AnonymBruker Skrevet 19. februar 2017 #361 Skrevet 19. februar 2017 11 timer siden, Snuppi skrev: Lese -og skrivevansker kan faktisk gå under kognitiv svikt. Det som bekymrer meg er diagnosen lettere psykisk utviklingshemmet, som disse legene har stemplet disse kvinnene med som har vært i media. Nyere tester viser at det ikke stemmer! Hvordan kan det ha seg at BV kan argumentere med usanne opplysninger i retten og vinne? Hva med disse mindre kompetente legene?? Hvorfor kommer de unna med dette?? Jeg vet at lese- og skrivevansker kan gå under kognitiv svikt. Men det er ikke slik at barnevernet blir kontaktet i alle tilfeller av kognitiv svikt og uansett grad! Og de 200 stk det var snakk om. Dette var ikke 200 falske diagnoser, det var 200 med diagnoser, hvor et par av dem var trukket ut og testet på ny og "friskmeldt". Eller har jeg misforstått helt nå? Anonymkode: be7b0...5ee 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2017 #362 Skrevet 19. februar 2017 Her står det om en frisk og normal mor som ble fratatt barnet på døren av politiet og barnevernet mens moren selv var hos frisøren. Hun var villig til å anke til Menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg. Men reportasjen sier ikke noe om hvor lenge denne moren er dømt til å bo med familien som hjalp henne og hvor lenge hun obligatorisk må få hjembesøk go må rapportere til Barnevernet: Anonymkode: f19b2...c42
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2017 #363 Skrevet 19. februar 2017 Er også debatt om Barnvernet her: http://www.dagbladet.no/kultur/er-barnevernet-for-passivt-eller-overaktivt/60260917 Jeg må til slutt si at jeg er glad for at Norge har et Barnevern. Tenk at barna de har jo ingen som ivaretar deres interesser...de har kun Barnevernet! Derfor bør Barnevernet styrkes mye mer, med mye mer kompetanse, stillinger, kurs og midler! Det kommer frem av media at det gjøres feil og det er trist for de det gjelder Samtidig står det i linken at de som mener seg utsatt for feil kan søke om erstatning fra staten, så det virker jo som om systemet ivaretar det meste? Anonymkode: f19b2...c42 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2017 #364 Skrevet 19. februar 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her står det om en frisk og normal mor som ble fratatt barnet på døren av politiet og barnevernet mens moren selv var hos frisøren. Hun var villig til å anke til Menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg. Men reportasjen sier ikke noe om hvor lenge denne moren er dømt til å bo med familien som hjalp henne og hvor lenge hun obligatorisk må få hjembesøk go må rapportere til Barnevernet: Du skriver ingenting om at hun var tørrlagt rusmisbruker og at hun hadde levd i skjul i 5 uker før de fant dem og hentet barnet. På din forklaring høres det jo ut som at de bare troppet opp sånn uten videre mens moren intetanende var hos frisøren. Anonymkode: be7b0...5ee 7
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2017 #365 Skrevet 19. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du skriver ingenting om at hun var tørrlagt rusmisbruker og at hun hadde levd i skjul i 5 uker før de fant dem og hentet barnet. På din forklaring høres det jo ut som at de bare troppet opp sånn uten videre mens moren intetanende var hos frisøren. Anonymkode: be7b0...5ee You Tube-klippet sier ikke noe om den historien...hørtes så merkelig ut alt sammen. Men i klippet ser jo alt bra ut. Anonymkode: f19b2...c42
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2017 #366 Skrevet 19. februar 2017 8 timer siden, slagelse skrev: Der bommet du kraftig med din argumentasjon igjen. Du skal være forsiktig med å beskylde meg for overdramatisering når du vet det faktum at jeg har rett når jeg snakker om barnevernet. For hvis man sier nei til "livslangt tilbud om hjelp" mister man barna. Og da er det ikke bare foreldrene som lider, men barnet i størst grad. Det som er typisk med diskusjoner her inne og andre steder er at bv tilhengerne beskylder barnevernets ofre for at det er bare foreldrene det er synd på. Det er ikke korrekt at det er kun et bilde på foreldrenes lidelse. Foreldrenes lidelse