Margit777 Skrevet mandag kl. 13:40 #21261 Skrevet mandag kl. 13:40 Palmemor skrev (På 2.8.2026 den 12.34): Men disse plantene var jo fulle av ett eller annet? Melbiller? (Jeg kan ikke planter og vet ikke hva de gjør) og da skal de vel ikke kastes i naturen? (Ikke at noe skal det). Hun sier jo selv at hun ikke kan ha de på terrassen for da smitter de de andre plantene?? Er bare å spyle de. Melbiller er det nok ikke, kanskje sånne halvlange klypedyr. De klemmer man bare flate. Trips er verre, må bruke noe gift eller algepulver. Er det virus eller bakterier så skal de kastes i restavfall eller leveres inn.
Margit777 Skrevet mandag kl. 13:44 #21262 Skrevet mandag kl. 13:44 elskersommer skrev (23 timer siden): Jeg var ikke klar over dette. Å har hatt hage og blomster i x antall år Kommer an på hvordan man bor. Bor på landet så her blir det kastet inni skauen og blir jord hvis jeg vet de ikke har virus. Dahlia blomstene som hun har overlevder ikke vintern i Norge uansett å får ikke spredd seg på noen måte. 1 1
Palmemor Skrevet mandag kl. 14:06 #21263 Skrevet mandag kl. 14:06 Margit777 skrev (25 minutter siden): Er bare å spyle de. Melbiller er det nok ikke, kanskje sånne halvlange klypedyr. De klemmer man bare flate. Trips er verre, må bruke noe gift eller algepulver. Er det virus eller bakterier så skal de kastes i restavfall eller leveres inn. Bare mener det var det hun sa. (Eller det jeg leste av den tekstinga hu bruker) Men man skal jo uansett ikke kaste hageavfall i naturen 3
Margit777 Skrevet mandag kl. 14:13 #21264 Skrevet mandag kl. 14:13 (endret) Palmemor skrev (7 minutter siden): Bare mener det var det hun sa. (Eller det jeg leste av den tekstinga hu bruker) Men man skal jo uansett ikke kaste hageavfall i naturen Aldri hørt om at man ikke kan kastet eget hageavfall på egen tomt. Da må du varsle alle naboene her også. Det blir bare jord. Og innsektene som er i blomstene er allerede her. Vet ikke hvor mange jeg har drept, bare klemmer de flate med fingrene. Innsekter elsker også dahlia plantene så det er ikke til å unngå å få innsekter på de, da kan man kjøpe seg eller samle marihøner som spiser innsekter vi ikke vil ha i plantene, og plante urter som frastøter snegler blandt annet. Endret mandag kl. 14:14 av Margit777 3
Margit777 Skrevet mandag kl. 14:15 #21265 Skrevet mandag kl. 14:15 Har også opplevd å fått biller med i kjøpt jord. De er grønne/gull skjær. 1 1
Ina89 Skrevet mandag kl. 14:47 #21266 Skrevet mandag kl. 14:47 Margit777 skrev (32 minutter siden): Aldri hørt om at man ikke kan kastet eget hageavfall på egen tomt. Da må du varsle alle naboene her også. Det blir bare jord. Og innsektene som er i blomstene er allerede her. Vet ikke hvor mange jeg har drept, bare klemmer de flate med fingrene. Innsekter elsker også dahlia plantene så det er ikke til å unngå å få innsekter på de, da kan man kjøpe seg eller samle marihøner som spiser innsekter vi ikke vil ha i plantene, og plante urter som frastøter snegler blandt annet. At mange «ikke vet» at man ikke skal kaste planter i naturen, gjør det ikke mindre kritikkverdig. Manglende kunnskap er ikke en unnskyldning når det er enkelt å sette seg inn i gjeldende regler. Dette handler heller ikke om vanlig hageavfall som løv, gress eller annet organisk materiale fra egen hage som kan komposteres eller leveres der det hører hjemme. Det det er snakk om her, er at Stina kaster kjøpte stueplanter som yukka, areka og andre grønne planter rett ut over rekkverket når hun ikke vil ha dem lenger. Det er et minimumsansvar å undersøke hvordan slike planter skal kastes før man dumper dem i naturen. Klarer man ikke å bruke to minutter på å finne ut av det, sier det dessverre en del om holdningen til eget ansvar –og ikke på en positiv måte. 2 9
