Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg mener det blir litt feil å bare trekke ut én setning av svaret hennes angående medisinstudier (som hun "snuste litt på," det var ingen stor drøm.) Det står at hun hadde så dårlig kjemi med kjemilæreren at hun endret kurs siste året på videregående. Også sier hun at når det var grunnen, så var kanskje ikke ønske om å studere medisin så stort likevel ("ler hun.") Den siste setningen der gjør i alle fall at jeg tolker svaret annerledes enn om det kun hadde stått at hun hadde en drøm om å studere medisin, men dårlig kjemi med en lærer ødela alt.

Kanskje jeg faktisk burde lese intervjuet før jeg uttaler meg noe mer om det. Takk for korreksjonen.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest Tottelotta
Skrevet

Jeg ble litt rystet av å lese svarene fra CBE i eget kommentarfelt jeg... Vel har hun langet ut mot folk tidligere, men dette er jo i en helt egen liga! At en kritisk kommentar som ikke er superdiplomatisk formulert skal føre til at hun svarer på en sånn måte, i tillegg til å vri det over til "stakkars meg" igjen... Det er så uprofesjonelt at jeg vet ikke helt hva jeg skal si...

Skrevet (endret)

Nææmen da så! :glare:

Hadde man bare spurt penere kunne man fått et skikkelig svar *facepalm*

http://imgur.com/CconXQx

Det er nesten sånn at man får et inntrykk av at hun mener "Om dere hadde spurt pent, skulle jeg ha brydd meg mer / og gjort mer for flyktningene..." Jeg tenker at om man vil bruke posisjonen sin til å bidra til mer fokus og hjelp, og man virkelig bryr seg som hun sier, så er det vel irrelevant om kommentarene er kritiske? Jeg må si jeg helt ærlig ikke forstår hvordan dette paret resonnerer og tenker i det hele tatt. Det begynner å bli veldig pinlig, synes jeg. 

LKE brenner for at riktig kunnskap om helse skal ut, og er dyktig til å slå ned på artikler og kritisere helsepersonell som bidrar til at farlig kunnskap skal spres. Jeg synes det er flott. Men det er bare så rart at man selv kan gjøre hva man vil, uten å ta selvkritikk på et litt dypere plan enn å skylde på nett-troll, og de fikk han til å gå inn systematisk i normale kommentarer i bloggen fordi han følte seg truet av mensen og derfor må synke ned på deres nivå og late som han er lege. Altså selvkritikken de har tatt flere ganger er jo absurd! For noen dager siden la han ut på Facebook statusen sin en artikkel om et foreldreblad med påstander om at bladet gir farlige råd. 

Jeg lurer (igjen) på hvorfor kritikk ikke gjelder dem selv? Da han latet som han var lege i sitt eget firma/blogg og gikk aktivt inn i kommentarfeltet og skrev blant annet: fettprosent og graviditet ikke har noen sammenheng.

Man trenger ikke være lege engang for å forstå at det er noe som skurrer i den helsepåstanden. Men dessverre er det også mennesker der ute som ikke er opplyste nok. Slike påstander kan bidra på en farlig og usunn måte, spesielt når de kommer fra en lege. 

(Sånn kort fortalt, for de som ikke vet. Om fettprosenten blir for lav kan dette få negative konsekvenser for kvinner og påvirke blant annet hormoner og menstruasjon.) 

Poenget mitt er vel at jeg mener at uansett hvilke temaer eller hva man kritiserer (saklig) - så vil de ikke gå inn i seg selv eller ta selvkritikk. Og CBE viser jo i kommentarene mellom linjene her at jo flere som er kritiske jo vanskeligere blir dem. De fremstår veldig umodne begge to. 

Endret av Nærsynt
  • Liker 10
Skrevet

Tror dessverre ikke LK er helt på nett.

• Liker 12
Skrevet

"personlig særpreg" = en jævla dusk

Det er jo Maria Montazami som er dusk-damen. Tofsar!

• Liker 20
Skrevet

Går det an å redigere seg selv på snapchat? Synes hun ser veldig fin ut der :) 

Skrevet

Det er jo Maria Montazami som er dusk-damen. Tofsar!

Jeg kjøpte alltid slike vesker med dusk på før,men ble helt gal av de. Så det sluttet jeg med. Var det den som var det personlige særpreget på veskene hennes? :)

• Liker 1
Skrevet

Synes det er helt greit at hun svarer, og selvinnsikt har hun sikkert i bøttevis :) Synes heller det virker som en heksejakt det mange driver med. Folk angriper for absolutt alt. Er det ikke dåpsgaver, er det vesker, snapchat, hotell, bidrag til flyktninger, navn på veskene i kolleksjonen hun har vært med på osv osv osv. For en smørje. I forhold til u-hjelp og slikt vet vi ikke noe om hun faktisk bidrar, det er godt mulig. Vi kan ikke bare anta, og fyre løs fordi hun skriver om andre ting. Det er fullstendig opp til henne selv hva hun vil skrive om. Synes det er drøyt å tillegge henne ting vi faktisk ikke vet nok om.

Jeg vet at jeg er i mindretall her, i og med at dette er en tråd som heter fotballfrue kritikk, så kanskje jeg bør ta hatten min å gå ;) Det som opptar meg er eksponeringsbehovet, både i forhold til seg selv og å eksponere datteren. Ikke alt annet. Egentlig synes jeg det er litt rart at noen oppretter en tråd bare for å kritisere noen, men underholdende, det er det.

Her er du ved et interessant punkt.

Det som er viktig å være bevisst på, er at hun jo ikke blir kritisert for hva hun faktisk gjør i sitt private liv utenom bloggen. Det som kritiseres er framstillingen og helhetsinntrykket på bloggen, og måten hun velger å framstille seg på der. Dette er selvsagt et iscenesatt bilde, men det er resultatet av valg CBE gjør for sitt profesjonelle og offentlige image. Og det må det selvsagt være ok (og kanskje til og med viktig) å gjøre til gjenstand for offentlig debatt, gitt at hun er en av Norges største bloggere.

• Liker 5
Skrevet

Noen som har lest "Ræva forsøk" i Dagbladet?

• Liker 6
Skrevet

Ja. Betimelig kritikk.

• Liker 4
Skrevet

Jaja, det er jo ikke noe problem. App'en SnapUp. Lar deg legge ut bilder av deg selv som du allerede har lagret på kamera. Ta et bilde med vanlig Snapchat, lagre det, rediger med Facetime og Perfect365 eller hva enn du bruker og last det opp, på både MyStory og til venner. Samme kan du gjøre med video. Har tenkt over det iaf flere ganger med videoene til LKE at det må være obvious? :)

• Liker 5
Skrevet (endret)

Gjorde det nå. :)

Legger ved lenke slik de som ikke har fått lest evt. kan gjøre det: http://www.dagbladet.no/2015/09/04/kultur/meninger/debatt/kommentar/feminisme/40958518/

Tilføyelse:

Mamsi.no har også skrevet noe om "Det Nye", som er verdt å lese: http://mamsi.no/det-nye-caroline-berg-eriksen-intervjuet-og-manglende-journalistisk-integritet-igjen/

:)

Endret av Asti
Skrevet

Synes det er helt greit at hun svarer, og selvinnsikt har hun sikkert i bøttevis :) Synes heller det virker som en heksejakt det mange driver med. Folk angriper for absolutt alt. Er det ikke dåpsgaver, er det vesker, snapchat, hotell, bidrag til flyktninger, navn på veskene i kolleksjonen hun har vært med på osv osv osv. For en smørje. I forhold til u-hjelp og slikt vet vi ikke noe om hun faktisk bidrar, det er godt mulig. Vi kan ikke bare anta, og fyre løs fordi hun skriver om andre ting. Det er fullstendig opp til henne selv hva hun vil skrive om. Synes det er drøyt å tillegge henne ting vi faktisk ikke vet nok om.

Jeg vet at jeg er i mindretall her, i og med at dette er en tråd som heter fotballfrue kritikk, så kanskje jeg bør ta hatten min å gå ;) Det som opptar meg er eksponeringsbehovet, både i forhold til seg selv og å eksponere datteren. Ikke alt annet. Egentlig synes jeg det er litt rart at noen oppretter en tråd bare for å kritisere noen, men underholdende, det er det.

