Gå til innhold

Pillebrettet ble kastet og nå er vi tre


Tonio

Anbefalte innlegg

Ja, da begir jeg meg ut på det jeg sa at jeg aldri kommer til å gjøre. Altså å lage en prøverdagbok, ikke det å få barn. :laugh:

Jeg har vært en snikleser på dagbøkene i flere år. :sjenert:Jeg har vært med på ferden med de som ble gravid og nesten gikk vekk, til de som ble gravid på første forsøk. De som har prøvd IVF i flere år uten hell, og de som fikk ut ett egg som viste seg å være gullegget. Tårene har felt, og latteren har sittet løst. Men jeg har nesten aldri turt å kommentere, og jo lengre tid jeg har lest, jo mer stalker har jeg følt meg og jo mindre har jeg hatt lyst til å vise at jeg leste din dagbok. Selv om jeg har det. Jeg har lest alle dagbøkene. Så nå som jeg har fått creepa alle ut og skremt dere vekk, kan jeg jo dele litt om meg.

Jeg er 27 år gammel, gift med en som er ett halvt år yngre. Vi gikk i barnehage sammen, grunnkurs sammen og hatt samme interesser. Men først i 2011 fikk vi skikkelig kontakt, 2012 ble vi sammen, 2014 ble han syk og har nå fått diagnosen ME grad 2/3, 2015 ble vi forlovet og i fjor giftet vi oss. På grunn av tilstanden hans lever vi et nokså rolig liv, vi hadde for lenge siden avtalt at en eller annen gang i 2017 kunne vi starte å prøve. Dette forventet jeg at skulle bli utsatt, men jeg hadde såklart vitaminer klare til når han sa han var klar (ja, jeg er den typen, alt av piller som kan gjøre det bedre må slukes!). Han visste at jeg ville ta folat i tre måneder før vi startet å prøve.

I april merket jeg en dag at han var så rar, det minnet meg om dagen han fridde, plutselig stod han der med boksen folat og lurte på om ikke jeg skulle starte å ta de snart. :hjerter: Så da ble p-pillene kastet, og kondomer dratt frem. Det tok ikke lange tiden før vi (han) fant ut at kondomer var noe herk, og at vi bare skulle kjøre på. På dette tidspunktet hadde jeg da gått på p-pill/minipille/p-stav i ti år, og visste ikke engang om jeg ville ha regelmessig mens!

Vi prøver å kjøre på uten å tenke på eggløsning, hostesaft eller i det hele tatt uttrykk som dpoland. Men det er jo ikke barebare for en som liker å ha stålkontroll! Dessuten startet kroppen min kjempebra, akkurat 28 dager lang syklus, men det ville den ikke fortsette med.. Jeg har lastet ned en app og plotter inn litt info og når jeg får besøk. 

Prøvingen

  • Pp0: Ikke faktisk prøving, kondombruk og hele pakka. Ganske sikker på at jeg vet når EL var. 28 dager.
  • Pp1: Vi bare hoppet til sengs når vi følte for det, 31 dager lang merket aldri noe til EL. 
  • Pp2: Igjen, vi bare koste oss, jeg trodde jeg visste når EL var, men syklusen endte på 32 dager.
  • Pp3: Vi passet på å kose oss annenhver dag, men aner ikke når EL var. Testet negativt CD 27, greide ikke ta ordentlig test CD 30. Sterk (?) strek CD35! :nordvesta:

Store og små hendelser

  • Menstermin basert på 28 dagers syklus: 30. April 2018.
  • Ultralydtermin: 4. mai 2018.
  • Er beregnet som overtid fra 15. mai 2018.
  • Fosterlyd ble hørt før første gang 17. oktober, 12+0. :rodmer:
  • Råmelk viste seg for første gang, natt til 21.11, 16+6.
  • Spark ble kjent for første gang helt sikkert, natt til 27.11, 17+6.
  • Spark ble kjent for første gang av meg (med hånda) helt sikkert, natt til 2.12, 18+4.
  • Spark ble kjent for første gang av mannen helt sikkert, 3.12, 18+5. :rodmer:
  • Vekstkontroll 24+2, 680gram (+6%). Aktivt foster som sprellet rundt.
  • Vekstkontroll 30+0, 1500gram (+2%). Veldig aktivt foster som lå med ryggen til og bein til alle kanter.
  • Opplevde første merkbare kynner 27.2, 31+0. 
  • Opplevde melk som rant fra ene puppen natt til 7.3, 32+0.
  • Kjente hikking for første gang, kvelden 11.3, 32+5
  • Vekstkontroll 34+0, 2400gram (+6%). Veldig aktivt foster som lå med ryggen mot høyre side av magen, tok også vaginal UL som viste at morkake/navlestreng ikke lå i veien og at hodet lå godt og presset på livmorhalsen.
  • Kjente lite liv og dro på kontroll 39+1, en cm livmorhals
  • Rier startet å komme etter kontrollen, og dro derfor på ny kontroll 39+2, hadde flatet ut og deretter 3cm åpning under to timer etterpå
  • 39+3 kom hun til verden etter under 3,5 timer aktiv fødsel. Uten drypp, epidural eller lignende.
Endret av Tonio
oppdateringer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg både elsker å lese og å skrive, så dette kan jo fort bli en lang bok.

Pp2 var en skikkelig luring, for jeg var sikker på at jeg visste når jeg hadde eggløsning. Jeg fikk tykt og fint slim, og det var til og med ett par dager det var kun en ting på hjernen. :sengekos:Enda godt at appen kun kan få en aksje registrert om dagen, for ellers hadde det vært fult av hjerter. :erter: Dessuten fikk jeg en rødbrun stripe i trusa rundt en uke etter dette.

I tillegg var jeg skikkelig kvalm og uggen, på en annen måte enn jeg var vandt til. Jeg pleier å få vondt i kroppen rundt en uke før tanten kommer, og bli løs i magen samme dagen. Men jeg var dårlig i magen fra ti dager før det faktisk smalt, og samme med smertene. Testene fortsatte å vise negativt, uansett hvor hardt jeg tisset på dem. :frkk: Dagene gikk, og hverken strek eller annet ville dukke opp. Jeg så for meg at jeg var i overgangsalderen og aldri ville blø igjen, helt til det startet nå. Så spørsmålet er jo om jeg da hadde eggløsning de dagene mannen måtte komme seg igjen etter det harde kjøret jeg hadde tatt han gjennom. :phaedra: 

Enn så lenge blir det fortsatt å bare kose når vi føler for det og ikke engang ta eggløsningstester, bare stappe i folat og prøve å være litt snillere med kostholdet. I det minste i en prøveperiode til... :laugh: Vi har jo ikke hastverk ennå, så vidt vi vet i det minste. Selv om det starter å bli slitsomt å bli spurt om vi ikke skal ha barn snart..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Dragoste skrev:

Gleder meg til å følge deg, håper det klaffer for deg snart! :yvonne:

Takk, håper det samme for deg. :blomst:

Har jo allerede fulgt med på deg i noen måneder, og du har vel også slitt litt med at en syklus varer lenger enn ønsket. Samtidig føler vel de fleste at syklusen deres er for lange når man er prøver.. :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dragoste
12 timer siden, Tonio skrev:

Takk, håper det samme for deg. :blomst:

Har jo allerede fulgt med på deg i noen måneder, og du har vel også slitt litt med at en syklus varer lenger enn ønsket. Samtidig føler vel de fleste at syklusen deres er for lange når man er prøver.. :glare:

Ja huff, syklusene mine varer alt fra 29 til 39 dager.. frustrerende er det! 🙄 De er absolutt lange nok! 😫

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var tanta dratt for denne gangen, i tillegg hadde jeg deilig massasje i dag! Så da er kropp og sinn klar for tredje runde. Vi skal ikke ta eller bruke noe spesielt, men være ekstra påpasselige på at det aldri går mer enn 48 timer mellom kosestund. :sengekos:

Spent på hvor lang syklusen blir denne gang, krysser fingrene for at den ikke fortsetter samme vei som den har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Appen min ga meg nå beskjed om at det er middels til høy sannsynlighet for graviditet nå, så husk prevensjon. :fnise:

Jeg vet jo ikke hvor lang syklusen min kommer til å være denne gangen, dette blir jo fjerde syklus uten hormoner. 28, 31 og 32 dager lange. For å være litt pessimist kan jeg jo gå ut ifra at det blir 33 dager denne gangen. I det tilfellet er EL 9. og IKM 23. :sleep: Hvis syklusen min plutselig har blitt 28 dager igjen er det EL alt på fredag og IKM den 18. Men jeg har hatt alt for få naturlige sykluser til å ane hvordan klokka i kroppen egentlig er.

