Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen


Ultiva

Anbefalte innlegg

Forøvrig kan jeg komme med et eksempel for å illustrere hvor vanskelig denne grenseoppgangen er. CBE går til frisøren og får sponset ny frisyre med extensions. Merket som reklame. Så kritiserer noen den nye sveisen og sier at håret (altså løshåret) hun har fått sponset, ser kunstig ut. Noen hevder da at dette er slemme personangrep på CBE, mens andre mener at de er i sin fulle rett til å kritisere et markedsført produkt. Jeg mener det siste, at nå,r hun selger noe, enten det er en kjøkkenmaskin, en krølltanG eller så må man også kunne kritisere produktet. Det er ikke kritikk av henne som privatperson eller hennes utseende, men produktet man kritiserer.

Akkurat - enig.

Og de som mener dette er personangrep, argumenterer da ofte ved å gå til angrep på sine meningsmotstanderes personlighet og moral, med utsagn av typen "Tenk at voksne kvinner og mødre kan gå i flokk og hakke på noen for utseendet deres på den måten der, ikke rart det er mye mobbing i skolen når mødrene ikke er noe bedre!" :(

Eller også mener samme gruppe debattanter å vite at kritisk fokus på produkt og feks manglende merking i tilknytning til det er vikarierende motiver og rene påskudd hos de som målbærer dette, og i realiteten stygge personangrep uansett, for "det skal det ikke mye fantasi til å skjønne".

(Og før noen spør: Nei, dette var ikke sitater fra tråden, men stiliserte versjoner av en typisk måte å argumentere/uttrykke seg på i tråden. Bare å rapportere, så slettes det nok fort).

Edit: La til et ekstra aspekt.

Endret av Aricia
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gurimalla

Forøvrig kan jeg komme med et eksempel for å illustrere hvor vanskelig denne grenseoppgangen er. CBE går til frisøren og får sponset ny frisyre med extensions. Merket som reklame. Så kritiserer noen den nye sveisen og sier at håret (altså løshåret) hun har fått sponset, ser kunstig ut. Noen hevder da at dette er slemme personangrep på CBE, mens andre mener at de er i sin fulle rett til å kritisere et markedsført produkt. Jeg mener det siste, at nå,r hun selger noe, enten det er en kjøkkenmaskin, en krølltanG eller extensions så må man også kunne kritisere produktet. Det er ikke kritikk av henne som privatperson eller hennes utseende, men produktet man kritiserer.

Jeg mener at det er dette som gjør blogging og blanding av markedsføring og privatliv i en smørje, så vanskelig. Hvis noen bruker den søte arvinger sin som reklameplakat for ett eller annet produkt, blir det utrolig vanskelig å kritisere både produktet og måten man markedsfører produktet på, fordi det er så tett knyttet til privatpersonen og dennes nærmeste omgivelser.

Hmm dette var det beste innlegget jeg har lest på lenge, og ja det er vanskelig. Jeg ville nok aldri kritisert håret til noen, ei heller løshår, da dette går på utseende og smaken er som baken.( ville aldri gjort det face to face eller ) Men ser din side, og hvordan du tenker, og jeg ser problemet veldig mye mer nå med disse eksemplene, takk for det.

Tror ikke folk er så uenige ang FK, men mange måter å utrykke seg på og mange måter å¨tolke ting på.

Personangrep, hører ikke hjemme noen sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omega Media har forsøkt seg hos Mamsi - du kan se det svart på hvitt. (Lenkte til blogg).

