Gå til innhold

Pillebrettet ble kastet og nå er vi tre


Tonio

Anbefalte innlegg

Kom på en annen ting, merker at jeg har vært "litt" vekslende på humøret de siste dagene! Nå sitter jeg og gråter nesten, men jeg har ingen grunn (som jeg vet om) til å føle meg så trist som jeg gjør! Føler meg som sånn jeg var på det verste når tanta var på besøk før, kan le også bare plutselig hylgryne. Uff. :trist:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Smertene du kjenner høres ut som bekkensmerter syns jeg :( Du bør ta hensyn til det og finne noen øvelser du kan gjøre for å forebygge :)

Jeg synes det er rart at det er sånn fokus på overvekten?? Jeg hadde bmi på 36 når jeg ble gravid og det var INGEN ekstra oppfølging pga det. Lege og jordmor var helt uinteressert i vekt, jeg møtte faktisk kun én lege som nevnte det. Og jeg møtte sikkert 10 leger iløpet av graviditeten. Vekt var aldri et tema. Så jeg blir naturlig nok veldig nysgjerrig når du nevner så mye om det og oppfølging osv. 

Koselig med spark da :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, LilleMy1989 skrev:

Smertene du kjenner høres ut som bekkensmerter syns jeg :( Du bør ta hensyn til det og finne noen øvelser du kan gjøre for å forebygge :)

Jeg synes det er rart at det er sånn fokus på overvekten?? Jeg hadde bmi på 36 når jeg ble gravid og det var INGEN ekstra oppfølging pga det. Lege og jordmor var helt uinteressert i vekt, jeg møtte faktisk kun én lege som nevnte det. Og jeg møtte sikkert 10 leger iløpet av graviditeten. Vekt var aldri et tema. Så jeg blir naturlig nok veldig nysgjerrig når du nevner så mye om det og oppfølging osv. 

Koselig med spark da :hjerte:

Skal på kurs om to uker i regi av fysio, så håper jeg lærer litt der. :Nikke:

Da hadde vi faktisk akkurat samme bmi, med vektnedgangen jeg har hatt i graviditeten vil det si jeg er på 33 nå. Legen min er jeg ikke så overrasket over, jeg gikk til henne en gang i måneden nettopp fordi hun visste jeg ønsket å bli gravid og at jeg burde gå ned i vekt - så det har vært naturlig å snakke litt om det etterpå også. Jordmor tror jeg kanskje har litt fokus på det fordi pappa har type2? Jeg er ikke sikker. Men forstått det som at det er litt mer oppfølgning om man har bmi på 27 eller mer, og tre-fire ultralyder ekstra om man har bmi på 35 eller mer. Og siden de bryr seg bare om BMI før man ble gravid, og ikke mens man har baby i magen er jeg fortsatt innafor på å få ekstra kontroller. Det er kanskje ikke så unaturlig at vekten blir tatt opp når jeg er på ultralyd nettopp på grunn av den. Tror jeg. :sjenert:

Kan hende jeg får det til å virke som det er mer fokus enn det faktisk er også. Vekten min har jeg tenkt på i noen år nå, uten at det har hatt noen god hensikt. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau, men det var aldri snakk om ekstra kontroller eller ultralyder for meg. Altså vekt ble ikke nevnt av noen. Fikk beskjed om å ikke tenke på det faktisk :jepp: Det er derfor jeg synes det er rart at fokuset er så stort. Skal det ikke være likt i hele landet :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye som skal være likt over hele landet, men som ikke er i nærheten av å være det engang. :fnise:

Glukosebelastning gikk greit nok! Var kjedelig, og ikke minst vondt for rumpen, å sitte på venterommet i to timer. På ett tidspunkt var det en liten baby/barn der, den var så søt og snublet nærmest mot meg før hun gliste, dro i lua si og spant rundt og løp til mammaen sin. Rart å tenke på at snaart har jeg en liten sånn en også. :yvonne:

Samtidig som jeg var der bestilte jeg time neste uke for bekkenet, noe sier meg at det blir ikke bedre av seg selv, og det kan jo fort ta tid å få noe hjelp. Så da skal jeg tilbake igjen på onsdag, og får samtidig resultatet fra testen! Etter at jeg tok testen var jeg så utslitt at jeg sovna, og sov i nesten fem timer! Etter det våknet jeg med hodepine og følte dagen var ganske fæl. Slik fortsatte det i går, noe som igjen ødela nattesøvnen natt til i dag. :dry:

Så de to siste dagene har jeg for det meste vært sengeliggende, og følt såå synd på meg selv. :laugh: Da fortjente jeg fort litt sjokolade og matinntaket i går bestod kun av brødskiver, noen av de var kanskje med sjokoladepålegg. :plystre:

Nei, nå håper jeg formen blir litt bedre! På lørdag skal jeg på første ordentlige fest med alkohol på evigheter, nesten ett år! Og på søndag kommer navnlistene fra 2017 ut på SSB, så de må sjekkes ut slik at mannen og jeg kan tenke på navn til baby!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var tilbud på pillene. Ja, jeg vet jeg kan sette sammen selv, men liker disse som har alt NHI anbefaler. :sjenert: Hihi.

IMG_20180118_224524[1].jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25+4.

Da jeg kjøpte vinterjakke for denne vinteren, gikk jeg like gjerne opp en størrelse (Eller kanskje to?), så jeg var sikker på at magen ville ha plass. Er ikke så opptatt av at jakker skal sitte stramt og fint, så passer meg bra. Strammet til tråden i livet, så jeg hadde litt innersving i det minste. Den tråden har jeg måtte slakket litt av på en gang. Men da jeg gikk hjem fra jobben i går var den litt stram igjen, så jeg tenkte da bør jeg vel slakke den litt til. Senere på dagen, da jeg gikk ut (herregud, jeg ute to ganger på en dag?! Skulle tro jeg var dårlig) var den helt løs igjen. Og jeg vet at jeg ikke slakket den altså. :fnise: Det er så artig hvordan magestørrelsen kan endre seg, regner med at Minsten lå litt lengre oppe på vei fra jobben, og koste seg lengre ned andre gangen.

Ellers ville Minsten virkelig vise seg frem når jeg la meg i natt! Sa ifra til mannen (som skulle gi nattakyss til oss:rodmer:) at nå er det futt, og han gjorde som han alltid gjør: slår vekk hånda mi så han kan kjenne. Vanligvis får han kjent 0-3 dult, men i dag ville den vise seg frem til pappaen sin! :yvonne: Ansiktet til mannen viste helt tydelig at han ble overrasket og at dette var spesielt. Endelig fikk han kjenne ett av de sparka hvor det virker som om baby prøver å lette og dra til månen. Og det var dult på dult på dult, den ville ikke gi seg! Til slutt tok den en liten pause, og vi skravlet litt mer, før jeg rev av dyna for da hadde det startet igjen! Så i natt fikk mannen ikke bare kjenne sterkt spark for første gang, men også se hvor mye magen min kan bevege seg. :mynona:Øynene hans ble trill runde og fascinerte, og han skulle hele tiden peke ut til meg hvor magen min stakk ut. Som om jeg ikke merket det selv. :laugh: 

Det kjipe med disse sparkene er at det ødelegger lysten min. Når man er midt i det :sengekos:, og plutselig får en haug av spark så setter det liksom en demper på ting. :sjenert: For noen (starter å bli en del nå, men) uker siden er det jo det som fikk fart på bevegelser i magen. Men det var først når vi var ferdige. :biggrin: Nå er det som den vet hva som skjer og den prøver å si den ikke vil ha søsken. :glare: Greit nok at baby utenfor magen skal sette en stopper for slikt, men når den er inni? Ikke like gøy.

