Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mulig du egentlig refererer til to forskjellige kommentarfelt siden du refererer til 'Silje's kommentar om at hun ikke ser sykelig tynn ut, og etterpå referer til diskusjonen om troverdighet (som er i kommentarfeltet til et annet innlegg). (?)

Skjønte ikke hva som var kritikkverdig med publisering av tynn/tykk-diskusjonen.. ;)

Da må jeg spørre..

A. Var du ute etter at jeg skulle opplyse deg hva jeg mente?

B. Fremstille meg i et negativt lys?

C. ditt eget alternativ

.. sånn siden du kommenterte/spurte i utgangspunktet?

For jeg forstår oppriktig ikke hva det ikke er å forstå.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Gurimalla
Skrevet

Spør du meg om hva andre mener? Vanskelig å svare på, gitt.

Hun sett vel spørrsmåltegn om hvorfor slike ting i det hele tatt er interessant å ta opp, for selv om de " bretter seg ut" som du sier, så betyr ikke det at de fortjener en masse dritt. Og hvorfor komme med antydninger om slike ting i FK tråden, hva er hensikten, bekymring over at de ikke tar vare på barnet sitt, elller lysten til å kaste litt skit.

• Liker 3
Skrevet

Men nå er ikke akkurat den typen kritikk med glassene på ferie kjernen i fk-tråden. Det er derimot et eksempel på hvordan man tar et eksempel på kritikk som IKKE er typisk tråden, for å hevde at hele tråden og all kritikken i den, er ugyldig.

• Liker 9
Gjest Gurimalla
Skrevet

Veldig godt poeng.

Og det er noe med at selve strukturen i blogger, med kommetarfelt under hvert innlegg, gir en forventning om en demokratisk meningsutveksling. Men når denne forventningen viser seg å være en ren illusjon, og man ved hjelp av denne tråden ser hvor gjennomført om omfattende sensuren er, da er det ikke rart at folk reagerer. Ei heller at de fortsetter med det så lenge sensurpraksisen forblir uendret.

Jeg tenker naturligvis ikke da på at direkte krenkende og hetsende kommentarer fra genuine haters slettes, det har ingen problemer med å skjønne og støtte. Men på saklige kritiske innspill eller spørsmål, og på lesere som blokkeres fra å kommentere tilsynelatende uten grunn.

Men styrer de ikke selv hvordan de vil fremstilles ( selv om det kanskje ikke er rett ), og bestemmer ikke bloggere selv hva som viser i kommentarfeltet sitt og hvordan de vil svare.

Har dere et håp om at hun noen gang kommer til å bli slik dere vil ha henne, at en dag så finner dere ingenting dere kan sette fingeren på.

Hvor går grensen der dere blir fornøyd, for man kan jo ikke alltid forandre folk, uansett hvor mye man prøver. Nå snakker jeg ikke om feilmerking, men kritikken om hvordan de svarer på bloggen osv.

• Liker 1
Gjest Gurimalla
Skrevet

Men nå er ikke akkurat den typen kritikk med glassene på ferie kjernen i fk-tråden. Det er derimot et eksempel på hvordan man tar et eksempel på kritikk som IKKE er typisk tråden, for å hevde at hele tråden og all kritikken i den, er ugyldig.

Er enig i med deg i det, ikke kjernen i det hele tatt. Men slike kommentarer må jo ødlegge troverdigheten for tråden og hensikten med den.

• Liker 1
Skrevet

Da må jeg spørre..

A. Var du ute etter at jeg skulle opplyse deg hva jeg mente?

B. Fremstille meg i et negativt lys?

C. ditt eget alternativ

.. sånn siden du kommenterte/spurte i utgangspunktet?

For jeg forstår oppriktig ikke hva det ikke er å forstå.

Da velger jeg A. Akkurat det jeg spurte om. Og jeg beklager, men jeg skjønner fortsatt ikke hva det er du mener siden du diskuterer ulike kommentarer i forskjellige kommentarfeltet. Hvilket innlegg på bloggen/kommentarfeltet snakket du om i innlegget jeg opprinnelig sa jeg ikke skjønte?

Du trenger ikke hisse deg opp. Det var bare uklart og jeg spurte et helt enkelt spørsmål.

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk svar nr 10 000! ☺️

Det er jo pølsepøbla som har innlegg 1000 :jolie: Du var forsent ute! Eller så har du blitt moderert opp et par hakk i tallerekka :danse:

Skrevet

Og så vil jeg igjen hevde at når man publiserer alt fra sitt eget liv (ja, jeg mener alt; bryllup, begravelse, fødsel, barselkropp, frokosten, barnehagebagen og treningsøktene) så kan man ikke skyve privatlivet foran seg og mene seg uangripelig for en hver kritikk. Vi, leserne drar ikke frem privatlivet hennes. Hun, bloggeren, gjør det. Veldig ofte for å selge alt fra musikk til kosmetikk til klær til smoothie til treningsutstyr.