Det er jo ikke om hun har gitt en sum som blir diskutert, men hvorfor hun ikke bruker sin stemme?

• Liker 4
Skrevet

Du har helt rett i at fokuset på kropp går som en rød tråd gjennom hele bloggen og dens historie. Og selv om jeg stort sett ikke orker å bry meg nevneverdig om at det vises et rumpebilde her og der, så begynner jeg saktens å lure på om dette er alt CBE har å vise for seg. Til å være en person som gjerne titulerer seg selv som perfeksjonist, så synes jeg det skorter på det intellektuelle planet. På det samfunnsengasjerte planet. På det "Jeg er faktisk ikke verdens midtpunkt" planet. Å søke ly bak "Men se her, jeg har faktisk engasjert meg i samfunnsproblemer"-argumentasjonen som i realiteten innebærer to-tre kjøpt og betalte innlegg for veldedige organisasjoner i året, virker bare tafatt og ansvarsfraskrivende.

CBE har ikke forstått at hun ikke kan dra opp grenser for hva som er privat og offentlig på bloggen etter eget forgodtbefinnede og hva som gagner den aktuelle situasjonen. Og i stedet for å gå i typisk aggressiv offer-posisjon når folk muligens trår over denne grensa mellom offentlig CBE og privat CBE, så bør hun heller sette seg ned og tenke over hvilket inntrykk hun formidler.

Gjennom bloggkarrieren sin har hun delt så mange aspekter av sitt eget liv som de fleste av oss kun deler med familie og/eller (nære) venner, og det er dermed ikke overraskende at grenselandet mellom offentlig og privat CBE er uklarere enn ei grenselinje i et tåkehav ei mørk og stormfull vinternatt.

Du er fantastisk god å skrive! Elsker innleggene dine!👏
  • Liker 8
Skrevet

Jaja, det er jo ikke noe problem. App'en SnapUp. Lar deg legge ut bilder av deg selv som du allerede har lagret på kamera. Ta et bilde med vanlig Snapchat, lagre det, rediger med Facetime og Perfect365 eller hva enn du bruker og last det opp, på både MyStory og til venner. Samme kan du gjøre med video. Har tenkt over det iaf flere ganger med videoene til LKE at det må være obvious? :)

åh ok, takk for info :) 

Er jo godt mulig hun gjør det da, eller at hun bare flimer i heldige lys og vinkler! Forresten, jeg synes hun er flott til vanlig(i media fks) også altså, men hun har vært veldig fin på snap i det siste.

Skrevet

Hun er jo fin. Er ingen som sier hun er noe annet enn fin.

Man kan gjøre mye med å benytte seg av naturlig lys på snapchat og ikke minst kan man alltid vise seg fra den vinkelen man ser best ut i. Men uansett er hun fin. Hun har bare så mange ansikter. Et eller annet sted redigeres det voldsomt, for av og til er hun ikke til å kjenne igjen.

• Liker 1
Skrevet

Da skjønner jeg. En kjip lærer på videregående ødela drømmen om medisin.

At hun ombestemmer seg om studievalg er helt greit. Mange som gjør det. Men å skylde på en enkelt lærer blir for dumt. Hvor mange er det ikke som tar opp fag for å komme inn på drømmestudiet? Passer egentlig godt inn i "det er alltid de andres feil når ikke ting går min vei"- argumentasjonen hennes.

Å skylde på dumme slemme utettferdige lærere gjør man som tenåring... jeg tror "alle" (inkl. Meg selv) har ment man hsr fått en urettferdig karakter eller st læreren bsre er SLEM. Men når man nesten er 30 år blir det for dumt og barnslig.

• Liker 5
Gjest Zeitgeist
Skrevet

Du er fantastisk god å skrive! Elsker innleggene dine!

Tusen takk Hege899!  :blomst: Det var så hyggelig sagt av deg at det redda en heller ræva kveld.  :hug:

Skrevet

men to ganske forskjellige kropsdeler og vise på forsiden

Private kroppsdeler er private kroppsdeler!

• Liker 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...