Littelulla Skrevet mandag kl. 20:51 #21281 Skrevet mandag kl. 20:51 (endret) Palmemor skrev (2 timer siden): Oki, meldugg it is. Jeg har fortsatt ikke peil så der legger jeg meg flat! fant for øvrig denne, og tolker det dithen at kvist og løv kan kastes i åpen komposthaug, men ikke andre ting? Som er relevant for egen del for jeg har mye avkapp fra frukttrær jeg gjerne skulle latt råtne på en plass i hagen vi ikke bruker 🙈 «Regler for hageavfall på egen tomt Kompostering: Du kan lage en egen komposthaug for løv, gressklipp og kvist i hagen din. [1, 2] Fremmede arter: Uønskede og skadelige planter (som marinøkkel, lupiner eller boerkjempe) må ikke legges i åpen kompost, da frø og røtter kan overleve. Pakk disse i tette sekker. [1] Forbud mot dumping: Å kaste hageavfall ut i skogen, i grøfta eller på nærliggende friområder regnes som ulovlig forsøpling etter forurensningsloven» De blomstene du nevner sprer seg lett, og de tar plassen fra andre viltvoksende arter i Norge. Andre planter skal man kunne kaste i egen komposthaug - også den kompostem som grenser mot "vill fauna". Å kaste hageavfall i naturen og utenfor egen eiendom er vi enige om at er forbudt. Derfor tenkte jeg på at det er en forskjell på om det er Stina og PFs eiendom nedenfor verandaen også. Hvis ja skal det være lovlig. Hvis nei er det ulovlig. Jeg kan selvsagt ha misforstått. Endret mandag kl. 21:31 av Littelulla
Katinkalille Skrevet mandag kl. 21:01 #21282 Skrevet mandag kl. 21:01 Matas skrev (23 minutter siden): Hvordan vet du det? Det er veldokumentert på både Stina og Pelle K sine kanaler. Det meste dokumenteres der. Varmepumpa ble pakka inn i plast,og var innpakket i en halv evighet,fordi det lukta død og fordervelse av den pga ei dau rotte,og de ikke gjorde noe med det,da kan man begynne å lure på hva som rører seg oppi toppen der. Evt hva som IKKE rører seg... og Stina som slapp ut bikkja for å pisse på terassen dag ut og dag inn,fordi det var så schtuk å gå ut🤡 4 13
Palmemor Skrevet mandag kl. 21:55 #21283 Skrevet mandag kl. 21:55 Littelulla skrev (1 time siden): De blomstene du nevner sprer seg lett, og de tar plassen fra andre viltvoksende arter i Norge. Andre planter skal man kunne kaste i egen komposthaug - også den kompostem som grenser mot "vill fauna". Å kaste hageavfall i naturen og utenfor egen eiendom er vi enige om at er forbudt. Derfor tenkte jeg på at det er en forskjell på om det er Stina og PFs eiendom nedenfor verandaen også. Hvis ja skal det være lovlig. Hvis nei er det ulovlig. Jeg kan selvsagt ha misforstått. Jeg kan og ha misforstått. Tenkte at det ikke var lov uansett, og at ting sprer seg. På samme måte som at man ikke bør vaske bilen med masse kjemikalier hjemme på tunet. Men det gir sikkert mening at man kan kaste f.eks. løv og greiner og andre ting på egen tomt, som ikke utgjør noe skade
Zenhouse Skrevet mandag kl. 22:01 #21284 Skrevet mandag kl. 22:01 Ina89 skrev (1 time siden): Fordi Stina selv har dokumentert dette i egne kanaler. Ja dronen viser vel den stadig voksende haugen ganske greit 🤭 3 3
Matas Skrevet mandag kl. 22:05 #21285 Skrevet mandag kl. 22:05 Ina89 skrev (1 time siden): Fordi Stina selv har dokumentert dette i egne kanaler. Ok. Kan ikke huske å ha sett at det har blitt liggende, derfor jeg lurte.
