Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Innlegg sakset fra tråden "hvilken blogger er verst":

Maxiomo15 mars 2015

Amber, on 13 Mar 2015 - 11:52, said:

Linni Meister er en levende reklameplakat som ikke merker innleggene sine slik hun skal. Irriterende at fotballfruekritikkerne som er fullstendig opphengt i dette ikke tar tak i Linni sin blogg.

dette har jeg lurt på også. Ser jo flere som ikke følger disse reglene. Men får bare til svar at fotballfrua er den største og da virker det som at hun er viktigst.. Men alle bør vel følge reglene? Eller hva?

Hvor mange daglige lesere har Linni Meister? 30?

Det er ca ti tusen blogger som har like mange lesere som henne, det er helt ulogisk å møte de små først. Jeg vil anta at FO ser på de 10-15 største bloggene, og at de ser på de mindre med konkrete tips eller tilbakemeldinger. Jeg har sett en stor økning av kritske spørsmål og tilbakemeldinger på diverse store blogger, og det har også ført til at f eks Komikerfrue har blitt MYE flinkere til å merke innlegg. Det er gledelig. Men det er fortsatt en veldig lang vei å gå, og gallionsfiguren av dem alle er faktisk en av de aller verste når det gjelder skjult reklame.

Derfor.

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

jeg har opplevd noe av det samme som cbe har.. blitt tråkket på. Fremmede kom hjem til huset vårt og truet oss.. dette tok nesten livet av meg og vi måtte ta med barna og flytte til ett annet sted,. Alt dette fordi noen mennesker mente vi gjordefeil. Vi drev en butikk. Enda vi hadde advokat og alt på det tørre. Men folk er så ille der ute. Mange gjør alt de kan for å knekke deg. Jeg får vondt langt inne i hjerte med tanke på hvordan folk oppfører seg. Jeg klarte å komme meg på bena igjen etter all motgang og truing

Maxiomo: jeg anbefaler deg at du ikke deler så mye private forhold her inne. Jeg tror faktisk ikke vi skal være så bekymret for at kritikere her inne skal greie å knekke Caroline eller påvirker henne til å slutte å blogge. Som Caroline skriver så får de bare holde på. Jeg har sagt det tidligere, det er FO som kan komme med advarsler eller bøter. Caroline har ett godt team rundt seg med både rådgivere og juridisk ekspertise. Hun klarer seg!

Endret av Bond
  • Liker 3
Skrevet

NåMåJeg: du er usmakelig i måten du skriver! Ikke en gang har du skrevet noe som er viktig å lese. Hvorfor skriver du om en bedrift som du ikke har ett forhold til? Skikkelig irriterende å se assåååå...ville du beskyttet andre bedrifter like mye? Det er mange bedrifter du kunne satt mere fokus på enn CBE, vil du ha tips? Vil du ikke ha reklame så kom deg til h.....vekk fra alle som driver med reklame... TV, RADIO, UKEBLAD, ja såkalt dette forumet her kalt Kvinnneguiden? Det bugner over med reklame på deres sider... Har dere tenkt på det? Skal dere se nærmere på det? Er det ikke litt snodig at dere er en reklameplaket for Kvinneguiden dere som er som imot CBE? Dere må våkne opp og se at dere er ikke så reklamefri egentlig? Dere reklamerer alle for Kvinneguidens annonser, hehe

hej Rabben05

Og hva er din personlige forhold til bloggen?

Selv er jeg inne på dette forumet fordi her er det mange som tenker og ser det samme som meg. Det er underholdene å lese at flere har sett og forstått hva bloggen handler om, og selvsagt den beviste dårlige merkingen. (Som ikke er ok)

her kommer det en dårlig eks, men håper du forstår hva jeg vil frem til.

Jeg hadde aldri gått inn i et forum der alle hadde diskutert at de ikke likte Coca Cola bare for å skrive at jeg liker Coca cola og at cola er best! Jeg hadde holdt meg unna så lenge jeg ikke hadde et personlig forhold til Cola og jeg følte at jeg måtte beskytte det.

Blir så merkelig å komme inn å beskytte bedriften og dra frem sjalukortet når folk her inne diskutere faktisk dårlig merking og lovbrudd.

