Margit777 Skrevet i går, 07:59 #21301 Skrevet i går, 07:59 Littelulla skrev (På 3.8.2026 den 20.23): Går tomtegrensa deres helt inntil verandaen? Hvis komposten deres havner på det som faktisk er deres tomt er det ikke ulovlig. Ikke det tryggeste kanskje, men ikke ulovlig. Med mindre jeg har misforstått regelverket kraftig. Det å kaste hageavfall i naturen og utenfor egen tomt er derimot ulovlig. Det var forsåvidt meldugg hun sa dahliaene hadde fått. Meldugg kommer av at de står for tett og kan lett bli fjerna. Får alltid det på en og annen zinnia. Og ja vi kaster hageavfall på egen tomt og det er ikke ulovlig. Og lupiner og annet shit som kan spre seg har jeg ikke. 2
Margit777 Skrevet i går, 08:03 #21302 Skrevet i går, 08:03 Palmemor skrev (På 3.8.2026 den 23.55): Jeg kan og ha misforstått. Tenkte at det ikke var lov uansett, og at ting sprer seg. På samme måte som at man ikke bør vaske bilen med masse kjemikalier hjemme på tunet. Men det gir sikkert mening at man kan kaste f.eks. løv og greiner og andre ting på egen tomt, som ikke utgjør noe skade Bor du i et område i Norge der dahliaer sprer seg så flytter jeg gjerne dit. Dette er planter som er opprinnelig fra Mexico og de overlever ikke Norske vintre og kan ikke bli spredd. De har knoller som råtner. 1 1
Palmemor Skrevet i går, 08:50 #21303 Skrevet i går, 08:50 Margit777 skrev (46 minutter siden): Bor du i et område i Norge der dahliaer sprer seg så flytter jeg gjerne dit. Dette er planter som er opprinnelig fra Mexico og de overlever ikke Norske vintre og kan ikke bli spredd. De har knoller som råtner. Som sagt, jeg har ikke grønne fingre og har null peil på dahliaer. Tenkte ikke at plantene sprer seg, men potensielle sykdommer. Bor i nabokommunen til Stina så HVIS de skulle spredt seg så hadde jeg ikke sagt nei til å ha noen i hagen
Cami9 Skrevet i går, 09:29 #21304 Skrevet i går, 09:29 Er det normalt i hennes alder å synes dette er stas, eller pent? Hun setter klistremerker inn i et spiralhefte… 2 5
Littelulla Skrevet i går, 09:39 #21305 Skrevet i går, 09:39 Cami9 skrev (9 minutter siden): Er det normalt i hennes alder å synes dette er stas, eller pent? Hun setter klistremerker inn i et spiralhefte… Det selges i hvertfall godt med klistremerker til personlige almanakker, så hun er nok ikke alene. 1 1
Ina89 Skrevet i går, 10:01 #21306 Skrevet i går, 10:01 Cami9 skrev (31 minutter siden): Er det normalt i hennes alder å synes dette er stas, eller pent? Hun setter klistremerker inn i et spiralhefte… Som sagt, hun er en godt voksen småbarnsmor som oppfører seg som et lite barn. Tipper man blir slik når man lever så isolert, skjermer seg fra alt som ikke omhandler en selv og lever livet kun på egne premisser. 1 10
Ina89 Skrevet i går, 10:03 #21307 Skrevet i går, 10:03 Nussepus skrev (Akkurat nå): Alder og modenhet samsvarer jo absolutt ikke der i gården. Hun er jo som et barn som har stoppet opp i utvikling. Å være aldersadekvat er det nok ingen som har beskyldt henne for, noen gang 😂 De er på nivå med ungdommer/barn i starten av tenårene begge to. De eier ikke forståelse for samfunnet og hvordan verden fungerer. Skummelt. 1 8
Cami9 Skrevet i går, 10:19 #21308 Skrevet i går, 10:19 Littelulla skrev (39 minutter siden): Det selges i hvertfall godt med klistremerker til personlige almanakker, så hun er nok ikke alene. Ja, det vet jeg at det gjør😊 Men jeg syns personlig almanakk og et spiralhefte ikke helt kan sammenlignes 1 8
Palmemor Skrevet i går, 10:22 #21309 Skrevet i går, 10:22 Cami9 skrev (2 minutter siden): Ja, det vet jeg at det gjør😊 Men jeg syns personlig almanakk og et spiralhefte ikke helt kan sammenlignes Nok ett eksempel på bruk og kast mentaliteten hennes. Regner ikke med hun oppbevarer disse arkene. Jeg husker jeg klistra rundt i ei bok til eldste barnet da hun var nyfødt. For 22 år siden. Og da var jeg pur ung Men de har jeg jo enda, skal sies 5
Littelulla Skrevet i går, 10:24 #21310 Skrevet i går, 10:24 Cami9 skrev (4 minutter siden): Ja, det vet jeg at det gjør😊 Men jeg syns personlig almanakk og et spiralhefte ikke helt kan sammenlignes Oki. I mine øyne har de samme funksjon, så jeg ser ikke forskjellen på akkurat det. 2
elskersommer Skrevet i går, 10:32 #21311 Skrevet i går, 10:32 Cami9 skrev (1 time siden): Er det normalt i hennes alder å synes dette er stas, eller pent? Hun setter klistremerker inn i et spiralhefte… Hun er ikke alene om dette😊 jeg er godt voksen dame å gjør mye det samme i almanakker og oppskriftsbøker 1 1
Palmemor Skrevet i går, 11:11 #21312 Skrevet i går, 11:11 elskersommer skrev (38 minutter siden): Hun er ikke alene om dette😊 jeg er godt voksen dame å gjør mye det samme i almanakker og oppskriftsbøker Men ikke på to-do-lister du likevel kaster... Pynte opp ting man skal bruke lenge er jo noe helt annet 2 7
elskersommer Skrevet i går, 11:19 #21313 Skrevet i går, 11:19 Palmemor skrev (7 minutter siden): Men ikke på to-do-lister du likevel kaster... Pynte opp ting man skal bruke lenge er jo noe helt annet Å da er du helt sikker på at hun kaster disse to do listene 1
Nussepus Skrevet i går, 11:22 #21314 Skrevet i går, 11:22 elskersommer skrev (3 minutter siden): Å da er du helt sikker på at hun kaster disse to do listene Hva skal hun med de etterpå liksom? Hun kaster jo alt annet. 3 4
chsa Skrevet i går, 11:22 #21315 Skrevet i går, 11:22 elskersommer skrev (3 minutter siden): Å da er du helt sikker på at hun kaster disse to do listene Hvorfor skal hun ta vare på lister med "støvsuge huset, brette klær og bestille høst-kaffekopp"? 9 1
Littelulla Skrevet 23 timer siden #21316 Skrevet 23 timer siden Bruker dere aldri klistremerker for å pynte f.eks. konvolutter til julekort? På gaver (særlig gråpapir)? Er det alltid ment for permanent pynt når dere bruker klistremerker? Jeg spør, for det er i såfall en type bruk som er veldig sjelden av det jeg er vane med. Nå bor jo mange av oss spredt i det ganske land, så det er jo ikke ukjent at der er ulike vaner rundt omkring. 1 2
elskersommer Skrevet 23 timer siden #21317 Skrevet 23 timer siden chsa skrev (12 minutter siden): Hvorfor skal hun ta vare på lister med "støvsuge huset, brette klær og bestille høst-kaffekopp"? Det er kanskje mye vi kan ta Stina på men at hun sitter og har klistremerker i en to do liste kan da ikke være en av de? 1 1
elskersommer Skrevet 23 timer siden #21318 Skrevet 23 timer siden chsa skrev (15 minutter siden): Hvorfor skal hun ta vare på lister med "støvsuge huset, brette klær og bestille høst-kaffekopp"? Det er jo ingen av oss som vet hva andre tar vare på..
Palmemor Skrevet 23 timer siden #21319 Skrevet 23 timer siden elskersommer skrev (4 minutter siden): Det er kanskje mye vi kan ta Stina på men at hun sitter og har klistremerker i en to do liste kan da ikke være en av de? Det handler jo ikke om å "ta henne" på ting, men dette er jo bare med å bevise at hun kanskje ikke er så moden som hun burde vært. Det er jo bare en del av totalpakka 2 4
J.. Skrevet 23 timer siden #21320 Skrevet 23 timer siden Palmemor skrev (15 minutter siden): Det handler jo ikke om å "ta henne" på ting, men dette er jo bare med å bevise at hun kanskje ikke er så moden som hun burde vært. Det er jo bare en del av totalpakka Er ikke bruk av klistermerker som avgjør om man er aldersadekvat eller ikke,akkurat. Klistermerker har faktisk ingen aldersgrense,man kan til og med kaste de direkte i søpla om man ønsker det. For en snål diskusjon.. 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå