Gjest nicecar Skrevet 22. april 2015 #12641 Skrevet 22. april 2015 Hvordan skulle det avsløres? Er det ikke bare å putte klær i en kles container? Det har vært en flust av bloggere som tidligere har sagt at de gir bort klær til fretex, uff o.l for å lette litt på samvittigheten over å kjøpe inn så mye crap som de gjør. En gikk så langt som å si at hun ville selge klærne sine, slik at hun kunne gi pengene til fretex..øøøøh ?? Fotballfruen sine søppelsekker til "fretex" kan umulig spores opp med mindre hun setter på en liten GPS-sporer på hver på lissom. Tviler uansett på at hun leverer inn så mye som en kvart pose mtp hvor materialistisk hun er..
LilleSnupp Skrevet 22. april 2015 #12642 Skrevet 22. april 2015 Det jeg ikke forstår er -hva- man kritiserer CBE for. Svaret på det ser nemlig ut til å være i stadig endring. Noen av argumentene har jeg fullt ut kjøpt, akseptert og til og med applaudert. Andre sliter jeg altså mer med å forstå. Som dette med at CBE oppfordrer til overforbruk. Og ja, det gjør hun. Men i en hverdag hvor vi bombarderes med oppfordringer om forbruk fra alle bauger og kanter, så forstår jeg altså ikke hvorfor akkurat CBE vekker så mye engasjement der. Bloggen hennes når jo tross alt en mindre gruppe enn annen reklame. Jeg vil tro bloggen hennes når svært mange grupper ift tradisjonell reklame. Hvorfor skal noen ellers betale 30-80.000,- for å bli omtalt på bloggen/insta i bare ett eneste innlegg? 4
Gjest Gurimalla Skrevet 22. april 2015 #12643 Skrevet 22. april 2015 jeg er ikke uenig i at Fretex er en seriøs og troverdig aktør. Men jeg tror ikke at de har mulighet til påvirke den samfunnsmessige effekten av at markeder i den tredje verden oversvømmes av brukte klær fra vesten. Og jeg er dypt uenig i at det er et utrolig bra miljøtiltak å gi haugevis med knapt brukte klær til fretex, når roten til problemet er at folk kjøper for mye. Jeg er faktisk veldig enig med deg, i prinsippet dit og miljøhensyn. Jeg skjønner bare ikke hvordan denne dama plutselig fortjener masse pes om det, når de fleste i norge ( dessverre ) er overforbrukere. Hun får ting kastet etter seg, og tjener penger på å vise dem frem som reklame. Naboen min har fire biler, men det gir meg ikke rett til å ringe på døra hans og skjelle han ut forde han er et miljøsvin. Hva med mange av norges bedrifter som flyr tur retur, for kun møter de fint kunne tatt over tlf/skype for å spare miljøet. Hva med norgesgruppen som kaster mat for milioner kr hver da, det er så mye urett som foregår osv osv. Syns INGEN fortjener en egen kritikktråd og offentlig gapestokk.
Keaton Skrevet 22. april 2015 #12644 Skrevet 22. april 2015 Jeg er faktisk veldig enig med deg, i prinsippet dit og miljøhensyn. Jeg skjønner bare ikke hvordan denne dama plutselig fortjener masse pes om det, når de fleste i norge ( dessverre ) er overforbrukere. Hun får ting kastet etter seg, og tjener penger på å vise dem frem som reklame. Naboen min har fire biler, men det gir meg ikke rett til å ringe på døra hans og skjelle han ut forde han er et miljøsvin. Hva med mange av norges bedrifter som flyr tur retur, for kun møter de fint kunne tatt over tlf/skype for å spare miljøet. Hva med norgesgruppen som kaster mat for milioner kr hver da, det er så mye urett som foregår osv osv. Syns INGEN fortjener en egen kritikktråd og offentlig gapestokk. Har du lest tråden? 3
Gjest Vampen Skrevet 22. april 2015 #12646 Skrevet 22. april 2015 Jeg vil tro bloggen hennes når svært mange grupper ift tradisjonell reklame. Hvorfor skal noen ellers betale 30-80.000,- for å bli omtalt på bloggen/insta i bare ett eneste innlegg? Lesertallene hennes er strengt tatt småtteri sammenlignet med feks store aviser. Jeg tør også vedde på at man når flere med både tv-reklame og reklameplakater. Det er ikke det at hun når så ekstremt mange hun er attraktiv som vandrende reklameplakat. Du må strengt tatt oppsøke henne for å få med deg reklamen, der tradisjonell reklame i større grad oppsøker deg. 1
Gjest Hold the door Skrevet 22. april 2015 #12647 Skrevet 22. april 2015 Det jeg ikke forstår er -hva- man kritiserer CBE for. Svaret på det ser nemlig ut til å være i stadig endring. Det kan jo hende svarene du får endrer seg fordi det er ulike brukere du skriver med og hver har sin grunn.
Gjest Vampen Skrevet 22. april 2015 #12648 Skrevet 22. april 2015 Det kan jo hende svarene du får endrer seg fordi det er ulike brukere du skriver med og hver har sin grunn. Nja, etter at dette underforumet ikke lenger tillot AB, så har akkurat det blitt enklere å holde styr på.
Lillemy23 Skrevet 22. april 2015 #12649 Skrevet 22. april 2015 Sier du det til alle som kjøper klær? Hva sier du til mennesker som reiser på utenlandsturer med fly flere ganger årlig? CBE har dette som en jobb. Det er i jobbens medfør at hun mottar disse klærne for å drive reklame for dem. Det er ikke klær hun går og kjøper fordi hun synes det er kjekt å shoppe. Jeg har venninner som driver egen klesforretning og de har minst like mye klær som CBE. Dette fordi de får svært gunstige kjøp og driver reklame ved å bruke klær fra sin egen butikk. Vi har alle forskjellige yrker - på godt og vondt. Det er fordeler og ulemper ved de fleste jobber. CBE gjør det beste utav sin situasjon synes jeg - nettopp ved å fortelle at hun fyller sekkevis med klær til Fretex med jevne mellomrom. Nei. Dette er ikke jobben hennes. Hun får ikke tilsendt alle disse klærne. For hvis du skal tro det CBE selv skriver på bloggen, er 99 % av klærne kjøpt selv. Deretter velger hun selv å legge på en annonselinke, slik at hun tjener penger dersom leserne klikker seg inn og handler noe fra nettstedet. Har man litt fantasi, noe Caroline selv har påstått flere ganger at hun har, finner man faktisk andre inntjeningsmuligheter gjennom en blogg, dersom man ønsker det. Vi snakker ikke engang om en moteblogg, men en LIVSSTILSBLOGG! Dette er altså livsstilen som frontes og dette tjenes det gode penger på. Det er ingen nødvendighet å kjøpe så mye nye klær, sko, vesker og annet tilbehør som det blir gjort i den bloggen. Man kan inngå avtaler med aktører som fronter helt andre verdier, dersom man heller er opptatt av det. Det holder ikke å levere klær man ikke bruker til Fretex. Det ser jeg på som en selvfølge og alle jeg kjenner leverer en bærepose eller to dit en gang i blandt. Dette handler om bedrifters samfunnsansvar (CSR) og hvilket standpunkt bedriftsledere og eiere ønsker å fronte. Det er ingen lovverk som regulerer dette, her snakker vi om ansvar som går utover det en bedrift er pålagt via lover og regler. Noen mener bedrifter ikke har et samfunnsansvar, det er selvfølgelig helt lov å mene. Personlig synes jeg det er viktig at alle aktører i samfunnet: myndighetene, enkeltpersoner, milliardkonsern, lokalavisa, utdanningsinstitusjoner og ikke minst bloggere, er bevisst sitt ansvar og gjør det de kan med hensyn til sine egne verdier. Bloggere har eksempelvis stor makt i å fronte shoppestopp, sy om-prosjekter, eller lignende. Dersom en blogg med såpass stor markedsmakt og påvirkningskraft velger å ikke være bevisst sitt samfunnsansvar, er det lov å kritisere og diskutere det. Og til deg som mente at det var så mye usaklig her men at det heldigvis gikk an å diskutere med meg: mitt inntrykk er at det er veldig mange seriøse debattanter her. Så er det en del useriøse innlegg fra tid til annen. Spekulasjoner om hvorvidt CBE leverer klær til Fretex eller ikke, er unødvendig i mine øyne. Nettopp fordi dette kun blir tomme spekulasjoner og dermed ikke bidrar til noe konstruktivt i debatten. På lik linje som det også er lite konstruktivt, i tillegg til at det begynner å bli pinlig snorkete, å lese alle personangrep fra de som kritiserer CBE-kritikerne. Metadebatten som stadig foregår, ser ut til å være en eneste stor avsporing totalt blottet for motargumenter som bidrar i den faktiske diskusjonen. 14
LilleSnupp Skrevet 22. april 2015 #12650 Skrevet 22. april 2015 Lesertallene hennes er strengt tatt småtteri sammenlignet med feks store aviser. Jeg tør også vedde på at man når flere med både tv-reklame og reklameplakater. Det er ikke det at hun når så ekstremt mange hun er attraktiv som vandrende reklameplakat. Du må strengt tatt oppsøke henne for å få med deg reklamen, der tradisjonell reklame i større grad oppsøker deg. Korriger meg om jeg erindrer feil, men ble ikke det argumentert med at mediehusene ønsket å fremstille CBE mest mulig negativt fordi de mistet så mange annonsekroner til bloggerne? 2
Gjest Gurimalla Skrevet 22. april 2015 #12651 Skrevet 22. april 2015 Det kan jo hende svarene du får endrer seg fordi det er ulike brukere du skriver med og hver har sin grunn. Her har du nok helt rett. Det noen av oss er uenig i her inne er, er alltid grunnene gode nok til å kritisere? Ja jeg vet det har vært flere tilfeller, der de fortjente kritikken de har fått. Men for meg så blir alt veldig usæriøst så lenge de snart får kritikk og kommentarer om alt de foretar seg.
Keaton Skrevet 22. april 2015 #12652 Skrevet 22. april 2015 Lesertallene hennes er strengt tatt småtteri sammenlignet med feks store aviser. Jeg tør også vedde på at man når flere med både tv-reklame og reklameplakater. Det er ikke det at hun når så ekstremt mange hun er attraktiv som vandrende reklameplakat. Du må strengt tatt oppsøke henne for å få med deg reklamen, der tradisjonell reklame i større grad oppsøker deg. Anbefaler deg å lese litt om markedsføring av produkter osv via blogg, feks http://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/223822/Bachelor%20982495%20og%20982442%20.pdf?sequence=1 6
Gjest Gurimalla Skrevet 22. april 2015 #12653 Skrevet 22. april 2015 Nei. Dette er ikke jobben hennes. Hun får ikke tilsendt alle disse klærne. For hvis du skal tro det CBE selv skriver på bloggen, er 99 % av klærne kjøpt selv. Deretter velger hun selv å legge på en annonselinke, slik at hun tjener penger dersom leserne klikker seg inn og handler noe fra nettstedet. Har man litt fantasi, noe Caroline selv har påstått flere ganger at hun har, finner man faktisk andre inntjeningsmuligheter gjennom en blogg, dersom man ønsker det. Vi snakker ikke engang om en moteblogg, men en LIVSSTILSBLOGG! Dette er altså livsstilen som frontes og dette tjenes det gode penger på. Det er ingen nødvendighet å kjøpe så mye nye klær, sko, vesker og annet tilbehør som det blir gjort i den bloggen. Man kan inngå avtaler med aktører som fronter helt andre verdier, dersom man heller er opptatt av det. Det holder ikke å levere klær man ikke bruker til Fretex. Det ser jeg på som en selvfølge og alle jeg kjenner leverer en bærepose eller to dit en gang i blandt. Dette handler om bedrifters samfunnsansvar (CSR) og hvilket standpunkt bedriftsledere og eiere ønsker å fronte. Det er ingen lovverk som regulerer dette, her snakker vi om ansvar som går utover det en bedrift er pålagt via lover og regler. Noen mener bedrifter ikke har et samfunnsansvar, det er selvfølgelig helt lov å mene. Personlig synes jeg det er viktig at alle aktører i samfunnet: myndighetene, enkeltpersoner, milliardkonsern, lokalavisa, utdanningsinstitusjoner og ikke minst bloggere, er bevisst sitt ansvar og gjør det de kan med hensyn til sine egne verdier. Bloggere har eksempelvis stor makt i å fronte shoppestopp, sy om-prosjekter, eller lignende. Dersom en blogg med såpass stor markedsmakt og påvirkningskraft velger å ikke være bevisst sitt samfunnsansvar, er det lov å kritisere og diskutere det. Og til deg som mente at det var så mye usaklig her men at det heldigvis gikk an å diskutere med meg: mitt inntrykk er at det er veldig mange seriøse debattanter her. Så er det en del useriøse innlegg fra tid til annen. Spekulasjoner om hvorvidt CBE leverer klær til Fretex eller ikke, er unødvendig i mine øyne. Nettopp fordi dette kun blir tomme spekulasjoner og dermed ikke bidrar til noe konstruktivt i debatten. På lik linje som det også er lite konstruktivt, i tillegg til at det begynner å bli pinlig snorkete, å lese alle personangrep fra de som kritiserer CBE-kritikerne. Metadebatten som stadig foregår, ser ut til å være en eneste stor avsporing totalt blottet for motargumenter som bidrar i den faktiske diskusjonen. Amen, enig med det meste, saklig kommentar og viktig. Du kunne godt tatt med deg personangrep på oss som er kritiske mot denne tråden også, kommentarene til Jabx lukter det svidd av noen ganger hehe.. 3
Gjest Hold the door Skrevet 22. april 2015 #12654 Skrevet 22. april 2015 Her har du nok helt rett. Det noen av oss er uenig i her inne er, er alltid grunnene gode nok til å kritisere? Ja jeg vet det har vært flere tilfeller, der de fortjente kritikken de har fått. Men for meg så blir alt veldig usæriøst så lenge de snart får kritikk og kommentarer om alt de foretar seg. Jeg er helt enig i at mye er unødvendig å kritisere, men jeg synes ikke alt i tråden blir useriøst på grunn av den, for meg, unødvendige kritikken.
Gjest Gurimalla Skrevet 22. april 2015 #12655 Skrevet 22. april 2015 Jeg er helt enig i at mye er unødvendig å kritisere, men jeg synes ikke alt i tråden blir useriøst på grunn av den, for meg, unødvendige kritikken. Respekterer deg for det, ser hva du mener :o)
-Fyrstikk- Skrevet 22. april 2015 #12656 Skrevet 22. april 2015 Her har du nok helt rett. Det noen av oss er uenig i her inne er, er alltid grunnene gode nok til å kritisere? Ja jeg vet det har vært flere tilfeller, der de fortjente kritikken de har fått. Men for meg så blir alt veldig usæriøst så lenge de snart får kritikk og kommentarer om alt de foretar seg. Nå er det endel deltakere i tråden her som faktisk også har argumentert imot kritikken fra begynnelse til slutt, uansett om den har vært berettiget og veldokumentert eller helt komplett usaklig. Bare de får argumentere imot, eller aller helst latterliggjøre og/eller fordømme kritikerne moralsk, så er det samma søren - like fornøyde er de. Ikke så enormt seriøst det heller, liksom. 9
Gjest Vampen Skrevet 22. april 2015 #12657 Skrevet 22. april 2015 Korriger meg om jeg erindrer feil, men ble ikke det argumentert med at mediehusene ønsket å fremstille CBE mest mulig negativt fordi de mistet så mange annonsekroner til bloggerne? Det vet jeg strengt tatt ikke noe om. Personlig tror jeg ikke de har noe å frykte. Den jevne rosablogger, CBE inkludert, har et relativt begrenset potensiale mtp hva slags produkter de kan selge. Det går til en viss grad på målgruppe. Der vil større mediehus lettere kunne treffe "alle".
LilleSnupp Skrevet 22. april 2015 #12658 Skrevet 22. april 2015 Det vet jeg strengt tatt ikke noe om. Personlig tror jeg ikke de har noe å frykte. Den jevne rosablogger, CBE inkludert, har et relativt begrenset potensiale mtp hva slags produkter de kan selge. Det går til en viss grad på målgruppe. Der vil større mediehus lettere kunne treffe "alle". Tenåringer og unge voksne som fortsatt bor hjemme er en kjøpesterk gruppe. Disse når CBE bedre enn vg og dagbladet, vil jeg tro. 6
Gjest mørtel Skrevet 22. april 2015 #12659 Skrevet 22. april 2015 I motsetning til deg så mener jeg at Fretex er en seriøs og troverdig aktør. Og jeg vet hvor mye godt de gjør for folk - nettopp fordi folk støtter dem og blant annet gir bort fine klær og møbler som de kan tjene penger på eller gi videre til folk som trenger det. Beklager å stikke hull på drømmebobla men... Fretex er ikke en seriøs og troverdig aktør. Det har de ikke vært de siste 15 årene. Om du tror det er viljen til å gjøre verden til et bedre sted som driver dem må jeg dessverre skuffe deg. Fretex er kun opptatt av penger og har pr idag flere milliarder på bok. Av penger de får inn blir en liten sum brukt til omkostninger av butikk og lager samt lønn til max 4 ansatte pr butikk. Resten av arbeidstokken er mennesker på attføring som egentlig er utnyttet som slaver og som Fretex mottar betaling for å hjelpe. Dessverre er det ikke hjelp å få av Fretexs avdelingssjefer (butikk og lager) da alt fokus ligger i å bli uka\månedens\årets mest lønnsomme butikk. Alt handler om å suge inn penger til fretex, og det er dette de menneskene på attføring får opplæring i. Dette samt at de sksl stå på pinne og stå på og utføre en jobb som ikke er deres ansvar. Gi gjerne bort klær og ting, men ikke tro at Fretex er den eneste og beste løsningen. For det er de ikke. Av denne grunn gir jeg heller bort ting på finn eller til lokale loppemarkeder. 6
Lillemy23 Skrevet 22. april 2015 #12660 Skrevet 22. april 2015 Det vet jeg strengt tatt ikke noe om. Personlig tror jeg ikke de har noe å frykte. Den jevne rosablogger, CBE inkludert, har et relativt begrenset potensiale mtp hva slags produkter de kan selge. Det går til en viss grad på målgruppe. Der vil større mediehus lettere kunne treffe "alle". De fleste annonsører er vel heller interessert i å treffe nettopp sin målgruppe, istedenfor å treffe "alle". Dette utgjør også i mine øyne hovedgrunnlaget for hvorfor blogg er en svært effektiv markedsføringskanal. 6
Fremhevede innlegg