er der, men det er bare en del av det store bildet. Tenk for et overgrep det er på foreldre, øvrig nettverk og familie at de blir regnet som uskikket til å ta vare på barna uten at det er foretatt undersøkelser. Og ikke minst hvilket overgrep det er mot barna å bli fratatt kjærlige foreldre, stødig familie og øvrig nettverk uten beviselige årsaker. Hvilken oppvekst de får. Og det takket være det som skal være et barnevern. Det er dette systemet du og de øvrige bv tilhengere støtter. Du sier at man skal vite ganske mye om saker før man kan uttale seg. Der har du rett. Og da bør du egentlig roe deg FØR du setter i gang med dine støttende uttalelser om barnevernets arbeid inntil du faktisk vet du har rett. Din sammenligning om pyskopater er faktisk bra. Den kan også anvendes på det som skjer innenfor de fire veggene på barnevernkontorene. Der sitter barnvernets ansatte ved sine datamaskiner og skriver sine rapporter om samvær, undersøkelser, tester og saksmateriale. Når barn blir voksne og henter ut sine dokumenter vil de få sjokk over hva barnevernet skriver om dem og øvrig familie. Dette gjelder også øvrig familie når de får se dette. For barnevernet kan opptre galant og høflig ute i felten overfor familien for så å vende de ryggen når de skriver fabelhistoriene sine. Dette er første gang jeg svarer deg så jeg bommer ikke med argumentasjonen igjen, nei. Jeg bommer ikke i det hele tatt. For å dele det opp i deler: - Hvorfor i alle dager skal man takke nei til hjelp fra barnevernet? Det er ikke et tilbud som foreldrene kan takke ja eller nei til. Selvfølgelig bli barnevernet mindre samarbeidsvillige dersom man sier nei til nødvendig hjelp. - Jeg beskylder ikke "barnevernets ofre" for noe som helst, jeg skrev at det i media og i diskusjoner som dette ofte er stort fokus på foreldrene og deres velbefinnende, og det er sant. Hvor mange saker blir skrevet fra barnas synspunkt? Det er bare å google, det er stort sett alltid fokus på foreldrene. Du kaller deg jo også et offer for barnevernet. - "Uten beviselige årsaker" er en drøy påstand som man tydeligvis skal svelge uten problemer i en debatt som dette. Barnevernet går vanligvis ikke inn på måfå og bare tar barna fra oppegående og omsorgsfulle foreldre. Som før nevnt så gjør noen i barnevernet feil, noe som ikke er rart siden de er mennesker de også. Men barnevernet er ikke et monster som klør etter å ta ungene til folk eller gjøre livet til et helvete for foreldrene. Jobben deres er å ivareta barna, og de kan faktisk ikke stole blindt på det foreldrene eller andre i den nære kretsen påstår. Og de kan i hvertfall ikke lytte til alle rundt som tror de vet noe om saken bare fordi de liker foreldrene og synes de er hyggelige mennesker. - Jeg støtter barnevernet ja, men jeg tror ikke de er ufeilbarlige. Det har jeg også skrevet. Det er jo litt interessant at jeg og andre "bv-tilhengere" ser nyansene mens du og andre "ofre" kun ser en stor stygg ulv som aldri gjør riktig og som burde vært fjernet. - Jeg har minst like mye rett som deg, da jeg baserer meningene mine på det samme som deg; egne opplevelser og inntrykk av barnevernet. Jeg har en nær venninne som har vært i kontakt med barnevernet både som barn/ungdom og som voksen i forbindelse med egne barn, og har fått godt innsyn i hvordan de jobbet med hennes utfordringer. Jeg kjenner også folk som jobber i barnevernet og kan fortelle om saker som har flere sider enn det som kommer frem i media og i folkesladderen. Så jo, jeg kan faktisk mene og vite like mye som deg. Du kan være så uenig som du vil, men jeg har faktisk like mye rett som deg. - Det finnes nok noen mennesker i bv som burde ha hatt en annen jobb, men at barnevernet generelt sett består av psykopater er en uttalelse du får stå for selv. Det sier seg selv at dette er en sterk overdrivelse basert på et sterkt ensidig syn på saken. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Livslang hjelp fra bv da? 😂 jeg har både lege,marte meo,bup,ppt som har støttet oss i famillien imot bv. ......