I dag skal jeg på min første alkoholinfiserte fest siden 1.april, det kan bli artig. :vin::ol: Blir vel iste eller noe slikt på meg. Eller sjokolademelk, hmm. :plystre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der har jeg opplevd tidenes verste gråt for meg, som kanskje sier mer om hvor godt livet mitt har vært hittil enn noe annet. I går var alle idioter og uansett hva man sa eller gjorde var alt feil. Jeg vet innerst inne at jeg er den dumme, og at jeg burde skjerpe meg, men greier det bare ikke. :sjenert: Endte med at jeg ikke har sovet i natt, bare grått fordi alle er bare såå fæle. Mannen stod opp med meg, tilbudte å lage i stand mat og alt til meg, men jeg skulle greie det selv. For første gang noensinne, i ett forhold som snart fyller seks år, ble det ingen hadetnuss. Jeg vet han ble lei seg, og er urolig, sendte en melding og spurte om jeg kunne si ifra at jeg var trygt fremme. 

Så her sitter jeg da, dum som ei ku og tristere enn Tussi, mens jeg vet at mannen sitter hjemme og ikke aner sine arme råd. Flott start på uka folkens. :fart2:

I tillegg har skambenet startet å verke, sånn for å sette en fulltreffer på sutreinnlegget. Buhu, stakkars meg liksom.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker starten på boka di, som årelang snikleser selv kjenner jeg meg så alt for godt igjen 😛

For en grusom opplevelse du har hatt da, håper det roer seg og at dagen i dag er bedre 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, takk! 

To dager med strigråt hjalp en del på humøret. :fnise: Mannen unnskyldte seg (!) for hva enn han evnt hadde gjort og hjalp meg med å gråte ut litt senere på den dagen.

26+1

I dag er det vært fin temperatur, eller egentlig ikke, for det er sykt glatt. Jeg greide med hell å ikke dette på vei til legetimen min, men sklei flere ganger. Bekkenet skrangler og er ikke fornøyd. Fikk vite at fysiohenvisning får man ikke lengre, for man kan bare bestille selv. Turen ble ikke helt bortkastet, for jeg fikk resultatet på glukosebelastningen (3,7 fastende, 5,1 etter to timer, en ting mindre å engste seg for!), og blodprosenten (10,8, litt lav fikk jeg beskjed om).

Etterpå gikk jeg til butikken, igjen var det glatt men alt gikk bra. Helt til jeg skulle hjem, var kommet 15 meter så datt jeg rett på rumpa. Første tanke var, neei, styrken min (altså melk), andre tanke var takk for at jeg ikke datt på magen, og tredje tanke var æsj så flaut. Så skulle jeg reise meg opp. Det er så vidt jeg greide å gå hjem, jeg tror fallet slo bekkenet mitt i flere deler, for dette var ikke gøy eller godt! Det å gå hjem, som er rundt 250 meter, tok meg 20 minutter. Og i morgen skal jeg liksom kjøre til Oslo.. :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26+4

Herregud, det er under 100 dager igjen til termin. :ohmy: 

I går var vi og skulle kjøpe en brukt babygym, med knall farger og speil og alt. Akkurat hva vi ønsket oss! :nori:I tillegg hadde hun en vippestol og to ikea-poser med klær. Og ett leketeppe. Vi betalte 600 kroner for alt sammen, som er omtrent det samme som babygymmen vi hadde sett på kostet. :laugh: Det var den del blå klær og kanskje litt vel guttete, men hvis vi får en jente får vi bare kjøre på med rosa luer og slikt. :fnise: Viste seg at det meste var litt krympet i vask, så har enormt med størrelse 56 nå. Vi har litt utover helt til 74, men body i størrelse 56 har vi rundt 30-40 stykker av. Pluss hva enn det med bein/armer heter har vi enda flere av. Så her ser jeg mulighet for at ingenting trengs å bli brukt mer enn en gang. Vi fikk også flere luer, sokker, ullbody, noe slags hansker for når baby klør?, en slags blondebody (penklær) og ja.. Vi var jo på ikea og kjøpte blant annet ett lite klesskap - rettere sagt en billy bokhylle med dører. Så gårsdagen gikk med på å stappe den full, med klær og annet utstyr. Som igjen minte meg på at jeg ikke burde jobbe i klesbutikk. :biggrin: For det å brette klær, det er ikke noe jeg kan sette på CVen. Tanken nå er å snart lage en liste over ting man trenger, slik at vi kan passe på at vi har alt. Starter å føle at vi er på vei til å ha det meste, men er sikkert masse vi ikke vet vi trenger en gang. Når vi nettopp lærte at baby alltid trenger lue er det nok mye annet vi også ikke vet..

