Lin10 Skrevet 20. april 2015 #12481 Skrevet 20. april 2015 (endret) Påstår du at de ikke har bedrevet med løgn eller brutt norsk lov mot bedre vitende? Brutt norsk lov? I forhold til markedsføringsloven og Forbrukerombudets veiledning ifht. Merking av innlegg, så var det her rom for tolkning. FO har ikke hatt innvendinger om dette før nå den siste tiden. Caroline har gjort forandringer. Det som har skjedd i forhold til løgn har hun beklaget. Man må greie å gå videre, og ikke bli beskyldt for løgn og bedrageri i hvert innlegg hun skriver på bloggen. Hvis hun har brutt norsk lov så kommer det vel snart en påtale. Spent på hvilken straff hun vil få... Endret 20. april 2015 av Lin10
LilleSnupp Skrevet 20. april 2015 #12482 Skrevet 20. april 2015 Brutt norsk lov? I forhold til markedsføringsloven og Forbrukerombudets veiledning ifht. Merking av innlegg, så var det her rom for tolkning. FO har ikke hatt innvendinger om dette før nå den siste tiden. Caroline har gjort forandringer. Det som har skjedd i forhold til løgn har hun beklaget. Man må greie å gå videre, og ikke bli beskyldt for løgn og bedrageri i hvert innlegg hun skriver på bloggen. Hvis hun har brutt norsk lov så kommer det vel snart en påtale. Spent på hvilken straff hun vil få... Både jeg og du vet at hun ikke har merket iht norsk lovgivning. Hadde hun det hadde hun ikke endret merkingen sin den siste tiden. Dog er merkingen ikke tipp topp ennå. Kan trekke frem ferieturene og håret. To steder hun har syndet stort og som har vært uten rimelig grunn til tvil - både nå og tidligere! 8
Lillemy23 Skrevet 20. april 2015 #12483 Skrevet 20. april 2015 Vet du hva, jeg skammer meg faktisk ikke et sekund over å engasjere meg for å få en mer ærlig og redelig kultur for merking av reklame i en bransje som er overmoden for en skikkelig oppvask. Det er flere år siden denne bedriften fikk første brev fra forbrukerombudet angående retningslinjer rundt merking. Likevel har jeg inntrykk av at dette regelverket iherdig prøves å unngå over en lav sko og at det nærmest går sport i å sno seg unna merkingen. Med løgn og bedrageri sikter jeg rett og slett til saker som for eksempel omtalen av smoothien, der bedriftens påstand var at de har sendt tilbake smoothiene, for så å dratt på butikken og kjøpt ny og dermed kan man omtale smoothien uten å merke. Synes du dette er redelig? For ikke å snakke om alle gangene innlegg er merket som annonse og lignende på Blogg, men deretter blitt "glemt" å merkes som reklame på Twitter, instagram eller Facebook. Etter mitt skjønn er det ikke rimelig at bedriften fremdeles får nye sjanser, etter flere år med "jevnlig kontakt" med FO, lesere som stadig "minner på" merking i sosiale medier og media som også stadig følger med og lager saker om saken. Er du uenig i at de bør følge loven? Eller er du uenig i at de ikke følger loven? Sjekk isåfall gjerne ut helt konkrete eksempler tidligere i denne tråden for eksempler. For de finnes det mange av. 9
jabx Skrevet 20. april 2015 #12484 Skrevet 20. april 2015 Mamsi opplevde ikke noe sånt da hun valgte å oute LKE - hun gjorde det for å vise alle "Se dusten holder på slik ennå". Kommentaren i seg selv var det ingenting å utsette på - hun gjorde det for å "vise verden" at hun hadde rett i sine antagelser. En totalt unødig outing i mine øyne. Og whistleblowing? Ja, dersom du tenker på deg og dine likesinnende her i tråden - dere er vel de eneste som har hatt glede og "nytte" av outingen. Mamsi avslørte at en kynisk bedrift fortsatt drev med løgn og manipulasjon, til tross for en massiv PR-kampanje for å hvitvaske seg selv. Du og andre fans av CBE har fortsatt ikke svart på hva mamsi skulle ha gjort. Her satt hun på konkret bevis på at bedriften fortsatt løy og manipulerte. Hadde hun ikke lagt frem konkrete beviser hadde CBE-forsvarerne bare påstått at hun løy. Men nå som bevisene ligger der kan dere ikke gjøre annet enn å prøve å fjerne fokus fra det ubehagelige faktum at bedriften fortsatt holder på som før. 9