(kuttet ned langt innlegg) Anonymkode: 0177d...9e3 Hjelp til barna, ikke hjelp til dere. Barnevernet er ikke der for deg lenger når det er du som har fått barn, da er det barna som er hovedfokus. For noen oppleves hjelpen som en fordel også for foreldre, mens for andre oppleves det som urettferdig og unødvendig. Dersom du har hatt rusproblemer er det jo rett og rimelig at dette sjekkes opp. Hva skal de ellers gjøre? Stole på det du sier? Dersom de ikke har noe som helst på dere, håper jeg selvsagt dere får hjelp til å bli kvitt mistankene fra dem og den dårlige behandlingen. Men uansett hvor oppgitt og lei du er, kan selvsagt ikke barnevernet avskaffes fordi du og noen andre opplever svikt i systemet. Man må ta de som gjør feil, ikke hele etaten. Anonymkode: 90328...3e4 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2017 #367 Skrevet 19. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er også debatt om Barnvernet her: http://www.dagbladet.no/kultur/er-barnevernet-for-passivt-eller-overaktivt/60260917 Jeg må til slutt si at jeg er glad for at Norge har et Barnevern. Tenk at barna de har jo ingen som ivaretar deres interesser...de har kun Barnevernet! Derfor bør Barnevernet styrkes mye mer, med mye mer kompetanse, stillinger, kurs og midler! Det kommer frem av media at det gjøres feil og det er trist for de det gjelder Samtidig står det i linken at de som mener seg utsatt for feil kan søke om erstatning fra staten, så det virker jo som om systemet ivaretar det meste? Anonymkode: f19b2...c42 Enig i at vi trenger et barnevern, og at disse trenger mer kompentanse, og at det ikke skal lønne seg på noen som helst måte for barnevernsansatte å ta ett valg fremfor et annet. Og så må folk skjønne at selv om det skjer grusomme feil, så er det også noen av disse "feilene" som er forvridde sannheter fra foreldre som ikke innser at det var riktig at de mistet barnet. Målet må være at ingen feil skal skje! Anonymkode: be7b0...5ee 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2017 #368 Skrevet 19. februar 2017 Så, hvem skal hjelpe barna som ikke har det bra hos foreldrene sine hvis vi skal legge ned hele barnevernet pga at enkelte som jobber der tydeligvis noen ganger handler etter trynefaktor? Det er faktisk ikke et gjennomgående problem i barnevernet at noen lokale småkontorer har en personlig agenda mot noen. Skal vi legge ned politiet pga maktmisbruk hos noen politimen? Legge ned sykehusene fordi noen av legene og sykepleiere ruser seg på jobb, pga feilbehandling noen ganger med dødelig utfall? Jeg har fått hjelp av barnevernet og moren min var en av de foreldrene som skrek i media om hvordan systemet sviktet og hvordan "barnefjernet" terroriserer uskyldige familier, hun fikk massiv støtte, stort sett fra folk i samme situasjon, men også fra folk som ikke visste noen ting om oss. Det er nemlig det som gjør bildet så lite riktig, man får kun høre den ene siden fordi barnevernet har taushetsplikt. Hun ble etter at jeg ble voksen selv diagnostisert med schizofreni og jeg har aldri vært i tvil om at det var riktig å ta meg og broren min bort fra henne når jeg var 10 år, selv om det var jævlig der og da. Anonymkode: ffbc8...97d 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2017 #369 Skrevet 19. februar 2017 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her står det om en frisk og normal mor som ble fratatt barnet på døren av politiet og barnevernet mens moren selv var hos frisøren. Hun var villig til å anke til Menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg. Men reportasjen sier ikke noe om hvor lenge denne moren er dømt til å bo med familien som hjalp henne og hvor lenge hun obligatorisk må få hjembesøk go må rapportere til Barnevernet: Anonymkode: f19b2...c42 Det er mer her enn det som kommer frem i filmen Anonymkode: a79a5...9b1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2017 #370 Skrevet 19. februar 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke vite hvilke bevis som har ført til at barn blir ivaretatt av barnevernet Anonymkode: a79a5...9b1 Mange saker er blitt åpent fortalt om, på facebook, på blogger, til venner og slektninger. Det er ikke bagateller som gjør at folket reiser seg mot barnevernets tydelige menneskerettighets-brytende grep. Anonymkode: 6e66b...712