La meg rett før midnatt, var så trøtt. Og sov nesten uten stopp til klokken to, altså 14 timer. Var oppe og tisset og drakk litt i blant, og koste litt med mannen såklart. :rodmer: Men kroppen er virkelig sliten om dagen, tror fallet tok en del på. Rundt to våknet Minsten til, og herregud som magen beveger seg! Av en eller annen grunn merker jeg ikke sparkene der fettet mitt er tykkest like godt nå, altså ved navlen. Men har jeg hånden der merker jeg ennå mer.

I dag har mye av dagen gått med på å bare slappe av og kose med magen, se den beveger seg helt sykt til alle kanter. Jeg sverger på at jeg kjente den ta salto! :mynona:Huden på magen starter å bli litt sår, og jeg kjenner den strekker seg litt til tider nå. Spesielt på høyre side, som det virker som Minsten foretrekker å ligge er det sårt. Spesielt nå som bekkenet mitt er kranglete, tror jeg ingen er i tvil om at jeg er gravid når de ser meg. :gravid:

Merker forresten at tårene sitter løst nå om dagen, men det er jo helt normalt. Som alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27+2!

I går var jeg på jordmortime igjen, med jordmoren jeg skal ha resten av tiden. Var litt artig, først så hun bare over infoen om meg, spurte om jeg hadde fått råd om kosthold osv. Jada. Hadde jeg fått hefte om diabetes to? Ja igjen, og ga henne svaret på glukosebelastningen som hun var fornøyd med å få. Spurte om jeg hadde noe problemet, og sa som sant var, at bekkenet var ikke helt i topp. Hun startet å finne frem infoen om "BekkOpp"-kurset de har tilbud om, og jeg kunne si at dit skal jeg i morgen (altså i dag). Det var ganske artig, alt hun ville gi meg av råd osv hadde jeg alt fått. :fnise: Jeg hadde gått opp 1,6 kilo siden sist, altså 400 gram i uken. Må bli flinkere med kostholdet. :sjenert: Men jeg er jo fortsatt på -9 kilo fra startvekt, så.. Selv hvis jeg går opp en kilo i uken resten av svangerskapet blir det jo knapt vektøkning totalt sett for meg. :vekt:Ikke at det er ett mål.

SF-målet ble tatt igjen, siden det er ny jordmor (for meg) har jeg forstått det som at det ikke er "farlig" om de er forskjellige. Sist gang var jeg i det midterste feltet, men over streken. Denne gangen var jeg i det ytterste feltet, fortsatt over streken. Altså har kurven min startet mer brått enn det som er "vanlig". Som sagt - innenfor det skraverte området, og jordmor var fornøyd. Men starter å bli litt redd. Hjerteslaget var rekordlavt, 138! Altså for meg (eller, Minsten da), vet det er godt innenfor normalen. Fikk også beskjed om at hodet var langt nede, men at den fortsatt kan snu seg rundt. God lekeplass. :yvonne:

Det regnet og snødde om hverandre i går, så i dag, i dag brukte jeg brodder! Ikke søren at jeg skulle dette igjen! :opplyser: Men det var jo for det meste sørpe og bar bakke, så tror ikke det var så farlig..

Nå skal jeg straks møte mannen i byen og spise en god frokost, før kurset starter. Spent på hva jeg får ut av det. To timer igjen..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud, jeg jobber med gale folk. :sur: Jeg var en rask tur innom jobben i går, og siden jeg ikke har scanner hjemme tok jeg med terminbekreftelsen min. På den var klistret en lapp jeg trengte på jobben i dag, og lapp med når jeg hadde neste UL og det la jeg i min private skuff. Men da jeg skulle scanne den inn i dag fant jeg den ikke. :vetikke: Og det var jo litt rart, for lappen jeg trengte som var jobbrelatert var jo der. Jeg skjønte ingenting. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg tittet i kollegaen min sin skuff og der var den!? 