tausen Skrevet tirsdag kl. 04:42 #21286 Skrevet tirsdag kl. 04:42 Katinkalille skrev (7 timer siden): Det er veldokumentert på både Stina og Pelle K sine kanaler. Det meste dokumenteres der. Varmepumpa ble pakka inn i plast,og var innpakket i en halv evighet,fordi det lukta død og fordervelse av den pga ei dau rotte,og de ikke gjorde noe med det,da kan man begynne å lure på hva som rører seg oppi toppen der. Evt hva som IKKE rører seg... og Stina som slapp ut bikkja for å pisse på terassen dag ut og dag inn,fordi det var så schtuk å gå ut🤡 Hadde de virkelig en død rotte i varmepumpen uten å gjøre noe med det?🫣 2
Ina89 Skrevet tirsdag kl. 04:48 #21287 Skrevet tirsdag kl. 04:48 tausen skrev (5 minutter siden): Hadde de virkelig en død rotte i varmepumpen uten å gjøre noe med det?🫣 Det hadde de. Det luktet ganske ille så PF pakket inn varmepumpa i plastfolie. Helt mørkt. 8
tausen Skrevet tirsdag kl. 05:23 #21288 Skrevet tirsdag kl. 05:23 Ina89 skrev (33 minutter siden): Det hadde de. Det luktet ganske ille så PF pakket inn varmepumpa i plastfolie. Helt mørkt. 🫣🥵 og her snakker vi om voksne mennesker, hvordan er det mulig 💁♀️ 11
Palmemor Skrevet tirsdag kl. 06:43 #21289 Skrevet tirsdag kl. 06:43 tausen skrev (1 time siden): 🫣🥵 og her snakker vi om voksne mennesker, hvordan er det mulig 💁♀️ Og han sov der... i den stanken. Kan jo ikke være bra for helsa 11
Littelulla Skrevet tirsdag kl. 07:15 #21290 Skrevet tirsdag kl. 07:15 Palmemor skrev (9 timer siden): Jeg kan og ha misforstått. Tenkte at det ikke var lov uansett, og at ting sprer seg. På samme måte som at man ikke bør vaske bilen med masse kjemikalier hjemme på tunet. Men det gir sikkert mening at man kan kaste f.eks. løv og greiner og andre ting på egen tomt, som ikke utgjør noe skade Slik som dahliaene vil ikke overleve i norsk klima. Dermed er det ikke fare for at de sprer seg. Man må selvsagt sjekke hva som gjelder for de plantene man skal hive. Etter hva jeg vet, som heller ikke er mye, er det litem risiko for at melduggen sprer seg videre fra plantene hun kastet. Ikke risikofritt, men lav risiko. Man kan trygt lage komposthaug med kvister fra frukttrær. Eller om du har plantekasser kan du bruke de kvistene i bunn (for luft, samt at de hjelper til å holde på fukt). Gressklipp og løv er også full lovlig å kaldkompostere. Varmkompostering trenger man vel kursing i. Som med mye annet er dette temaer jeg skulle ønske Stina hadde litt mer fokus på. Sirkulær tenkning, gjenbruk, enkel hjemmeberedskap. Det er enkelt å dyrke egen jord, f.eks. Og å ta frø fra egne planter, eller overvintre tomatplanter. Små grep for å skape en syklus. Men, jeg kan følge andre planteinfluensere for slikt, hehe. 1
Palmemor Skrevet tirsdag kl. 07:34 #21291 Skrevet tirsdag kl. 07:34 Littelulla skrev (18 minutter siden): Slik som dahliaene vil ikke overleve i norsk klima. Dermed er det ikke fare for at de sprer seg. Man må selvsagt sjekke hva som gjelder for de plantene man skal hive. Etter hva jeg vet, som heller ikke er mye, er det litem risiko for at melduggen sprer seg videre fra plantene hun kastet. Ikke risikofritt, men lav risiko. Man kan trygt lage komposthaug med kvister fra frukttrær. Eller om du har plantekasser kan du bruke de kvistene i bunn (for luft, samt at de hjelper til å holde på fukt). Gressklipp og løv er også full lovlig å kaldkompostere. Varmkompostering trenger man vel kursing i. Som med mye annet er dette temaer jeg skulle ønske Stina hadde litt mer fokus på. Sirkulær tenkning, gjenbruk, enkel hjemmeberedskap. Det er enkelt å dyrke egen jord, f.eks. Og å ta frø fra egne planter, eller overvintre tomatplanter. Små grep for å skape en syklus. Men, jeg kan følge andre planteinfluensere for slikt, hehe. Dette ønsker jeg meg å kunne selv! Lage kompost, jord, dyrke egne ting... Jeg bør sikkert finne noen planteinfluensere å følge selv. Jeg i min uvitenhet trodde Stina var dødsgod på dette!