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2017 #371 Skrevet 19. februar 2017 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange saker er blitt åpent fortalt om, på facebook, på blogger, til venner og slektninger. Det er ikke bagateller som gjør at folket reiser seg mot barnevernets tydelige menneskerettighets-brytende grep. Anonymkode: 6e66b...712 Av foreldrene ja... Anonymkode: a79a5...9b1 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2017 #372 Skrevet 19. februar 2017 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange saker er blitt åpent fortalt om, på facebook, på blogger, til venner og slektninger. Det er ikke bagateller som gjør at folket reiser seg mot barnevernets tydelige menneskerettighets-brytende grep. Anonymkode: 6e66b...712 Åpent? Har til gode å se en bv sak hvor foreldrene er åpne om sine egne problemer. Det er alltid bv som er årsaken til barnas problemer. Anonymkode: 0f1a6...364 3
Thyra Skrevet 19. februar 2017 #373 Skrevet 19. februar 2017 På 12.2.2017 den 21.26, Supersol skrev: To stikkord ifra meg: Barnevern Tv 2. Trenger vel ikke skrive stort mer. Regner med at flere har sett på Tv 2 nyhetene nå. Denne etaten bør legges ned og det bør opprettes flere straffesaker mot de ansvarlige. Barnevernet fremstår som den nye nazismen slik som de holder på. Mange mennesker er blitt feildiagnostisert og feilbehandlet. Så la oss legge ned helsevesenet. Politiet feilprioriterer, mistenker og arresteree uskyldige. Mange saker blir aldri oppklart. La oss legge ned politiet. Noen blir uskyldig dømt, andre ganger slipper skyldige unna. La oss legge ned rettsvesenet. Noen får ikke den hjelpen de trenger og har krav på for å klare å henge med på skolen. Noen fullfører grunnskolen uten å lære å lese og skrive ordentlig. Andre får skoletilværelsen og livet ødelagt av mobbing. La oss legge ned skolevesenet. Så blir sikkert alt så mye bedre... 3
Honey Dew Skrevet 19. februar 2017 #374 Skrevet 19. februar 2017 21 minutter siden, Thyra skrev: Mange mennesker er blitt feildiagnostisert og feilbehandlet. Så la oss legge ned helsevesenet. Politiet feilprioriterer, mistenker og arresteree uskyldige. Mange saker blir aldri oppklart. La oss legge ned politiet. Noen blir uskyldig dømt, andre ganger slipper skyldige unna. La oss legge ned rettsvesenet. Noen får ikke den hjelpen de trenger og har krav på for å klare å henge med på skolen. Noen fullfører grunnskolen uten å lære å lese og skrive ordentlig. Andre får skoletilværelsen og livet ødelagt av mobbing. La oss legge ned skolevesenet. Så blir sikkert alt så mye bedre... Dette
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2017 #375 Skrevet 19. februar 2017 Det som er underlig i noen saker som har vært i media, er at en PU-diagnose plutselig har blitt fjernet når vedkommende er voksen. Pussig det der... Tenk hvilke økonomiske tilskudd som mest sannsynlig er gitt opp gjennom oppveksten, både i skolen og ikke minst til foreldrene gjennom grunnstønad, hjelpestønad, osv. Men så, når vedkommende får barn selv - nei da må diagnosen revurderes... Anonymkode: b038c...08b 5
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2017 #376 Skrevet 19. februar 2017 1 time siden, Thyra skrev: Mange mennesker er blitt feildiagnostisert og feilbehandlet. Så la oss legge ned helsevesenet. Politiet feilprioriterer, mistenker og arresteree uskyldige. Mange saker blir aldri oppklart. La oss legge ned politiet. Noen blir uskyldig dømt, andre ganger slipper skyldige unna. La oss legge ned rettsvesenet. Noen får ikke den hjelpen de trenger og har krav på for å klare å henge med på skolen. Noen fullfører grunnskolen uten å lære å lese og skrive ordentlig. Andre får skoletilværelsen og livet ødelagt av mobbing. La oss legge ned skolevesenet. Så blir sikkert alt så mye bedre... Legge ned? Hvem snakker om at vi ikke trenger BV? Så fordi andre offentlige etater gjør feil, så skal en ikke stille kritiske spørsmål om BV? Og hvorfor er det så vanskelig å lytte til de som er innenfor systemet (ikke foreldre), og som bekrefter at svakhetene finnes? Og hvorfor har de status som ei hellig ku også når vi vet at de IKKE griper inn og redder barn fra foreldrene? Hvorfor? Anonymkode: b96c1...8d1 1
