Gå til innhold

For eller imot abort?   

122 stemmer

1. 1. Er du for abort, eller imot abort?

Fremhevede innlegg

Skrevet
7 timer siden, marengsi skrev:

Det bør ikke være noe absolutt grense for abort. Man burde når som helst kunne ta abort. Det er stygt gjort å tvinge kvinner til å bære frem et barn som ødelegger kroppen deres for alltid. 

Mener du man ikke blir et menneske før man er født da?

Du har forresten en ganske lav standard for hva det vil si å ha en ødelagt kropp. De fleste mødre har helt vanlige kropper som fungerer stort sett som de skal.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Athleisure
Skrevet
5 timer siden, linsejesus skrev:

Mener du man ikke blir et menneske før man er født da?

Du har forresten en ganske lav standard for hva det vil si å ha en ødelagt kropp. De fleste mødre har helt vanlige kropper som fungerer stort sett som de skal.

Vanskelig å si hvor den grensen går, men så lenge fosteret er inni en annens kropp er det den som eier kroppen som bestemmer. 

Strekkmerker, cellulitter, hengepupper, store brystvorter, slapp mage, flat ræv, og mye overflødig fett. Er det det du definerer som en vanlig kropp? Det er jo uansett en forfallen, ødelagt kropp.

Skrevet
43 minutter siden, marengsi skrev:

Vanskelig å si hvor den grensen går, men så lenge fosteret er inni en annens kropp er det den som eier kroppen som bestemmer. 

Strekkmerker, cellulitter, hengepupper, store brystvorter, slapp mage, flat ræv, og mye overflødig fett. Er det det du definerer som en vanlig kropp? Det er jo uansett en forfallen, ødelagt kropp.

Hadde vært artig å se deg gå inn på en "mammakafé" og si det samme :P

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, marengsi skrev:

I Norge er det i utgangspunktet ikke lov å ta abort etter uke 12, så kvinnen kan ikke gjøre akkurat som hun vil selv om babyen er inni magen hennes. Grensen er som kjent annerledes andre steder i verden. Jeg ser ikke logikken i at hun skal bestemme over liv og død over barnet bare fordi det befinner seg på innsiden av kroppen hennes. Det ER ikke kroppen hennes, og det skjer ikke noe spesielt med barnet når det fødes som tilsier at det går fra å være en ting til noe annet.

Og ja, strekkmerker, cellulitter, slapp mage osv er det jeg definerer som en vanlig kropp. Det er helt normalt, spesielt når man har født barn. Jeg synes det er trist om du kaller kropper som funker helt fint for forfalne og ødelagte bare ut fra hvordan de ser ut.

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, linsejesus skrev:

I Norge er det i utgangspunktet ikke lov å ta abort etter uke 12, så kvinnen kan ikke gjøre akkurat som hun vil selv om babyen er inni magen hennes. Grensen er som kjent annerledes andre steder i verden. Jeg ser ikke logikken i at hun skal bestemme over liv og død over barnet bare fordi det befinner seg på innsiden av kroppen hennes. Det ER ikke kroppen hennes, og det skjer ikke noe spesielt med barnet når det fødes som tilsier at det går fra å være en ting til noe annet.

Og ja, strekkmerker, cellulitter, slapp mage osv er det jeg definerer som en vanlig kropp. Det er helt normalt, spesielt når man har født barn. Jeg synes det er trist om du kaller kropper som funker helt fint for forfalne og ødelagte bare ut fra hvordan de ser ut.

Men før uke 12 er det jo kjempemange som spontanaborterer. Det er på en måte ikke helt trygt inni kroppen ennå før drn tid uansett. Så om det kommer ut provisert eller uprovosert innenfor den tidsramma blir jo praktisk talt det samme

Skrevet
2 timer siden, Maleficenta skrev:

Men før uke 12 er det jo kjempemange som spontanaborterer. Det er på en måte ikke helt trygt inni kroppen ennå før drn tid uansett. Så om det kommer ut provisert eller uprovosert innenfor den tidsramma blir jo praktisk talt det samme

Det er også veldig mange som dør før de fyller nitti. Så om det er provosert eller uprovosert blir jo praktisk talt det samme...

• Liker 2
Skrevet
På 28.1.2017 den 19.34, AnonymBruker skrev:

Nei, det mener jeg ikke. Men det finnes absolutt de som har tatt både 3 og 5 aborter. Men jeg sikter til andre ting. Jeg sikter til  folk som tar aborter fordi timinga ikke var helt perfekt f.eks. Aborter som ikke er nødvendig fordi det er folk som får barn de nærmeste årene uansett. Det syns jeg er galt. Og aborter som gjøres etter press fra andre, som barnefar, foreldre eller venner som blander seg i ting de ikke har noe med. Det mener jeg også er galt. Jeg mener ikke at en nemd skal bestemme over kvinnen. Jeg mener at kvinnen bestemmer slik hun egentlig gjør for senabort i dag med nemd. Men jeg mener at hvis det var et bedre apparat som en nemd der kvinnen kunne diskutere abortvalget, tror jeg unødvendige aborter og aborter som aldri burde vært utført fordi de ikke egentlig er selvbestemt ville forsvunnet. For det er absurd at det utføres 15000 aborter hvert år. Men den prevensjonen vi har i dag, er det svært høyt. Overvekten av disse fosterene er ikke alvorlig skadet/alvorlig handikappet, eller fra kvinner som av en eller annen grunn ikke kan ta vare på barna på en bra måte. Mange av de abortene er bare comfort-aborter. Etter ønske fra kvinnen selv eller andre. Det syns jeg er uetiske aborter. 

Anonymkode: 4a041...5d2

De som frivillig tar både 3 og 5 aborter må være særs lite interessert i å få de barna, for å ta abort er ikke for pyser selv om man "bare" tar en pille. Hvis man overhodet ikke vil ha barnet, og man er så likegyldig/fjern/sløv eller hva som nå har ført til at man enda en gang har hatt ubeskyttet sex til tross for at man ikke vil ha barn - er det ikke da best at barnet slipper å komme til verden? Barnet må jo da vokse opp hos en mor som egentlig ikke vil ha det (og som kanskje ikke er så godt skikket til å bli mor...) eller bli satt bort til fremmede. Hvorfor skal man overtale en kvinne i en sånn situasjon til å få barnet framfor å ta abort? Det tegner til at dette barnet ikke akkurat får verdens beste utgangspunkt, og at det kan bli en stor utgiftspost for staten i årene som kommer.

Skrevet
10 timer siden, linsejesus skrev:

Det er også veldig mange som dør før de fyller nitti. Så om det er provosert eller uprovosert blir jo praktisk talt det samme...

Du tuller nå. Det er faktisk meningen at man skal dø når man blir gammel

Skrevet

Jeg ble gravid på p-pillen etter to tette fødsler og satt dypt inne i en depresjon som ble behandlet med et medikament som påfører fosteret skade - Derfor er jeg veldig glad jeg selv fikk bestemme at jeg ville utføre en abort.

Anonymkode: 8b7d7...6fd

Skrevet
6 timer siden, Maleficenta skrev:

Du tuller nå. Det er faktisk meningen at man skal dø når man blir gammel

Ja, men som du sier er det mange som dør lenge før de blir gamle, og jeg forsto deg slik at da er det ikke så nøye hva man dør av.

Poenget mitt er at det at mange dør før uke 12 ikke gjør det mer greit å aktiv ta livet av dem i den tiden.

• Liker 1
Skrevet
23 timer siden, linsejesus skrev:

Nei barnet er ikke kvinnens kropp, men kvinnen kan bestemme at barnet ikke skal være inni hennes kropp, så kan man jo se om det overlever eller ikke :)

Hvis kvinnen ikke har noe rett over barnet bør ikke barnet heller tvinge kvinnen til å ha fosteret inni seg :) eller mener du at kvinnen skaø tvinges til å være rugemaskin for noen andre?? Da sier du med andre ord at fosteret er viktigere enn kvinnen

Anonymkode: 8878b...9ac

• Liker 3
Skrevet

100% for, uten restriksjoner (innenfor 12 uker). 

