Gå til innhold

Pillebrettet ble kastet og nå er vi tre


Tonio

Anbefalte innlegg

Kjekt å høre fra deg igjen! Ser jo andre steder at dere har det fint, men gøy å følge deg i dagboka også. :)

Tenk at hun er 5 måneder allerede! Store, fine, aktive jenta. Måtte flire litt av at hun ikke vil sove, men at hun sovner med en gang hun legges ned :ler:

Ajaj, ikke noe særlig med nesten-jordbærmelk! Jammen godt at hun sluttet med det ganske raskt igjen. Tydelig at hun trives med pupp, så da er det greit om du slipper bitemerker for å tilfredsstille henne. Spennende å se når fast føde blir mer interessant. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godt å høre at dere har det fint! Og det høres grusomt ut med antydning til jordbærmelk. (Det hørtes jo faktisk godt ut, hadde det ikke vært for at det var blod :hoho:).

Håper du vil komme tilbake og være aktiv igjen :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.9.2018 den 15.08, sullå skrev:

Kjekt å høre fra deg igjen! Ser jo andre steder at dere har det fint, men gøy å følge deg i dagboka også. :)

Tenk at hun er 5 måneder allerede! Store, fine, aktive jenta. Måtte flire litt av at hun ikke vil sove, men at hun sovner med en gang hun legges ned :ler:

Ajaj, ikke noe særlig med nesten-jordbærmelk! Jammen godt at hun sluttet med det ganske raskt igjen. Tydelig at hun trives med pupp, så da er det greit om du slipper bitemerker for å tilfredsstille henne. Spennende å se når fast føde blir mer interessant. :)

Det er nesten litt søtt, det er så fælt å bli lagt ned, men så godt å sove! Gleder meg til interesse for fast føde nå.

På 22.9.2018 den 15.47, plastfolien skrev:

Godt å høre at dere har det fint! Og det høres grusomt ut med antydning til jordbærmelk. (Det hørtes jo faktisk godt ut, hadde det ikke vært for at det var blod :hoho:).

Håper du vil komme tilbake og være aktiv igjen :Nikke:

Det finnes jordbærmelk i butikken, om man virkelig vil. Den er uten blod altså. :fnise:

---

I dag er min fjerde dag på jobb siden jeg sluttet å være gravid. Og første dag siden Minsten godtok flaske at hun plent nektet den. I tillegg er det den dårligste natten med søvn hun har hatt siden hun startet å sove i egen seng. Vi drar jo på babysang på torsdager, og den kom midt i blunden hennes denne gangen. Vi endte opp med å legge henne tidligere enn vanlig, og da våknet hun hver andre/tredje time. Merket det var for puppekos og ikke mat. Siste amming var klokka 5, og da fikk jeg ikke sove mer før jeg startet på jobb. Til gjengjeld sov hun til nesten ni etter det. Hun har startet å prøve å lage jordbærmelk igjen, så tror det er tenner som plager henne. Enten de to som alt er ute, eller enda flere kanskje?! Kan for lite om slikt, vet ikke hvor lenge de kan klø. 

Så nå sitter jeg på jobben, og i stedet for å pumpe som jeg hadde planer om å gjøre i ammepauser, så blir det faktiske ammestunder. :rodmer: Det er så herlig blitt å amme nå som vi har blitt bedre på rutiner, og det å se hvor glad hun blir når hun ser puppen. Merker at jeg håper hun er glad i puppen i flere år til.. Jeg er så glad for at jeg ikke ga opp, når jeg tenker tilbake på hvor håpløst det føltes og var. 

Den siste uken har jeg fokusert på å bevare minner mens jeg fortsatt husker det. Siden vi fikk to bøker å fylle inn ble det jo plutselig litt å gjøre. I tillegg lagde vi en liten minneramme å henge opp, den sensuren da! :hoho:

IMG_20180927_154443.jpg

Endret av Tonio
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde glemt hvor avhengighetsskapende det å skrive her er.. :sjenert:

På mandag ble Minsten vaksinert, og siden har hun ikke vært helt god. Sovet dårligere, og virket vond i magen. Og mer grinete. Håper det er vaksinen, og ikke noe annet. I går hadde hun bare små gule flekker i bleia, og i dag våknet jeg av at det brakte i bleia. Og fire til kom utover dagen, med små gule flekker til tider. :sjokkbla: Stakkars jenta våres sliter fortsatt med tarmene sine. Gruer meg til fast føde når det kan være så ille med kun morsmelk.

Nå er hun også på sin tredje dag med å komme seg opp på alle fire! I dag kom hun bittebittelitt fremover mens hun prøvde å være på alle fire. For det meste er det fortsatt rygging og det å snu seg det går i, men myye jobbing med å være på knær og føtter! Hvis jeg sitter og prøver å la henne ligge over overkroppen min som da hun var bitteliten, setter hun bena på lårene mine og henda på brysta mine og presser ut, en slags pushup. Håper for hennes del hun snart får til å komme seg fremover, for det skjærer i hjertet hver gang hun starter å hyle i frustrasjon over å ikke få det til. 

I dag ble leggetid halv seks. Spent på når dagen starter. Gleder meg veeldig til å stille klokken om tre uker...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Åh, over tre år! Kudos! :sjokkbla:

5,5 måneder.

Siden sist har det skjedd litt. Plutselig en natt ville hun ha pupp mye oftere, og til helt uvante tider på dagen. Vi hadde vært veldig frem og tilbake, egentlig ønsket jeg fullamming til seks måneder, men samtidig flatet hun stadig mer ut på vekten. Raskere enn ønsket. Så vi har så smått startet med fast føde! Eple, pære, brokkoli, agurk og gulrot er prøvd ut. De to første var tydelige populære, i dag spiste hun over en halv pære.. Hennes siste våkenperiode går slag i slag, rett etter at hun våkner er det amming, så litt leking mens vi gjør klar maten våres, og etter det er det naturligvis mat, før det er vaske vekk maten, leke litt mens vi rydder unna for dagen, amming igjen også det vanlige nattaritualet som tar en halvtime.. :sovne: Det er gøy med fast føde, og bleiene har på mange måter blitt mer artig nå! :laugh: 

Det satt veldig langt inne å slutte med fullamming, men jeg var veldig frem og tilbake og jeg tror mannen skjønte jeg trengte at han bestemte. Like etter at det ble bestemt fikk jeg vite at min mormor hadde dødd. :( Hun har vært dement og ganske borte i flere år, i august i fjor falt hun og mistet mye av taleevnen. I august i år ble hun lagt inn på sykehuset noen dager, og sakte men sikkert har hun spist mindre og fått mer smertestillende. Gått fra å kunne nesten sitte, til å være helt sengeliggende. Det var derfor på ingen måte en overraskelse, og Minsten rakk å møte henne. Samtidig er dette damen jeg nærmest vokste opp hos, som lærte meg å lese, prøvde å lære meg å strikke, hos henne jeg lærte å svømme. For hennes del er jeg glad det skjedde før enn senere, og på grunn av at hun er dement har hun ikke kjent meg igjen på en stund heller. Men samtidig var det å gi slipp på at min baby var helt nyfødt samme dag som jeg fikk denne beskjed tøff. Det ble mye tårer, og jeg ville helst bare holde sengen. Så tenker jeg på da min mormor så Minsten, og hvor stort hun smilte. Hun greide ikke si annet enn at "han er søt", og da jeg spurte om hun ville ha klem "kan jeg virkelig få det?". Det å vite at hun ble glad, selv om hun ikke kjente igjen sitt yngste barnebarn.. :grine:

Uansettttt, dette ble triste saker.

