Gå til innhold

Pillebrettet ble kastet og nå er vi tre


Tonio

Anbefalte innlegg

Gratulerer med 1,5 år som mann og kone! :hjerte: Og tenk at det bare er 2 måneder igjen til termin! Det er så spennende å følge en graviditet et stykke frem i tid for min del :Nikke:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når ungen er født og du ser hvordan h*n (husker ikke i farta om du vet kjønn 🙈) spreller, så skjønner du hvorfor det gjør så jævla vondt! 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk dere! :yvonne:

Vi vet ikke kjønn (med vilje). Men håper helt ærlig at den i det minste sover mer enn det virker som den gjør nå, for nå er det spark konstant! 

------

32+1

I går var vi hos mamma og pappa, pappa kom nettopp hjem fra Thailand etter å ha vært der i to måneder! (Han er pensjonist, så han er der en måned lengre enn mamma). Det var godt å se han igjen, og i tillegg fikk vi forskjellig klær de hadde kjøpt når de har vært på turer. Litt artig var det at de blant annet hadde kjøpt en smekke hvor det stod noe ala "My heart belongs to daddy". Men hadde jeg fått for mor, neida. :frkk::fnise:

Sovnet fort i natt, men våknet da mannen la seg. Og greide ikke sovne igjen.. Minsten skulle absolutt leke med samme ribbein som alltid, så greide ikke slappe av. Etter litt prøvde jeg å ligge på magen, og da ble det som om Minsten ikke greide å finne en behagelig stilling. Romsterte rundt inni der, og magen så veldig morsom ut. Stakk ut på alle kanter konstant, før jeg plutselig fikk en kynner. En vond en. :icon_frown: Greide endelig å slappe av etter at den forsvant, før jeg fikk en til. Også enda en. Merket at hele kroppen bare ble helt utslitt og vond, og livet var sååå fælt (:P). Nei, men seriøst, det var vondt og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre av meg. 

Da ble det søke trøst hos mannen, så jeg lå i armkroken hans og ble stryket på ryggen av en som jeg tror ble litt glad av at han kunne endelig gi meg litt trøst så han følte seg nyttig. :Nikke: Merket skikkelig nedpress også, som var rar følelse. Har kun merket det når jeg står hittil. Etter å ha fått trøstet meg, merket jeg at armen var våt. What. :ohmy: Skrur på lyset, og der ser jeg det..

Puppen min har rent over. :vetikke: Så melk på armen og litt på senga. DA følte jeg meg lekker dere. Mage som står ut til alle kanter (For Minsten sprellet som bare det igjen), røde øyne, utslitt kropp, og en pupp som lekker. Søte mannen ga ett nuss på siden av puppen (som var fri for melk!), og var bare søt. :rodmer:

Etter all denne jobbingen :trene: var jeg sulten, og han ordnet meg en gulrot (bokstavelig talt). Etter det hadde jeg visst sovnet ganske fort sa han, men ikke Minsten. Minsten hadde visst gitt pappaen sin ryggmassasje en god stund etter.

Nå sitter jeg på jobben (jada, shhh :engel:), med ett bein eller hvem vet i ribbeinet, og trøtt fra for lite søvn.. Og vurderer om jeg må starte å bruke beskyttelse om natta (på puppene altså:fnise:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvordan du en gang klarer å ligge på magen jeg :ler:  Jeg hadde jo bare velta tror jeg. Pluss at det hadde vært vondt. 

At du allerede har melk må jo love godt for amming! 

Minsten liker virkelig det ribbeinet da! :ler: Du trenger kanskje ribbeinsbeskyttelse i tillegg til puppebeskyttelse :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Omo skrev:

Jeg skjønner ikke hvordan du en gang klarer å ligge på magen jeg :ler:  Jeg hadde jo bare velta tror jeg. Pluss at det hadde vært vondt. 

At du allerede har melk må jo love godt for amming! 

Minsten liker virkelig det ribbeinet da! :ler: Du trenger kanskje ribbeinsbeskyttelse i tillegg til puppebeskyttelse :P 

Haha, skrev faktisk feil der. :laugh: Mente ryggen. Ligger ikke på magen når den er som den var i natt altså. :fnise:

Råmelk fikk jeg jo 16+6, men første gangen det har kommet mer enn noen dråper. Håper også det lover godt, men man vet jo aldri med slikt. Og ja, kanskje jeg burde skaffe masse typer beskyttelse. :klo:

---

TMI advarsel.

Var nettopp på do, og det var en liten rød nesten geleklump på papiret. :sjokkbla: Det var ikke en lodott denne gangen, det er jeg sikker på. Synes det var litt ekkelt, så kasta det i do og dro opp med en gang. Kom på etterpå at kanskje jeg burde vært mer nysgjerrig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er ikke slimproppen altså! :nei:

Aner faktisk ikke, men det var veldig lite. Sånn lillefingernegl størrelse. :klo: Synes uansett den kan holde seg på plass i minst to måneder til, selv om jeg er lei av vondt i ribbeinet vil jeg gjerne bake bollen litt lengre. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ekkelt med en blodklump! Satser på.at det er helt ufarlig :klem:

Slitsomt at Minsten turner så voldsomt om natta, da... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, så guffent. Lurer på hva det kan være. Håper da ikke at minsten har tenkt seg ut allerede. Han må bakes mer. Vet ikke hvorfor jeg skrev Han nå... Men nå blir jeg nysgjerrig på om jeg intuitivt har rett på kjønn :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mange har fortalt meg, er at slimproppen kan gå mange ganger og at det har lite til ingenting å si! Du kan jo høre med jordmor kanskje :vetikke: Hadde ikke stresset over det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sullå skrev:

Så ekkelt med en blodklump! Satser på.at det er helt ufarlig :klem:

Slitsomt at Minsten turner så voldsomt om natta, da... 

 

2 timer siden, Omo skrev:

Oi, så guffent. Lurer på hva det kan være. Håper da ikke at minsten har tenkt seg ut allerede. Han må bakes mer. Vet ikke hvorfor jeg skrev Han nå... Men nå blir jeg nysgjerrig på om jeg intuitivt har rett på kjønn :ler: 

 

50 minutter siden, tweet skrev:

Det mange har fortalt meg, er at slimproppen kan gå mange ganger og at det har lite til ingenting å si! Du kan jo høre med jordmor kanskje :vetikke: Hadde ikke stresset over det :) 

Ja, jeg tar det ikke så tungt uansett  hva det er. :) Men liker ikke at jeg har startet å få en del vonde kynnere og merket nedpress flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen merkbare kynnere i natt heldigvis, men nedpress ble det! Det positive er jo at det hjelper meg med å huske knipeøvelsene. :fnise:

Ellers ble jeg vekt i natt av Minsten, da den bestemte seg for å se hvor langt ut rumpa kunne gå. Det var ganske kult, skulle ønske jeg hadde bilde av den kulen stå ut på siden av magen. :laugh: Minnet litt om alien filmen. Minsten greide også å vekke pappan sin, for jeg holdt rundt mannen, og da var det visst på tide å gi ryggmassasje. Mannen endte opp med å stå opp. Payback for i går. :yvonne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så moro med en så aktiv krabat i magen :) 

Kjedelig at du har så mye kynnere og nedpress. Håper det roer seg snart :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig artig med aktivitet, har ikke engstet meg for det en eneste dag i svangerskapet. :fnise: Men skulle gjerne hatt at det roet seg litt ned altså.

---

32+3

Føles ut som om nettene ikke er til for å sove lengre. Våknet i natt etter noen timer søvn, måtte tisse - helst for to timer siden! I det jeg skal reise meg opp så sier kroppen min, veeent nå litt.. :opplyser: Og der kom kynneren. Så da ble det heller ligge der en stund og håpe jeg ikke tisset på meg. :fnise: Når det endelig roet seg, startet hele magen og stikke. Minsten lot som om den var brøddeig som var i en eltemaskin, i det minste er det slik det føltes. Det positive med når dette skjer er at tarmene får jobbet, og da får jeg i det minste tømt meg. :tongue: Dessverre blir jeg (og lille i magen) veldig våken av det, og jeg utrolig sulten. Så tok meg nesten tre timer før jeg sovnet igjen.. Ville sagt at jeg gleder meg til den er ute, men noe sier meg at da vil jeg få mindre søvn enn jeg gjør nå. :laugh:

Ellers merket jeg at jeg er sår der nede. På innsiden (altså skjeden om jeg ikke er tydelig nok:fnise:). Dette merket jeg under sengekosen :sjenert:, noe som gjorde kosen litt mindre fornøyelig. Var nesten som jeg hadde skrubbsår eller slikt, vanskelig å forklare. Håper det er borte innen neste gang! Nå er jo bare det å få til slik kos litt stress. De fleste stillinger blir litt rare med en mage som er i veien, trenger ikke enda en ting som skal gjøre det vanskeligere. 

I morgen skal vi på fødsel- og foreldreforbedrende kurs! Det blir spennende. Seks timer, med omvisning på fødeavdelingen og slikt. Det er egentlig alt jeg vet om kurset. :yvonne: Men i og med at både jeg og mannen har null peiling på alt det her, så var vi ikke i tvil om at vi ønsket å være med. Selv om det kostet 1200 kroner per par. :sjokkbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå, savner virkelig ikke den tissinga og vanskelighetene med å sove på natta 😅

Hvis du opplever en del nedpress er det kanskje noe som presses litt nedover og du blir litt sår 😄 Håper det går over til neste gang 😃

Så spennende med et slikt kurs! Du skulle føde på Hønefoss? :)  veit å ta seg betalt ja :fnise: men sannsynligvis verdt det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vent du, er ikke lenge før du kan kose deg med tissinga igjen. :laugh:

Og kan vel hende at det er det dumme nedpresset jeg var sjalu på at andre hadde som er problemet. Kjipt er det uansett! 

Så sant det ikke er noen komplikasjoner eller fødsel starter før uke 37 blir det Hønefoss, ja. :Nikke: Jordmødrene vi har hatt har sagt at de aller fleste er veldig fornøyde med kurset, så håper det er verdt det. I og med at vi er to og det er seks timer, blir det jo "bare" hundre kroner timen, per person. Samtidig har venninner av meg som har tatt kurs andre stedet hatt det gratis.. :sjenert: (Skal vel også nevne at det ene gratis kurset gikk ut på og se på bilder og videoer av damer som fødte, så hun fikk panikkanfall og fødselsangst deluxe.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oppdaget nettopp at der jeg er øm på magen har jeg fått ett blåmerke. :sjokkbla: Ganske sikker på at det ikke er fra at jeg har gått på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var kurset unnagjort! Alt i alt var det ett bra kurs, men jeg merket at jeg visste for mye på forhånd på en måte? :klo: 

Det vil si alt som ikke gjaldt kun sykehuset var ting jeg visste. Samtidig tror jeg at jeg har lest meg opp over snittet på dette med svangerskap/fødsel/barseltiden. Dette var en pensjoner jordmor og helsefagarbeider-lærer. Altså ei som har brukt så og si hele livet sitt på fødselsrelaterte ting. Hun virket utrolig interessert i alt dette, og ikke minst VELDIG oppdatert. Hun var veldig positiv til sider som relis, ammehjelpen og slikt. Sider min fastlege ikke har hørt om.

For spesielt interesserte, her er hva vi gjorde/hadde om:

Hun gikk igjennom alt fra hvordan en fødsel kan starte, og fortsatte naturlig fremover. Altså fasene i en fødsel, stillinger man kan være i, måter sykehuset kan hjelpe til med tanke på smertestillende. Deretter hva de gjør med baby og hva de gjør med mamma, før barsel og hjemreise.

Stadig vekk dro hun inn den kommende faren, snakket direkte til dem og sa hva de kan gjøre på forskjellige tidspunkt, hvordan de kan være til hjelp også videre. Og hva det kan være smart å snakke om på forhånd, for eksempel det om han skal se på baby som er på vei ut, til navlestrengkutting. Og hva far fikk være med på og gjøre med babyen mens de "fikset" mammaen (altså evnt sting, presse på mage og slikt). Hun var kjempeflink til å inkludere mannen, og jeg følte for første gang i svangerskapet at han var like viktig som meg. Som hun sa, det eneste mor kan gi som far ikke kan, er ammingen. Kjærlighet og omsorg kan vi begge gi.

Hun tok også opp andre ting, som det å pleie forholdet, ikke glemme at vi er kjærester, at det faktisk er OK og låse dørene når man er i barsel. At det er OK og si ja takk til hjelp, alt fra hvis man føler en depresjon komme til å få hjelp med å støvsuge gulvet av venner/familie. Keisersnitt-typer.. I og med at hun har livslang erfaring innenfor feltet, hadde hun også kjempemange historier hun delte. 

Vi fikk også en omvisning, kantina (som kun er for kvinneavdelingen, altså hovedsaklig fødende/barsel), besøksrom, føderom (med badekar!), barselsrom, husker ikke navnet, men rommet de undersøker baby og slikt. På sykehuset vårt er det to føderom, ett rom for de som ikke er i aktiv fødsel ennå, og åtte barselrom. Dersom det er mer enn to i aktiv fødsel av gangen, må de ett annet sted (på sykehuset). De skal snart bygge ett til da, visstnok. :) Barselrommene kan ha plass til tre av gangen, men så sant de kan får man rom alene. Da vi var der var to rom ledige. Alle rommene hadde egen do, dusj, stelleområde (barsel) osv. 

Fikk vite at man kan bruke badekar før man er i aktiv fødsel, selv om man har høy BMI. Har lest på forumet her før at det ikke er lov alle steder, så det var jo en fin overraskelse. I tillegg kan man føde fra uke 35, ikke 37 som jeg trodde, på sykehuset. Så jeg er straks trygg på å få føde på dette sykehuset selv hvis Minsten er for ivrig!

Avhandling ferdig.

Mannen var veldig fornøyd med kurset. Han sa han lærte mye nytt, og spesielt om slikt som fødsel og rifter og slikt. Det er ting han har holdt seg litt unna. I tillegg følte han seg litt mer trygg. Jeg var veldig fornøyd med å få se hvor vi skal være, og å lære mer om hva som vil skje spesifikt oss. Vil jeg anbefale kurset til eventuelt andre? Ja. Ville jeg dratt om jeg hadde visst det jeg vet om kurset nå? Så sant det var med mannen min, ellers tror jeg ikke det. 

Det var ett annet par der, så vi var fire stykker. Hun har vanligvis maks fem par, jeg tror det hadde blitt for mange for min del. 

 

16 dager til jeg kan føde på lokalsykehuset, om fødselen plutselig starter.. Det nærmer seg. Men fortsatt 54 dager til termindato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som et flott kurs :) og kjekt med en liten omvisning! Da føler man seg plutselig litt tryggere når man vet hvordan ting foregår. 

Bare 54 dager igjen :ohmy: syns svangerskapet ditt har gått så fort :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...