Ingen slim i sikte, eller andre tegn, men det var det heller ikke på pp1 og hvis det er tilfelle at kroppen tar annenhver side annenhver gang kan det jo hende at det er noe i det. Jeg hadde cyste på eggstokken og tok kikhullsoperasjon for dette for noen år siden, og har stadig vekk lurt på om det kan ha noe å si. Det var en såkalt hasteoperasjon da cysten prøvde å stoppe all blodtilførsel til eggstokken, så kanskje noe ikke ble helt som det skulle etterpå. :vetikke:

Uansett slim eller ei, og når enn jeg lander i DPO-land, vi hopper til sengs annenhver dag. :sove: nei vent, ikke sånn seng. :sengekos:

Kanskje hostesaften finnes frem neste pp, eller grapejuice.. Kanskje temping starter. Men jeg tviler. Det er jo så stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet hun venninna som aldri får kviser, og som aldri trenger bruke sminke for å ha fin hud? Vel.. :vinke:

Men av en eller annen grunn har dette endret seg etter at tilførselen med hormoner stoppet. Greit nok å få en kvise eller to når tanta kommer, men det skjer jo hele tiden. Nå som jeg er sånn cirka på egga løsner (håper jeg!) så har jeg fult av kviser, uansett hva jeg gjør så blir det jo bare verre. Ryggen har jeg alltid hatt kvisete, men den også har jo blitt smertefull nå. Dessuten får jeg på HAKEN, hvem får kviser der liksom?! :angry:

Dessuten, for å gå gi litt TMI, så har det blitt mer utflod nå også. Plutselig kan trusa være fuktig, og jeg er ganske sikker på at jeg ikke har tisset på meg. Det er egentlig litt artig det her, det føles som jeg blir kjent med en helt ny kropp. Så mange gleder jeg har gått glipp av på grunn av hormonprevensjon..:fnise:

Ps. Det føles litt rart ut å fortsette å skrive her når det er så stille, men så vidt jeg har forstått må man skrive med noen for at det blir skrevet tilbake. Så for en snikleser som meg blir det fort litt ensomt. :sulosi: Ikke at det gjør noe, vil bare nevne at jeg vet dette kan se rart ut! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger deg gjerne ☺ Spennede å se om det klaffer nå da :hjerter_rundt: jeg krysser fingrene for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Tonio skrev:

Du vet hun venninna som aldri får kviser, og som aldri trenger bruke sminke for å ha fin hud? Vel.. :vinke:

Men av en eller annen grunn har dette endret seg etter at tilførselen med hormoner stoppet. Greit nok å få en kvise eller to når tanta kommer, men det skjer jo hele tiden. Nå som jeg er sånn cirka på egga løsner (håper jeg!) så har jeg fult av kviser, uansett hva jeg gjør så blir det jo bare verre. Ryggen har jeg alltid hatt kvisete, men den også har jo blitt smertefull nå. Dessuten får jeg på HAKEN, hvem får kviser der liksom?! :angry:

Dessuten, for å gå gi litt TMI, så har det blitt mer utflod nå også. Plutselig kan trusa være fuktig, og jeg er ganske sikker på at jeg ikke har tisset på meg. Det er egentlig litt artig det her, det føles som jeg blir kjent med en helt ny kropp. Så mange gleder jeg har gått glipp av på grunn av hormonprevensjon..:fnise:

Ps. Det føles litt rart ut å fortsette å skrive her når det er så stille, men så vidt jeg har forstått må man skrive med noen for at det blir skrevet tilbake. Så for en snikleser som meg blir det fort litt ensomt. :sulosi: Ikke at det gjør noe, vil bare nevne at jeg vet dette kan se rart ut! 

