mamsi Skrevet 20. mars 2015 #10921 Skrevet 20. mars 2015 Forhåpentligvis er de bare treg med å svare. Er det noen som har spurt CBE via kommentarfeltet om de har et PR-samarbeid med Lindex? Hehe, det kan jo godt hende det er flere som har spurt uten at det kommer med. Jeg tenkte på dette i går, for jeg trykket meg rundt på random blogger og ser jo at de aller, aller fleste blogger er skrevet av folk som aldri opplever å få noe publikum i det hele tatt. De skriver hver dag, enten om det de strever med, eller de viser frem joggesko og mageøvelser - men uten publikum. På statistikken har de kanskje tre lesere per dag. Kanskje er de alle tre selv, fra mobil, hjemme-pc og skole-pc. De er små Linnea Myhrer som skriver om mat og angst de er små CBEer som viser frem sine "new in"-ting og tang. Men ingen bryr seg, ingen leser. Det er noe av dette som gjør meg litt sint, for CBE (og mange andre) har så stor påvirkningskraft og de ses på som forbilder, og så forvalter de dét så innmari dårlig. 11
Gjest Zeitgeist Skrevet 20. mars 2015 #10922 Skrevet 20. mars 2015 God morgen alle dere vakre, flotte, intelligente, og sterke kvinner! Her er en link fra Regjeringens side vedrørende Lov om Kontroll om Markedsføring og Avtalevilkår Den tar opp en del interessante punkter, deriblant bruk reklame/markedsføring på såvel europeisk (som internasjonalt nivå.
Gjest Sobril Skrevet 20. mars 2015 #10924 Skrevet 20. mars 2015 (endret) Her er det bildet jeg forsøkte å poste i går. Sakset fra Facebook. Aner ikke hvem det gjelder selvsagt. Stod under "Stort og smått om Sosiale medier" (eller noe sånt). Endret 20. mars 2015 av Sobril
Nora Nordbo Skrevet 20. mars 2015 #10925 Skrevet 20. mars 2015 Er det noen som har spurt CBE via kommentarfeltet om de har et PR-samarbeid med Lindex? Ikke hva du spurte om, men her er Kristina Andersen sit svar (skjermdump). 2
Vitulina Skrevet 20. mars 2015 #10927 Skrevet 20. mars 2015 Pa Facebook sa de til meg: https://www.facebook.com/lindexnorge/posts/10153732261155884 Hei! Takk for din henvendelse, det er alltid viktig for oss i Lindex. Når det gjelder ditt spørsmål ang merking av reklame er ikke dette noe Lindex kan svare på, på vegne av andre. Dog kan vi svare for bilde av Kathrine Sørland som du refererer til. Kathrine jobber hos oss som Fashion Advisor. Ha en fin kveld! Mvh Lindex Så da svarte jeg nå: Jeg skjønner at dere ikke svarer på vegne av andre. Men, jeg mener at Lindex bør kunne svare på vegne av Lindex på det enkle spørsmålet jeg stiller: Har dere samarbeid med bloggere ved at dere sender produkter, gir rabatter eller honorerer med penger?Dette er ikke vanskelig, dette er et ja/nei-spørsmål. Hvis ja er dette ikke bare et bloggeranliggende, men også et Lindex-anliggende, og dere, som annonsør, har da ansvar etter markedsføringsloven. Forbrukerombudet uttalte seg om dette her: "Annonsørene har her et like stort ansvar etter markedsføringsloven, som ved markedsføring i andre og mer tradisjonelle kanaler. At blogg som reklamekanal reiser visse spesielle utfordringer, må de da ta høyde for allerede når de velger å benytte denne kanalen"(http://www.forbrukerombudet.no/2012/03/11042171.0 Slik diskuterer man saklig, veldig bra. Men for min del er svarinnlegget ditt veldig lite synlig, hva med å legge det inn som et nytt innlegg på siden til Lindex Norge? Da er det også synlig for alle andre, og de blir pent nødt til å svare på det. Nå ser man det jo ikke med mindre man klikker seg inn på det første innlegget ditt. 6
mamsi Skrevet 20. mars 2015 #10928 Skrevet 20. mars 2015 (endret) Slik diskuterer man saklig, veldig bra. Men for min del er svarinnlegget ditt veldig lite synlig, hva med å legge det inn som et nytt innlegg på siden til Lindex Norge? Da er det også synlig for alle andre, og de blir pent nødt til å svare på det. Nå ser man det jo ikke med mindre man klikker seg inn på det første innlegget ditt. Vet det, men lurer på om de kanskje vil tenke jeg er litt vel påtrengende da, og at de bare sletter alt? Men ok, jeg prøver :-) http://imgur.com/CAdArho https://www.facebook.com/lindexnorge/posts/926243470761620 Håper noen andre også vil skrive på siden, så jeg ikke blir gærnedamen som ikke bryr seg om annet enn Lindex ;-) Endret 20. mars 2015 av mamsi 9
