Gå til innhold

For eller imot abort?   

122 stemmer

1. 1. Er du for abort, eller imot abort?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mener det er en rettighet vi må ha fordi alternativet er verre. Samtidig kommer jeg ikke unna at abort er en relativt grotesk handling som stort sett utføres av egoistiske grunner. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, Ruccula skrev:

Here he goes again!!!

Jeg lurer på HVOR mange innlegg på KG jeg har lest av deg med dette som tema, du gir deg bare aldri. Det er som det er et gigantisk hakk i plata! 

Jeg møter på de samme argumentene stråmennene, ugjennomtenkte påstandene og tankefeilene om og om igjen, så det er ikke bare jeg som har hakk i plata. 

• Liker 1
Skrevet
46 minutter siden, ElizabethTaylor skrev:

:klappe:

Jeg må si det er rimelig spesielt denne fasiasjonen enkelte mennesker har for å bestemme over en kvinnes kropp. Hvis en kvinne velger å ta abort så går det jo ikke ut over andre enn henne selv, så hvorfor blir dere så forbanna? Hvis dere føler at abort er "barnedrap" så får dere unngå å ta abort selv. Per dags dato er abort lovelig, og et embryo og foster regnes ikke som en baby eller et barn. Eneste grunnen til man kan kalle det levende er fordi det er en celleklump, men mer levende enn det er det ikke. Å være imot abort før uke 12/16 er like lite rasjonelt som det er å være imot mensen(er jo tross alt enda ett egg som går tapt), runking(stakkars sædcellene), og homofili. 

Jeg syns man skal holde seg for god til å sitte på sin høye hest før man har vært i situasjonen selv. Og det hadde ikke overrasket meg om dere hadde vurdert abort selv hadde situasjonen vært ille nok.

Når blir abort galt da? 

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, Tahini skrev:

Dette er vel den mest latterlige retorikken som finnes.

Ingen kvinner bruker abort i stedet for prevensjon. 

Nei, men det er ikke en latterlig retorikk av den grunn. For mange menn bruker abortloven som angrefrist på barn. 

Anonymkode: 4a041...5d2

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men det er ikke en latterlig retorikk av den grunn. For mange menn bruker abortloven som angrefrist på barn. 

Ingen kvinner lar være å bruke prevensjon fordi de "bare" kan ta abort.

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men jeg ble gravid som ung, med en gal mann. Jeg gikk på p-pillen, og var nøye. Han truet med å drepe meg, hvis jeg ikke tok abort. Og han sitter i fengsel for drap, voldtekter og andre kriminelle ting. Så jeg tviler ikke på at han hadde drept meg.

Anonymkode: e6c0d...0b9

Håper du anmeldte han?

Gjest Bruker115236
Skrevet
4 minutter siden, linsejesus skrev:

Når blir abort galt da? 

For min del er abort aldri galt. Jeg kan ikke bestemme hva som er rett eller galt på andres premisser, og det er derfor opp til den gravide kvinnen om hun ønsker abort eller ikke. 

Hvis du spør meg om når en abort blir galt i forhold til hvor langt man har kommet, så vil jeg si at det er uetisk å ta abort når svangerskapet har kommet så langt at barnet kan leve uten medisinsk utstyr. Da syns jeg man like gjerne kan føde ungen for så adoptere hen bort. Dette gjelder så klart ikke hvis morens liv og helse står i fare, da burde hennes liv alltid komme foran fosteret i magen.

Skrevet

Ikke lett å ta abort uansett om det er lov. Man blir møtt med kalde ansikter og stemmer i tillegg til selve aborten.  Tok abort i fjor, ikke med lett hjerte, men angrer ikke. Har 2 barn fra før, den ene har mange vansker i hverdagen. Min samboer er far til alle, var ingen ons på byen. Men hverdagen med 3 barn er ikke forenig. For abort.

Anonymkode: 4c437...be3

• Liker 3
Skrevet
56 minutter siden, ElizabethTaylor skrev:

:klappe:Jeg må si det er rimelig spesielt denne fasiasjonen enkelte mennesker har for å bestemme over en kvinnes kropp. Hvis en kvinne velger å ta abort så går det jo ikke ut over andre enn henne selv, så hvorfor blir dere så forbanna?

Her var det mange lite rasjonelle tankerekker å ta tak i, men jeg skal hjelpe deg :)

Sitat

Hvis dere føler at abort er "barnedrap" så får dere unngå å ta abort selv.