Palmemor Skrevet mandag kl. 15:09 #21268 Skrevet mandag kl. 15:09 Margit777 skrev (53 minutter siden): Aldri hørt om at man ikke kan kastet eget hageavfall på egen tomt. Da må du varsle alle naboene her også. Det blir bare jord. Og innsektene som er i blomstene er allerede her. Vet ikke hvor mange jeg har drept, bare klemmer de flate med fingrene. Innsekter elsker også dahlia plantene så det er ikke til å unngå å få innsekter på de, da kan man kjøpe seg eller samle marihøner som spiser innsekter vi ikke vil ha i plantene, og plante urter som frastøter snegler blandt annet. Neida, men selv om du ikke har hørt om det betyr det ikke at det er lov. Her står det skiltet på steder hvor man nok kunne tenkt seg å kaste hageavfall, at det ikke er tillatt. «Nei, det er forbudt å kaste hageavfall i naturen. Det regnes som ulovlig forsøpling etter forurensningsloven, fordi det kan spre farlige fremmede arter, ødelegge planter som finnes der fra før, og kvele skogbunnen. [1, 2, 3] Hvorfor er det forbudt? Fremmede arter: Hageplanter kan spre seg og ta over for vanlige norske planter og dyr. Sykdommer: Avfallet kan spre plantesykdommer. Trives for godt: Gjødsel og hageavfall endrer jorda slik at den ikke lenger er naturlig» 1 7
elskersommer Skrevet mandag kl. 17:38 #21269 Skrevet mandag kl. 17:38 Margit777 skrev (3 timer siden): Kommer an på hvordan man bor. Bor på landet så her blir det kastet inni skauen og blir jord hvis jeg vet de ikke har virus. Dahlia blomstene som hun har overlevder ikke vintern i Norge uansett å får ikke spredd seg på noen måte. Bor som deg å har alltid gjort dette
elskersommer Skrevet mandag kl. 17:41 #21270 Skrevet mandag kl. 17:41 Ina89 skrev (2 timer siden): At mange «ikke vet» at man ikke skal kaste planter i naturen, gjør det ikke mindre kritikkverdig. Manglende kunnskap er ikke en unnskyldning når det er enkelt å sette seg inn i gjeldende regler. Dette handler heller ikke om vanlig hageavfall som løv, gress eller annet organisk materiale fra egen hage som kan komposteres eller leveres der det hører hjemme. Det det er snakk om her, er at Stina kaster kjøpte stueplanter som yukka, areka og andre grønne planter rett ut over rekkverket når hun ikke vil ha dem lenger. Det er et minimumsansvar å undersøke hvordan slike planter skal kastes før man dumper dem i naturen. Klarer man ikke å bruke to minutter på å finne ut av det, sier det dessverre en del om holdningen til eget ansvar –og ikke på en positiv måte. Så det du sier nå er at det er ok og kaste f.eks stauder,petunia osv i naturen men ikke grønne planter som vi har inne?
Lzzy Skrevet mandag kl. 17:42 #21271 Skrevet mandag kl. 17:42 Matas skrev (5 timer siden): Har fulgt med på denne diskusjonen et par dager nå. Har man noen gang sett hvor Stina kaster hageavfall? Noen som vet om hun f.eks. har kompost der hun kaster det? Jeg så veldig random innom PF sin snap en dag forrige uke, å da kastet han(etter Stinas ønske) ut en hel krukke med blomster og jord, rett fra verandaen. Så ja, det skjer. 1 4
Ina89 Skrevet mandag kl. 17:50 #21272 Skrevet mandag kl. 17:50 Lzzy skrev (6 minutter siden): Jeg så veldig random innom PF sin snap en dag forrige uke, å da kastet han(etter Stinas ønske) ut en hel krukke med blomster og jord, rett fra verandaen. Så ja, det skjer. Jepp. Dette er veldokumentert gjennom flere år. De bryr seg nada og alt går over rekkverket når de er lei. Det er rimelig enkelt å finne frem til gjeldende regler for hageavfall og andre planter, men i kjent stil evner de ikke å sette seg inn i disse reglene. 3
Littelulla Skrevet mandag kl. 18:23 #21273 Skrevet mandag kl. 18:23 Går tomtegrensa deres helt inntil verandaen? Hvis komposten deres havner på det som faktisk er deres tomt er det ikke ulovlig. Ikke det tryggeste kanskje, men ikke ulovlig. Med mindre jeg har misforstått regelverket kraftig. Det å kaste hageavfall i naturen og utenfor egen tomt er derimot ulovlig. Det var forsåvidt meldugg hun sa dahliaene hadde fått. 3
Nussepus Skrevet mandag kl. 18:33 #21274 Skrevet mandag kl. 18:33 Littelulla skrev (9 minutter siden): Går tomtegrensa deres helt inntil verandaen? Hvis komposten deres havner på det som faktisk er deres tomt er det ikke ulovlig. Ikke det tryggeste kanskje, men ikke ulovlig. Med mindre jeg har misforstått regelverket kraftig. Det å kaste hageavfall i naturen og utenfor egen tomt er derimot ulovlig. Det var forsåvidt meldugg hun sa dahliaene hadde fått. Håper hun får meldugg på alt i hele hagen sin. 3 4
Littelulla Skrevet mandag kl. 18:33 #21275 Skrevet mandag kl. 18:33 Nussepus skrev (Akkurat nå): Håper hun får meldugg på alt i hele hagen sin. Ok.
