Gjest Zeitgeist Skrevet 20. mars 2015 #10981 Skrevet 20. mars 2015 Da har jeg skrevet mail til denne journalisten, now we wait That's my kinda gal!
Gjest CecilieX Skrevet 20. mars 2015 #10982 Skrevet 20. mars 2015 Dette er så morsom lesning! All resekt til dere damer som engasjerer dere i dette. Før har en KG for min del fremstått som en gjeng med ufine damer etter en del innlegg som fokuserte negative kommentarer om utseende og andre personlige ting. Etter det DERE egenhendig satte på dagsorden i media om kommentarjuks og bilderedigering må jeg bare revurdere mitt syn. Jeg har lest mye av denne tråden nå og bøyer meg i støvet. Det er helt gull hvordan dere jobber for å få fram grumset. Så nå har jeg registrert meg som bruker også
minimymlen Skrevet 20. mars 2015 #10983 Skrevet 20. mars 2015 Takk. Link til diskusjonen: https://www.facebook.com/groups/183381455078651/permalink/804382272978563/ Den som startet tråden er Kreativ leder/ Partner i Sense Grenland . Ser ikke ut som CBE er kunde der, så tror ikke det er de, hvis det var det du tenker på, men hvem vet... Ser nå at innlegget i den FB-gruppen er slettet. Hva dreide det seg om? 1
Gjest Bergensia Skrevet 20. mars 2015 #10984 Skrevet 20. mars 2015 (endret) Beklager, kunne ikke dy meg; http://imgur.com/ILwev6X Edit: Og vi har et svar; hun har mottatt produkter fra Froosh med disse viser hun ikke på bloggen fordi det blir så mye ekstra arbeid( jupp, å skrive SPONSET SMOOTIHE er veldig tidkrevende), dette var kjøpt i butikk, skriver hun Men det er jo fortsatt like mye reklame for Froosh, som hun har fått varer fra? Endret 20. mars 2015 av Bergensia
el-len Skrevet 20. mars 2015 #10985 Skrevet 20. mars 2015 (endret) Froosh bruker fortsatt bilde fra det ikke-merkete reklameinnlegget til CBE på sin Instagram. Mulig det er noen hashtager som viste at det kom fra henne som er fjernet?http://tinypic.com/usermedia.php?uo=nvlS1L5AwLOzMCPY3wnamYh4l5k2TGxc#.VQwbc4q5SnM Endret 20. mars 2015 av el-len 4
LilleSnupp Skrevet 20. mars 2015 #10986 Skrevet 20. mars 2015 Froosh bruker fortsatt bilde fra det ikke-merkete reklameinnlegget til CBE på sin Instagram. Mulig det er noen hashtager som viste at det kom fra henne som er fjernet?http://tinypic.com/usermedia.php?uo=nvlS1L5AwLOzMCPY3wnamYh4l5k2TGxc#.VQwbc4q5SnM .. og nederst på bloggen til CBE står det at all bruk av bilder, tekst eller video må avtales med bloggens ansvarlige utgiver. Da kan man vel gå ut fra at de har en avtale siden de kan bruke bildet.. 8
Gjest Keikolina Skrevet 20. mars 2015 #10987 Skrevet 20. mars 2015 (endret) Kan ikke skjønne at blogger bare skal låne et plagg for å vise det, og ikke få noe som helst igjen for det, må da være veldig unødvendig og blogger går da ikke i pluss ved å gjøre firmaer tjenester på den måten di prøver å innbille oss. Det virker helt på jordet for meg.. Og når nå ridderost selv har gått ut og sier at de ikke gjør noe gratisreklame.. Sikkert gjentatt en del ganger den problemstillingen der. Men ser det er flere nye innom tråden her som kanskje ikke har fått det med seg helt enda. Ha ha. Endret 20. mars 2015 av Keikolina
Keaton Skrevet 20. mars 2015 #10989 Skrevet 20. mars 2015 Froosh er jo et tegneseriefirma.😳 Kommentaren til CBE ser jo helt teit ut nå som de har slettet på IG. Tålte ikke kritikk, de heller. Vel, vel, krevende forbrukere er noe dritt. 13
Gjest Bergensia Skrevet 20. mars 2015 #10990 Skrevet 20. mars 2015 Froosh er jo et tegneseriefirma. Kommentaren til CBE ser jo helt teit ut nå som de har slettet på IG. Tålte ikke kritikk, de heller. Vel, vel, krevende forbrukere er noe dritt. Ihvertfall de som har lært seg å ta skjermdumper Jeg fikk svar fra journalisten forresten, hun takk for et bra tips og skal holde meg oppdatert!