Jeg kunne jo ha lagt den feil, men hvordan havnet da postitlappen i riktig skuff? I tillegg så jeg plutselig at kvitteringen min for mat fra desember, som jeg ikke hadde fått tilbakebetalt ennå, lå der. Og noe annen informasjon jeg hadde i skuffen min. Og ved nærmere ettersyn så jeg at flere andre av papirene mine var borte også.. :cry3:Nå har vi like jobber og tilgang på samme informasjon, så sånn sett er det ikke farlig. Men det er ekkelt å vite at kollegene mine går igjennom min private skuff og tar papirene mine. Spesielt private papirer, altså hva skal hun med min kvittering på overtidsmat? Eller min terminbekreftelse? Hva annet har hun tatt og gjort? Det hele er bare så ufyselig. :haar: Det hjelper ikke at dette er dama som på ett eller annet vis greide å gjøre at jeg mistet 100% stillingen min, og at hun fikk en annen sparket. Sladrekjerring deluxe som gjør alt hun kan for at sjefer skal elske henne og slikt. :cry3:

Papirene tok jeg tilbake, og satte opp en lapp med "ikke rør". Det må jo være flaut for henne å spørre også, for da er det jo tydelig at hun tok ting fra meg. Men æsj altså, hva kan man gjøre med sånt. Alternativet er jo at jeg tar med alt av papirer og lignende hjem for hver gang, men det er litt stress å drasse med meg flere permer til og fra jobb. Og nå skal det sies at hun var på jobb i kun tre timer mens terminbekreftelsen min lå i skuffen, så det virker jo som hun fort snoper hver dag.

 

Ps. Ja, jeg vet dette ikke har noe med svangerskapet å gjøre. :fnise: Men æsj altså. Er så forbannet, kvalm, trist og alt på en gang nå og måtte bare få det ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo,hva er dette for et kvinnemenneske?🤤 sånn kan man faktisk ikke holde på. Har du mulighet til å ta det opp med henne? Og ja, det er lett for meg å skrive her. Jeg er så konfliktsky at jeg nok bare hadde latt det gå forbi i stillhet 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ta det opp med henne, men det blir samme utfall uansett. To ting kan skje: Enten nekter hun for det, og fortsetter å gjøre det. Eller så sier hun at hun lette etter noe, og må ha greide å flytte ved uhell, og fortsetter å gjøre det. :fnise:

----------------

I dag tidlig hentet jeg og mannen mamma på flyplassen, hun har vært borte i en måned. Magen min har gått fra å være "liker hun godteri eller er hun gravid?" til "hun er gravid!". Mamma strøyk på magen min flere ganger, og sa at hun skulle gå igjennom ting på loftet nå. Finne klær og leker, og se om det har overlevd å ligge på loftet i nesten 30 år eller ikke. Både jeg og min søster hadde plastkjøkken vi fikk i julegave da vi var rundt 2-3 og 4-5 år (vi fikk det samme jul og hun er to år eldre). Disse er på loftet, og selv om noen deler mangler er det nok til ett komplett kjøkken. Jada, det trenger ikke en baby, men det kan jo være en grei leke når Minsten blir litt eldre. :yvonne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

27+6!

Jeg har på en måte merket mindre og mindre spark i magen. Det vil si, jeg merker det med hånda, men ikke "inni" meg. Det kjenner jeg som regel kun hvis jeg ligger. Så når jeg sitter, og tilfeldigvis legger hånden på magen merker jeg spark, men ikke ellers. Det er kjemperart. :klo: Spesielt når mannen holder på magen og ler av all sprellingen, og jeg merker null! Området jeg ikke merker det på med mindre jeg ligger blir stadig større. Merker også at huden er litt sår/øm. Tror rett og slett det er fordi jeg starter å få spekk på magen igjen. Ettersom ringene mine fortsatt sklir av og klær passer på kroppen som før så sant det ikke er mage eller pupp så tror jeg det meste har lagt seg der. 