Littelulla Skrevet tirsdag kl. 08:24 #21292 Skrevet tirsdag kl. 08:24 Palmemor skrev (47 minutter siden): Dette ønsker jeg meg å kunne selv! Lage kompost, jord, dyrke egne ting... Jeg bør sikkert finne noen planteinfluensere å følge selv. Jeg i min uvitenhet trodde Stina var dødsgod på dette! Hun er god på å starte dahliaer. Men ikke å plante dem med riktig avstand eller følge opp stell slik at hun unngår ting som meldugg. Spiselighage gjør en utrolig god jobb med å formidle lavterskel egenberedskap, så Stina kunne sett litt den veien for å lage innhold. 1 1
Palmemor Skrevet tirsdag kl. 08:38 #21293 Skrevet tirsdag kl. 08:38 Littelulla skrev (13 minutter siden): Hun er god på å starte dahliaer. Men ikke å plante dem med riktig avstand eller følge opp stell slik at hun unngår ting som meldugg. Spiselighage gjør en utrolig god jobb med å formidle lavterskel egenberedskap, så Stina kunne sett litt den veien for å lage innhold. Ja, var de dahliane jeg falt for for noen år siden! Men jeg har ikke like grønne fingre, kanskje jeg må øve. Takk for tips til konto å følge! 1
Littelulla Skrevet tirsdag kl. 08:45 #21294 Skrevet tirsdag kl. 08:45 Palmemor skrev (4 minutter siden): Ja, var de dahliane jeg falt for for noen år siden! Men jeg har ikke like grønne fingre, kanskje jeg må øve. Takk for tips til konto å følge! Øvelse gjør mester! Så er det noe med det at hvis man lærer mer om generelt stell og hvordan ting henger sammen, så er det enklere å lykkes. Det er noe av det jeg opplever mangler hos Stina. Hun er god på steg for steg for å starte opp dahliaene og å ta inn knollene, men ikke fullt så mye på det i mellom opplever jeg. Og bare hyggelig, hehe. 1 1
FruRosa Skrevet tirsdag kl. 09:14 #21295 Skrevet tirsdag kl. 09:14 Matas skrev (11 timer siden): Ok. Kan ikke huske å ha sett at det har blitt liggende, derfor jeg lurte. Det ligger utenfor området Stina viser fram når hun filmer hagen. Når hun bruker drone ser man at haugen i skråningen utenfor verandaen stadig vokser. 1 3
Love2017juni Skrevet tirsdag kl. 10:02 #21296 Skrevet tirsdag kl. 10:02 Matas skrev (21 timer siden): Matas skrev (13 timer siden): (Feil quote men klarer ikke fjerne) Matas skrev (11 timer siden): Ok. Kan ikke huske å ha sett at det har blitt liggende, derfor jeg lurte. Hadde Stina eller Per Fredrik gravd opp og kjørt dette på søppeldynga; Så hadde de snappet det. For det snappes jo kun hverdager der, så det hadde vært «innhold» for dem utenom rydding av kjøkken. Og om hun lager jord utav det; så hadde hun ikke trengt og handle 100sekker jord hvert bidige år. Hun starter liksom alltid på nytt hver sesong. 😅 1 10
Matas Skrevet tirsdag kl. 11:59 #21297 Skrevet tirsdag kl. 11:59 FruRosa skrev (2 timer siden): Det ligger utenfor området Stina viser fram når hun filmer hagen. Når hun bruker drone ser man at haugen i skråningen utenfor verandaen stadig vokser. Da skal jeg følge med neste gang😅 Love2017juni skrev (1 time siden): (Feil quote men klarer ikke fjerne) Hadde Stina eller Per Fredrik gravd opp og kjørt dette på søppeldynga; Så hadde de snappet det. For det snappes jo kun hverdager der, så det hadde vært «innhold» for dem utenom rydding av kjøkken. Og om hun lager jord utav det; så hadde hun ikke trengt og handle 100sekker jord hvert bidige år. Hun starter liksom alltid på nytt hver sesong. 😅 Jeg tenkte kanskje at hun hadde vært lur nok til å bruke det som rage bait, det kan forøvrig være at hun er også. Folk her irriterer seg jo over mye vedrørende henne og hun får diskusjonen i gang. Noe som selvsagt hjelper henne når nysgjerrige sjeler går inn på Snapchat for å se selv. 2
Lzzy Skrevet tirsdag kl. 15:39 #21298 Skrevet tirsdag kl. 15:39 Ina89 skrev (10 timer siden): Det hadde de. Det luktet ganske ille så PF pakket inn varmepumpa i plastfolie. Helt mørkt. Stod vel ikke akkurat på pengene til å kjøpe ny heller.. 😅 1
Ina89 Skrevet tirsdag kl. 15:57 #21299 Skrevet tirsdag kl. 15:57 Lzzy skrev (13 minutter siden): Stod vel ikke akkurat på pengene til å kjøpe ny heller.. 😅 Jeg sliter oppriktig med å forstå hvordan voksne mennesker kan ha så lite boevne. Dette er mennesker som har vokst opp i helt vanlige, norske hjem. Likevel fremstår det som om de verken har lært grunnleggende folkeskikk eller helt enkle, dagligdagse ferdigheter som kreves for å fungere i et normalt hjem. Det handler ikke om perfeksjon heller, det handler om helt grunnleggende ansvar for eget liv og eget hjem. 6 7
Palmemor Skrevet i går, 06:23 #21300 Skrevet i går, 06:23 Ina89 skrev (14 timer siden): Jeg sliter oppriktig med å forstå hvordan voksne mennesker kan ha så lite boevne. Dette er mennesker som har vokst opp i helt vanlige, norske hjem. Likevel fremstår det som om de verken har lært grunnleggende folkeskikk eller helt enkle, dagligdagse ferdigheter som kreves for å fungere i et normalt hjem. Det handler ikke om perfeksjon heller, det handler om helt grunnleggende ansvar for eget liv og eget hjem. De har jo ikke helt begrepene på plass heller. Nå maler hun - igjen. Og refererer til at hun pusser opp. Det gjorde hun sist hun slang maling rundt på listene inne og. "pusser opp". Det er ikke oppussing, det er normalt vedlikehold. Litt allmennkunnskap bør man ha klart å tilegne seg etter å ha vært voksen og eid bolig i 10 år. Jeg lurer helt oppriktig på hvordan HS håndterer disse foreldrene, jeg er sikker på at PF har tusen spørsmål på hver kontroll. 3 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå