Gjest Stinky Skrevet 19. mars 2015 #10901 Skrevet 19. mars 2015 (endret) Herregud assa folkens. Slutt å mobbe lindex! Endret 19. mars 2015 av Stinky 18
lenebu Skrevet 19. mars 2015 #10902 Skrevet 19. mars 2015 Stemmer - hvordan kunne jeg glemme den gode dialogen? Jeg er så dum altså ... Og LKE som var så hjertens enig i ALT Forbrukerombudet sa ... Kjendisbloggere risikerer store bøter Og hva Dagbladet angår, så må de jo ha en fantastisk god dialog. Dagbladet måtte jo bare mase i halvannen måned før intervjuet ble innvilget: Hvor flatt kan man legge seg ... En liten sidenote: "Hvor flatt kan man legge seg før det er flatt nok for dere?" - skulle det ikke ha vært "Hvor flatt må man legge seg ...?" her? Og " ... flatt nok for dere?" - hvem er dere? Slik det står nå, har jeg inntrykk av at CBE ikke legger seg flatt fordi hun må, ei heller fordi hun innser hva hun faktisk har gjort. Hun reagerer nærmest som ei nikkedukke som bare gjør det hun blir bedt om, men uten å forstå hvorfor. Helt enig! Det virker som om hun responderer kun til dem som er kritiske ("dere"), og ikke sin leserskare generelt. Sannsynligvis fordi den faste leserskaren tilga henne allerede før skandalen ble publisert, men det sier allikevel noe om hennes tankegang når det gjelder bevissthet på nett (det er "henne" og hennes fans mot resten av verden, og resten av verden er fæle). 7
lenebu Skrevet 19. mars 2015 #10903 Skrevet 19. mars 2015 Herregud assa folkens. Slutt å mobbe lindex! Ja, vet. Det er helt grusomt. De er så svake og har absolutt ingen anledning til å forsvare seg selv. Jeg må innrømme at jeg skammer meg inn i veggen for tidligere kommentarer her, da disse langer ut mot enkeltpersoner som står bak en bedrift. Tenk på hvor fælt disse enkeltpersonene har det når dem legger deg, da? Helt umennesekelig å kritisere en bedrift når personene bak det kan ta kritikken til seg... Kritikk burde blitt ulovlig! (Og ja, sarkasme i høy grad. Og ikke rettet mot Stinky, men heller visse andre brukere som må forsvare CBE som enkeltmennesket som ved en tilfeldighet startet en blogg og begynte å tjene millioner på den, men likevel skulle være fritatt ansvaret for driften av denne da foretaket startet som en uskyldig hobbyblogg.) 11
SusieDerkins Skrevet 19. mars 2015 #10904 Skrevet 19. mars 2015 Når det gjelder CBE/Lindex-saken mener jeg at det er tydelig at ingen av dem har rent mel i posen, når det plutselig er så vanskelig å svare ja eller nei på spørsmålet om samarbeid. Det er tydelig at det er noe som forsøkes å skjules fra begge kanter, og dette "noe" er et samarbeid med økonomisk fordeler for begge parter. Håper virkelig at Lindex blir tatt i å bedrive ulovlig markedsføring, enda mer enn at CBE blir tatt i det. Ser på det som et større tilfelle av brudd på regelverket at en etablert bedrift med butikker i flere land lar snikreklame passere, enn det at én enkeltblogger snikreklamerer på vegne av bedriften. Men basert på Lindex's svar regner jeg med at snikreklame er et produkt som er bestilt, og det setter begge parter i et uhorvelig dårlig lys. FO kan ikke komme på banen fort nok. Dette! Spot on! Helt enig! 8
mamsi Skrevet 19. mars 2015 #10905 Skrevet 19. mars 2015 Pa Facebook sa de til meg: https://www.facebook.com/lindexnorge/posts/10153732261155884 Hei! Takk for din henvendelse, det er alltid viktig for oss i Lindex. Når det gjelder ditt spørsmål ang merking av reklame er ikke dette noe Lindex kan svare på, på vegne av andre. Dog kan vi svare for bilde av Kathrine Sørland som du refererer til. Kathrine jobber hos oss som Fashion Advisor. Ha en fin kveld! Mvh Lindex Så da svarte jeg nå: Jeg skjønner at dere ikke svarer på vegne av andre. Men, jeg mener at Lindex bør kunne svare på vegne av Lindex på det enkle spørsmålet jeg stiller: Har dere samarbeid med bloggere ved at dere sender produkter, gir rabatter eller honorerer med penger?Dette er ikke vanskelig, dette er et ja/nei-spørsmål.Hvis ja er dette ikke bare et bloggeranliggende, men også et Lindex-anliggende, og dere, som annonsør, har da ansvar etter markedsføringsloven.Forbrukerombudet uttalte seg om dette her: "Annonsørene har her et like stort ansvar etter markedsføringsloven, som ved markedsføring i andre og mer tradisjonelle kanaler. At blogg som reklamekanal reiser visse spesielle utfordringer, må de da ta høyde for allerede når de velger å benytte denne kanalen"(http://www.forbrukerombudet.no/2012/03/11042171.0 30
Gjest Zeitgeist Skrevet 19. mars 2015 #10906 Skrevet 19. mars 2015 Flott Mamsi at du fulgte opp med et enkelt "ja/nei"-spørsmål. Er - i likhet med en del andre - spent på svaret.
Keaton Skrevet 19. mars 2015 #10907 Skrevet 19. mars 2015 Samme ulne, nedlatende svaret jeg fikk. Ikke svart på oppfølgingsspørsmålet mitt dvs jeg gjentok spørsmålet om de har et samarbeid og viste til samme FO-uttalelse. Lurer på å sende mail til noen over markedssjefen. 6
Gjest Sunniva82 Skrevet 20. mars 2015 #10908 Skrevet 20. mars 2015 Samme ulne, nedlatende svaret jeg fikk. Ikke svart på oppfølgingsspørsmålet mitt dvs jeg gjentok spørsmålet om de har et samarbeid og viste til samme FO-uttalelse. Lurer på å sende mail til noen over markedssjefen. Ja, send en kopi av tidligere mail til markedssjefen, putt markedssjefen i cc og adresser til hennes/hans sjef isteden! Jeg har for øvrig tipset FO. Ikke at jeg har så store forhåpninger til dem. Er avisene på saken? De får alltid svar. 6
Inocybe Skrevet 20. mars 2015 #10909 Skrevet 20. mars 2015 Pa Facebook sa de til meg: https://www.facebook.com/lindexnorge/posts/10153732261155884Hei! Takk for din henvendelse, det er alltid viktig for oss i Lindex. Når det gjelder ditt spørsmål ang merking av reklame er ikke dette noe Lindex kan svare på, på vegne av andre. Dog kan vi svare for bilde av Kathrine Sørland som du refererer til. Kathrine jobber hos oss som Fashion Advisor. Ha en fin kveld! Mvh Lindex Så da svarte jeg nå: Jeg skjønner at dere ikke svarer på vegne av andre. Men, jeg mener at Lindex bør kunne svare på vegne av Lindex på det enkle spørsmålet jeg stiller: Har dere samarbeid med bloggere ved at dere sender produkter, gir rabatter eller honorerer med penger?Dette er ikke vanskelig, dette er et ja/nei-spørsmål. Hvis ja er dette ikke bare et bloggeranliggende, men også et Lindex-anliggende, og dere, som annonsør, har da ansvar etter markedsføringsloven. Forbrukerombudet uttalte seg om dette her: "Annonsørene har her et like stort ansvar etter markedsføringsloven, som ved markedsføring i andre og mer tradisjonelle kanaler. At blogg som reklamekanal reiser visse spesielle utfordringer, må de da ta høyde for allerede når de velger å benytte denne kanalen"(http://www.forbrukerombudet.no/2012/03/11042171.0 Flott Mamsi 👍 Jeg lurer på en ting. Er regelverket om markedsføring på blogger annerledes i Sverige? Lindex er så vidt jeg vet i høy grad styrt fra Sverige. Kan de være uvitende om norske regler? Ikke at det på noen som helst måte unnskylder en stor internasjonal bedrift. Men når jeg ser hvordan svenske blogger er enda dårligere til å merke reklame enn de norske begynner jeg å lure. 2
Gjest Evans Skrevet 20. mars 2015 #10910 Skrevet 20. mars 2015 Flott Mamsi 👍 Jeg lurer på en ting. Er regelverket om markedsføring på blogger annerledes i Sverige? Lindex er så vidt jeg vet i høy grad styrt fra Sverige. Kan de være uvitende om norske regler? Ikke at det på noen som helst måte unnskylder en stor internasjonal bedrift. Men når jeg ser hvordan svenske blogger er enda dårligere til å merke reklame enn de norske begynner jeg å lure. De har vel norskt hovedkontor? I alle fall, jobber de i Norge må de følge norske regler. Og det vet de nok veldig godt. At de kanskje ikke har satt seg like godt inn i disse, må de ta på egen kappe etter min mening. Tror ikke kan "komme deg unna" ved å påstå at de ikke visste om/kunne reglene.
Gjest Bergensia Skrevet 20. mars 2015 #10912 Skrevet 20. mars 2015 Så om smoothien er i bildet og innlegget er umerka, så er det i strid med FO. Og Atkins smaker fryktelig! Bra, sendt tips og skjermbilde til FO nå! Dette var litt for tilfeldig, ihvertfall når det står tydelig at hun har mottatt produkter fra dem og så bruker et produkt fra dem i et innlegg. Men, hey, kanskje hun har kjøpt denne selv og brukte flasken i innlegget. Tidens lykketreff for Froosh da!
SusieDerkins Skrevet 20. mars 2015 #10913 Skrevet 20. mars 2015 Flott Mamsi Jeg lurer på en ting. Er regelverket om markedsføring på blogger annerledes i Sverige? Lindex er så vidt jeg vet i høy grad styrt fra Sverige. Kan de være uvitende om norske regler? Ikke at det på noen som helst måte unnskylder en stor internasjonal bedrift. Men når jeg ser hvordan svenske blogger er enda dårligere til å merke reklame enn de norske begynner jeg å lure. for det første så er det ingen tvil om at en bedrift som driver virksomhet i Norge har plikt til å sette seg inn i norske lover og regler. Jeg kjenner ikke svenske regler på dette området, men det ville overraske meg om de var veldig forskjellige fra norske. Norsk og svensk rett pleier å være nokså lik på de fleste områder. Hvis du leser amerikanske blogger vil du også se at de merker reklame og affiliate links, og det får meg til å tenke at dette regelverket antagelig er nokså likt i vestlige land. Men dette har jeg ikke sjekket altså, det er bare magefølelsen! 3
SusieDerkins Skrevet 20. mars 2015 #10914 Skrevet 20. mars 2015 De har vel norskt hovedkontor? I alle fall, jobber de i Norge må de følge norske regler. Og det vet de nok veldig godt. At de kanskje ikke har satt seg like godt inn i disse, må de ta på egen kappe etter min mening. Tror ikke kan "komme deg unna" ved å påstå at de ikke visste om/kunne reglene. helt klart ikke!
Inocybe Skrevet 20. mars 2015 #10915 Skrevet 20. mars 2015 (endret) De har vel norskt hovedkontor? I alle fall, jobber de i Norge må de følge norske regler. Og det vet de nok veldig godt. At de kanskje ikke har satt seg like godt inn i disse, må de ta på egen kappe etter min mening. Tror ikke kan "komme deg unna" ved å påstå at de ikke visste om/kunne reglene. På ingen måte noen unnskyldning for at de ikke skal følge norsk regelverk. Og den norske PR-avdelingen (som calvachina viser de har) vet selvfølgelig dette her. Det var bare en tanke. Da er vi tilbake til at de enten med vilje unnlater å følge regelverket eller at de ikke følger opp bloggerne de "lønner". Ingen av de to alternativer gir meg noe godt inntrykk av Lindex. Er faktisk ganske skuffet. Endret 20. mars 2015 av Inocybe 4
Inocybe Skrevet 20. mars 2015 #10916 Skrevet 20. mars 2015 for det første så er det ingen tvil om at en bedrift som driver virksomhet i Norge har plikt til å sette seg inn i norske lover og regler. Jeg kjenner ikke svenske regler på dette området, men det ville overraske meg om de var veldig forskjellige fra norske. Norsk og svensk rett pleier å være nokså lik på de fleste områder. Hvis du leser amerikanske blogger vil du også se at de merker reklame og affiliate links, og det får meg til å tenke at dette regelverket antagelig er nokså likt i vestlige land. Men dette har jeg ikke sjekket altså, det er bare magefølelsen! Helt enig. Selvfølgelig skal de følge norske regler i Norge. 2
Inocybe Skrevet 20. mars 2015 #10917 Skrevet 20. mars 2015 Lindex har tidligere svart på deler av dette: "Det är så att det ibland skickas ut plagg till bloggare som sedan visar upp dessa i bland annat socialmedia. ", jfr. https://www.facebook.com/Lindex/posts/10152835846624094 Er det noen som har spurt de direkte om de f.eks. har eller har hatt et PR-samarbeid med CBE/Treasure? Lindex er i dag styrt fra Finland, jfr. http://about.lindex.com/no/lindex-del-av-stockmann-group/ . Lindex Norge har egne ansatte som jobber med PR, jfr. http://about.lindex.com/no/pressekontakter/ Og de andre landene har sine som f.eks. http://about.lindex.com/se/presskontakter/ Det er derfor ingen grunn til at Lindex Norge ikke skal kjenne til (og jobbe etter) norsk regelverk. Jeg mener det er noen som har spurt Lindex direkte om det er et samarbeid mellom de og CBE. Mener å huske de ikke svarte. Men nå klarer jeg ikke å finne innlegget. Takk for oppdateringen om Lindex. Kan se det er forandret siden jeg sist hadde noe med Lindex sitt management å gjøre. Men det har også blitt en del år siden nå. 1
Lillemy23 Skrevet 20. mars 2015 #10920 Skrevet 20. mars 2015 Forhåpentligvis er de bare treg med å svare. Er det noen som har spurt CBE via kommentarfeltet om de har et PR-samarbeid med Lindex? Uten at jeg har noen link akkurat nå: dette har blitt spurt om og svart på mange ganger. Alt fra Lindex er kjøpt selv og ingen grunn til at det skal merkes, i følge CBE selv. 2
Fremhevede innlegg