lenebu Skrevet 22. april 2015 #12581 Skrevet 22. april 2015 Om folk i denne tråden er så opptatt av høyt forbruk, så burde dere ta dere deltidsjobb i noen av shoppetrådene her inne. Eller er det CBEs høye forbruk man er opptatt av? Jeg tenker at det er mer det at CBE er en offentlig person, som når ut til ca. 50.000 lesere daglig, som gjør at forbruket hennes kritiseres. Hun selger et bilde av at for å være vellykket og lykkelig, må man kjøpe nye klær flere ganger i uken, donere bort klæra etter at de har blitt brukt én gang, samt være i besittelse av en garderobe på størrelse med en toromsleilighet fylt til bristepunktet med flere plagg og sko enn det er dager i året. Om kvinnen på gata har økonomi til og ønske om å shoppe er meg revnende likegyldig. Men jeg liker ikke at CBE fronter og forsvarer sitt overforbruk på en av landets største blogger, og at en betydelig del av leserskaren ser ut til å ønske å følge i hennes fotspot (jfv. alle kommentarene hun får angående hvor hun har kjøpt de ulike plaggene hver gang hun legger ut et bilde uten ad-links). Det som gjør henne verre enn et par anonyme brukere i en shoppetråd på Kvinneguiden er nemlig det at hun er en offentlig person og et "forbilde", og at hun har påvirkningskraft. Dersom hun ikke hadde hatt påvirkningskraft hadde hun ikke vært rik eller fått klær kastet mot seg. Eneste grunnen til at bedrifter gidder å sponse henne er jo fordi de har et håp om at hun kan påvirke andre til å kjøpe plaggene som de ønsker å selge. Måter hun fremstiller dette på er det som gjør det kritikkverdig, fordi hun fremstiller overforbruket sitt som noe alle burde hige etter. 13
Gjest Vampen Skrevet 22. april 2015 #12582 Skrevet 22. april 2015 Haha! Regner med at Vampen, Bloggleseren og Gjesp sier ifra om det, altså!! ;-) Hvorfor det? 2
Gjest Gjesp Skrevet 22. april 2015 #12583 Skrevet 22. april 2015 Hun sier jo hun gjør det, gjentatte ganger. Merkelig om det skulle vært løgn, da det kun går utvoer henne selv og er lett å avsløre. Tror ikke hun hadde tatt den risken La de nå tro det så klare de å strekke denne tråden noen hundre sider til. 1
Gjest Vampen Skrevet 22. april 2015 #12584 Skrevet 22. april 2015 Jeg tenker at det er mer det at CBE er en offentlig person, som når ut til ca. 50.000 lesere daglig, som gjør at forbruket hennes kritiseres. Hun selger et bilde av at for å være vellykket og lykkelig, må man kjøpe nye klær flere ganger i uken, donere bort klæra etter at de har blitt brukt én gang, samt være i besittelse av en garderobe på størrelse med en toromsleilighet fylt til bristepunktet med flere plagg og sko enn det er dager i året. Om kvinnen på gata har økonomi til og ønske om å shoppe er meg revnende likegyldig. Men jeg liker ikke at CBE fronter og forsvarer sitt overforbruk på en av landets største blogger, og at en betydelig del av leserskaren ser ut til å ønske å følge i hennes fotspot (jfv. alle kommentarene hun får angående hvor hun har kjøpt de ulike plaggene hver gang hun legger ut et bilde uten ad-links). Det som gjør henne verre enn et par anonyme brukere i en shoppetråd på Kvinneguiden er nemlig det at hun er en offentlig person og et "forbilde", og at hun har påvirkningskraft. Dersom hun ikke hadde hatt påvirkningskraft hadde hun ikke vært rik eller fått klær kastet mot seg. Eneste grunnen til at bedrifter gidder å sponse henne er jo fordi de har et håp om at hun kan påvirke andre til å kjøpe plaggene som de ønsker å selge. Måter hun fremstiller dette på er det som gjør det kritikkverdig, fordi hun fremstiller overforbruket sitt som noe alle burde hige etter. Så, det handler ikke om miljø, men om moral og etikk?
Gjest Stinky Skrevet 22. april 2015 #12585 Skrevet 22. april 2015 Så, det handler ikke om miljø, men om moral og etikk? Det kan vel handle om begge deler. 5
Bootybuilder Skrevet 22. april 2015 #12586 Skrevet 22. april 2015 Hvordan skulle det avsløres? Er det ikke bare å putte klær i en kles container? Om hun leverer til Fretex så er det ofte man leverer til selve butikken? Hun har snakket om at hun gjør det.... I kommentarfeltet for en evighet siden....
SusieDerkins Skrevet 22. april 2015 #12587 Skrevet 22. april 2015 Om folk i denne tråden er så opptatt av høyt forbruk, så burde dere ta dere deltidsjobb i noen av shoppetrådene her inne. Eller er det CBEs høye forbruk man er opptatt av? jeg er opptatt av CBEs forbruk fordi det blir aktivt frontet og fremmet på Norges mest leste blogg. Norges mest leste blogg, med sin store påvirkningskraft, er bygget opp som en salgsmaskin som har til hensikt å få leserne til å klikkeog kjøpe. CBEs private forbruk ville vært uinteressant om hun holdt det PRIVAT, men det er jo nettopp det hun ikke gjør. Hvilken påvirkningskraft har disse shoppetrådene til sammenligning? Blir de omtalt i andre media? Inneholder de affiliatelenker? Påvirker de noen andre enn de relativt få som er inne og deltar? 7
Bootybuilder Skrevet 22. april 2015 #12588 Skrevet 22. april 2015 Så lenge hun gir bort tøyet hun ikke bruker til venner, bekjente, fretex, naboen, venninna til tanta til mora til osv, og ikke kaster tøyet, så er det det samme for meg hva som skjer med tøyet. Men tror hun hadde hatt godt av å ha shoppe stopp en måned, for hun har et drøyt forbruk hver måned når det kommer til innkjøp.
Gjest Gjesp Skrevet 22. april 2015 #12589 Skrevet 22. april 2015 Nei, akkurat dette var nok ikke konstruktiv kritikk mot bedriften CBE nei. Privat sak? De DELER jo til alle i hele verden som ønsker å følge de på snapchat, folk på jo få lov til å skrive sin mening. Jeg er heldigvis oppdratt til at man ikke trenger ytre sin mening om alt og alle.
Gjest Gurimalla Skrevet 22. april 2015 #12590 Skrevet 22. april 2015 Det kan vel handle om begge deler. Den kan handle om så mangt, bare de finner noe kritikkverdig i bloggen
Gjest Gjesp Skrevet 22. april 2015 #12591 Skrevet 22. april 2015 (endret) Nei vet du hva, det er det IKKE!! Å unnlate å skaffe seg haugevis med klær i utgangspunktet, DET ville vært et utrolig bra miljøtiltak. Jeg synes ærlig talt det er en skam å kaste bort den påvirkningskraften hun (dessverre) har på å promovere uhemmet forbruk, istedet for å gjøre det motsatte, nemlig å fokusere på etisk forbruk. Problemet med å levere haugevis av klær til Fretex er for det første at det lett blir en sovepute, og gir en god samvittighet som det overhodet ikke er grunnlag for, så lenge man ikke gjør noe for å redusere forbruket sitt. Videre er det rapportert at en stor del av brukte klær som leveres til steder type fretex og uff i vestlige land, blir solgt videre til profesjonelle aktører, som videreselger det i Afrika, og ødelegger den lokale klesindustrien (kortversjonen) http://www.businessoffashion.com/articles/opinion/op-ed-the-trouble-with-second-hand-clotheshttp://www.businesso...nd-clothes.html Sitat fjernet. - Magnifique, mod. Den linken du la ved funker ikke. Fint om du legger den ut på nytt. Endret 23. april 2015 av Magnifique
Alvea Skrevet 22. april 2015 #12592 Skrevet 22. april 2015 Jeg er heldigvis oppdratt til at man ikke trenger ytre sin mening om alt og alle. Det er jeg også. Men nå handler ikke denne tråden om meg og deg så dette blir avsporing. 8
Gjest Asti Skrevet 22. april 2015 #12593 Skrevet 22. april 2015 Hvorfor har ikke CBE oppdatert lesertallet på Twitter (hun oppgir fremdles 90.000 unike daglige lesere)? De er jo klar over at dette er feil, jfr. at noen derfra svarte i tråden hos Mamsi vedr. lesertall. Her er en oversikt (hentet fra Blogglisten) over utvikling av lesertallene på bloggen siden slutten av januar -15 (viser gjennomsnitt av unike lesere pr. dag): 28.01.- 03.02.: 67.160 norske og utenlandske / 58.753 norske 04.03. - 10.03.: 58.974 norske og utenlandske / 51.199 norske 11.03. - 17.03.: 57.145 norske og utenlandske / 49.404 norske 25.03. - 31.03.: 54.400 norske og utenlandske / 47.017 norske 01.04. - 07.04.: 48.487 norske og utenlandske / 41.768 norske 08.04. - 14.04.: 55.335 norske og utenlandske / 48.406 norske 15.04. - 21.04.: 52.248 norske og utenlandske / 47.319 norske Og hvorfor fortsetter de å skrive på instagram og facebook at hun driver den største bloggen i Norge? Går man inn på lenkene over kan man se at i løpet av perioden 27.02. - 21.04. har hun kun vært rangert som den største bloggen to ganger. CBE & Co. sliter i mine øyne med troverdigheten sin, og da bør opplysninger om lesertall og rangering stemme med virkeligheten.
LilleSnupp Skrevet 22. april 2015 #12594 Skrevet 22. april 2015 La de nå tro det så klare de å strekke denne tråden noen hundre sider til. Du som etterlyser konstruktive innlegg. På hvilken måte mener du dette er konstruktiv da? 8
Gjest Vampen Skrevet 22. april 2015 #12595 Skrevet 22. april 2015 Det kan vel handle om begge deler. Ikke vet jeg, det er derfor jeg spør. Jeg synes mye av argumentasjonen her er vanskelig å følge. 1
SusieDerkins Skrevet 22. april 2015 #12596 Skrevet 22. april 2015 Fra Fretex egne sider: Den linken du la ved funker ikke. Fint om du legger den ut på nytt. http://www.businessoffashion.com/articles/opinion/op-ed-the-trouble-with-second-hand-clothes
Gjest Gjesp Skrevet 22. april 2015 #12597 Skrevet 22. april 2015 Du som etterlyser konstruktive innlegg. På hvilken måte mener du dette er konstruktiv da? Synes det var veldig konstruktivt. Ber om at dere skal få fortsette å tro at hun lyver når hun sier at klærne går til Fretex.
Gjest Gjesp Skrevet 22. april 2015 #12598 Skrevet 22. april 2015 http://www.businessoffashion.com/articles/opinion/op-ed-the-trouble-with-second-hand-clothes Hvor står det at dette også gjelder Fretex?
SusieDerkins Skrevet 22. april 2015 #12599 Skrevet 22. april 2015 Hvor står det at dette også gjelder Fretex? det står det ikke, og siden jeg regnet med at du ville prøve å ta meg på det i stedet for å gå inn i en diskusjon om sakens kjerne, passet jeg nøye på å skrive "steder type fretex og uff i vestlige land" (eller for å si det på utenlandsk: Charity shops), som er det artikkelen handler om. Jeg forutsetter da at uff og fretex går under det engelske begrepet charity shop. 6
siebaeo Skrevet 22. april 2015 #12600 Skrevet 22. april 2015 Hvorfor har ikke CBE oppdatert lesertallet på Twitter (hun oppgir fremdles 90.000 unike daglige lesere)? De er jo klar over at dette er feil, jfr. at noen derfra svarte i tråden hos Mamsi vedr. lesertall. Her er en oversikt (hentet fra Blogglisten) over utvikling av lesertallene på bloggen siden slutten av januar -15 (viser gjennomsnitt av unike lesere pr. dag):28.01.- 03.02.: 67.160 norske og utenlandske / 58.753 norske 04.03. - 10.03.: 58.974 norske og utenlandske / 51.199 norske 11.03. - 17.03.: 57.145 norske og utenlandske / 49.404 norske 25.03. - 31.03.: 54.400 norske og utenlandske / 47.017 norske 01.04. - 07.04.: 48.487 norske og utenlandske / 41.768 norske 08.04. - 14.04.: 55.335 norske og utenlandske / 48.406 norske15.04. - 21.04.: 52.248 norske og utenlandske / 47.319 norskeOg hvorfor fortsetter de å skrive på instagram og facebook at hun driver den største bloggen i Norge? Går man inn på lenkene over kan man se at i løpet av perioden 27.02. - 21.04. har hun kun vært rangert som den største bloggen to ganger. CBE & Co. sliter i mine øyne med troverdigheten sin, og da bør opplysninger om lesertall og rangering stemme med virkeligheten. Hvem er det du er bekymret for nå? CBE, som sliter med sin troverdighet, eller annonsører som blir lurt(?). Jeg er ganske sikker på at profesjonelle annonsører sjekker litt mer enn Twitterkontoene til aktuelle talsmenn/kvinner, og det ser jo ut til å være ganske enkelt å finne nøyaktige tall. Jeg skjønner så klart at noen irriterer seg over ikke oppdaterte tall altså, og at det oppleves som uærlig. Men jeg ser ikke helt hvordan det skader noen. Annet enn dem selv? Hvorfor henge seg opp i det da..? 1
Fremhevede innlegg