Gå til innhold

For eller imot abort?   

122 stemmer

1. 1. Er du for abort, eller imot abort?

Fremhevede innlegg

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å få barn er vel sånn den eneste uegoistiske handlingen folk gjør i praksis? Får man barn, dreier ting seg om barnet og barnets beste. Ikke foreldrenes eget grisestore ego lengre. Egentlig burde alle bare få barn tidlig i 20 åra, kvinner som menn, så hadde vi kanskje fått et mindre egosentrert, individualstisk og ekkelt mye vil ha mer samfunn der folk får være egoist for lenge og forblir det livet ut.  

Anonymkode: 4a041...5d2

Å ha barn er ikke egoistisk, med tanke på at du må sette noen annen først. Men å velge å FÅ barn kontra å ikke få det handler om hva man selv vil. Man får ikke barn for barnets del, man får det for sin egen del. Det handler om egne ønsker, ergo er det å velge å få barn eller å ikke få barn begge like egoistiske handlinger. 

Anonymkode: 9dbe6...070

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

83% av kvinneguide brukerne er fo abort! Tror det er ganske representativt for befolkningen her til lands. 

Da er det avklart at det bare er en liten sær gjeng som er imot abort i norge :)

Anonymkode: 8878b...9ac

Nesten alle er mot fri abort, bare på forskjellige stadier. Noen er mot det etter uke 12, noen etter uke 18, noen når hjertet begynner å slå, noen frem til fødsel, osv.

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du holder FORTSATT på med dette ene argumentet!????

Og du er fortsatt anonym?

Ja, jeg mener FORTSATT det SAMME som jeg gjorde før. Jeg har enda ikke sett gode, prinsipelt holdbare argumenter for at vi blir mennesker når den ene eller andre kroppsfunksjonen er komplett, eller at vi er mennesker i den grad vi kan klare oss selv. Hvis du har vektige argumenter for at mennesket blir til på et annet tidspunkt enn ved befruktelsen, vil jeg veldig gjerne høre det. Jeg ønsker faktisk å forandre mening om dette, men da trenger jeg bedre grunner enn "staten har bestemt" eller "jeg synes at" eller "det ligner ikke på et menneske".

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du holder FORTSATT på med dette ene argumentet!????

Hvilke andre argumenter kan man forresten ha mot abort, enn at fosteret er et menneske?

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, linsejesus skrev:

Hvilke andre argumenter kan man forresten ha mot abort, enn at fosteret er et menneske?

Men hvis man ser på "menneske" argumentet. Da tenker jeg det handler om at mennesker har rett til liv? Men hva med mennesker som er hjernedøde, de blir satt av livsoppholdende hjelp, fordi de ikke lenger er tilstede, ikke sant? (Ser at forskjellen er at et embryo har mulighet til å utvikle seg til et bevisst menneske, mens en hjernedød ikke har det.) Men hvis argumentet er ALLE mennesker har rett til liv, gjelder dette også hjernedøde. Hvis man justerer det litt til å gjelde kun bevisste mennesker, så gjelder ikke dette embryo. 

• Liker 1
Gjest William Adelin
Skrevet

Jeg støtter kvinners rett til å velge.

Akkurat som jeg støtter at menn burde ha mulighet til å ta økonomisk abort.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis man ser på "menneske" argumentet. Da tenker jeg det handler om at mennesker har rett til liv? Men hva med mennesker som er hjernedøde, de blir satt av livsoppholdende hjelp, fordi de ikke lenger er tilstede, ikke sant? (Ser at forskjellen er at et embryo har mulighet til å utvikle seg til et bevisst menneske, mens en hjernedød ikke har det.) Men hvis argumentet er ALLE mennesker har rett til liv, gjelder dette også hjernedøde. Hvis man justerer det litt til å gjelde kun bevisste mennesker, så gjelder ikke dette embryo. 

Jeg mener at det i enkelte tilfeller er rett å la mennesker dø, eller til og med å aktivt ta livet av dem. I selvforsvar, selvsagt, men også hvis lidelsen totalt sett blir mindre ved at man dør i stedet for å leve videre. Så jeg er i prinsippet for aktiv dødshjelp, men jeg vet ikke om det lar seg praktisere på en god nok måte til at det bør innføres.

Det kan også være situasjoner der man må velge hvilket liv man skal redde, f.eks moren eller hennes ufødte barn, som kanskje også risikerer alvorlig sykdom. Jeg tror ikke det alltid finnes enkle svar der. I tillegg er ikke menneske synonymt med person - f.eks kan det diskuteres om en ugjenkallelig hjernedød person fortsatt kan regnes som en person, for alt det vi tenker på som personlighet er borte.

Så jeg er åpen for at abort kan være riktig, hvis man f.eks sier at det bare er personer som skal ha rett til liv. Men da må man definere personlighet og kunne si når den er utviklet. Hvor mye personlighet har man ved 12 uker, ved 6 mnd, ved et halvt års alder? Noen argumenterer for (sen) abort fordi fosteret ikke kan sies å være en person ennå, men da kan vi, igjen, like gjerne si at den nyfødte heller ikke er en (fullstendig) person ennå.

Gjest HarryDotter
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det å  barn IKKE egoistisk?

Dette faller på sin egen urimelighet, så overlater til noen andre å få spikret dette ;)

Skrevet
2 timer siden, William Adelin skrev:

Jeg støtter kvinners rett til å velge.

Hvor langt ut i svangerskapet mener du kvinner bør ha "rett til å velge", og hva er begrunnelsen din?

• Liker 1
Gjest HarryDotter
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

83% av kvinneguide brukerne er fo abort! Tror det er ganske representativt for befolkningen her til lands. 