Kan ikke si jeg er overrasket. Det er lite sannsynlig man blir tatt og få som får bøter. Minimal risiko og stor fortjenste - det er å be om uærlighet og lovløshet. Har inntrykk av at dette foregår i mange blogger. Bra det er noen her inne som ønsker å sette fokus på det 👍

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryr meg nada om vindrikking, men hva du og jeg gjør er uinteressant, vi driver ikke blogg der vi bretter ut livet vårt for å tjene penger. Ergo; de må forvente at folk har meninger om dem.

men hva er så rart at familien tar seg ett glass vin når de er på ferie? Hvorfor må folk snakke om hvor barnevakten er.? Vi andre har da ikke med oss egen barnevakt til syden om vi tar ett glass vin?
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje slike kommentarer kommer fordi frua selv har sagt at en person alltid er edru hvis de drikker når barnet er med.

det er da ingen av oss som har bevis på at det er alkohol i alle glassene? Eller det noen som har det
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm dette var det beste innlegget jeg har lest på lenge, og ja det er vanskelig. Jeg ville nok aldri kritisert håret til noen, ei heller løshår, da dette går på utseende og smaken er som baken.( ville aldri gjort det face to face eller ) Men ser din side, og hvordan du tenker, og jeg ser problemet veldig mye mer nå med disse eksemplene, takk for det.

Tror ikke folk er så uenige ang FK, men mange måter å utrykke seg på og mange måter å¨tolke ting på.

Personangrep, hører ikke hjemme noen sted.

Selvsagt ville du ikke det face to face, eller feks over nett/på Skype til en venninne eller bekjent, ikke jeg heller - man gjør jo ikke sånt.

Men det er nettopp her grenseoppgangen blir så vanskelig mht bloggere som CBE. For i det øyeblikk hun blogger det sponsende løshåret sitt i en (merket eller umerket) bloggpost, da er du ikke lenger i et standard sosialt forhold til henne (som venninne/bekjent e.l.), men hun blir en kommersiell aktør som henvender seg til deg som forbruker. Og da er spillereglene og rammene for kommunikasjonen endret, selv om det skjer på en nesten usynlig måte.

Når eventuelle kritiske bemerkninger til det promoterte produktet så kommer, enten i kommentarfeltet på bloggen eller i FF-tråden her, kan imidlertid andre blogglesere eller CBE selv (da i kommentarfeltet, noe jeg skjønner har skjedd iblant) tre ut av den kommersielle rammen og tilbake i venninnekommunikasjonen, der man så er såret og sjokkert over kritiske kommentarer til hennes utseende eller andre personlige valg. For slikt sier man jo ikke til noen hvis man har litt folkeskikk.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er da ingen av oss som har bevis på at det er alkohol i alle glassene? Eller det noen som har det

Nei ser du at jeg har skrevet det noen steder? Jeg bare sa en grunn til at slike kommentarer kanskje dukker opp. Unnskylder ingen av sidene bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke husker feil, så er det første 70 sidene GPP (generelt pisspreik), fulgt av ca. 100 sider hvor bilderedigeringa blir diskutert, så ca. 150 sider med debatt rundt kommentarfuskeriet. Deretter kommer 75-100 siders diskusjon vedrørende manglende merking av reklame. Dette er bare et grovt overslag.

Her er jeg uenig.

Fra side 13 ble bilderedigeringsskandalen diskutert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener dere med kritikk av familiemedlemmer?

Husker at moren til CBE ble kritisert for stilen sin, etter at Caroline la ut noen bilder av henne på bloggen sin. Noe stort problem har det vel ikke vært, men det har forekommet. Nelia har også blitt dratt inn i diskusjonen til tider, men dette blir heldigvis moderert bort. ....og så var det det redigerte bildet av foreldrene til Caroline, selv om det ikke var direkte kritikk mort foreldrene, så synes jeg det ikke var riktig å legge det ut.LK blir også diskutert ang utseende , har sett kommentarer både på hår og lepper, men mulig det ikke var her inne på KG.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg har sett av diskusjon om datteren er i forhold til hvor mye hunblir eksponert, jeg har ikke sett kritikk av henne. jeg kan ikke huske kritikk av morens stil heller, i så fall ville jeg uansett ha rapportert det.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil oppfordre alle som skriver i denne tråden til å IKKE quote. Flotte, saklige innlegg går tapt på den måten, hvis de er svar på mindre saklige kverulanttinnlegg. :(

Aldri forstått hvorfor man ikke kan quote....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan jo være greit nok å få debatten om debatten ut av selve FF-tråden - det har igrunnen vært diskutert en stund, såvidt jeg har fått med meg.