• Liker 13
Skrevet

Er enig i med deg i det, ikke kjernen i det hele tatt. Men slike kommentarer må jo ødlegge troverdigheten for tråden og hensikten med den.

Mulig det, vet ikke hvilke hensikter de som skriver det har, for å si det slik.

Skrevet

Men styrer de ikke selv hvordan de vil fremstilles ( selv om det kanskje ikke er rett ), og bestemmer ikke bloggere selv hva som viser i kommentarfeltet sitt og hvordan de vil svare.

Jo, selvsagt. Det er jo åpenbart.

Men, som jeg skrev, bloggformatet i seg selv legger til rette for toveis-kommunikasjon. Velger man å uttrykke seg i dette formatet, og samtidig kjøre en praksis som motarbeider selve formatet man har valgt, så er det ikke overraskende at folk etter år med omfattende sensurpraksis reagerer og setter igang en offentlig debatt om saken - og at denne debatten dermed antakelig blir mye mer kvass enn den behøvde blitt.

Diktatur fører ofte til folkelig motstand. ;)

• Liker 9
Gjest Gurimalla
Skrevet

Jo, selvsagt. Det er jo åpenbart.

Men, som jeg skrev, bloggformatet i seg selv legger til rette for toveis-kommunikasjon. Velger man å uttrykke seg i dette formatet, og samtidig kjøre en praksis som motarbeider selve formatet man har valgt, så er det ikke overraskende at folk etter år med omfattende sensurpraksis reagerer og setter igang en offentlig debatt om saken - og at denne debatten dermed antakelig blir mye mer kvass enn den behøvde blitt.

Diktatur fører ofte til folkelig motstand. ;)

I see, takk igjen, liker deg!

• Liker 1
Skrevet

Først.. ja, det er en helt unødvendig kommentar fra Silje om at hun ikke ser sykelig tynn ut mer, og er helt enig med C om at få liker å høre at de har gått opp i vekt.

Samtidig.. sykelig tynn referansen går vel til tiden hun photoshopet bort halve ryggen m.m., og ja, da så det jo bortimot sykelig ut, og diggit sin kommentar om at hun ser ut som alltid vet vi jo ikke stemmer.

Sier som alltid - det er i kommentarfeltet man finner det som er verdt å lese på den bloggen!

Tilføyelse: .. og før noen iler til å skal kritisere innlegget. Jeg går ut fra at det ikke er LKE/CBE som har skrevet de kommentarene, så da er det vel kun at de har publisert kommentarene som kan kritiseres.

Da velger jeg A. Akkurat det jeg spurte om. Og jeg beklager, men jeg skjønner fortsatt ikke hva det er du mener siden du diskuterer ulike kommentarer i forskjellige kommentarfeltet. Hvilket innlegg på bloggen/kommentarfeltet snakket du om i innlegget jeg opprinnelig sa jeg ikke skjønte?

Du trenger ikke hisse deg opp. Det var bare uklart og jeg spurte et helt enkelt spørsmål.

For å ta det første sist. Jeg finnes ikke opphisset. Derimot er jeg lei innlegg som legger mer i det som er skrevet enn det faktisk er. Eksempel på dette er din siste linje.

Som jeg skrev tar jeg for gitt at det er lesere som har kommentert om vekta - for kan ikke se hvilken hensikt eller formål CBE/LKE skal ha å starte en slik batalje i kommentarfeltet siden hun ikke er i en posisjon hvor hun for tiden trenger sympati. Ergo mener jeg at er det faktiske lesere som har skrevet det.

Normalt vil fansen som CBE kaller dere ile til å kritisere at man trekker frem noe fra kommentarfeltet om man ikke har mer å gjøre, skaffe seg et liv osv her for å forsvare CBE/LKE.

Dermed er dermed er det ingenting de har skrevet, og et forsvar av de ift mitt innlegg vil ikke henge på greip. Det eneste de kunne kritiseres for vil kun være at de har publisert kommentarene.

.. og vet virkelig ikke hvordan jeg ellers kan forklare deg hva jeg skrev.

• Liker 1
Skrevet

La nå Caroline få ta til seg kritikk fra lovgivende myndigheter og ikke anonyme brukere fra Kvinneguiden, fra bloggens kommentarfelt .. eller fra konkurrerende bloggere.

Så du mener at vi må la Caroline få ta til seg kritikk fra lovgivende myndighet? Det er vel Stortinget?

Ja, ja, det er nok lovgivende myndighet som har bestemt lov om merking av reklame, men det er kanskje heller utøvende myndighet som vi må la Caroline få ta til seg kritikk fra? Dersom de mener det er veldig alvorlig det som er klaget inn, så går det kanskje videre til dømmende myndighet, som ev. kan bøtelegge? Beklager hvis jeg blander sammen maktfordelingen.