Å slutte med prevensjon er virkelig som å bli kjent med kroppen vår på nytt altså! Er jo egentlig ganske spennende bare det :)  

Jeg skjønner hva du mener med det siste du skriver. Føler meg ganske teit noen ganger når jeg ser at ingen har kommentert dagboken min på flere dager.. hehe :P Men det finnes nok flere som følger med og snikleser uten å si noe! Jeg vil i alle fall følge med :)  Prøvetiden er spennende, skummel og intens, så det er godt å ha noen å snakke med anonymt og åpent! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, PrøveSola skrev:

Jeg følger deg gjerne ☺ Spennede å se om det klaffer nå da :hjerter_rundt: jeg krysser fingrene for deg. 

Tusen takk. :biggrin: Jeg skulle ønske vi traff like fort som det dere gjorde nå, men bare det ikke tar like lang tid som det gjorde for deres første skal jeg være veldig glad altså. :sjenert: Er bare litt sjalu på at dere traff på første pp!:closedeyes:

8 timer siden, tweet skrev:

Å slutte med prevensjon er virkelig som å bli kjent med kroppen vår på nytt altså! Er jo egentlig ganske spennende bare det :)  

Jeg skjønner hva du mener med det siste du skriver. Føler meg ganske teit noen ganger når jeg ser at ingen har kommentert dagboken min på flere dager.. hehe :P Men det finnes nok flere som følger med og snikleser uten å si noe! Jeg vil i alle fall følge med :)  Prøvetiden er spennende, skummel og intens, så det er godt å ha noen å snakke med anonymt og åpent! 

Ja, det har jeg merket selv! Skulle gjerne vært uten alle disse kvisene, er jo verre enn da jeg var i tenårene.. Men men.

Og ja, som en snikleser i flere år selv vet jeg jo hvordan det er. :fnise: Jeg har jo fulgt med på de fleste her siden de startet, i det minste den dagboken de er på nå. Men ser vi på for eksempel din dagbok er vel første gang jeg skrev noe sånn... Nå. :nigo:Husker faktisk at jeg ble glad for at vi har samme graviditetstester, for jeg kastet bruksanvisningen og synes jeg så ofte fikk vannrett strek. Så var usikker på om jeg husket feil, helt til jeg så din og så at joda, jeg husket rett! Så min var negativ, selv om jeg var veldig glad på dine vegne da! :nordvesta:

7 timer siden, blåbærpike skrev:

Lykke til med prøvingen :)

Tusen takk. :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er jeg på cd16, og jeg har ikke merket noe som helst til slim eller annet fortsatt. Hvis jeg har en teit lang syklus igjen bør egget hoppe på plass i løpet av noen dager, og altså burde jeg merke noe i løpet av forholdsvis kort tid. :pasha:

To av tre ganger har jeg opplevd slim og veldig økt interesse for aksjer. Så jeg er spent på om jeg merker noe eller ikke nå. Hittil har det vært dårlig. :sukk:Vi har ikke gått mer enn 48 timer mellom hver :hjerte:, men forrige pp løp jeg jo nærmest etter mannen og dro av han buksa, denne gangen har han fått lov til å ha den på mesteparten av tiden. :icon_lol:

Dessuten har jeg startet å tenke på at denne gangen skal jeg ikke starte å prøve for tidlig, og har sagt til meg selv at 17.8 er det tidligste jeg får lov til å teste. Med mindre jeg blør såklart, men jeg har ikke helt troen på at syklusen har blitt så mye kortere alt. Skjerp deg kroppen, enten ha baby i mage eller ha i det minste kortere syklus. :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, Tonio skrev:

Tusen takk. :biggrin: Jeg skulle ønske vi traff like fort som det dere gjorde nå, men bare det ikke tar like lang tid som det gjorde for deres første skal jeg være veldig glad altså. :sjenert: Er bare litt sjalu på at dere traff på første pp!:closedeyes:

Ja jeg hadde vært sjalu på meg selv 🙈

Jeg syntes det var sååå tungt og urettferdig de 3 årene med ny 1. Hadde flere venninner som ble gravide og faktisk ALLE fikk det til innen 3 pp med nr 1 og alle 1 pp med nr 2. Husker jeg ble så glad på deres vegne, men det trillet noen tårer når jeg satt for meg selv etterpå. Du gjør vondt og er ubeskrivelig om man ikke opplever det. Og selv om man føler man har god tid så blir man mer og mer lei av nok en negativ pp og tenker enda mer over alle som blir gravide. Så takknemmeligheten over å få det til på 1 pp med nr 2 er veldig stor ❤ 

Jeg håper virkelig dere får det til nå om ikke så lenge ❤❤ Og sannsynligheten for at dere må prøve så lenge som vi på nr 1 er veldig lav 😊 

Og det som er så fint med slike forum, er at da har man et sted å dele alle følelser og tanker ☺ da er man ikke alene i sitt eget bekymrede hode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig med sykluser som er så forskjellige etter prevensjonslutt! Jeg ble aldri klok på min så vi gikk også for annenhver dag metoden :ler:  Krysser fingrene for deg denne pp og sender litt babystøv :nordvesta:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.8.2017 den 12.47, Sille4 skrev:

Kjedelig med sykluser som er så forskjellige etter prevensjonslutt! Jeg ble aldri klok på min så vi gikk også for annenhver dag metoden :ler:  Krysser fingrene for deg denne pp og sender litt babystøv :nordvesta:

Tusen takk. :klem1:

I dag er cd 19. I går kveld ble jeg plutselig kjempesnufsete/snørrete og sår i halsen, perfekt siden det var planlagt ikea i dag! Så med fem timers søvn følte jeg meg i det minste litt mer forbredt på hvordan fremtiden forhåpentligvis blir!

I tillegg en liten tmi, i går merket jeg en liten antydning til slimet! Det ble ikke absorbert av dopapiret, men det var ikke særlig mye å skryte av akkurat. :sjenert: Appen min mener at egget faller ned mot høna i dag, så.. :kaklehone: Det ender seg slutten av hva jeg kan/vil gjøre for denne pp, og jeg skal ærlig innrømme at jeg vurderer å skaffe eggløsningstester. Samtidig er det jo ikke så ille og bare kjøre på annenhver dag. :fnise: 

Torsdag neste uke har jeg sagt til meg selv at er det tidligste jeg får lov å teste, så får vi se om jeg hører på meg selv da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, Sille4 skrev:

Spennende med dpo-land :nigo:

Haha, joda. Og vi har jo greid å kjøre på jevnt og trutt, men hele denne pp føles tapt. Mangel på symptomer og alt, så vidt det var litt slim i under ett døgn, det er alt jeg egentlig har merket! Ikke engang sexlysten økte. I dag (som i lørdag) er jeg på cd 23, og jeg har ikke trua. Kanskje det er det som skal til for at det traff? :ironi:Sånn som ståa er nå er det i det minste ikke fristende å ta en test før ikm som jeg tror blir 23...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alltid man opplever så mange symptomer i forbindelse med EL, så ikke ta sorgene på forskudd :) dere har i hvertfall gjort det dere kan får å treffe :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Sille4 skrev:

Ikke alltid man opplever så mange symptomer i forbindelse med EL, så ikke ta sorgene på forskudd :) dere har i hvertfall gjort det dere kan får å treffe :laugh:

Neida, jeg vet jo det. Samtidig i skrivende stund traff de velkjente murringene, de som jeg de siste månedene har fått 8-10 dager før tanta melder anmarsj. Såklart vet jeg jo ikke hvordan det føles ved en fulltreffer, men dette er en veeldig velkjent følelse. Dessuten passer det perfekt med en ikm på cirka 23. Time will tell! 

------

I dag våknet jeg til beskjed om at min onkel hadde gått bort. Dette kom på ingen måte som en overraskelse, dårlig helse har han hatt i mange år. Egentlig kan jeg aldri huske han som helt frisk. Sykehuset gikk over til symptombehandling/gi han best mulig kvalitet på livet den stunden han hadde igjen for en liten stund siden. Tidligere på året gikk bestemor vekk, og det er en merkelig følelse at disse familiemedlemmene går bort. Jeg har jo alltid vært den yngste i slekta, og er det fortsatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...