Palmemor Skrevet mandag kl. 18:54 #21276 Skrevet mandag kl. 18:54 Littelulla skrev (28 minutter siden): Går tomtegrensa deres helt inntil verandaen? Hvis komposten deres havner på det som faktisk er deres tomt er det ikke ulovlig. Ikke det tryggeste kanskje, men ikke ulovlig. Med mindre jeg har misforstått regelverket kraftig. Det å kaste hageavfall i naturen og utenfor egen tomt er derimot ulovlig. Det var forsåvidt meldugg hun sa dahliaene hadde fått. Oki, meldugg it is. Jeg har fortsatt ikke peil så der legger jeg meg flat! fant for øvrig denne, og tolker det dithen at kvist og løv kan kastes i åpen komposthaug, men ikke andre ting? Som er relevant for egen del for jeg har mye avkapp fra frukttrær jeg gjerne skulle latt råtne på en plass i hagen vi ikke bruker 🙈 «Regler for hageavfall på egen tomt Kompostering: Du kan lage en egen komposthaug for løv, gressklipp og kvist i hagen din. [1, 2] Fremmede arter: Uønskede og skadelige planter (som marinøkkel, lupiner eller boerkjempe) må ikke legges i åpen kompost, da frø og røtter kan overleve. Pakk disse i tette sekker. [1] Forbud mot dumping: Å kaste hageavfall ut i skogen, i grøfta eller på nærliggende friområder regnes som ulovlig forsøpling etter forurensningsloven» 3
Matas Skrevet mandag kl. 19:29 #21277 Skrevet mandag kl. 19:29 Lzzy skrev (1 time siden): Jeg så veldig random innom PF sin snap en dag forrige uke, å da kastet han(etter Stinas ønske) ut en hel krukke med blomster og jord, rett fra verandaen. Så ja, det skjer. Jeg er fullt klar over at det skjer, spørsmålet mitt var hvor det blir av etterpå.
Ina89 Skrevet mandag kl. 20:05 #21278 Skrevet mandag kl. 20:05 Matas skrev (31 minutter siden): Jeg er fullt klar over at det skjer, spørsmålet mitt var hvor det blir av etterpå. Det blir liggende nøyaktig der det lander. Det er ikke rart de har rotter og andre skadedyr i både vegger, varmepumpe og ellers rundt hushjørnene. Det hjelper lite med pen port når eiendommen er full av søppel, skadedyr og et hus som ikke vedlikeholdes hverken inni eller utenpå. Sier litt når hunden bruker terrassen som toalett og får urinere fritt der det passer henne. Hele terrassen sto i fare for å knele fordi den var så råtten. 4 4
Matas Skrevet mandag kl. 20:33 #21279 Skrevet mandag kl. 20:33 Ina89 skrev (27 minutter siden): Det blir liggende nøyaktig der det lander. Det er ikke rart de har rotter og andre skadedyr i både vegger, varmepumpe og ellers rundt hushjørnene. Det hjelper lite med pen port når eiendommen er full av søppel, skadedyr og et hus som ikke vedlikeholdes hverken inni eller utenpå. Sier litt når hunden bruker terrassen som toalett og får urinere fritt der det passer henne. Hele terrassen sto i fare for å knele fordi den var så råtten. Hvordan vet du det? 1
Ina89 Skrevet mandag kl. 20:45 #21280 Skrevet mandag kl. 20:45 Matas skrev (10 minutter siden): Hvordan vet du det? Fordi Stina selv har dokumentert dette i egne kanaler. 5 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå