Gjest Vampen Skrevet 22. april 2015 #12661 Skrevet 22. april 2015 Tenåringer og unge voksne som fortsatt bor hjemme er en kjøpesterk gruppe. Disse når CBE bedre enn vg og dagbladet, vil jeg tro. Min erfaring er at CBEs påvirkning på tenåringsjenter er sterkt overdrevet. Jeg tror hun først og fremst når de som ligner på henne, på et eller annet vis. 3
Gjest Vampen Skrevet 22. april 2015 #12662 Skrevet 22. april 2015 De fleste annonsører er vel heller interessert i å treffe nettopp sin målgruppe, istedenfor å treffe "alle". Dette utgjør også i mine øyne hovedgrunnlaget for hvorfor blogg er en svært effektiv markedsføringskanal. Det kommer vel strengt tatt an på hva du selger?
LilleSnupp Skrevet 22. april 2015 #12663 Skrevet 22. april 2015 Min erfaring er at CBEs påvirkning på tenåringsjenter er sterkt overdrevet. Jeg tror hun først og fremst når de som ligner på henne, på et eller annet vis. Det kommer vel strengt tatt an på hva du selger? Hvor mener du millioninntekten til firmaet stammer fra? adlinks? 4
Gjest mørtel Skrevet 22. april 2015 #12664 Skrevet 22. april 2015 (endret) Min erfaring er at CBEs påvirkning på tenåringsjenter er sterkt overdrevet. Jeg tror hun først og fremst når de som ligner på henne, på et eller annet vis. Jeg vil tro hun når dem som ønsker et liv som henne, slik hun fremstår på blogg og insta. Det være tynn kropp, liksom sporty, hus og interiør, barn, mann, Endret 22. april 2015 av mørtel 1
Gjest Vampen Skrevet 22. april 2015 #12665 Skrevet 22. april 2015 Hvor mener du millioninntekten til firmaet stammer fra? adlinks? Hva er poenget ditt? Jeg har ikke påstått at hun -ikke- tjener penger på reklame, det gjør hun i høyeste grad. Hun har fortsatt et forholdsvis begrenset potensiale mtp hvor mange hun når og hva slags produkter hun er attraktiv som reklameplakat for. Hva tror du reklameinntekten til større mediehus er? Eller KG, for de saks skyld? Om vi tar utgangspunkt i at en annonse kan koste flere hundre tusen? Prisen sier også litt om hvor mange man når.
LilleSnupp Skrevet 22. april 2015 #12666 Skrevet 22. april 2015 Hva er poenget ditt? Jeg har ikke påstått at hun -ikke- tjener penger på reklame, det gjør hun i høyeste grad. Hun har fortsatt et forholdsvis begrenset potensiale mtp hvor mange hun når og hva slags produkter hun er attraktiv som reklameplakat for. Hva tror du reklameinntekten til større mediehus er? Eller KG, for de saks skyld? Om vi tar utgangspunkt i at en annonse kan koste flere hundre tusen? Prisen sier også litt om hvor mange man når. Poenget mitt er at selvsagt er hun er stor aktør i sitt segment! 8
Gjest Vampen Skrevet 22. april 2015 #12667 Skrevet 22. april 2015 Jeg vil tro hun når dem som ønker et liv som henne, slik hun fremstår på blogg og insta. Det være tynn kropp, liksom sporty, hus og interiør, barn, mann, Ja, det er det jeg tror også. Men jeg tror på ingen måte det gjelder alle som leser bloggen. Jeg er ikke fast leser, men klikker meg innom i ny og ne. Det er svært sjelden jeg lar meg friste av reklamen, fordi jeg og CBE har helt forskjellig smak. Jeg tror det gjelder flere enn meg, for å si det sånn. 1
Gjest Gurimalla Skrevet 22. april 2015 #12668 Skrevet 22. april 2015 Tenk deg scenariet . Du har en person kjær, en datter, søster, mor eller venninde, som har gjort noe dumt, tatt mange dumme valg. Valg du kanskje ikke er enige i, som du ikke selv ville tatt. Hvordan ville dere likt at denne personene fikk en egen tråd med kritikk mot seg, over lang tid. Denne tråden rammer ikke bare en blogg, bedrift eller arbeidsplass, den rammer ekte mennesker. Ville du unnet en du er glad i dette, for det finnes faktisk mennesker rundt CBE som syns dette er fryktelig vondt . Grunnen til at jeg reagerer så sterkt her inne er forde jeg prøver sette meg inn i hvordan jeg ville følt det om CBE var min datter, søster, venn osv. Jeg leser ikke rosablogger, men jeg kan ikke skjønne at det som har blitt gjort, fortjener dette. Jeg tror dessverre noen få her inne ikke gir seg før bloggen er nede, for man finner alltid feil, hun vil alltid være et menneske som hos andre, som gjør dumme og feil valg. Den dagen denne tråden forsvinner , den dagen håper jeg kommer. Lykke til ( de fleste av dere har jeg faktisk sansen for , til og med deg Jabx) 3
Gjest Vampen Skrevet 22. april 2015 #12669 Skrevet 22. april 2015 Poenget mitt er at selvsagt er hun er stor aktør i sitt segment! I sitt segment, ja. Men det segmentet er i seg selv ikke det største. Og da er vi tilbake til det jeg startet med. Jeg synes det er underlig at CBE får så mye oppmerksomhet for overforbruk, moral og miljø, når hun tross alt er en mindre aktør i det store bildet. 2
Bootybuilder Skrevet 22. april 2015 #12670 Skrevet 22. april 2015 Nei, du. Det tror jeg ikke på. Det er jo ikke noe å tro eller ikke tro på, det er sånn det ER! Google it! Dette er helt vanlig og vært brukt i mange herrens år. ER det så vanskelig å forstå? 1
LilleSnupp Skrevet 22. april 2015 #12671 Skrevet 22. april 2015 (endret) Tenk deg scenariet . Du har en person kjær, en datter, søster, mor eller venninde, som har gjort noe dumt, tatt mange dumme valg. Valg du kanskje ikke er enige i, som du ikke selv ville tatt. Hvordan ville dere likt at denne personene fikk en egen tråd med kritikk mot seg, over lang tid. Denne tråden rammer ikke bare en blogg, bedrift eller arbeidsplass, den rammer ekte mennesker. Ville du unnet en du er glad i dette, for det finnes faktisk mennesker rundt CBE som syns dette er fryktelig vondt . Grunnen til at jeg reagerer så sterkt her inne er forde jeg prøver sette meg inn i hvordan jeg ville følt det om CBE var min datter, søster, venn osv. Jeg leser ikke rosablogger, men jeg kan ikke skjønne at det som har blitt gjort, fortjener dette. Jeg tror dessverre noen få her inne ikke gir seg før bloggen er nede, for man finner alltid feil, hun vil alltid være et menneske som hos andre, som gjør dumme og feil valg. Den dagen denne tråden forsvinner , den dagen håper jeg kommer. Lykke til ( de fleste av dere har jeg faktisk sansen for , til og med deg Jabx) Det er ingen som skal ta noen fordi de gjør feil. Det vi gjør alle! Det som kritiseres er ikke det at de gjør uheldigvis gjør en eller flere feil, men at det er bevisste valg eierne av bedriften tar - som de i tillegg tjener penger på. Endret 22. april 2015 av LilleSnupp 13
Gjest mørtel Skrevet 22. april 2015 #12672 Skrevet 22. april 2015 Ja, det er det jeg tror også. Men jeg tror på ingen måte det gjelder alle som leser bloggen. Jeg er ikke fast leser, men klikker meg innom i ny og ne. Det er svært sjelden jeg lar meg friste av reklamen, fordi jeg og CBE har helt forskjellig smak. Jeg tror det gjelder flere enn meg, for å si det sånn. Jeg har det på samme måte. I begynnelsen var bloggen interessann, men etterhvert virket det som bloggen var helt kommers og holdningene paret viser er også noe jeg ikke støtter. Leser sjelden bloggen idag. 5
Gjest mørtel Skrevet 22. april 2015 #12673 Skrevet 22. april 2015 Det er ingen som skal ta noen fordi de gjør feil. Det vi gjør alle! Det som kritiseres er ikke det at de gjør uheldigvis gjør en eller flere feil, men at det er bevisste valg eierne av bedriften tar - som de i tillegg tjener penger på. Helt rett. 7
LilleSnupp Skrevet 22. april 2015 #12674 Skrevet 22. april 2015 I sitt segment, ja. Men det segmentet er i seg selv ikke det største. Og da er vi tilbake til det jeg startet med. Jeg synes det er underlig at CBE får så mye oppmerksomhet for overforbruk, moral og miljø, når hun tross alt er en mindre aktør i det store bildet. Caroline Berg Eriksen sitt segment er den oppvoksende generasjon. Hun fronter et bruk&kast samfunn som bare går dit høna sparker. Selvsagt er dette ikke hennes ansvar alene, like lite som Gates alene kan løse alle verdens problemer. Som du ser handler det ikke om hvor liten eller stor du er, man løser ikke noe alene. Derimot løser man det ved å være flere - og dette kunne hun brukt sin stemme til, mener jeg! 6