Synes imidlertid veldig lite om dem som bruker abort omtrent som prevensjon. Kjenner flere veldig unge jenter som har hatt veldig mange aborter. Jeg nekter å tro at de var forsiktig alle gangene. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei barnet er ikke kvinnens kropp, men kvinnen kan bestemme at barnet ikke skal være inni hennes kropp, så kan man jo se om det overlever eller ikke :)

Hvis kvinnen ikke har noe rett over barnet bør ikke barnet heller tvinge kvinnen til å ha fosteret inni seg :) eller mener du at kvinnen skaø tvinges til å være rugemaskin for noen andre?? Da sier du med andre ord at fosteret er viktigere enn kvinnen

Dette må være noe av det minst reflekterte jeg har lest i denne debatten. Det er ikke sånn at barnet har bestemt seg for å bare "poppe opp" inni kvinnens kropp. Velger man å ha sex, bør man kunne håndtere en eventuell graviditet, er mitt synspunkt. 

Anonymkode: 95e40...f8c

• Liker 1
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er aldri lett å sette to liv opp mot hverandre, men generelt sett mener jeg barn skal tillegges større verdi enn voksne. Jeg er enig i menneskerettskonvensjonen som sier at barn har krav på beskyttelse.

• Liker 1
Skrevet
56 minutter siden, boblevann skrev:

Synes imidlertid veldig lite om dem som bruker abort omtrent som prevensjon.

Fordi?

• Liker 1
Skrevet

Jeg er for at mannen og kvinnen skal likestilles. Dvs at abort i dag skal være forbudt. Den dagen menn får juridisk abort kan kvinner få abort så er begge likestilte.

Anonymkode: f616f...ecb

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, linsejesus skrev:

Det er aldri lett å sette to liv opp mot hverandre, men generelt sett mener jeg barn skal tillegges større verdi enn voksne. Jeg er enig i menneskerettskonvensjonen som sier at barn har krav på beskyttelse.

Så barnet/embryoet er viktigere enn en kvinnes liv, det sier litt om ditt syn på kvinner. Du mener bare at vi er rugemaskiner uten særlig egenverdi?  En celleklump på 4 uker er viktigere enn vårt liv. 

Det er bare helt sykt!!! 

• Liker 2
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette må være noe av det minst reflekterte jeg har lest i denne debatten. Det er ikke sånn at barnet har bestemt seg for å bare "poppe opp" inni kvinnens kropp. Velger man å ha sex, bør man kunne håndtere en eventuell graviditet, er mitt synspunkt. 

Anonymkode: 95e40...f8c

Men det skal 2 til for å ha sex, men konsekvensene går utover mor! Derfor er det opp til mor om hun skal få vokse i hennes kropp eller ikke

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, linsejesus skrev:

Fordi?

Fordi det er en belastning på helsevesenet og samfunnet, og det er veldig negativt for kroppen. Aborter har også sammenheng med infertilitet, noe som gir risiko for at personen trenger assistert befruktning senere i livet, som gir ny belastning på samfunnet. Selv om jeg er veldig for abort sier jeg ikke at det er sunt. Abort er en strålende gode vi er heldige å ha, men det er ikke et enkelt alternativ - det er en absolutt nødløsning (synes jeg). 

Skrevet
32 minutter siden, boblevann skrev:

Fordi det er en belastning på helsevesenet og samfunnet, og det er veldig negativt for kroppen. Aborter har også sammenheng med infertilitet, noe som gir risiko for at personen trenger assistert befruktning senere i livet, som gir ny belastning på samfunnet. Selv om jeg er veldig for abort sier jeg ikke at det er sunt. Abort er en strålende gode vi er heldige å ha, men det er ikke et enkelt alternativ - det er en absolutt nødløsning (synes jeg). 

Er jo litt vanskelig for andre å avgjøre hva som er nødløsning for de det gjelder. Folk har ulik oppfatning av hvor mye nød de anser det for å være

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...