Du skjønner sikkert også at hvis noe anses som drap er det ikke "bare" å unngå å drepe selv, men man vil gjerne unngå at også andre dreper, ikke sant? Dermed skjønner du sikkert hvorfor det ikke er så veldig rart at de som anser abort som drap er imot at andre utfører en abort.

Sitat

Per dags dato er abort lovelig, og et embryo og foster regnes ikke som en baby eller et barn.

Akkurat som drap på homofile noen steder er lovlig og ikke regnes som galt. Det er som du sikkert forstår et dårlig argument for at det er riktig eller galt. 

Sitat

Eneste grunnen til man kan kalle det levende er fordi det er en celleklump, men mer levende enn det er det ikke.

Dette er et poeng som er diskutert mye oppigjennom og som de mer beleste sikkert vil kjenne igjen. På mange måter er vi alle "bare en celleklump", særlig i det vi sovner eller går i koma. Man snakker gjerne om potensialet hver enkelt celleklump har. Hvis du ikke dreper "celleklumpen" i magen til moren, eller den komatøse "celleklumen i sykehussengen vil disse i mange tilfeller på et senere tidspunkt være glade for å leve, eller rett og slett, være som deg og meg.

Sitat

Å være imot abort før uke 12/16 er like lite rasjonelt som det er å være imot mensen(er jo tross alt enda ett egg som går tapt), runking(stakkars sædcellene), og homofili. 

Jeg tror på at du tror på dette, men det er nok ikke så irrasjonelt som det fremstår for deg. Det krever bare litt refleksjon.Som nevnt over vil fosteret eller den komatøse på et senere tidspunkt ofte bli et menneske som er glade for å leve og som setter pris på livet. De er ikke der og da i stand til å reflektere over akkurat det, på samme måte som du og jeg kanskje ikke vil være det om vi går i koma.

Med andre ord fremstår sammenligningen din lite rasjonell, fordi den sammenligner å ta livet av "celleklumpen" før det får sjansen til å be for sitt liv, med det at celler som nødvendigvis vil dø, dør, og homofili, uten at logikken bak sammenligningen med homofile virker klar eller gjennomtenkt. 

Sitat

Jeg syns man skal holde seg for god til å sitte på sin høye hest før man har vært i situasjonen selv. Og det hadde ikke overrasket meg om dere hadde vurdert abort selv hadde situasjonen vært ille nok.

Og jeg synes man skal reflektere litt mer før man avfeier motstand mot det som oppfattes som barnedrap som irrasjonell moralisering. Som du sikkert nå forstår virker ikke dine egne argumenter å være basert på særlig mye mer refleksjon enn de du selv avfeier som irrasjonelle.

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, ElizabethTaylor skrev:

For min del er abort aldri galt. Jeg kan ikke bestemme hva som er rett eller galt på andres premisser, og det er derfor opp til den gravide kvinnen om hun ønsker abort eller ikke. 

Hvis du spør meg om når en abort blir galt i forhold til hvor langt man har kommet, så vil jeg si at det er uetisk å ta abort når svangerskapet har kommet så langt at barnet kan leve uten medisinsk utstyr. Da syns jeg man like gjerne kan føde ungen for så adoptere hen bort. Dette gjelder så klart ikke hvis morens liv og helse står i fare, da burde hennes liv alltid komme foran fosteret i magen.

Hva er resonnementet bak at det et greit fram til barnet kan overleve uten medisinsk hjelp? Hvorvidt abort er moralsk greit må vel handle om hvorvidt det er snakk om et menneske eller ikke? 

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, ElizabethTaylor skrev:

Interessant problemstilling egentlig. Normalt ønsker vi tross alt å beskytte barn, og forventer til en viss grad at voksne setter egen sikkerhet på spill for å beskytte forsvarsløse barn. Her snakker vi altså om et barn/foster som overlever uten moren om du ikke dreper det, men likevel skal vi prioritere morens helse fremfor barnets liv. 

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt for abort.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er for selvbestemt abort.

I de landene der det er forbudt utføres det illegale aborter, noe som er et verre alternativ for alle parter. Man har alltid hatt metoder for å avbryte uønskede svangerskap. Med selvbestemt, lovlig abort gjøres dette i kontrollerte former med kvalifisert helsepersonell tilgjengelig. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, herzeleid skrev:

Interessant problemstilling egentlig. Normalt ønsker vi tross alt å beskytte barn, og forventer til en viss grad at voksne setter egen sikkerhet på spill for å beskytte forsvarsløse barn. Her snakker vi altså om et barn/foster som overlever uten moren om du ikke dreper det, men likevel skal vi prioritere morens helse fremfor barnets liv. 

Det har jo noe med et liv som er kontra et potensielt liv. Man ser jo at en del kvinner risikerer sitt eget liv for å bære frem et barn,  men ofte blir de jo rådet til abort fra helsepersonell,  nettopp fordi deres fokus ligger på å ta vare på den personen som allerede eksisterer. 

• Liker 5
Skrevet
15 timer siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

...Det burde være i reglene at det ikke er lov å diskutere abort på KG. Fordi det blir krig. "Jeg har rett og du skal mene samme som meg. Jeg skal tvinge deg til å mene det samme som meg!"-mentalitet x1000. 

Sånn, da ble uttalelsen din mer representativ for forumet :fnise:

Til topic: Jeg er like for selvbestemt abort som jeg er mot likestilling. 

Skrevet
2 timer siden, linsejesus skrev:

Jeg møter på de samme argumentene stråmennene, ugjennomtenkte påstandene og tankefeilene om og om igjen, så det er ikke bare jeg som har hakk i plata. 

Men du vet så godt som meg at ditt spørsmål om når et menneske er et menneske har forskjellige svar uansett hvem du spør, derfor har den norske stat satt en grense på 12 uker... Hvorfor er det så vanskelig for deg å forholde deg til denne symbolske grensen?? 

Hvorfor føler du et så enormt behov for å forpeste dette forumet med de samme filosofiske spørsmålene dine om og om og om igjen!! Du bidrar aldri med noe nytt.... Det er bare en uendelig flom av det samme på nytt og på nytt. 

Ikke for å være slem, men du virker temmelig enkel når du kun har et argument! 

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, herzeleid skrev:

Jeg er gravid nå! Tidlig gravid..  4 uker på vei, embryoet er på størrelse med et korn. 

Du mener at kornets rettigheter er viktigere enn mitt liv?? 

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke lett å ta abort uansett om det er lov. Man blir møtt med kalde ansikter og stemmer i tillegg til selve aborten.  Tok abort i fjor, ikke med lett hjerte, men angrer ikke. Har 2 barn fra før, den ene har mange vansker i hverdagen. Min samboer er far til alle, var ingen ons på byen. Men hverdagen med 3 barn er ikke forenig. For abort.

Anonymkode: 4c437...be3

Så trist.

Hvordan snakker man med barna om det i ettertid?

og hvordan føles det at det mangler en?

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Ruccula skrev:

Men du vet så godt som meg at ditt spørsmål om når et menneske er et menneske har forskjellige svar uansett hvem du spør, derfor har den norske stat satt en grense på 12 uker... Hvorfor er det så vanskelig for deg å forholde deg til denne symbolske grensen?? 

Hvorfor føler du et så enormt behov for å forpeste dette forumet med de samme filosofiske spørsmålene dine om og om og om igjen!! Du bidrar aldri med noe nytt.... Det er bare en uendelig flom av det samme på nytt og på nytt. 

Ikke for å være slem, men du virker temmelig enkel når du kun har et argument! 

Det er nettopp fordi jeg får forskjellige svar fra forskjellige folk som gjør at jeg stiller det samme spørsmålet. En symbolsk grense er jo nettopp det - symbolsk. Og all den tid den er forskjellig i forskjellige land og veldig få synes å være enige om når man er et menneske, må det jo diskuteres så man kanskje kan bli enige om et fundament. Eller er det greit at man ett sted blir menneske i uke tolv, mens et annet sted ikke før man er født, eller for den saks skyld før man har fylt to? Bare fordi folk synser litt forskjellig om det?

Jeg møter det jeg ser som variasjoner over samme dårlige, eller rettere sagt lite vektige, argumentene, med argumenter jeg mener har større vekt. F.eks er "men vi er altfor mange mennesker i verden" et lite vektig argument, for hvorvidt abort er moralsk galt er et spørsmål om prinsipper. Om det bør være tillatt er et mer pragmatisk spørsmål. Jeg mener at det er galt, men bør være lovlig.

• Liker 1
Skrevet

Litt begge deler.

Men synes det virker alt for lett å få en abort og alt for mange bruker det som prevangsjon.

Det er bare egoistisk og råttent. Hvordan leve med seg selv.

Ja ved voldtekt eller fare for liv og helse. 

og ikke etter uke 12, helst så tidlig som mulig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...