Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Å gjenta spørsmål som allerede er svart på, er ikke det en måte å si at man tviler på det som den spurte allerede har svart?

Anonymkode: fad9c...735

Sitat

Forsvarer Bugge stiller flere spørsmål om temaer moren allerede har forklart seg om for retten. På et tidspunkt bryter dommer Pål Prestesæter inn.

-Dette har hun svart på før, sier han.

til og med dommer reagerer

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Ulzzang skrev:

Ved å gjenta spørsmål?

Ja, for eksempel. De må jo jobbe med det de har. Men rettens formann griper jo inn når han mener det er nødvendig.

Anonymkode: 7fdbe...473

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

" Retten har nå brukt mange minutter på å diskutere en dato, som skal ha blitt oppgitt i morens politiforklaring. "

• Liker 1
Skrevet

Det viker på meg som at forsvaret prøver å koke suppe på spiker...

• Liker 10
Gjest Carol80
Skrevet
Akkurat nå, Rosalie skrev:

Enig.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Rosalie skrev:

De har vel ikke så mye annet å koke suppe på. Men de må jo prøve, det er de jo forpliktet til.

• Liker 13
Gjest chisandra
Skrevet

Ta dere tid til å lese den linken jeg legger inn, den forteller mye om denne type foreldre - og dette utdraget er jo som å høre om denne moren:

"- En mor kan for eksempel oppleve sitt barn bare som en del av seg selv, eller hun plasserer følelser og egenskaper i barnet som mest kommer fra henne selv. Til å begynne med er dette helt normalt; problematisk blir det først hvis det fortsetter når barnet vokser opp og skal utvikle en egen personlighet. Umodne foreldre kan bruke barn til å dekke egne egosentriske behov, for eksempel ved å binde barnet til seg for sterkt eller lenge, slik at en normal frigjøring og selvstendiggjøring blir vanskelig. Det er også lett å spille på barns avhengighet, kjærlighetsbehov eller skyldfølelse når det forsøker å frigjøre seg. Mange som senere får psykiske lidelser, har aldri kommet helt løs fra slike tidlige bindinger og forblir avhengige personer kanskje resten av livet."

http://www.sinnetshelse.no/artikler/foreldres_behov.htm

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes vitnene ordlegger seg så bra. Jeg hadde aldri klart å bruke slikt språk og være så tydelig i en slik setting tror jeg.

Anonymkode: 0ac34...4b9

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet (endret)

" 13:55: -Hun har beskrevet en dramatisk flukt fra USA. Vet du når den ble foretatt? spør Bugge.

-Nei. Hun beskrev flukten som svært dramatisk. Det fremsto som troverdig og reelt. Hun har sagt at han var voldelig, men ikke noen detaljer rundt det, svarer moren.

-Er du kjent med at faren til Angelica har vært på besøk i Norge i 2002 eller 2005?

-Nei, svarer hun.

Moren sier hun synes det var påfallende at tiltalte var så bekymret for faren, og hevdet hun bodde på hemmelig adresse, men likevel ivret etter å la seg avbilde med datteren i blant annet Budstikka. "https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjegs0vh6001i09ejjmblk0si?height=500&mode=live

Innlegget er ryddet for spekulasjoner.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes vitnene ordlegger seg så bra. Jeg hadde aldri klart å bruke slikt språk og være så tydelig i en slik setting tror jeg.

Anonymkode: 0ac34...4b9

Jeg dette tenkte jeg også på. De ordlegger seg svært godt og det kommer tydelig frem hva de tenker og mener.

Vet vi om Budstikka refererer ordrett eller om de sammenfatter en av det som blir sagt til færre setninger?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, chisandra skrev:

Ta dere tid til å lese den linken jeg legger inn, den forteller mye om denne type foreldre - og dette utdraget er jo som å høre om denne moren:

"- En mor kan for eksempel oppleve sitt barn bare som en del av seg selv, eller hun plasserer følelser og egenskaper i barnet som mest kommer fra henne selv. Til å begynne med er dette helt normalt; problematisk blir det først hvis det fortsetter når barnet vokser opp og skal utvikle en egen personlighet. Umodne foreldre kan bruke barn til å dekke egne egosentriske behov, for eksempel ved å binde barnet til seg for sterkt eller lenge, slik at en normal frigjøring og selvstendiggjøring blir vanskelig. Det er også lett å spille på barns avhengighet, kjærlighetsbehov eller skyldfølelse når det forsøker å frigjøre seg. Mange som senere får psykiske lidelser, har aldri kommet helt løs fra slike tidlige bindinger og forblir avhengige personer kanskje resten av livet."

http://www.sinnetshelse.no/artikler/foreldres_behov.htm

Jeg er enig i at denne artikkelen berører en del karakteristikker og mekanismer som tydelig gjelder for den tiltalte, men jeg synes ikke den dekker den helt ekstreme situasjonen hun ender opp i.

Anonymkode: 5085c...839

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Noen her inne som studerer/har studert juss eller har en del erfaring fra diverse rettssaker? Hva synes dere om formalitetene i denne saken? Gjerne forsvarerne sin jobb

Anonymkode: 5eb63...652

• Liker 1
Gjest chisandra
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i at denne artikkelen berører en del karakteristikker og mekanismer som tydelig gjelder for den tiltalte, men jeg synes ikke den dekker den helt ekstreme situasjonen hun ender opp i.

Nei, det gjør den ikke. Denne saken er jo ekstrem.

AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å vurdere akkurat hva som har skjedd mellom mor og far til avdøde, men det som er helt sikkert er at tiltalte er uten troverdighet, og at hennes historiefortelling om far passer inn i det som virker å være et mønster. 

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Kommentaren fra vitne om at moren lever livet sitt gjennom datteren. 

Er det blitt tatt opp hvordan barndommen til den tiltalte var?

Anonymkode: f04cd...c86

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, The Kitten skrev:

Jeg har vært i flere avhør og har også alltid måtte rette på noe. Inntrykket jeg har fått er at det er helt normalt. 

Samme her. Det har alltid vært nødvendig for meg at fremstillingen skal være mest mulig presis. Bruker også endel faguttrykk i avhør som lett kan settes inn i feil sammenheng hvis det ikke går tydelig frem i avhørsrapporten. 

Anonymkode: b7019...c2d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen her inne som studerer/har studert juss eller har en del erfaring fra diverse rettssaker? Hva synes dere om formalitetene i denne saken? Gjerne forsvarerne sin jobb

Anonymkode: 5eb63...652

Jeg har ikke sånn kjempeerfaring, men vet at det er relativt vanlig at de opptrer på den måten. Det er nok særlig i slike saker der de har lite å gå på.. 

Anonymkode: 15f24...780

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommentaren fra vitne om at moren lever livet sitt gjennom datteren. 

Er det blitt tatt opp hvordan barndommen til den tiltalte var?

Anonymkode: f04cd...c86

Nei - ikke enda iallefall. Usikker på om det er relevant med det første? Mulig det kommer fram hvis foreldrene til tiltale skal vitne.

Anonymkode: 1a8d8...e8f

• Liker 1
Gjest Carol80
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei - ikke enda iallefall. Usikker på om det er relevant med det første? Mulig det kommer fram hvis foreldrene til tiltale skal vitne.

Anonymkode: 1a8d8...e8f

Farfaren til A har i sitt embete som lege iallefall ikke vært tilstrekkelig tilstede for barnebarnet, gitt den nære kontakten det er beskrevet at de har hatt i Budstikkas artikkel. Lurer på om han skal vitne og om det isåfall blir problematisert.

Endret av Carol80
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...