Vitulina Skrevet 20. mars 2015 #10929 Skrevet 20. mars 2015 Vet det, men lurer på om de kanskje vil tenke jeg er litt vel påtrengende da, og at de bare sletter alt? Men ok, jeg prøver :-) Seriøse bedrifter sletter normalt ikke tilbakemeldinger og spørsmål, det er det stort sett bare enkelte rosabloggere som gjør ;-) 8
Keaton Skrevet 20. mars 2015 #10930 Skrevet 20. mars 2015 "Hei! Vi i Lindex har samarbeidet med bloggere siden bloggfenomenet startet. Fra vårt showrom som vårt PR-byrå betjener, låner vi ut kolleksjoner til bloggere og øvrig motepresse som vil benytte våre produkter i redaksjonelle sammenheng. Vi låner gratis ut våre produkter. Lindex betaler ikke bloggere eller annen presse for å benytte Lindex produkter i redaksjonelle sammenheng. Lindex jobber aktivt med å skape PR for kolleksjoner gjennom at vi via vårt PR-byrå låner ut og plasserer presseprøver hos relevante medier. Vi har også pressevisninger på kolleksjoner flere ganger i året. Dette er også grunnen til at plagg noen ganger ses i media før vi har hatt «slipp» i butikk. Bloggeren velger selv om hun vil benytte plagget og vi stiller ingen krav til bloggere eller andre medier at de skal oppgi hvor plagget kommer fra,. For øvrig kan vi legge til at vi mener at innlegg bør merkes og vi vil oppfordre alle bloggere når Lindex` presseprøver benyttes, så skal innlegg merkes. Ønsker deg samtidig en god helg!" 11
Keaton Skrevet 20. mars 2015 #10931 Skrevet 20. mars 2015 Forøvrig samme svar de har gitt mamsi på FB. 1
Vitulina Skrevet 20. mars 2015 #10932 Skrevet 20. mars 2015 FF og KA, når skal dere lære? Sponset betyr sponset, det SKAL merkes, det SKAL skattes av. 9
Gjest Bergensia Skrevet 20. mars 2015 #10933 Skrevet 20. mars 2015 (endret) Men dette svaret sier jo at her er det samarbeid med bloggere (men det er vel CBE som bruker mest Lindex når det er snakk de store hvor det er naturlig for dem å ville gi ting?), men de kaster damene under bussen ved å si at det er opp til bloggerne selv om å markere innleggene. Det er ikke rett i følge FO. Da har jeg handlet mitt siste plagg på Lindex Endret 20. mars 2015 av Bond
Vitulina Skrevet 20. mars 2015 #10934 Skrevet 20. mars 2015 (endret) Til FFs forsvar; det er vel LK som har svart for henne når det gjelder merking av sponsede produkter, han har jo ikke peiling, og derfor ble det feil - det blir for hardt å møte spørsmål om korrekt merking, og derfor overlates dette til hennes bedre halvdel. *IRONIVARSEL* Kristina Andersen, hva er din unnskyldning? Endret 20. mars 2015 av Vitulina 5
Gjest Zeitgeist Skrevet 20. mars 2015 #10935 Skrevet 20. mars 2015 "Hei! Vi i Lindex har samarbeidet med bloggere siden bloggfenomenet startet. Fra vårt showrom som vårt PR-byrå betjener, låner vi ut kolleksjoner til bloggere og øvrig motepresse som vil benytte våre produkter i redaksjonelle sammenheng. Vi låner gratis ut våre produkter. Lindex betaler ikke bloggere eller annen presse for å benytte Lindex produkter i redaksjonelle sammenheng. Lindex jobber aktivt med å skape PR for kolleksjoner gjennom at vi via vårt PR-byrå låner ut og plasserer presseprøver hos relevante medier. Vi har også pressevisninger på kolleksjoner flere ganger i året. Dette er også grunnen til at plagg noen ganger ses i media før vi har hatt «slipp» i butikk. Bloggeren velger selv om hun vil benytte plagget og vi stiller ingen krav til bloggere eller andre medier at de skal oppgi hvor plagget kommer fra,. For øvrig kan vi legge til at vi mener at innlegg bør merkes og vi vil oppfordre alle bloggere når Lindex` presseprøver benyttes, så skal innlegg merkes. Ønsker deg samtidig en god helg!" Vel, i det minste får denne mailen historien til CBE om at hun hadde kjøpt kimonoen i butikken til å skurre kraftig. Er det slik å forstå at CBE reklamerer gratis for Lindex? For å sitere Hamlet: "There is something rotten in the state of Denmark" ...
Gjest Zeitgeist Skrevet 20. mars 2015 #10936 Skrevet 20. mars 2015 Til FFs forsvar; det er vel LK som har svart for henne når det gjelder merking av sponsede produkter, han har jo ikke peiling, og derfor ble det feil - det blir for hardt å møte spørsmål om korrekt merking, og derfor overlates dette til hennes bedre halvdel. Kristina Andersen, hva er din unnskyldning? LKE er jo daglig leder for bedriften Treasures, hvorunder også bloggen tilhører. Dermed er også han forpliktet til å informere seg om, samt se til at regelverket i Markedsføringsloven overholdes.
Vitulina Skrevet 20. mars 2015 #10937 Skrevet 20. mars 2015 Vel, i det minste får denne mailen historien til CBE om at hun hadde kjøpt kimonoen i butikken til å skurre kraftig. Er det slik å forstå at CBE reklamerer gratis for Lindex? For å sitere Hamlet: "There is something rotten in the state of Denmark" ... Du reklamerer ikke gratis når du får klær mm til flere tusen kroner gratis hvert eneste år. 7
Vitulina Skrevet 20. mars 2015 #10938 Skrevet 20. mars 2015 LKE er jo daglig leder for bedriften Treasures, hvorunder også bloggen tilhører. Dermed er også han forpliktet til å informere seg om, samt se til at regelverket i Markedsføringsloven overholdes. Det var et ironisk utsagn, basert på historikken til paret. Hun er jo aldri skyldig i noe som helst, og rundt juletider ble han det store syndebukken, selv om de fleste som frekventerer her vet at det er like mye grums i fruens sko. 5
pøbelsara Skrevet 20. mars 2015 #10939 Skrevet 20. mars 2015 (endret) Allerde i 2013 sa jo Lke at det var naivt å tro at man kunne få gratisreklame i bloggen bare ved å sende gratisprodukter til dem. http://www.dn.no/talent/2013/10/18/blogget-for-28-millioner-i-fjor Så rørende at de har skiftet mening for lindex' skyld. Endret 20. mars 2015 av pøbelsara 20
Gjest Zeitgeist Skrevet 20. mars 2015 #10940 Skrevet 20. mars 2015 Du reklamerer ikke gratis når du får klær mm til flere tusen kroner gratis hvert eneste år. Riktig, og det får meg til å undres over hvem som har (mest) rent mel i posen her. Lindex skriver jo at de er opptatt av korrekt merking, så man kan jo leve i et lønnlig håp om at de tar seg en prat med CBE angående dette. Det var et ironisk utsagn, basert på historikken til paret. Hun er jo aldri skyldig i noe som helst, og rundt juletider ble han det store syndebukken, selv om de fleste som frekventerer her vet at det er like mye grums i fruens sko. Beklager, så ikke den. Helt utrolig at hun som sitter på 50% av aksjene i selskapet har så elendig kontroll over hva det andre styremedlemmet gjør. Han redigerer bilder av henne, han skriver alskens kommentarer på bloggen hennes under påtatt navn og yrkestittel, han siler ut kommentarene han mener ikke er egnet for henne å lese, osv. Stakkars henne da - hun vet jo ingenverdensting. (jeg tok med hele rekka slik at det er overtydelig at jeg er sarkastisk her)
Fremhevede innlegg