Så kan jeg ikke helt forstå hvorfor det hopper inn folk her som blir sure fordi folk diskuterer her imellom seg noe som interesserer dem, OM man ikke har et personlig forhold til CBE da... som sagt jeg hadde ikke brydd meg om noen diskuterte at cola smakte dårlig om jeg likte det. Æh.. det er sent og jeg er trøtt! håper du forsto iallefall litt hva jeg ville frem til.

• Liker 9
Skrevet

Tråden ryddet for latterliggjøring, spekulasjoner, personangrep, persondebatt, avsporinger, samt svar.

Bond, forumansvarlig

Skrevet

Jeg har lurt på noe. Hva tror dere er grunnen til at det er så lett for andre å tro at det er sjalusi som er motivasjonen? Jeg synes det er merkelig.

• Liker 11
Skrevet

hej Rabben05

Og hva er din personlige forhold til bloggen?

Selv er jeg inne på dette forumet fordi her er det mange som tenker og ser det samme som meg. Det er underholdene å lese at flere har sett og forstått hva bloggen handler om, og selvsagt den beviste dårlige merkingen. (Som ikke er ok)

her kommer det en dårlig eks, men håper du forstår hva jeg vil frem til.

Jeg hadde aldri gått inn i et forum der alle hadde diskutert at de ikke likte Coca Cola bare for å skrive at jeg liker Coca cola og at cola er best! Jeg hadde holdt meg unna så lenge jeg ikke hadde et personlig forhold til Cola og jeg følte at jeg måtte beskytte det.

Blir så merkelig å komme inn å beskytte bedriften og dra frem sjalukortet når folk her inne diskutere faktisk dårlig merking og lovbrudd.

Så kan jeg ikke helt forstå hvorfor det hopper inn folk her som blir sure fordi folk diskuterer her imellom seg noe som interesserer dem, OM man ikke har et personlig forhold til CBE da... som sagt jeg hadde ikke brydd meg om noen diskuterte at cola smakte dårlig om jeg likte det. Æh.. det er sent og jeg er trøtt! håper du forsto iallefall litt hva jeg ville frem til.

Dette er et åpent internettforum hvor alle som er registrert på KG kan delta. Dine personlige preferanser med tanke på internettdiskusjoner får være din sak.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har lurt på noe. Hva tror dere er grunnen til at det er så lett for andre å tro at det er sjalusi som er motivasjonen? Jeg synes det er merkelig.

Jeg tenker ikke nødvendigvis at sjalusi er motivasjonen, men at all denne interessen (og med interesse mener jeg villigheten til å bruke timesvis på å studere bloggen og å utøve motstand her og i andre kanaler) handler mer om personen CBE enn bedriften CBE tror jeg nok.

Det var noen som stilte spørsmålet om hvorvidt man kan si at Lindex eller f.eks Kar Lagerfeld (som var eksempelet som ble brukt) ble mobbet dersom de ble utsatt for kritikk. Nei, men dersom et internettforum hadde over tusen sider med kritikk av Lindex eller KL (da regner jeg også med Den Store Fotballfruetråden med over 600 sider i tillegg til denne hvor omtrent 30 % blir moderert bort) så må man kunne si at interessen for Lindex var spesiell. Om en gruppe privatpersoner brukte mye fritid på å nitidig kritisere og studere alle aspekter ved Karl Lagerfelds liv og virke ville nok de fleste tolket dette som en form for personlig vendetta mot Lagerfeld. Stikkordet her er privatperson. Om en journalist gjør det er det som regel vedkommendes jobb.

Endret av Shopgirl2014
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Her skriver CBE at de sjelden beholder produkter de får tilsendt i posten. men for 2 måneder siden skriver CBE at de setter pris på hver eneste ting de får tilsendt. Hvor er troverdigheten?

Så vidt jeg kan se omtaler hun to forskjellige ting: produkter hun får tilsendt med den hensikt at hun skal omtale de på bloggen som medfører ekstraarbeid, og brev og personlige gaver fra lesere som hun setter pris på. Jeg tror de fleste forstår forskjellen.

Endret av Shopgirl2014
  • Liker 7
Skrevet (endret)

Her prøver man nok engang å svekke troverdigheten til Caroline. Gaver som lesere sender henne er altså gaver og skal IKKE merkes som reklame. Blir hun sponset med produkter ( får gratis og beholder) eller mottar penger for å skrive om et produkt skal det merkes som reklame. Dette gjør hun ved å merke øverst på innlegget med annonse eller reklame. NÅ må dere holde opp...kan da ikke være så vanskelig å forstå dette!

Endret av Lin10
  • Liker 4
Gjest Bergensia
Skrevet

Her prøver man nok engang å svekke troverdigheten til Caroline. Gaver som lesere sender henne er altså gaver og skal IKKE merkes som reklame. Blir hun sponset med produkter ( får gratis og beholder) eller mottar penger for å skrive om et produkt skal det merkes som reklame. Dette gjør hun ved å merke øverst på innlegget med annonse eller reklame. NÅ må dere holde opp...kan da ikke være så vanskelig å forstå dette!

Problemet er at hun er ganske selektiv når det gjelder hvilke innlegg hun merker. Selv når innlegget er fullt av sponsede plagg og annonselenker er det ikke merket øverst.
Skrevet

Ekstraarbeidet med Froosh-gaven handlet om regnskap og skatt. Gaver de beholder må det skattes av, jfr. http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/Starte-bedrift/Jeg-vil-i-gang/Hobby-eller-naring/Blogger-du/.

her snakker vi om akkurat det samme. Med mindre de unnlater å oppgi gaver de ikke omtaler, da "slipper de jobben" med regnskap og skatt for gavene de beholder. Men det får vi håpe de ikke gjør.

CBE skriver at de ikke ville ta jobben med regnskap og skatt for Froosh-gaven. Den gaven sendte de ifølge CBE tilbake. For deretter lage ett blogginnlegg med reklame for Froosh.

Ellers setter de altså pris på hver eneste gave de får tilsendt. Da tar de jobben med regnskap og skatt... Her er noe som skurrer...

Gaven hun mottok 22.01. som gjorde at hun skrev takkeinnlegg til alle som sender henne gaver, var forresten heller ikke merket med reklame. Lenke til blogginnlegget.

Jeg enig i at Ilovedogs-innlegget burde vært merket med sponset e.l.

• Liker 1
Skrevet

Her prøver man nok engang å svekke troverdigheten til Caroline.

Hvilken troverdighet!?

• Liker 28
Skrevet (endret)

Hvilken troverdighet!?

Hun har så pass stor troverdighet at hun har Norges mest leste blogg. Endret av Lin10
  • Liker 2
Gjest Cement
Skrevet (endret)

Du vet visst mye om regler som regulerer kommersiell blogging, derfor lurer jeg på om du/dere mener at når ting ikke beholdes, men lånes, f.eks klær, utløses ikke skatt- og avgiftsplikt samt merkeplikt?

I går ga du uttrykk for å ha kunnskap om hva som foregår i PR-bransjen, og da spurte jeg deg hvordan slik utlånspraksis som Lindex forteller at de har, egentlig foregår. Jeg vet ikke om du har svart og blitt moderert eller ikke sett spørsmålet, så da tar jeg det på nytt:

Jeg spurte deg om omfanget av klesutlån til bloggere som vi gi merkevaren redaksjonell omtale, og hvor mye redaksjonell omtale kreves for at bloggeren fortsatt skal få låne klær?

Bakgrunn for spørsmålet er at Lindex i mail til en bruker på KG, opplyser at de via PR-byrået sitt låner ut klær til bloggere og motepresse som vil bruke klærne i "redaksjonelle sammenheng".

Du som har peiling på regler om mottak av gaver, hva tror du om dette med lånte klær og omtale i "redaksjonell sammenheng"?

I og med enkelte bloggere (alle?) ikke skiller klart mellom reklame og redaksjonell tekst (bilder inkludert) - det er egentlig den praksisen som utløser uenighet - tenker jeg at innlegg og bilder med lånte klær skal merkes selv om klærne eventuelt leveres tilbake etter at de er brukt?

[ Poenget med merking er å sørge for at forbrukere/lesere skal forstå at det ikke er bloggerens personlige smak og personlige innkjøp som ligger til grunn, men et forretningsforhold som handler om utlån som betales med redaksjonell omtale. (Og om det ikke er lovfestet opplysningsplikt, burde jo bloggeren uansett være såpass ærlig med leserne sine etter mitt skjønn. Men det er ikke det jeg ber deg om svar på.) ]

Og disse klærne som PR-byrået låner ut for omtale i redaksjonell sammengeng, hva skjer egentlig med dem? Det finnes visstnok eksempler på at enkelte bloggere selger sine "lånte klær, noe som kan tyde på at enkelte PR-byråer eller produsenter i realiteten gir bort klær og andre ting til bruk i "redaksjonelle sammenheng".

Edit: korrigert siste setning + skrivefeil.

Endret av MinnaMilanda
Gjest Sunniva82
Skrevet

Hvor mange daglige lesere har Linni Meister? 30?

Det er ca ti tusen blogger som har like mange lesere som henne, det er helt ulogisk å møte de små først. Jeg vil anta at FO ser på de 10-15 største bloggene, og at de ser på de mindre med konkrete tips eller tilbakemeldinger. Jeg har sett en stor økning av kritske spørsmål og tilbakemeldinger på diverse store blogger, og det har også ført til at f eks Komikerfrue har blitt MYE flinkere til å merke innlegg. Det er gledelig. Men det er fortsatt en veldig lang vei å gå, og gallionsfiguren av dem alle er faktisk en av de aller verste når det gjelder skjult reklame.

Derfor.

Helt enig. Påpeker for ordens skyld at jeg sakset fra et innlegg publisert av denne maksiomio eller hva hun heter. Hensikten var å hjelpe til med å forstå vedkommendes logikk, da det var litt vanskelig å få tydelig svar i denne tråden. Ser ut til at hun mener det ikke er greit, men mener offentlige organer bør ta seg av kontrolleringen, og at det er urettferdig at bare noen blir debattert her inne.

For meg holder ikke den logikken helt hjem. I en ideell verden ville det fungert slik at det var systemer slik at alle holdt seg innenfor loven og at alle som evt brøt den ble tatt og fikk straff. Verden er ikke ideell. Heller ikke rettferdig. Bare fordi at noen slipper unna med lovbrudd, så skal vi vel ikke ignorere andre. Personlig engasjement er kjempeviktig på mange områder i samfunnet. Kvinneguiden-diskusjonene har faktisk bidratt til å skape endring. For meg blir det da Merkelig å "klage" fordi a)andre ideelt sett skulle tatt den jobben og b)at man ikke gikk etter alle bloggere samtidig, men bare de største

• Liker 6
Gjest Sunniva82
Skrevet

Jeg tenker ikke nødvendigvis at sjalusi er motivasjonen, men at all denne interessen (og med interesse mener jeg villigheten til å bruke timesvis på å studere bloggen og å utøve motstand her og i andre kanaler) handler mer som personen CBE enn bedriften CBE tror jeg nok.

Det var noen som stilte spørsmålet om hvorvidt man kan si at Lindex eller f.eks Kar Lagerfeld (som var eksempelet som ble brukt) ble mobbet dersom de ble utsatt for kritikk. Nei, men dersom et internettforum hadde over tusen sider med kritikk av Lindex eller KL (da regner jeg også med Den Store Fotballfruetråden med over 600 sider i tillegg til denne hvor omtrent 30 % blir moderert bort) så må man kunne si at interessen for Lindex var spesiell. Om en gruppe privatpersoner brukte mye fritid på å nitidig kritisere og studere alle aspekter ved Karl Lagerfelds liv og virke ville nok de fleste tolket dette som en form for personlig vendetta mot Lagerfeld. Stikkordet her er privatperson. Om en journalist gjør det er det som regel vedkommendes jobb.

Jeg bruker litt ekstra krutt på cbe og deres samarbeidspartnere fordi de skiller seg ut ved, etter min mening, vise eksepsjonelt liten evne til å ta selvkritikk og til å spille med åpne kort i forhold til å tydeliggjøre kommersielle bindinger. Det er alltid slik at de venter til avsløringene og debatten er nesten ute av kontroll og proporsjoner før de gjør et forsøk på å legge seg flate. Det er alltid "too little too late", og snart er de tilbake i gammelt tvilsomt spor.

Og slikt fascinerer meg, må jeg innrømme. Og jeg har nok et ønske om å klare å skape varig endring slik at slike useriøse og spekulative praksiser ikke blir mulig lenger. Derfor mer cbe enn andre.

• Liker 6
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...