla var en kjærlig og oppofrende mor. Men det var også en annen side ved henne, som du måtte komme tettere på for å se, sier hun.

Moren har tidligere uttalt at hun i mange år var bekymret for hvordan det skulle gå med Angelica etter at hun mistet kontakten med den lille familien.

– Camilla sa én ting og gjorde noe annet. Det var vanskelig å forholde seg til, sier moren.

Anonymkode: 4319d...7a6

• Liker 9
Skrevet (endret)
3 timer siden, Vera skrev:

Med tanke på «motivasjonslisten» og sms mellom avdøde og tiltalte bare timer før datteren døde, skjønner jeg ikke helt hvordan tiltalte kan fortelle media at hun ikke så alvoret i situasjonen, og så hvor syk avdøde var. Det er to totalt motstridende fakta at tiltalte skriver ned en liste over alle risikofaktorer avmagring fører til, og sms med et innhold hvor tiltalte sier at det er vanvidd å ikke være på sykehus, samtidig som hun i media sier at hun ikke så alvoret.

Tiltalte handlet på kiwi noen timer før dødstidspunktet, hvor sms skal ha blitt utvekslet. Er det ikke mulig å spore opp avdødes tlf i dette tidspkt? Og på den måten se hvor meldingene hennes blir sendt fra. 

Tiltalte sier også at de kuttet grønnsaker sammen rett før tiltalte tilkalte AMK..ut fra tekstmeldingene får jeg ikke dette til å stemme, da mor skriver at avdøde må spise på forhånd for å klare noe sånn? (For å trekke frem det tv2 sier ifht det som står i tekstmeldingene) 

En annen ting jeg stusser veldig på er disse bagene, som mor sier hun pakket mens hun ventet på ambulansen - innholdet i bagene var mors ting (klær, medisiner, uåpnet julegave) (det kommer frem av vitnene) og hennes ting må jo ha befunnet seg i hytten ved siden av annekset til avdøde - hun må da ha gått ut av annekset og inn i egen hytte for å pakke sine ting. Ville ikke lydtekniker hørt dette på telefonsamtalen? Jeg håper dette ikke blir regnet som spekulasjoner moderator, da det kun er ting som har kommet frem under rettssaken. 

Enig. Det er mange motsetninger mellom det mor har sagt og det som har kommet fram fra vitner og fysiske funn. Da må retten vurdere mors troverdighet ifbm avhør mot disse bevisene og vitnemålene. Mors troverdighet virker generelt svært lav.

Her vil nok obduksjonsrapporten veie tungt.  Hovedsaken er som aktor sier likevel ikke tidspunktet for død, og om mor har løyet ift dette, men omsorgssvikten som førte til at hun døde. Her er den ekstremt lave BMIen det viktigste beviset i saken - et bevis mor ikke kan bortforklare. 

Innlegget er ryddet for spekulasjoner.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
Skrivefeil
  • Liker 18
Skrevet

Listen du refererer til kan for den del ha blitt skrevet etter jentas død. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det var tiltalte som brøt kontakten med amk, var det ikke? Hvor lang tid gikk det fra kontakten ble brutt til ambulanse ankom?

Anonymkode: 1c8ce...74f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Tutte skrev:

Hva slags kriminaliserende sms er dette? Det eneste jeg har sett er sms hvor moren uttrykker bekymring over at de er på hytta og ikke på sykehuset, at hun kan få hjerteinfarkt og at det var livsfarlig. Vil ikke kalle det kriminaliserende, men mer som at det skulle se ut som hun prøvde å få datteren bort fra hytta før hun døde. Og dette tenkte hun vel fordi datteren allerede var død. Hun ville vel ikke ha det på seg at andre skulle se at datteren døde på hytta uten at moren hadde prøvd å gjøre noe. Ganske kalkurerende kan man si i så fall.

Og nettopp disse sms'ene er jo kriminaliserende nettopp fordi mor nå påstår at hun ikke visste hvor syk Angelica var. Disse sms'ene beviser at mor visste. At mor ikke har trodd det var dette hun skulle beskyldes for gjør jo ikke at sms'ene virker uskyldige likevel. Sms'ene går mot mors egen forklaring om at hun ikke innså alvorligheten. 

Anonymkode: c66e7...29e

• Liker 5
Gjest Carol80
Skrevet
19 minutter siden, Vera skrev:

Han beskrev at det hørtes ut som et vindu ble lukket (vindu med haspe). Og at det var fyrverkeri i bakgrunnen. Utendørslyder har jeg ikke hørt om? Ville han ikke ha hørt knitring i sneen når moren gikk? Var det forresten TV i annekset eller hytten? Tenker på stemmen han hørte i bakgrunnen. Men jeg skjønner fortsatt ikke hvordan mor kan ha pakket tingene sine på avdødes anneks, når tiltalte oppholdt seg i en annen hytte? Hennes ting må jo ha vært der hun oppholdt seg? Og hvorfor sto det et vindu åpent når det var minusgrader ute?? 

Avdøde bodde i hytta, tiltalte i annekset.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var tiltalte som brøt kontakten med amk, var det ikke? Hvor lang tid gikk det fra kontakten ble brutt til ambulanse ankom?

Anonymkode: 1c8ce...74f

AMK rakk opplyse om at ambulansen var fremme før forbindelsen ble brutt. 