Da er det avklart at det bare er en liten sær gjeng som er imot abort i norge :)

Eller at de fleste på KG er noen sære tullinger og noen få av dem representerer god moral og folkeskikk? ;) At de med flest skrullete ytringer samles her? Hehe hvem vet....

Jeg har iallefall hørt det hver gang jeg skriver at jeg er litt sjokkert over manges meninger i diskusjoner her. "Jamen slapp av! KG er jo ikke representativt for hele befolkningen da?" Hvorfor skal akkurat denne diskusjonen være malen for befolkningen?

Grunnen til at så mange virker å støtte abort, er at de liker å ha den "nødløsningen" dersom de skulle pule på seg et uønsket barn med en fremmed de møtte på fest. Det handler ikke om en samfunnsmessig viktig frihet over egen kropp. Det dreier seg kun om egoisme. Å gjøte det man vil og seinere kunne ha muligheten til å annulere den feilen. For om retten til abort fallt bort, måtte jo folk bli mer bevisst på når og hvem de puler med, og fy hvor ille det måtte være ;)

Skrevet
4 timer siden, HarryDotter skrev:

Eller at de fleste på KG er noen sære tullinger og noen få av dem representerer god moral og folkeskikk? ;) At de med flest skrullete ytringer samles her? Hehe hvem vet....

Jeg har iallefall hørt det hver gang jeg skriver at jeg er litt sjokkert over manges meninger i diskusjoner her. "Jamen slapp av! KG er jo ikke representativt for hele befolkningen da?" Hvorfor skal akkurat denne diskusjonen være malen for befolkningen?

Grunnen til at så mange virker å støtte abort, er at de liker å ha den "nødløsningen" dersom de skulle pule på seg et uønsket barn med en fremmed de møtte på fest. Det handler ikke om en samfunnsmessig viktig frihet over egen kropp. Det dreier seg kun om egoisme. Å gjøte det man vil og seinere kunne ha muligheten til å annulere den feilen. For om retten til abort fallt bort, måtte jo folk bli mer bevisst på når og hvem de puler med, og fy hvor ille det måtte være ;)

Men folk pulte på seg unger i hytt og vær før abortloven kom og. 

• Liker 2
Skrevet
20 minutter siden, Maleficenta skrev:

Men folk pulte på seg unger i hytt og vær før abortloven kom og. 

Du burde vaske munnen din.

Skrevet (endret)
På ‎27‎.‎01‎.‎2017 den 12.50, FrøkenMånestråle skrev:

Jeg vil selvfølgelig alltid være for selvbestemt abort. 

Ville det ikke vært mer realt å partere individet når vedkomne ble 20 år, når en skjønte hvordan mennesket ville bli?

Endret av debatant
Skrevet
5 timer siden, HarryDotter skrev:

Dette faller på sin egen urimelighet, så overlater til noen andre å få spikret dette ;)

Med andre ord har du ikke noe svar. Det er lov å innrømme det når det er noe man ikke klarer å svare på. ;)

• Liker 1
Gjest HarryDotter
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med andre ord har du ikke noe svar. Det er lov å innrømme det når det er noe man ikke klarer å svare på. ;)

Ta det helt med ro. Jeg kan breie ut i det vide som motsvar, men når nivået ligger som det gjør så krangles det på et nytt lavmål. Det gidder jeg ikke. Det var en annen bruker her som beskrev perfekt hvorfor det å ville ha barn ikke er en egoistisk handling. Les.

Skrevet
21 timer siden, HarryDotter skrev:

Ta det helt med ro. Jeg kan breie ut i det vide som motsvar, men når nivået ligger som det gjør så krangles det på et nytt lavmål. Det gidder jeg ikke. Det var en annen bruker her som beskrev perfekt hvorfor det å ville ha barn ikke er en egoistisk handling. Les.

Så godt at du innrømmer lavmålet ditt da. Bra jobba! ;)

Jeg er jo så dum, så jeg har aldeles ikke sett et innlegg som argumenterer for hvordan det ikke er egoistisk å velge å få barn. Og jeg tror du ikke klarer å argumentere for det, men du heller ikke klarer å innrømme noe sånt. 

Å ha barn betyr at man må sette noen andre foran seg, men å velge å skape et barn som ikke er til, eller å velge å ikke skape det handler begge to like mye om egoisme. Og hvis du mener å kunne argumentere mot det foreslår jeg at du gjør nettopp det i stedet for å kalle meddebattanter for dumme. 

• Liker 2
Skrevet

Det kommer an på hva man mener med egoisme. Rent naturalistisk og kynisk sett er det egoistisk å prioritere å føre videre sine egne gener. På den annen side tror jeg de fleste vil elske et adoptert barn like høyt som et biologisk barn. 

Egentlig kan ALT vi gjør sies å være egoistisk, for selv om du setter andre foran deg selv gjør du det jo fordi det gir deg en tilfredsstillelse.

Jeg tror alle har det i seg å leve for en større hensikt, og for de fleste vil ens egne barn oppfylle den hensikten. 

• 2 måneder senere...
Gjest Yellowrose
Skrevet

Jeg er for abort. Jeg mener det er lettere å ta abort før babyen har blitt født enn at babyen skulle vokse opp å ta selvmord når h*n har levd ett lengre liv. 

Skrevet
41 minutter siden, Yellowrose skrev:

Jeg er for abort. Jeg mener det er lettere å ta abort før babyen har blitt født enn at babyen skulle vokse opp å ta selvmord når h*n har levd ett lengre liv. 

Forklar gjerne hvordan du tenker at barn som blir vurdert abortert ender opp med å ta livet sitt som voksen.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Silfen skrev:

Forklar gjerne hvordan du tenker at barn som blir vurdert abortert ender opp med å ta livet sitt som voksen.

:baby:

Anonymkode: 6d847...70c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...