Merker uansett sykt med liv når jeg ligger, det er helt latterlig. I går kunne vi til og med se at Minsten bevegde seg frem og tilbake (eller noe slikt), for det bula ut vekselvis på hver sin side av navlen min. Tenk, under tre måneder igjen til termin nå. :nordvesta:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått nye snapchat oppdateringen. :sukk:Skjønner ingenting lengre. Jeg elsket å se gjennom disse storiene fra tasty, cosmo, national geographic også videre. Og rosabloggere. :fnise: Men nå får jeg bare opp diverse snapchattere, jeg vet ikke om de er kjente eller ikke engang. :klo: Gjerne er nickene i kinesisk/ikke "normale" bokstaver. Dette minnet meg på alle trådene jeg stadig vekk ser, "jeg så det på snap, så søtt", og hver gang blir jeg såå sjalu. :sjenert: Jeg vil også være med i kvinneguiden sin snapchat klikk! Nå er jeg fort litt stalker på snapchat også, men jeg er ivrig til å sjekke altså. :yvonne:

Så om noen vil legge meg til må dere gjerne det, tar med ett magebilde når jeg først er i gang! 

1CFZsu7.jpg

MRlTFh6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hallo:

Sååå fin mage! 😍

Gjett om den nye Snapchat-oppdateringen er irriterende, ja... Hvorfor endre noe så drastisk? La deg til på snap!

Leste gjennom hele dagboken din tidligere i uka, men jeg glemte visst å legge igjen et spor? :klo:

Endret av sullå
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, sullå skrev:

:hallo:

Sååå fin mage! 😍

Gjett om den nye Snapchat-oppdateringen er irriterende, ja... Hvorfor endre noe så drastisk? La deg til på snap!

Leste gjennom hele dagboken din tidligere i uka, men jeg glemte visst å legge igjen et spor? :klo:

Hihi, takk. :sjenert: Nå har jeg hele to brukere fra KG på snap! :yvonne:

Jeg kan i det minste ikke slette innlegg, så jeg lover at det ikke er min skyld! :fnise:

-----

I dag startet dagen litt meh, sliter med å sovne og har tidlig vakter på jobb pga sykdom. Så sov "bare" 5-6 timer, våknet og skulle ha med mat for noen vakter fremover. Labber meg frem til jobben, og ser at istedet for "kaffen" jeg trodde jeg hadde tatt med, så hadde jeg tatt med iskaffe. Førstnevnte trenger vann, sistnevnte melk. Vann har jeg tilgang til på jobben, men ikke melk. :dry:

Det gikk nesten en halvtime til, før jeg innså at mens jeg husket å ta med nok brød både for i dag og i morgen.. Så glemte jeg pålegg. :laugh: Så da sitter jeg her på jobb, med yoghurt, brødskiver og iskaffepulver. Heldigvis kan jeg skylde på at jeg er gravid, men dette er ikke første gangen jeg har gjort slike feil. :fnise:

Da jeg tok av genseren på jobben (det er såå varmt), så startet puppene mine å dette ut. Dette med ammebh jeg ble anbefalt tidligere i tråden, i XL. De har ikke større, så i dag tror jeg at jeg kryper til korset og ser om cubus her jeg bor har de store ammeBHene de har på nettet. Skjønner ærlig talt ikke hvordan dette skal gå. Nevnte for mannen da vi så på bildene vi tar sånn cirka ukentlig, at magen først kom lengre ut enn puppene i uke 21. Da minte han meg på at puppene mine har jo blitt en del større, så "hadde du hatt samme størrelse som før du ble gravid hadde magen vært lengre ut enn puppene mye tidligere". Dessuten har jeg (tror jeg har nevnt det før), gått fra å ha nippler som kun vil ut og leke når vi har det gøy (:sengekos:), til nippler som peker ut konstant. Type man ser det gjennom bh, topp og tykk, strikka genser. Mannen synes det er kjeempegøy. 

Nå startet Minsten å sparke og bevege seg, så nå skal jeg sitte med hånda på magen og nyte dette litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...