Gjest Hold the door Skrevet 20. mars 2015 #10991 Skrevet 20. mars 2015 Jeg sendte mail til Lindex mandag morgen, fikk svar tirsdag morgen, men ikke på det jeg lurte på. Sendte ny mail med konkrete spørsmål senere denne tirsdagen, fikk nå svar: "Hei. Var kimonoen med frynser i salg fra 06. mars, altså før lanseringen? Dette gjelder Lindex på Herkules i Skien og Lindex i Kristiansand. I Kristiansand skal den ha blitt utsolgt, og på Herkules skal den ha blitt pakket ned igjen etter å ha blitt solgt den 06. mars, fordi den skulle spares til vårkolleksjonens verdenslansering den 18. mars og var åpnet og solgt ved en feiltakelse. Stemmer dette? Var kimonoen med frynser (til 699 kr) til salgs for alle og enhver i disse Lindex-butikkene? Eller var den kun til salgs for utvalgte, f. eks bloggere?" Dette svarte hun: "Hei igjen! Beklager at du måtte vente på svar. Det har blitt en feil fra butikk når de solgte denne kimono den 6 mars som du sier. Denne var da til salgs for alle kunder før den blev nedpakket igjen. Butikken Lindex på Herkules i Skien har fortsatt denne igjen. Fra vårt showrom som vårt PR-byrå betjener, låner vi ut kolleksjoner til bloggere og øvrig motepresse som vil benytte våre produkter i redaksjonelle sammenheng. Ønsker deg en fin helg! Vennlig hilsen Mathilda Lindex kundeservice" http://postimg.org/image/70om4lled/full/ (Sendte ny mail og lurte på hva som var tilfellet i butikkene i Kristiansand.)
Keaton Skrevet 20. mars 2015 #10992 Skrevet 20. mars 2015 Jeg sendte mail til Lindex mandag morgen, fikk svar tirsdag morgen, men ikke på det jeg lurte på. Sendte ny mail med konkrete spørsmål senere denne tirsdagen, fikk nå svar: "Hei. Var kimonoen med frynser i salg fra 06. mars, altså før lanseringen? Dette gjelder Lindex på Herkules i Skien og Lindex i Kristiansand. I Kristiansand skal den ha blitt utsolgt, og på Herkules skal den ha blitt pakket ned igjen etter å ha blitt solgt den 06. mars, fordi den skulle spares til vårkolleksjonens verdenslansering den 18. mars og var åpnet og solgt ved en feiltakelse. Stemmer dette? Var kimonoen med frynser (til 699 kr) til salgs for alle og enhver i disse Lindex-butikkene? Eller var den kun til salgs for utvalgte, f. eks bloggere?" Dette svarte hun: "Hei igjen! Beklager at du måtte vente på svar. Det har blitt en feil fra butikk når de solgte denne kimono den 6 mars som du sier. Denne var da til salgs for alle kunder før den blev nedpakket igjen. Butikken Lindex på Herkules i Skien har fortsatt denne igjen. Fra vårt showrom som vårt PR-byrå betjener, låner vi ut kolleksjoner til bloggere og øvrig motepresse som vil benytte våre produkter i redaksjonelle sammenheng. Ønsker deg en fin helg! Vennlig hilsen Mathilda Lindex kundeservice" http://postimg.org/image/70om4lled/full/ (Sendte ny mail og lurte på hva som var tilfellet i butikkene i Kristiansand.) Redaksjonell sammenheng? Ha ha 9
Vitulina Skrevet 20. mars 2015 #10993 Skrevet 20. mars 2015 Altså, slik det fungerer så får kjendiser, bloggere og andre mulighet til å komme til showrooms og selv plukke ut det de liker. I tillegg kan de få tilsendt varer hjem, og de betaler ikke en krone for det. Det kan være plagg som enkeltvis koster tusenvis av kroner. Personer som Tone Damli får nok litt mer spennende klær enn hva FF får, bare en skinnjakke fra Muubaa eller Hunkydory kan koste langt over 10 000 kr. Men, hvis dere legger merke til hvilke agenturer som fører de merkene som de kler seg i så er det noen veldig få navn som går igjen. Det er blant annet Holzweiler, Colina, Blenderagency m.fl. Det er forkastelig at slikt ikke merkes på blogger, til og med på idolsendinger klarer de å merke rulleteksten med hvem som sponser klærne. At Tone Damli ikke merker det i ettertid er derimot ikke riktig. FF har blitt sponset av Lindex i lengre tid, men også Colina med Ganni i spissen. Snarlig kommer Camilla Pihls nye Bianco-kolleksjon ut, og da får vi vel se 12 nye par sorte skinnsko fra Siljan. 9
Keaton Skrevet 20. mars 2015 #10994 Skrevet 20. mars 2015 Er LÅNE smutthullsordet? Spiller egentlig ingen rolle, for alt som kan virke salgsfremmende er reklame. 7
Gjest Elastica Skrevet 20. mars 2015 #10995 Skrevet 20. mars 2015 Redaksjonell sammenheng? Ha ha Dette tydeliggjør forskjellene på motepressen og bloggere på en ganske fiffig måte. Pr. idag er regelverket strengere for bloggere enn for pressen, noe som kanskje kan oppleves urettferdig av bloggerne. Men ulikheten har antakelig vokst frem på grunn av at det for en blogger er lettere å pakke inn reklamen i "venninneprat", dermed har man et enda større ansvar enn store magasiner. Motepressen betaler garantert ikke for plagg som brukes i motereportasjer, det enten lånes eller redaksjonen får det til odel og eie etter fotoshooten. Det er ikke krav om at det skal merkes med sponset produkt i slike tilfeller. Bloggerne skriver innlegg om for eksempel dagens outfit, som på en måte kan sammenlignes med en motereportasje. Dersom de får klær til dette, er det altså etter dagens regler krav om at det skal merkes på bloggen, en bestemmelse det syndes mot i stor skala. Bloggeren kan også benytte seg av såkalte affiliate-links, det vil si de får en liten andel av gjennomførte kjøp som innlegget leder til, noe som også krever merking. Og enda en versjon: "Annonsøren" betaler bloggeren en bestemt sum for å skrive om akkurat deres produkt. Man skal være mer enn bare litt naiv for å tro at CBE viser bilder av klær fra Lindex uten annen kompensasjon enn at hun har fått plaggene "til låns". (At et motemagasin låner plagg, ser jeg på som mer sannsynlig.) Ergo er det lett å konkludere med at dette dreier seg om brudd på markedsføringsloven. Og det jeg synes er ekstra ille - det er ikke bare feilmerket - man forsøker å skjule at det er et samarbeid mellom Lindex og CBE. Jeg vil tro, med den markedsverdien som CBE har, at det ikke bare dreier seg om gratisprodukter, men også at det ligger en avtale om betaling til grunn. Men det er altså bare min personlige mening.
Lillemy23 Skrevet 20. mars 2015 #10997 Skrevet 20. mars 2015 Jeg har tidligere jobbet i en butikk der vi lånte ut en del til stylister og journalister. Da LÅNTE vi faktisk dette ut i ordets rette forstand og de som lånte var pliktig å betale for alt som eventuelt ikke ble levert tilbake eller som ikke var i riktig stand da det ble levert ("prøvd", men ubrukt). Dette er standard prosedyre i mote og reklamebransjen og det er dette som menes med ordet LÅNT. At CBE/andre bloggere mottar klær fra for eksempel Lindex, som hun poserer med rundt i byen og helt tydelig BRUKER, er ikke å låne!!! Jeg kjenne for øvrig godt en av jentene som skriver en av de største motebloggene. Hun er stadig innom showroom og kan velge klær, interiør og tilbehør fra øverste hylle. Dette er ikke til låns, men klær hun FÅR. Det er ikke vanlig å LÅNE ut klær til bloggere og hun hadde faktisk aldri hørt om det da jeg spurte. 14
Keaton Skrevet 20. mars 2015 #10998 Skrevet 20. mars 2015 Froosh Norge prøver seg igjen. Ja, for nå har CBE skrevet på bloggen at hun har kjøpt produktet selv. Tenk det! De hun får tilsendt vil hun ikke vise frem, det blir for mye jobb. Jeg dåner. 11
Keaton Skrevet 20. mars 2015 #10999 Skrevet 20. mars 2015 (endret) Jeg har tidligere jobbet i en butikk der vi lånte ut en del til stylister og journalister. Da LÅNTE vi faktisk dette ut i ordets rette forstand og de som lånte var pliktig å betale for alt som eventuelt ikke ble levert tilbake eller som ikke var i riktig stand da det ble levert ("prøvd", men ubrukt). Dette er standard prosedyre i mote og reklamebransjen og det er dette som menes med ordet LÅNT. At CBE/andre bloggere mottar klær fra for eksempel Lindex, som hun poserer med rundt i byen og helt tydelig BRUKER, er ikke å låne!!! Jeg kjenne for øvrig godt en av jentene som skriver en av de største motebloggene. Hun er stadig innom showroom og kan velge klær, interiør og tilbehør fra øverste hylle. Dette er ikke til låns, men klær hun FÅR. Det er ikke vanlig å LÅNE ut klær til bloggere og hun hadde faktisk aldri hørt om det da jeg spurte. Nei, det er heller ingen som tror på det lånebegrepet til Lindex, men de bruker det for å omgå fått/sponset. Har denne bloggeren fått tilbud om å "låne" klær av Lindex? Spør! Endret 20. mars 2015 av Francis 6
el-len Skrevet 20. mars 2015 #11000 Skrevet 20. mars 2015 Ja, for nå har CBE skrevet på bloggen at hun har kjøpt produktet selv. Tenk det! De hun får tilsendt vil hun ikke vise frem, det blir for mye jobb. Jeg dåner. Du tuller? Hun har, nå i ettertid, skrevet at denne smoothien har hun kjøpt selv? Etter at hun, via Instagram, har bekreftet å ha mottatt disse produktene fra Froosh? Og så, tilfeldigvis, har denne smoothien, som hun har "kjøpt selv" blitt gitt fremtredende plass i et stort blogginnlegg? Det der er å vise forakt for leserne sine. Og hvis forklaringen var slik, hvorfor slettet Froosh alle innlegg som spurte om dette i panikk, så det ut som? For et råttent samarbeid. 25
Fremhevede innlegg