Har du en utfyllende/annen forklaring på hvordan du ser det for deg at det må skje, siden du gikk rett til "toppen", lovgivende myndighet? Ser du kanskje for deg at loven må endres slik at det ikke blir så vanskelig for CBE(og andre, selvsagt) å skjønne hvordan loven virker?

Uansett, så synes jeg at også anonyme brukere på Kvinneguiden o.a. som mener at bedriften CBE bryter loven om merking av reklame, har full rett til å kritisere det!

• Liker 8
Gjest Gurimalla
Skrevet

Så du mener at vi må la Caroline få ta til seg kritikk fra lovgivende myndighet? Det er vel Stortinget?

Ja, ja, det er nok lovgivende myndighet som har bestemt lov om merking av reklame, men det er kanskje heller utøvende myndighet som vi må la Caroline få ta til seg kritikk fra? Dersom de mener det er veldig alvorlig det som er klaget inn, så går det kanskje videre til dømmende myndighet, som ev. kan bøtelegge? Beklager hvis jeg blander sammen maktfordelingen.

Har du en utfyllende/annen forklaring på hvordan du ser det for deg at det må skje, siden du gikk rett til "toppen", lovgivende myndighet? Ser du kanskje for deg at loven må endres slik at det ikke blir så vanskelig for CBE(og andre, selvsagt) å skjønne hvordan loven virker?

Uansett, så synes jeg at også anonyme brukere på Kvinneguiden o.a. som mener at bedriften CBE bryter loven om merking av reklame, har full rett til å kritisere det!

Vet noen om hva " straffen " er fra Forbruker Ombudet når reglene om merking brytes, er det bøter, hva er størrelsen? Hva har CBE fått, av advarsler, bøter osv. Mener dere at de ikke gjør jobben sin bra nok, eller kan det hende de gjør mye, noen som vet.

Tror kritikken mot denne tråden hadde uteblitt om man kalte tråden for noe annet, fotballfrue kritikk sier jo ikke noe om hva som skal kritiseres, bare at det er en tråd der kritikk mot CBE skal samles, og ikke at det skal diskuteres problemet med merking/ reklame osv. Min mening, ikke skyt meg for det. :icon_lol:

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vet noen om hva " straffen " er fra Forbruker Ombudet når reglene om merking brytes, er det bøter, hva er størrelsen? Hva har CBE fått, av advarsler, bøter osv. Mener dere at de ikke gjør jobben sin bra nok, eller kan det hende de gjør mye, noen som vet....

Hvor store kan disse bøtene bli? - Det har variert fra 50.000 kroner og oppover. Men ingen bloggere har vært meldt inn til markedsrådet ennå, så det er for tidlig å si, ifølge Forbrukerombud Gry Nergård, jfr. http://www.vg.no/rampelys/blogg/kjendisbloggere-risikerer-store-boeter/a/10131358/(mer info. inne på lenken).

Det jeg finner i media/google vedr. klager til FO er:

Jeg har tidligere skrevet om jobben til FO, jfr. her , her og her.

Endret av Asti
Skrevet

For å ta det første sist. Jeg finnes ikke opphisset. Derimot er jeg lei innlegg som legger mer i det som er skrevet enn det faktisk er. Eksempel på dette er din siste linje.

Som jeg skrev tar jeg for gitt at det er lesere som har kommentert om vekta - for kan ikke se hvilken hensikt eller formål CBE/LKE skal ha å starte en slik batalje i kommentarfeltet siden hun ikke er i en posisjon hvor hun for tiden trenger sympati. Ergo mener jeg at er det faktiske lesere som har skrevet det.

Normalt vil fansen som CBE kaller dere ile til å kritisere at man trekker frem noe fra kommentarfeltet om man ikke har mer å gjøre, skaffe seg et liv osv her for å forsvare CBE/LKE.

Dermed er dermed er det ingenting de har skrevet, og et forsvar av de ift mitt innlegg vil ikke henge på greip. Det eneste de kunne kritiseres for vil kun være at de har publisert kommentarene.

Da beklager jeg. Jeg ble ytterligere forvirret av at en annen kommentarfeltdiskusjon ble dratt inn i dette av en annen bruker. Jeg skjønner hva du mente med innlegget nå.

Når det gjelder å lese noe mer i innlegget enn hva det egentlig er kan jeg vel si det samme tilbake.. ;) Og faktisk så tror jeg at jeg er like mye fan av CBE som at du hater henne :)

• Liker 2
Skrevet

Gjør hun? Jeg har aldri sett henne skrive eller si noe annet enn lesere. Men jeg antar du har kildehenvisninger i bakhånd.

• Liker 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...