Anonymkode: 5085c...839

• Liker 2
Skrevet

Det er bare foreldre som kjente tiltalte som vitner idag?

AnonymBruker
Skrevet

"Som sakkyndig er Birkeland blant annet bedt om å analysere nødanropet til AMK-sentralen nyttårsaften for å finne ut hvem lydene kommer fra, hvilke stemmer man hører på opptaket og pustelyder. Birkeland er også bedt om å gi en vurdering av at det blir utført hjerte- og lungeredning.
Jeg hører pusting, sukking og glidelås som blir trukket opp, flere ganger, sa Birkeland i retten.
I sin rapport har Birkeland gått gjennom lydbildet sekund for sekund, og analysert det han mener å høre.
For å kjenne igjen lydene som kan forekomme på lydopptaket var Birkeland på befaring på hytta 21. mars 2016. Her kartla han lyder fra  blant annet lysbryter, knirk fra køyeseng og kjøleskap fortalte han i retten.
Sengen avdøde skal ha ligget i har for eksempel et karakteristisk knirk på høyre side
, forklarte han videre."https://www.budstikka.no/valdres-saken/gjovik-tingrett/nyheter/lydtekniker-lite-trolig-at-vi-horer-angelica-pa-opptaket/s/5-55-631928

Anonymkode: fad9c...735

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet (endret)

På generelt grunnlag: Folk må huske at groteske ting også skjer, og vi må tørre å tenke tanken. 

Anonymkode: af65c...d63

Innlegget er ryddet for sitering av slettet innhold.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 27
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånn generelt: Hvor mye vet forsvarerne og aktoratet på forhånd, før rettsaker starter? Har de tilgang på det meste av bevis, dokumentasjoner og annet på forhånd?

Anonymkode: fad9c...735

Ja. Saken er ferdig etterforsket og alle vitner er avhørt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Det er ingen tvil om at hun var undervektig i perioder og døde av avmagring. 

Innlegget er ryddet for sitering av slettet innhold.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

På generelt grunnlag: Folk må huske at groteske ting også skjer, og vi må tørre å tenke tanken. 

Nettopp. At noen i det hele tatt kan tenke tanken at det må være noe vi kan forstå som ligger bak dette? Hva i all verden kan være forståelig når en mor isolerer sin datter og datteren deretter sulter ihjel?  

Fakta er at moren ser at datteren sulter seg, moren skaffer ikke legehjelp, datteren dør. Så grotesk er saken.

Moren er observert og funnet strafferettslig tilregnelig av rettspsykiater, hun er også tidligere  er undersøkt av fagfolk, og hun er tilregnelig. 

"Psykiatere har tidligere undersøkt hennes psykiske helse for å finne ut om hun er strafferettslig tilregnelig, eller om det er formildende omstendigheter. Etter det NRK kjenner til, har de konkludert med at moren er tilregnelig" link  

Anonymkode: 35098...0c5

• Liker 12
Gjest Carol80
Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja og en del av tiltalen er mishandling. Så kan man lure på hva det kalles når man lar en hjelpeløs person ligge uten tilgang på hjelp. Dette er blitt gjort i sykehjem overalt i landet, mange eldre har også dødd hjemme i kalde hjem. Uten at det er en villet handling fra de som skulle hjelpe dem. 

Innlegget er ryddet for spekulasjoner.

Yvonne (mod)

Endret av Carol80
Gjest chisandra
Skrevet

Moren var ikke bare sykt opptatt av detaljstyring over vennene til datteren, hun ble fort sint på andre barn også. Et eksempel som er tatt fra artikkelen i Budstikka er en melding hun skriver at hun overhørte noen i garderoben, som sier A  kommer for sent.

"Jeg ble rasende. Den frekke ungen! Jeg sa til henne at for det første kom vi ikke for sent, for det andre kommer hun sent selv, for det tredje måtte vi vente på noen. Og det er lumpent å si sånt! Den ungen irriterer meg sånn"

AnonymBruker
Skrevet

Fakta er at mor er bekymret for spiseforstyrrelse. Fakta er at A spiser normalt på skolen og spiser når hun er innlagt. Fakta er at hun sultet ihjel etter tre måneder isolert på hytta sammen med bare mor. 

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. At noen i det hele tatt kan tenke tanken at det må være noe vi kan forstå som ligger bak dette? Hva i all verden kan være forståelig når en mor isolerer sin datter og datteren deretter sulter ihjel?  

Fakta er at moren ser at datteren sulter seg, moren skaffer ikke legehjelp, datteren dør. Så grotesk er saken.

Moren er observert og funnet strafferettslig tilregnelig av rettspsykiater, hun er også tidligere  er undersøkt av fagfolk, og hun er tilregnelig. 

"Psykiatere har tidligere undersøkt hennes psykiske helse for å finne ut om hun er strafferettslig tilregnelig, eller om det er formildende omstendigheter. Etter det NRK kjenner til, har de konkludert med at moren er tilregnelig" link  

Anonymkode: 35098...0c5

Jeg tenker at i en slik sak det er naturlig at folk ønsker å mest mulig forsøke å forstå, eller iallfall få vite, hva som var bakgrunnen for at mor ikke kontaktet helsevesenet. 

Anonymkode: 7fdbe...473

• Liker 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...