Gå til innhold

Pillebrettet ble kastet og nå er vi tre


Tonio

Anbefalte innlegg

I går kveld var det el-slim på papiret etter at jeg hadde tisset!  Og tankene raste, er jeg ikke smelt på tjukka likevel? :gravid: Man har jo ikke eggløsning når man er gravid liksom! Jeg løp (Les: gikk) til telefonen, og googlet. Så kom artikler og forumtråder opp i haugevis, det var visst helt normalt. :nori:Det var ikke el-slim, bare slim, men det er helt greit altså. :fnise:

I og med at jeg ikke vet akkurat når jeg har termin mtp varierende syklus, så er jeg kanskje 7+0 i dag! Gleder meg til å finne ut hvor langt jordmor mener jeg er på vei om litt over en uke.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg sliter med kvalme, matlyst og trøtthet. Mesteparten av dagen går med på å ligge og spise hva enn som ikke gjør at brekningene kommer akkurat det minuttet.. for det endrer seg hele tiden. Jeg skjønner meg ikke på hvordan vi ikke ble utryddet for mange tusener av år siden, hvis det er så fælt å gå gravid!? Som igjen føler at alt jeg gjør er å klage, når dette er noe jeg ville selv.. :sjenert: Så jeg prøver å ikke sutre over at jeg sutrer, og ender bare opp med å sutre ekstra mye. 

De siste dagene har jeg merket at det strammer litt der jeg tror babyen er, altså inni kroppen under fettmagen min. :fnise: Sånn type når jeg reiser meg opp, eller hvis jeg er på do.. Satser på at det er normalt og at det bare er ting som skjer!

Jordmor skal vi til om to dager! Glasset for å huske å ta med tiss står klart..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det to dager siden vi tråkket opp hos jordmor, spente som om det var første skoledag. :fnise: Var en veldig koselig jordmor, og hun advarte meg ganske tidlig at når året er omme går hun av med pensjon. Så etter nyttår vil hun ikke følge oss lenger. :( Jeg nevnte jo at da vil vi kanskje ikke se henne mer enn dette, men da fikk jeg høre at hun vil se meg hver fjerde uke. :opplyser: I og med at jeg planla å ha annenhver kontroll hos lege / jordmor, trodde jeg jo på grunn av hva som står hos NHI at neste jordmorbesøk ville være i uke 24. Og det er jo etter jul. :nisse: 

For det meste gikk timen ut på å fylle inn skjema, og å snakke om hva man burde spise. :spise: Siden jeg er overvektig og har en far med diabetes type 2 har jeg jo ganske gode muligheter for å utvikle svangerskapsdiabetes. Dessuten veide hun meg (gått ned to kilo på fire uker!):vekt:, gjorde klart papirer for blodprøve og sjekket urinen min. Siden jeg bare hadde tre sykluser uten hormontilskudd, ville hun regne ut termin som om jeg hadde 28 dagers syklus. Jeg er derfor 9+0 i dag! :yvonne:Som er gøy akkurat nå, men jeg ser for meg at på OUL blir det kjedelig, for da blir jeg fort satt 5-10 dager tilbake.:dry: For jeg vet jeg hadde lengre syklus enn 28 dager..

Når jeg endelig kom hjem var jeg utslitt og sovnet med en gang. :natti:Våknet etter noen timer av at jeg måtte løpe på do og spy. Resten av dagen gikk med på å prøve å finne ting jeg kunne spise uten å spy,:spy: mannen gikk til og med på butikken og kjøpte ting han vet jeg liker.:rodmer: Da han viste det frem endte jeg opp med å oppføre meg som om jeg var en bowlingball og han var pinnen som stod mellom en spare eller tap. Rett inn på do for å spy. :kvalm: Når jeg kom ut, hadde han hentet en bøtte sånn at jeg kunne ligge litt i ro og ikke stresse. :hjerte: Han der altså.

I går var jeg hos fastlegen min (på grunn av overvekten), og hun ble veldig glad for å høre at vi hadde truffet allerede! :gravid: Selv om jordmor ønsket å se meg hver fjerde uke ønsket hun at jeg skulle komme til henne også, for man kan ikke ha for mange kontroller som gravid, eller hva?! :fnise:

Matlysten er fortsatt elendig, og jeg er ikke langt unna å brekke meg. Neste kontroller er uke 12 og 14, og i morgen skal vi fortelle svigermor at hun endelig (snart) skal bli farmor! :babysmokk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjedelig at du ikke er i form :( håper det går over etter hvert! :) 

Høres ut som du vil bli fulgt opp bra av lege og jordmor :biggrin:

Hvordan gikk det når dere fortalte det til kommende farmor? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo, ny leser melder seg! Gratulerer så mye med graviditeten, men kjipt at du er så dårlig 😕 Afipran reddet meg i det forrige svangerskapet mitt når jeg var grisedårlig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Sille4 skrev:

Så kjedelig at du ikke er i form :( håper det går over etter hvert! :) 

Høres ut som du vil bli fulgt opp bra av lege og jordmor :biggrin:

Hvordan gikk det når dere fortalte det til kommende farmor? :) 

Tusen takk. :klemmer:Og ja, føler ikke akkurat at det er mangel på oppfølging. :fnise: 

Nå har vi fortalt det til våres søsken og foreldre. Farmor hoppet nesten av glede og ba meg finne ut med en gang hva slags ting jeg vil få strikket til den kommende bebisen. :tekola:Alle har virket overrasket, men veldig, veldig glade. Søsteren min hadde visst ringt pappa like etterpå, og i følge han så virket hun så gira at han nesten trodde det var hun som var gravid. :gravid:

15 timer siden, Sommernatt skrev:

Hallo, ny leser melder seg! Gratulerer så mye med graviditeten, men kjipt at du er så dårlig 😕 Afipran reddet meg i det forrige svangerskapet mitt når jeg var grisedårlig! 

:velkommen:

Jeg har prøvd meg på postafen i noen dager nå, uten å helt merke noe stor forskjell. Hvis den har hjulpet, så ville jeg i tilfelle vært megadårlig.. Så jeg vet ikke helt om jeg håper på at den ikke fungerte, eller om jeg bare ville være helt borte. :fnise: Tenkte å kjøpe Phenergan i dag for å se om den hjelper mer. Håpet er jo at om noen uker er kvalmen helt borte...

-----

Nå om dagen går det for det meste i mandariner/klementiner (aldri lært meg hvilken som er riktig, blir fortalt det, glemmer det til neste gang..) og epler mens jeg ligger rett ut. Og masse nuss og kos fra mannen. :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Det fortsetter å være stille fra meg. Hovedsaklig fordi jeg spyr hele tiden. Har fått gleden av spy galle, blod og alt annet gøy. Jeg har gått ned over 10 kilo siden uke 4 (er nå 11+4). Bare det å dusje eller gå fra ett rom til ett annet gjør meg utslitt. Mannen min har virkelig steppet opp, og gjør alt fra å lage mat, handle og vaske. I og med at han har ME har jeg ofte stått for sistnevnte. 

Akkurat nå hater jeg å være gravid, og mantraet til meg selv når jeg henger over doen er "vi skal ha enebarn, dette er den eneste gangen, vi skal ha enebarn, dette er den eneste gangen".. Så prøver jeg å tenke tilbake på hvor glad jeg ble da jeg fant ut at jeg var gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy søren det høres tungt ut. Hold ut, hold ut! ❤ Får håpe det gir seg snart!

Endret av tweet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.10.2017 den 3.30, tweet skrev:

Fy søren det høres tungt ut. Hold ut, hold ut! ❤ Får håpe det gir seg snart!

Tusen takk.. Håper det samme!

12 timer siden, LilleMy1989 skrev:

Du har vært til lege sant? 

:troest:

 

Ikke på grunn av kvalmen, var der når jeg var 8+6 og nevnte da at jeg nå hadde startet å spy. 

Men i dag har jeg måttet kastet inn håndkle, etter en natt med lite søvn og i det jeg skulle ut døra måtte jeg snu og kaste opp. Likevel dro jeg meg til jobb, jeg jobber jo tross alt deltid med lav stilling, må tjene det jeg kan. Sitter nå på jobben og spyr nesten, gråten er rett ved og selv om jeg vet jeg er heldig og at dette går over, så er jeg bare lei. Straks starter kollegaen min, og da skal jeg hjem. Driver på og ordner meg sykmelding, men ting tar tid på legesenteret. Synd legen er så god, for senteret er virkelig elendig. Eneste grunnen til at jeg ikke har byttet fastlege.

Hjelper bittelitt med sympati, som jeg får i fleng av familie og dere her på KG. :trist:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lav deltidsstilling og kjenner det gjør litt vondt for stoltheten å være borte fra jobb. Man føler man bør tåle såpass liksom, men helsa må komme først. Du og baby har ikke godt av at du skal sitte og være så dårlig på jobb! Bra du får deg en sykmelding, så har du en mindre ting å tenke på. Synes det er viktigere å ta vare på seg selv enn å slite seg ut for å få litt mer penger i kassa :) Forhåpentligvis blir formen din bedre ut i andre trimester. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har gått ned over 10 kg så er det vel hyperemesis du har? Da må du jo bli fulgt opp av lege. Det er viktig med tanke på bla uttørring og evnt behandling. Du kan jo få kvalmestillende bla! Det kvalifiserer til akuttime hos legen som du da skal få på dagen eller dagen etter.. :opplyser:

Du må dra til legen og få hjelp. Hører du?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å ringe legekontoret flere ganger, kommet gjennom to ganger, men blitt brutt etter at de finner meg i systemet. Har sendt melding, og den "er lagt til behandling". Som sagt, ikke det beste senteret. Vektmessig er jeg veldig overvektig, så 10kg er bare en dråpe i havet for meg. Jeg har fortsatt en BMI på over 30. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk nettopp høre at venneparet våres som har prøvd siden våren 2014 er gravid. :nordvesta:De er 12+4 mens jeg er 12+2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos jordmor i dag. Snakket litt om kvalmen/spying. Hun var enig i at så lenge jeg gikk ned i vekt på grunn av det og at jeg ikke slanket meg var det ok siden jeg har nok å ta av. Hun ba meg følge med og passe på. Forrige kontroll var 8+5 og nå er jeg 12+4, 9kg hadde jeg gått ned. Men så lenge jeg drakk nok og noe mat holdt seg nede hver dag skulle jeg prøve å ikke engste meg.

Litt kosligere var å få høre hjerteslag!  :rodmer: I tillegg satte hun opp tre nye kontroller og ultralyd for uke 19. Hennes siste arbeidsdag (pensjon) er 3.1 og jeg skal til henne 2.1! :fnise:

Føler meg nå klar for å flytte dagboka til gravid. Men det orker jeg ikke fikse på telefonen.. har forøvrig endelig fått resept på phenergan (usikker på om det er rett skrevet). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12+5 (før midnatt). I dag har vært min beste dag på nesten en måned! Jeg fikk brettet en hel haug med klær og satt på en ny vask. Jeg husker ikke sist jeg ble glad for å gjøre noe sånt. :fnise: I tillegg ingen spy! Og jeg har greid å spise to knekkebrød med gulost og en pakke ferdigsmurt knekkebrød. Det er første gangen jeg har spist ost siden 23.9, så du kan trygt si den var savnet. :Nikke:

En litt tmi ting har jeg også fått gått på do! Har ikke følt meg forstoppet, men har jo ikke fått stort med fast føde i meg som holder seg nede. Husker ikke sist gang engang. :P

Kvalmen er der fortsatt, og slår meg fortsatt ut. Men i forhold til bare for noen dager siden så er det ingenting. Fortsatt så ille at jeg ikke tør gå ut, men jeg får spist!! :spise: Usikker på om det er medisinen eller bare at ting endelig starter å slippe taket, alt jeg vet er at denne dagen har vært fin! Ja takk til flere slike. :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13+0. :nordvesta:

Og ikke nok med det, jeg har ikke spydd siden mandag! Så blir jeg jo såklart usikker på om det phenergan jeg skal takke, eller det at jeg rett og slett er i den tiden det er vanlig å roe seg ned. :sjenert: Kvalmen er fortsatt tilstede, kommer når jeg har vært ordentlig våken i en time eller to. Det vil si kommet meg ut av senga og bevegd denne kroppen litt. :trene: Jeg merker at energinivået mitt har gått fra å være "energi? Hva er det?" :klo: til "Jeg er verdensmester... I fem minutter! før jeg må legge meg ned." :veslejenta:

I dag har mannen dratt på hyttetur til Beitostølen, jeg skulle egentlig være med. Men på det tidspunktet det ble planlagt visste bare jeg og han at det var baby på vei, og ikke vi engang visste at formen min ville være som den er. :fnise: Så jeg er igjen alene. Før han dro kjøpte han frukt og mat som er lett å tilberede, tror vi har 10 pakker ferdigsmurt knekkebrød. 15 poser rett i koppen, druer, klementiner og lignende som bare trenger en vask eller skrell før jeg kan spise.. Og tre fjordland middager, i tilfelle jeg tror jeg orker det. :spise: Vannkokeren står nede, og microen er plugget i, siden det er litt høyt for å fikse det og det ikke er så digg å strekke seg for tiden. I tillegg passet han på at all søppel og slikt var tømt, og ingenting som kan lukte vondt er ute. Noen ganger lurer jeg på hva jeg har gjort for å fortjene denne mannen. :rodmer: Pappa vet at jeg er alene hjemme, og har derfor sagt han skal ha telefonen med seg med lyd på til enhver tid, og at det bare er å ringe hvis det er noe som helst, uansett hva eller når. Så jeg føler meg veldig godt ivaretatt på alle kanter. :Nikke:

For litt under en uke siden skrev jeg om ei venninne som har blitt gravid, i går fikk jeg vite at en annen er det også. Hun bor dessverre noen timer unna, så ser henne sjeldent. Men vi er nå da tre venninner som er 13+0, 13+2 og 15+2. :yvonne: En via IVF, en på første forsøk også meg som det klaffet på ved tredje forsøk. Så er jo ganske artig hvor likt vi har havnet! 

Den siste tiden har jeg startet å hikke, hvis det i det hele tatt heter hikke når det skjer en gang i timen? Lurer på hva det kommer av.. :vetikke: Men om det er ett hikk i blant eller spying så er valget ekstremt lett. :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spydde igjen i dag, to ganger. :trist:Og kvalmen og trøtthet har vært ekstrem, i tillegg til hodepine. Satt oppreist en halvtime før jeg måtte legge meg. Bare holdt senga ellers.

Det positive er at har jeg gått opp en kilo siden tirsdag! Dette er jo for det meste fulle tarmer og at jeg endelig er litt hydrert. Urinen har gått fra farlig mørk til mørk. Håper kvalmen gir seg snart, så jeg kan fokusere på å gi magen ikke bare føde. Men næringsrik og sunn føde. Alt for minsten. :gravid:

I morgen (altså mandag) skal jeg til legen. Spent på hva hun har å si om formen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13+3. 

Var hos legen i dag. Fikk høre hjertelyd igjen. :rodmer: Viste seg at vekten hos dem hadde jeg gått ned enda mer siden tirsdag forrige uke. I tillegg skjønte ikke legen helt hva det stod under urinprøve, hun sa det kunne være enten en ting eller en annen, og derfor måtte jeg ta ny urinprøve. Viste seg at jeg har protein i urinen, så hun vil ha meg inn igjen neste uke. :( I tillegg sykmeldte hun meg en uke til, selv om jeg sa formen min var mye bedre.

Så neste uke skal jeg på tredje kontroll på tre uker. Før jeg forhåpentligvis har to uker fri, før jeg skal til kontroll igjen. Dette er jo min første gang, så er veldig deilig sånn sett å ha kontroller og føle meg så ivaretatt. Men merker at det føles litt mye ut. Jeg vet at dette er for å eventuelt fange opp for eksempel svangerskapsdiabetes og svangerskapsforgiftning tidlig, men... Neste uke når jeg er 14+4 skal jeg liksom på min 5. kontroll.. Vært hos jordmor to ganger og blir min tredje gang hos lege. :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13+5.

Spydde igjen i går, for første gang på over en måned tenkte jeg at jeg skulle prøve å ta litt vitamintilskudd igjen. Med så dårlig matinntak på samme periode tenkte jeg at det stod dårlig til, og jeg har fortsatt igjen av det lifeline care tilskuddet jeg kjøpte. Det tok vel fem, maks ti minutter fra jeg puttet de i munnen til jeg spydde. Tror jeg venter en liten stund før jeg prøver meg på det igjen.. 

Har endelig fått startet å brodere fødselsbilde! Tror ikke jeg har nevnt det. :klo: Nå som jeg endelig har litt energi og ork til overs. Jeg er ikke god på det, og har allerede gjort mange feil (altså satt sting på feil sted), men jeg tror fortsatt den blir veldig fin når den blir ferdig. :Nikke: Er jo ingen som skal sitte med oppskriften ved siden av bildet og studere håper jeg!? Har allerede drevet på i over ti timer, og er så vidt ferdig med en farge. Enda bra jeg har 27 uker igjen. :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...