Minsten er stadig vekk i krabbestilling nå, og det å bytte bleie har blitt ett enda større slit, jeg trodde ikke det var mulig! :fnise: Men nå må jeg holde henne nede på magen med hånda, hvis ikke snur hun seg rundt og plutselig er hun på alle fire og prøver å hoppe ut fra stellebordet. Det er ikke kult å bli holdt nede, så da blir det skrik. Noen ganger kan en leke hjelpe til, og passer jeg godt nok på blir den ikke full av bæsj! 

Med andre ord har hun også startet såvidt å komme fremover. Mest bakover da, men litt fremover. Sparker fra med begge beina, og treffer gjerne med ansiktet ned i gulvet. Så blir hun sur fordi hun ikke kommer fort nok frem, men løfter vi henne opp blir hun sur fordi hun vil øve på å krabbe på gulvet. Prøver vi å ha henne i fanget nå, skal hun enten krabbe på deg, stå (støtter armene på puppene dine), bite nesa eller stikke hånda i munnen din. Gjerne alle fire samtidig, før hun kaster seg mot gulvet. 

Hun elsker oppmerksomhet! Ser noen på henne gliser hun tilbake, så vi får titt og stadig folk som stopper opp for å se på henne og smile tilbake. Det er ganske annerledes fra for tre måneder siden, da var det skrik hele tiden. Nå er det straks 6 måneders kontroll, og bare tanken på at hun snart er så gammel som noen barn er når de starter i barnehagen.... Uff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh, kondolerer! Så trist å miste mormoren din. Vet selv hvordan det er å miste en dement bestemor. Det er utrolig trist, samtidig som man føler at man mistet dem for lenge siden...

Spennende med fast føde, da! Og spennende bleier :ler: Tenk at hun kommer seg fremover og bakover, da. Tiden går så fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 måneder!

Nå har hun lært seg å sitte. Så det veksler mellom å sitte mens hun leker med ting og å prøve å krabbe. Hun greier å krabbe bakover, og hun åler seg bra rundt. Mobiliteten blir daglig bedre. Mat går fortsatt bra, pinsettgrepet starter å ta skikkelig form, veldig gøy å se på. Alt går i munnen, og bleiene viser fortsatt at noe finner veien ned i magen. Veldig usikker på når vi skal innføre ett måltid til, men..

I dag brøyt tann nummer tre ut, og vi alle tre har blitt forkjølet. 

6 måneders kontrollen gikk bra. Helsesøster virket skeptisk til BLW, men hun sa at når en baby har fin vektøkning, ligger så godt an motorisk og er så blid så fungerer det tydeligvis for henne. Da legen snudde henne over på magen for å lytte på lungene, så startet Minsten å prøve å ta telefonen hennes som lå ved siden av stellematten. Legen måtte fysisk holde henne fast for å få hørt. :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fem tenner er nå ute. Tre til ser ut til å være nærme.

Når hun våkner nå setter hun seg opp med en gang. Noen ganger er hun så trøtt at overkroppen daler frem og hodet ligger da mellom føttene. Ser syyyykt behagelig ut. :blink:

På babysang krabber hun rundt og skal ta sangarkene til folk, og er IKKE redd andre baby. Starter å rive av de klærne, klappe på hodet.. Babyen som er tre måneder eldre enn Minsten og som krabber rundt som en gal og som foreldrene gjerne passer barna sine litt mot, ble redd Minsten fordi hun tok igjen med samme mynt. 

Det nye artige nå er å reise seg opp. En venn av meg sier at hun øver på å twerke, der hun ofte står med føttene plantet i bakken med rumpen opp til værs. Hun krabber gjerne bort til folk nå og legger henda på dem, holder man dem nå så reiser hun seg opp. Så står hun sånn litt før hun setter seg, og prøver å få hjelp til å reise seg opp igjen. Selv om hun helt tydelig er sliten fortsetter hun, helt til overkroppen bare må ligge ned. Alle som ser henne i gang nå spør hvor gammel hun er, og nekter å tro på at hun ikke er syv måneder engang. Merker jeg gruer meg til neste veiing, for sånn som hun holder på kan hun umulig gå opp stort i vekt. Og hun bruker jo fortsatt mange klesplagg i størrelse 62.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy! Hun her har dårlig tid 😂😍 Nådd igjen C og vel så det! Det er vel ganske naturlig om vekten flater ut litt. C er ikke akkurat en stor gutt og går ikke noe særlig opp i vekt nå som han er så aktiv, men det har de ikke sagt noe på :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ble tydeligvis født utålmodig! :sjokkbla: Føler vekten hennes er noe de har mast på nesten hele tiden, men lov å håpe! :)

 

Ellers... I går reiste hun seg opp etter bordet... Og vil gjerne bare holde med en hånd mens hun leker med den andre når hun står. I dag har hun helt tydelig hatt vondt i munnen, lurer på om det er flere tenner på vei? Synes de har kommet så fort. Dessuten er hun så søt nå, ser jo nesten ut som en vampyr uten de store fortennene i overkjeven. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fredag skal jeg gjøre noe jeg aldri har gjort før.

Se en Harry Potter film på kino.. Men ikke dagen den har premiere! :sjokkbla: Ni filmer over 17 år. Og alle har jeg sett dagen de har premiere. Teaterforestillingen så jeg før den hadde premiere. Men så kom det en ny sjef. Og hun bestemmer. Valget for premieren var: dra på babykino, dra på dagforestilling eller dra på den som er midt i leggetiden. Eventuelt dra til en annen by. Ingen av de tre ønsket jeg, Minsten ser ikke på tv og sover kun i egen seng. Jeg kunne dratt alene på kino på dagen, men da måtte jeg vært unna henne i tillegg. Og hun tar jo fortsatt ikke alltid flaske.. Så når jeg vanligvis sover skal vi dra, og det først på fredag! Helt greit har jeg tenkt..

Men så i dag.. Så har hun startet å reise seg opp i senga og vært helt klikk. Tanken er jo at hun uansett sover frem til tidligst 2 om natten har gjort i rundt to måneder nå, så det er ikke noe problem at svigermor bare sitter i stuen og ser på TV. Nå er jeg plutselig så usikker. Det er alltid enten mannen eller jeg som legger henne, aldri noen andre har gjort det. Tenk om hun våkner mens vi er borte og ikke får sove igjen?! Stakkars lille er jo så liten, også skal både mamma og pappa være borte? :bond:Æhh, tørr jeg dette? Kanskje jeg bare skal vente til den kommer på VHS DVD netflix.

Vi har alt bestilt, og det kostet søren meg 165 kroner PER PERSON.. Så nei. Herregudherregud herregud. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer til å gå HELT fint! Jeg hadde nøyaktig samme tankene som deg da jeg og S skulle noen timer ut og svigermor skulle sitte barnevakt (etter leggetid). Hun ble med på mating og kveldsstell slik han ikke skulle få sjokk av å se henne hvis han våknet. Ville avlyse i siste liten og hadde vondt i magen lenge! Men så glemte jeg hele ungen og klarte å nyte kvelden likevel. Han våknet kl.21 og sovna ikke før jeg kom hjem igjen, men det ante jeg ingenting om før vi skulle hjem 😅 Han var overtrøtt og smørblid da vi kom! Selv om det ikke er ideelt at de våkner og ikke får sove, så er det ikke krise at det skjer én gang. De dør ikke liksom 😁 Men så kan det hende hun ikke våkner heller da, eller at svigermor er magisk og klarer fint å legge henne! 😊 

Det er så verdt det. Dere fortjener å kose dere! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner godt at du plutselig ble litt betenkt, men det går nok helt fint! Lurt å gjøre som Tweet, å ha barnevakten der med dere under legging. Men - hvis du ender opp med å sitte i kinosalen og nistirre på mobilen, mens du venter på at den skal ringe, da er det nok bedre å vente. Hva med å gå ut som tenkt, og heller snu hvis det føles helt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

7 måneder.

Haha, skal få flyttet denne dagboken snart, når jeg husker å spørre en mod om å gjøre det. Kinoen gikk greit, hun hadde i søvne krabbet til kanten, men ikke lagd lyd eller noe slikt. :)

En liten update på frøkna: 7 tenner, reiser seg opp etter og går langs møbler konstant om dagen, skal gjerne krabbe, sitte og gå samtidig så er ganske artig å se på hvordan hun kommer seg fremover om dagen. Matglede deluxe, enda mer glad i puppen. Starter å le når hun ser meg etter å ha stått opp, men er ikke puppen ute ganske fort blir det hyl. Hun har skikkelig sovehjerte, det er helt sykt forandring fra før vi la henne i egen seng. Hun sover gjerne 13-14 timer om natta. Noen netter våkner hun ikke for pupp en gang, men som regel tar hun og slukker tørsten rundt fem og sover videre til åtte-ni, noen ganger klinker hun til enda lengre. 

Jeg fikk tanta på besøk i dag. :grine: Håpet var å ikke få den på en stund, skal sette inn spiral på fredag (ENDELIG) så tanken var at hun ikke ville komme ...sånn, noensinne igjen. :fnise:

 

Ellers var vi på kontroll nylig (på fredag), vekten følger perfekt kurven hennes etter at hun startet å bli aktiv, høyden har blitt litt høyere igjen. Helsesøster kommenterte at hun alltid smiler så mye, og babler i ett sett. Som er artig. :Nikke: Ellers husker jeg ikke stort fra timen, for jeg ble så fly forbannet. Ble spurt hvordan det går med mat, sa at det går bra. Vi kjører babystyrt og hun virker strålende fornøyd med det, ler og spiser. Og ellers mye pupp. Da ble vi spurt hvor mange fast føde hun får om dagen, og jeg svarte som det er: To. Fikk beskjed om at det må være på fire om dagen nå! :sjokkbla: For fra seks måneder er fast føde hovednæringen. Jeg trodde hun tullet. Men neida, så jeg sa nei, det er ikke det helsedirektoratet eller verdens helseorganisasjon anbefaler. Jo, det er det fikk jeg til svar. Så da dro jeg frem telefonen, og viste henne hva helsedirektoratet sier. 

Sitat

Morsmelk eller eventuelt morsmelkerstatning er den viktigste maten (energikilden) i hele første leveår.

"Du tolker det feil!" fikk jeg beskjed om, hvordan skulle jeg tolke det da? Jo, at fast føde var hovednæringen.. :klo: Bare jeg skriver dette igjen blir jeg irritert, det er jo ikke rart få får til å fullamme til 6måneder og amme til minst ett år, når man får slike råd og beskjeder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minsten er så utrolig tidlig ute motorisk, og det er artig å lese hva som venter oss  😃 Helsesøster har kommentert at vesla her er tidlig ute, men hun er jo ikke i nærheten en gang 😅 Tennene også, vi ser to bittesmå hvite spisser i underkjeven, og det er alt (men de er visst veldig plagsomme!).

Typisk at tanta kom, kan du ikke bare sende henne hit i stedet, for jeg vil jo gjerne ha syklusen tilbake? Men det er egentlig ikke noe gøy med mensen, og ganske luksus å slippe i mange måneder.

Helsesøstra vår er ikke enig med helsesøstra deres! Fire måltider om dagen? 😳 Vi er virkelig, virkelig ikke i nærheten av fast føde som hovednæring. Og vi kjører ikke babystyrt, men det er kanskje det vi bør gjøre for å komme noen vei. Men i hvert fall, helsesøster stresset ikke noe særlig med det. Hun sa bare at vi måtte fortsette å tilby, og veie en ekstra gang innen neste kontroll hvis det ikke blir noe fremgang i spisingen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Apropos tidlig ute motorisk, her jeg bor er det nylig åpnet for barselkafe rett ved oss. Da vi var der denne uken var det en som er to uker yngre enn Minsten, som så ut til å være rett ved å gå! :sjokkbla: Var litt godt å høre henne sette ord på ting jeg har tenkt, som hvordan hjernen hennes virker mer baby enn kroppen, på godt og vondt. Dette er jo min første (og din) så jeg vet ikke hva som er vanlig. Føler alle sier til alle at det er en glad baby, en sterk baby og slikt, for å være snill (?). Hvis jeg ser på libero sin motoriske guide så ser jeg jo at i det minste min alltid har vært tidlig ute. Men vet ikke jeg. :klo: Føler jeg har gått glipp av hele kosebabytiden, gikk jo rett fra kolikk til å ville leke på gulvet og komme seg fremover..