Lillemy23 Skrevet 22. april 2015 #12675 Skrevet 22. april 2015 I sitt segment, ja. Men det segmentet er i seg selv ikke det største. Og da er vi tilbake til det jeg startet med. Jeg synes det er underlig at CBE får så mye oppmerksomhet for overforbruk, moral og miljø, når hun tross alt er en mindre aktør i det store bildet. Siden du stiller en del spørsmål her i tråden av ren nysgjerrighet, så tillater jeg meg selv å gjøre det samme til deg. Har du noen konkrete eksempler på større segmenter, eller produkter/bedrifter som ønsker å nå "alle"? Ellers er jeg helt enig med LilleSnupp og Mørtel i at det er de gjentatte og bevisste "feilene" det reageres såpass kraftig på. Noen av oss har vært lesere av bloggen tidligere, andre har engasjert seg via de utallige medieoppslagene som har vært, rundt disse utallige "feilene". Felles for oss er at vi ikke gidder å se på at denne bedriften får holde på som den vil! Selv om det er to privatpersoner som eier og driver bedriften, betyr ikke det at de er fritatt for all kritikk eller slippe å følge loven. Dersom bedriften begynner å godta kommentarene mine, unblocker meg fra instagram og stiller i et ærlig og kritisk intervju, lover jeg å ikke komme med flere innlegg her inne. 12
Gjest mørtel Skrevet 22. april 2015 #12676 Skrevet 22. april 2015 (endret) Caroline Berg Eriksen sitt segment er den oppvoksende generasjon. Hun fronter et bruk&kast samfunn som bare går dit høna sparker. Selvsagt er dette ikke hennes ansvar alene, like lite som Gates alene kan løse alle verdens problemer. Som du ser handler det ikke om hvor liten eller stor du er, man løser ikke noe alene. Derimot løser man det ved å være flere - og dette kunne hun brukt sin stemme til, mener jeg! Problemet der er vel at det er vanskelig å utvise et miljøansvar og miljøengasjement før man når dette nivået på et personlig plan. Alle forsøk på å ta valg for miljøet faller igrunn på stengrunn inntil man ser det hele bildet. Jeg skjønner at mange mener cbe nå bør se dette bildet, men vi mennesker har forskjellige stadier av selvutvikling og derfor vil det egentlig alltid være noen som har et så høyt forbruk som cbe også pga paraplyen ønsket om høy inntekt. Hun våkner nok en dag hun også. I mellomtiden bør det være nok med den oppdragende effekt denne tråden vil gi. Både for bloggere (jeg er sikker på at det er en god del andre bloggere innom her og leser) og andre lesere. Generelt støtter jeg avsløringer av bedrifter som utnytter og misbruker lover gitt av forbrukerrådet og den norske stat. Endret 22. april 2015 av mørtel 3
LilleSnupp Skrevet 22. april 2015 #12677 Skrevet 22. april 2015 Problemet der er vel at det er vanskelig å utvise et miljøansvar og miljøengasjement før man når dette nivået på et personlig plan. Alle forsøk på å ta valg for miljøet faller igrunn på stengrunn inntil man ser det hele bildet. Jeg skjønner at mange mener cbe nå bør se dette bildet, men vi mennesker har forskjellige stadier av selvutvikling og derfor vil det egentlig alltid være noen som har et så høyt forbruk som cbe også pga paraplyen ønsket om høy inntekt. Hun våkner nok en dag hun også. I mellomtiden bør det være nok med den oppdragende effekt denne tråden vil gi. Både for bloggere (jeg er sikker på at det er en god del andre bloggere innom her og leser) og andre lesere. Generelt støtter jeg avsløringer av bedrifter som utnytter og misbruker lover gitt av forbrukerrådet og den norske stat. Denne setningen skjønte jeg ikke.. Den paraplyen ga meg ingen mening, så kan du omformulere slik at jeg også forstår?
Gjest mørtel Skrevet 22. april 2015 #12678 Skrevet 22. april 2015 Denne setningen skjønte jeg ikke.. Den paraplyen ga meg ingen mening, så kan du omformulere slik at jeg også forstår? Med paraplyen mente jeg at cbe (og andre mennesker) forsvarer sitt forbruk med at de vil ha en høy inntekt og gjør det de kan for å beholde inntekten samt å vise omverden at de bruker og har mye penger ( Som rike mennesker uten innsikt gjerne gjør) Som regel bruker noen av de også den unnskyldningen jeg ser cbe skal ha benyttet seg av, at klær og ting blir levert til Fretex. Paraplyen her representerer da flere ting. Å gjemme seg bak, å sanke penger\inntekt og å nekte å se sitt miljøansvar. Det er vanlig blant dem som forbruker mye å ikke ville selv kjøpe brukt eller å vise vilje til å redusere forbruket, da livsstilen er lagt opp til høy inntekt og høyt forbruk. Det er godt mulig jeg er elendig på å forklare akkurat dette, men håper du forsto litt mer nå. 3
LilleSnupp Skrevet 22. april 2015 #12679 Skrevet 22. april 2015 Med paraplyen mente jeg at cbe (og andre mennesker) forsvarer sitt forbruk med at de vil ha en høy inntekt og gjør det de kan for å beholde inntekten samt å vise omverden at de bruker og har mye penger ( Som rike mennesker uten innsikt gjerne gjør) Som regel bruker noen av de også den unnskyldningen jeg ser cbe skal ha benyttet seg av, at klær og ting blir levert til Fretex. Paraplyen her representerer da flere ting. Å gjemme seg bak, å sanke penger\inntekt og å nekte å se sitt miljøansvar. Det er vanlig blant dem som forbruker mye å ikke ville selv kjøpe brukt eller å vise vilje til å redusere forbruket, da livsstilen er lagt opp til høy inntekt og høyt forbruk. Det er godt mulig jeg er elendig på å forklare akkurat dette, men håper du forsto litt mer nå. Lurte på om det var noe slikt du mente, men fant ut det var best å be om å få det bedre forklart. 1
lenebu Skrevet 22. april 2015 #12680 Skrevet 22. april 2015 (endret) I sitt segment, ja. Men det segmentet er i seg selv ikke det største. Og da er vi tilbake til det jeg startet med. Jeg synes det er underlig at CBE får så mye oppmerksomhet for overforbruk, moral og miljø, når hun tross alt er en mindre aktør i det store bildet. Dette segmentet er tydeligvis stort nok til å nå ut til ca. 40.000 lesere, eller 400.000 "følgere" dersom man skal tro Friendly Entertainment? Hva er egentlig "det største segmentet", og hvem er egentlig "større segmenter"? Hvem er det "større segmentet"? Mener du at det er underlig at CBE, med ca. en halv million "følgere" og et enormt overforbruk får mye oppmerksomhet når det kommer til klær? Hvem er større aktører i "det store motebildet" i Norge, i ditt bilde? I mitt bilde er det svært få i Norge som har så stort fokus på "shopping" og "new is always better"-mentalitet enn CBE, men du må gjerne komme med relevante motargumenter og kilder som tilsier noe annet enn at du "ikke forstår kritikken mot CBE". For å klarifisere: relevante kilder med lignende (over)forbruk av klær og sko, og som er synlig i media i like stor grad som det CBE er, mottas med takk. (Dvs. at kilden "en shoppingtråd skrevet av en Anonym Bruker fra Kvinneguiden" ikke gjelds.) Til dags dato har jeg ikke funnet lignende norske bloggere som fronter bruk-og-kast-mentalitet i samme grad som det du ser CBE gjøre. Endret 23. april 2015 av lenebu 8
Fremhevede innlegg