Men om tråden her nå har utviklet seg i den retning TS så for seg er en annen sak. ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som sier dere ikke får lov, jeg synes bare det er fryktelig voldsomt for en "blogger" som ikke engang har brutt noen lover. Jeg har tillit til at de rette instansene tar seg av jobben med å irettesette bloggere om de gjør noe feil, og det gjør de sikkert også for hva dere vet. For meg vrenger det seg, når en hel gjeng går løs på en person. Jeg hadde gjernet støttet om saken om dette gjaldt alle blogger og bloggere, om dere samfartet alle andre bloggposter, om dere ville få bloggverden stueren ang reklame og annonser. Jeg syns Noen av innleggen her inne ikke går på sak eller bedrift, men at de faktisk gjør narr av og hetser dama. Jeg ville forsvart ALLE som hadde fått en egen tråd, som kun er til for å kritisere den personen, til og med Jens Stoltenberg. Grunnen til det, er at for meg ville det vært utenkelig.

Her er vi ved den samme kjernen som alltid. De fleste av oss kritiserer ikke person. Jeg har ingen grunn til å mislike Caroline som person, jeg kjenner henne ikke. Men man må få kritisere sak ellers skjønner jeg ikke hva slags samfunn vi skal få. Det er naivt å forvente at man skal få tjene gode penger på en blogg og på å være kjendis, og samtidig kunne dukke unna all kritikk.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, så da har det nok ikke vært helt tilfeldig alle de gangene sangen har blitt spilt på både hennes og mannens snap nei!

Og på CP sin snap
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Aha, så da har det nok ikke vært helt tilfeldig alle de gangene sangen har blitt spilt på både hennes og mannens snap nei!

det går en liten debatt om dette i kommentarfeltet til den posten, og så er det selvfølgelig noen som okker seg over de som er kritiske til CBE, hvorpå hun bemerker at "de er heldigvis ikke mange". Ikke det? Men likevel mange nok til at de ble beskrevet som nettroll og mobbere som tvang dem til kommentarjukset. Nok en gang får vi et eksempel på hvor vanskelig det er følge opp en løgn ordentlig,

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det går en liten debatt om dette i kommentarfeltet til den posten, og så er det selvfølgelig noen som okker seg over de som er kritiske til CBE, hvorpå hun bemerker at "de er heldigvis ikke mange". Ikke det? Men likevel mange nok til at de ble beskrevet som nettroll og mobbere som tvang dem til kommentarjukset. Nok en gang får vi et eksempel på hvor vanskelig det er følge opp en løgn ordentlig,

Blir litt sånn..

Leser A: I mine øyne har du lav troverdighet, Caroline.

Caroline: Nei, det har jeg ikke, Leser A.

:murvegg:

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurimalla

det går en liten debatt om dette i kommentarfeltet til den posten, og så er det selvfølgelig noen som okker seg over de som er kritiske til CBE, hvorpå hun bemerker at "de er heldigvis ikke mange". Ikke det? Men likevel mange nok til at de ble beskrevet som nettroll og mobbere som tvang dem til kommentarjukset. Nok en gang får vi et eksempel på hvor vanskelig det er følge opp en løgn ordentlig,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt sånn..

Leser A: I mine øyne har du lav troverdighet, Caroline.

Caroline: Nei, det har jeg ikke, Leser A.

:murvegg:

ja, den debatten var jo et kapittel for seg!!! Når noen forteller hva de opplever, svarer hun at det er en mening som hun er uenig i. Jaja, sånn går nå dagene...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...