Anbefaler babystyrt altså. :jepp: Det er "litt" gris, men såå artig! Med en gang vi putter henne i matstolen kaster hun seg fremover til der maten vanligvis ligger, hun ler gjennom måltidet. Vi stekte litt mye sqash (en halv!) og hun spiste opp så og si alt! I tillegg til biff. Merker stor forskjell fra vi startet, da bommet hun ofte på munnen, greide ikke å plukke opp fra fanget og slikt, men nå går det redd i munnen og både gnaging og suging skjer. Hun spiser en brødskive (lar skalken bli igjen, tror den er vanskelig å spise) like raskt som vi spiser to. I dag hadde vi tacosalat, og nesten en halv avocado forsvant bare uten at vi fikk det med oss engang. Merker at noen ting er mer populært enn andre, men slik er det jo for alle. Det artige er hvordan ting som asparges, sopp og tomat har slått så godt an. 

 

Nå er spiral satt inn og endelig slipper vi å tenke på kondomer igjen, gud, det har vært ett herk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Plutselig var det gått over ett år uten en post her, og dette blir nok siste i denne tråden. Ekstremt mye har skjedd det siste året, Minsten nærmer seg to hele år! Som tiden flyr.

Vi har vært gjennom ekstremt mye sykdom etter barnehagestart, spesielt på meg. Jeg gikk vel syv dager på det lengste uten forkjølelse, og har hatt høy feber titt og ofte. Minsten har startet med astmamedisin, og skal til barnelegen i januar for å sjekke det ut videre. Utrolig grov hoste, og rasling i lungene. Annet enn sykdom gikk barnehagestart utrolig bra, hun stortrives på en avdeling med ti gutter og to jenter. Vi kjøpte oss jo ganske plutselig ett hus litt mer på bygda, og hadde superflaks, så barnehagen er en gangvei på 400 meter hjemmefra. Kjempefint for mannen som tross alt er kronisk syk. 

Snakkemessig ligger hun litt bak/på normalen, hun sier rundt 30 ord og ellers er det aller meste mamma. Noen tegn har hun også lært, vaske hender, ferdig, rydde opp, kle på, kle av, sove og en del flere jeg ikke gidder å ramse opp. Og her kommer vel hvordan hun er litt frem også, veldig opptatt av at ting skal være rent og ryddig! Blir hun kliss på henda må de vaskes, er ikke sokken på riktig må det rettes opp. Ei svært bestemt frøken, som vet hva hun vil. Det har vi fått kommentarer om fra både barnehage og helsestasjonen. Etterfulgt av det kan være slitsomt for foreldre, men er en utrolig god egenskap å ha som voksen..

Alt i alt er livet ganske godt nå, det er deilig å ikke bo midt i bybråket, ha barnehagen og butikken så nærme. Nå som hun er eldre og starter å vise omsorg og spør om hun skal i barnehagen snart merker jeg savnet på en lillesøster eller lillebror. Det har gjort at jeg har holdt meg unna denne delen av forumet innser jeg nå. Men valget er jo egentlig lett. Prøver å sette ord på det, men alt pusses ut. En ting er sikkert, mannen ville ikke kunne levd i nærheten av ett verdig liv lengre om det kom en til. Det gjør han knapt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

...... skulle ikke svare på noe innlegg her.... ble feil

Endret av MorUgle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...