jabx Skrevet 20. april 2015 #12485 Skrevet 20. april 2015 Spekulasjonene vil ingen ende ta, ser jeg ... Jeg har sagt det jeg vil si om saken så denne typen spekulasjoner får du ta med dine meningsfeller. Kl. 17:05: "Det bryr meg svært lite i grunnen. Jeg har hverken tid eller lyst til å tilbringe fredagskvelden på KG." 8
Gjest faico Skrevet 20. april 2015 #12486 Skrevet 20. april 2015 Brutt norsk lov? I forhold til markedsføringsloven og Forbrukerombudets veiledning ifht. Merking av innlegg, så var det her rom for tolkning. FO har ikke hatt innvendinger om dette før nå den siste tiden. Caroline har gjort forandringer. Det som har skjedd i forhold til løgn har hun beklaget. Man må greie å gå videre, og ikke bli beskyldt for løgn og bedrageri i hvert innlegg hun skriver på bloggen. Hvis hun har brutt norsk lov så kommer det vel snart en påtale. Spent på hvilken straff hun vil få...synes fortsatt det er rart at ikke FO har gjort noe med dette lovbruddet som mange her inne snakker om. Nå har denne diskusjon holdt på i snart 1/2 år.. Med masse klager til FO fra mange. Men for meg virker det som null ting blir gjort
Lillemy23 Skrevet 20. april 2015 #12487 Skrevet 20. april 2015 synes fortsatt det er rart at ikke FO har gjort noe med dette lovbruddet som mange her inne snakker om. Nå har denne diskusjon holdt på i snart 1/2 år.. Med masse klager til FO fra mange. Men for meg virker det som null ting blir gjort Ja, det er veldig synd at det enda ikke har kommet reaksjoner fra FO i form av bøter. Jeg tror dette hadde skapt reaksjoner som utløser en mer konsekvent og regelrett merking av reklame og sponsede produkter. Men det er ikke bare CBE-bedriften som synder, sannheten er at de aller fleste bloggene på topplisten merker dårlig eller feil. Så for FO er dette en helt ny plattform og bransje og følge med på og det er ikke usannsynlig at de rett og slett ikke har kapasitet til å sitte og følge med konstant. Det er viktig å ikke glemme at mye av den manglende merkingen blir påført etter en stund etter publisering, jf. Eksempler med screenshot som har blitt publisert her ved flere anledninger. Desto viktigere mener jeg dermed det er at vi forbrukere som leser blogger rapporterer når vi kommer over lovbruddene. Og da mener jeg ikke ved å melde fra her, men å sende inn konkrete saker til FO. Så er det i tillegg lov å diskuterer det her inne, ettersom dette er meget interessant oppførsel fra en bedrift som har drevet massiv markedsføring i det siste for å fremstå ærlige og redelige. Og som i tillegg tjener millionbeløp hvert år på dette. 5
Lin10 Skrevet 20. april 2015 #12488 Skrevet 20. april 2015 Vet du hva, jeg skammer meg faktisk ikke et sekund over å engasjere meg for å få en mer ærlig og redelig kultur for merking av reklame i en bransje som er overmoden for en skikkelig oppvask. Det er flere år siden denne bedriften fikk første brev fra forbrukerombudet angående retningslinjer rundt merking. Likevel har jeg inntrykk av at dette regelverket iherdig prøves å unngå over en lav sko og at det nærmest går sport i å sno seg unna merkingen. Med løgn og bedrageri sikter jeg rett og slett til saker som for eksempel omtalen av smoothien, der bedriftens påstand var at de har sendt tilbake smoothiene, for så å dratt på butikken og kjøpt ny og dermed kan man omtale smoothien uten å merke. Synes du dette er redelig? For ikke å snakke om alle gangene innlegg er merket som annonse og lignende på Blogg, men deretter blitt "glemt" å merkes som reklame på Twitter, instagram eller Facebook. Etter mitt skjønn er det ikke rimelig at bedriften fremdeles får nye sjanser, etter flere år med "jevnlig kontakt" med FO, lesere som stadig "minner på" merking i sosiale medier og media som også stadig følger med og lager saker om saken. Er du uenig i at de bør følge loven? Eller er du uenig i at de ikke følger loven? Sjekk isåfall gjerne ut helt konkrete eksempler tidligere i denne tråden for eksempler. For de finnes det mange av. Er jo ikke akkurat overrasket over at du ikke skammer deg, frekkhetens nådegave. Det jeg synes er UREDELIG er personer som deg som sitter her inne og påstår forskjellig ting som skal sette Caroline i et dårlig lys. Du har da ingen beviser på at Smoothien var sponset. Du antar noe, og så er det det riktige svaret. Dermed driver Caroline med løgn. Hvis du er så opptatt av norsk lovgivning, så nytter det ikke å komme med synsing og hva DU eller dine meningsfeller tror er rett. Kom med med beviser da...samme med LIndex saken, var spekulasjoner der også. Dere er flinke til det. 4
Lillemy23 Skrevet 20. april 2015 #12489 Skrevet 20. april 2015 Er jo ikke akkurat overrasket over at du ikke skammer deg, frekkhetens nådegave. Det jeg synes er UREDELIG er personer som deg som sitter her inne og påstår forskjellig ting som skal sette Caroline i et dårlig lys. Du har da ingen beviser på at Smoothien var sponset. Du antar noe, og så er det det riktige svaret. Dermed driver Caroline med løgn. Hvis du er så opptatt av norsk lovgivning, så nytter det ikke å komme med synsing og hva DU eller dine meningsfeller tror er rett. Kom med med beviser da...samme med LIndex saken, var spekulasjoner der også. Dere er flinke til det. Nei, smoothien var sponset. Dette har også CBE bekreftet ved å svare leverandøren på instagram med en takk om motatt. Deretter har CBE hevdet at smoothien ble sendt tilbake for så kjøpt inn igjen, etter at lesere kommenterte at dette vel burde merkes. Denne historien er i beste fall et tydelig eksempel på hvor mye arbeid som legges i å IKKE merke innlegg. I verste fall er den et eksempel på renspikket løgn. 21
lenebu Skrevet 20. april 2015 #12490 Skrevet 20. april 2015 Er jo ikke akkurat overrasket over at du ikke skammer deg, frekkhetens nådegave. Det jeg synes er UREDELIG er personer som deg som sitter her inne og påstår forskjellig ting som skal sette Caroline i et dårlig lys. Du har da ingen beviser på at Smoothien var sponset. Du antar noe, og så er det det riktige svaret. Dermed driver Caroline med løgn. Hvis du er så opptatt av norsk lovgivning, så nytter det ikke å komme med synsing og hva DU eller dine meningsfeller tror er rett. Kom med med beviser da...samme med LIndex saken, var spekulasjoner der også. Dere er flinke til det. Ingen beviser? Tidligere i tråden har det jo blitt fremlagt beviser på at Froosh sendte CBE en melding på Instagram ang. den overnevnte smoothien, noe i duren "Mottok du smoothien fra oss?", hvorpå CBE svarte noe alà "Ja! Wee! :D". Rett etterpå kom innlegget der smoothien figurerte på bildene. Når det gjelder Lindex-saken synes jeg fortsatt at det er meget mystisk at et lite klippe av Norges toppbloggere tilfeldigvis besøkte en Lindex-butikk som tilfeldigvis hadde pakket opp varene sine tre uker for tidlig, solgte disse varene til de aktuelle toppbloggerne, for så å pakke ned varene igjen og oppbevare dem på lager frem til release-datoen. Du kaller det spekulasjoner; jeg kaller det noe annet. 20
Magnifique Skrevet 20. april 2015 #12491 Skrevet 20. april 2015 Ryddet for avsporing. - Magnifique, moderator.
Lin10 Skrevet 20. april 2015 #12492 Skrevet 20. april 2015 Nei, smoothien var sponset. Dette har også CBE bekreftet ved å svare leverandøren på instagram med en takk om motatt. Deretter har CBE hevdet at smoothien ble sendt tilbake for så kjøpt inn igjen, etter at lesere kommenterte at dette vel burde merkes. Denne historien er i beste fall et tydelig eksempel på hvor mye arbeid som legges i å IKKE merke innlegg. I verste fall er den et eksempel på renspikket løgn. Smoothien er sponset fordi du sier det..? Hun kunne ha mottat Smoothien og sendt den tilbake fordi hun ikke ønsket bli sponset. Kan deretter gå ut og kjøpe Smoothien ved en senere anledning. Ja, det kan høres tungvindt ut, men det kan være en realitet. Poenget er at Caroline driver en blogg, så legger hun ut inspirasjonsbilder. Når hun viser et bilde av Pepsi Max, Farris og mørk sjokoladen, så trenger ikke dette være reklame. Hun får ikke betalt for å vise dette. 1
Keaton Skrevet 20. april 2015 #12493 Skrevet 20. april 2015 Har ikke vært mye Lindex i det siste, sikkert bare en tilfeldighet. 10
el-len Skrevet 20. april 2015 #12494 Skrevet 20. april 2015 Har ikke vært mye Lindex i det siste, sikkert bare en tilfeldighet. Det er nok det. Og alle de utallinge antrekksbildene til barnet, hashtagget med @lindexofficial forsvant kjapt, og klærne er erstattet med andre merker. (Men siden du nevnte det, Francis, blir det sikkert noe Lindex igjen snart, sånn helt tilfeldig). 10
Lillemy23 Skrevet 20. april 2015 #12495 Skrevet 20. april 2015 Smoothien er sponset fordi du sier det..? Hun kunne ha mottat Smoothien og sendt den tilbake fordi hun ikke ønsket bli sponset. Kan deretter gå ut og kjøpe Smoothien ved en senere anledning. Ja, det kan høres tungvindt ut, men det kan være en realitet. Poenget er at Caroline driver en blogg, så legger hun ut inspirasjonsbilder. Når hun viser et bilde av Pepsi Max, Farris og mørk sjokoladen, så trenger ikke dette være reklame. Hun får ikke betalt for å vise dette. Poenget er at dette er en såpass banal historie, at det som sagt i beste fall sier noe om hvor langt bedriften går for å ikke merke innlegg som reklame eller sponset. Hvorfor skulle hun ellers ta seg bryderiet med å sendte tilbake smoothien, for så å kjøpe en ny i butikken? 11
pøbelsara Skrevet 20. april 2015 #12496 Skrevet 20. april 2015 Smoothien er sponset fordi du sier det..? Hun kunne ha mottat Smoothien og sendt den tilbake fordi hun ikke ønsket bli sponset. Kan deretter gå ut og kjøpe Smoothien ved en senere anledning. Ja, det kan høres tungvindt ut, men det kan være en realitet. Poenget er at Caroline driver en blogg, så legger hun ut inspirasjonsbilder. Når hun viser et bilde av Pepsi Max, Farris og mørk sjokoladen, så trenger ikke dette være reklame. Hun får ikke betalt for å vise dette. Hvordan tror du hun tjener millionene sine, egentlig? Og tror du virkelig på den smoothie-teorien du lanserer her? 21
hippyskippy Skrevet 21. april 2015 #12497 Skrevet 21. april 2015 Jøsses hun har jo perfekte ben. Helt plettfri hud. Ikke en eneste føflekk en gang. 3
Florence Skrevet 21. april 2015 #12498 Skrevet 21. april 2015 Det kan godt være. Men hun gir jo uttrykk for at det hun reklamerer for er det beste av det beste. Så man skulle jo tro hun beholder det. Anyway: Det er ingen oppegående mennesker som vil si at hun ikke har et høyt forbruk. Se bare hvor mange sko, treningssko, klær, krølltenger, sminke etc. hun har. Det er helt greit at hun verdsetter overforbruk, og det er opp til henne. Like så er det opp til andre om de synes det er teit eller ikke Akkurat når det gjelder treningssko så er det jo viktig å bytte de ut ofte, spesielt for hun som løper så mye for å ikke ødelegge knær og legger, så det 'overforbruket' er jo nødvendig. 1
Gjest Zeitgeist Skrevet 21. april 2015 #12499 Skrevet 21. april 2015 Jøsses hun har jo perfekte ben. Helt plettfri hud. Ikke en eneste føflekk en gang. Det er jo bare et "filter" som er lagt over ... Det berømte "Fjerne alt mulig rart"-filteret. Tror det leveres med Photoshop.
Florence Skrevet 21. april 2015 #12500 Skrevet 21. april 2015 12 par løpesko til en som løper ei mil fem-seks ganger i uken? 12 par er kanskje litt mange, ja.
Fremhevede innlegg