Thyra Skrevet 19. februar 2017 #377 Skrevet 19. februar 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Legge ned? Hvem snakker om at vi ikke trenger BV? Så fordi andre offentlige etater gjør feil, så skal en ikke stille kritiske spørsmål om BV? Og hvorfor er det så vanskelig å lytte til de som er innenfor systemet (ikke foreldre), og som bekrefter at svakhetene finnes? Og hvorfor har de status som ei hellig ku også når vi vet at de IKKE griper inn og redder barn fra foreldrene? Hvorfor? Anonymkode: b96c1...8d1 Har hørt flere argumentere med at barnevernet bør legges ned. Trådstarter skrev, i innlegget jeg siterte at bv burde legges ned. Selvsagt er det lov å stille kritiske spørsmål. 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2017 #378 Skrevet 19. februar 2017 17 minutter siden, Thyra skrev: Har hørt flere argumentere med at barnevernet bør legges ned. Trådstarter skrev, i innlegget jeg siterte at bv burde legges ned. Selvsagt er det lov å stille kritiske spørsmål. "Legges ned" må jo være ment i sin nåværende form. Det er klart at vi trenger noen som griper inn der hvor barn lider overlast. Men BV står i særstilling mht. makt og myndighet. Enkeltpersoner kan gjøre svært stor skade for noe de har fått for seg, og det går ikke bare ut over foreldrene, men barna også. Anonymkode: b96c1...8d1 1
Thyra Skrevet 19. februar 2017 #379 Skrevet 19. februar 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Legges ned" må jo være ment i sin nåværende form. Det er klart at vi trenger noen som griper inn der hvor barn lider overlast. Men BV står i særstilling mht. makt og myndighet. Enkeltpersoner kan gjøre svært stor skade for noe de har fått for seg, og det går ikke bare ut over foreldrene, men barna også. Anonymkode: b96c1...8d1 Selvsagt trenger vi noen som griper inn hvor barn lider overlast. Men alle innser ikke det. Enkelte ser nærmest på barn som foreldrenes eiendeler og at foreldre automatisk vet best for sine barn. Ser ihvertfall flere i nettdebatter som argumenterer med at barnevernet må fullstendig bort. Og at omsorgsovertakelse er "stjeling av barn". Hvorfor legge ned bv i sin nåværende form og danne noe nytt i stedet for å forbedre det bv vi har? Det kan igså få store konsekvenser når f. eks politi, rettsvesen og helsevesen gjør feil. 2
Marimba Skrevet 19. februar 2017 #380 Skrevet 19. februar 2017 Det virker jo som mange av bv-motstanderne ser på kun grov vold, grov omsorgssvikt eller seksuelle overgrep som gyldige grunner for barnevernet og tre inn, men hva da med de barna som har foreldre som trenger ekstra hjelp for å fungere i hverdagen? Som f.eks. de foreldrene som ikke skjønner hvor viktig trygghet, regler/grenser og faste rammer er for barn i oppvekst, eller de barna som ikke evner å se barnas krav til personvern/privatliv, men gjerne strør rundt seg med ekstremt sensitive opplysninger på nettet, eller de foreldrene som tror potetgull er sunt siden det er en grønnsak (og har tilsvarende tanker rundt resten av sitt eget og barnets kosthold også). Jeg mener ikke at disse foreldrene automatisk skal bli fratatt barna sine. Men disse, og en hel haug av andre foreldreeksempler, trenger hjelp og veiledning til å være trygge, gode havner for barna sine, dermed trenger vi et barnevern som setter barna først, kan tilby foreldrene veiledning og hjelp, og om foreldrene ikke er istand til å forstå eller motta dette, må man sette barna først og vurdere en omsorgsovertakelse. Det jeg lurer på, dere barnevernmotstandere. Er dere enig med meg i at vi må ha en instans som tilbyr dette, men vi er uenige med tanke på hvordan barnevernet i dag ivaretar dette? Jeg mener at de i de fleste tilfeller gjør en svært god jobb, men at det dessverre skjer feil til tider i barnevernet også (som alle andre steder), mens dere kanskje mener motsatt? Eller er dere barnevernmotstandere opptatt av at det er foreldrene som er bautaen i familien, og så lenge det ikke er snakk om grov mishandling, grov omsorgssvikt eller seksuelle overgrep, så skal familien holde sammen - koste hva det koste vil? 1
Fremhevede innlegg