Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 timer siden, Crossfitter skrev:

nå er jeg sikkert veldig langt bak på dette men.... denne "grininga" dere diskuterer, hvor er dette lagt ut? Hvis det er den video bloggen som ligger øverst på bloggen hennes lurer jeg i såfall på om noen kunne opplyst når i klippet dette er, da jeg ikke har noen interesse av å se igjennom den snutten der på over 30 min....:fnise: :Hehe: anyone? :ac:

30(!!!) minutter??? Hvem inni lengste H%^><%\$£ granskauen ser på 30 min videoblogg??? Nå besvimte jeg nesten

• Liker 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, Liver skrev:

Jeg og vil si jeg respekterer at folk er forskjellige, men kan selvfølgelig bli flinkere å ikke fremstå som dømmende i denne sammenhengen.

Det jeg ønsker å innhente informasjon om er hva som er positivt med yrke blogging, og denne bedriften spesielt. Det blir begått lovbrudd mtp markedsføringsloven, utlevering av mindreårige og oppmuntring til overforbruk. Jeg ønsker, som og kom frem på Debatten, at blogging som yrke blir mer regulert. Hvordan CBE er som person har jeg ikke så mye å komme med da jeg ikke kjenner henne.

Når jeg får motsvar går det mye på hvor bra CBE er som person, hvor mye penger hun har og hvor dust jeg er. Jeg ønsker å ha en saklig diskusjon der de positive sidene ved BEDRIFTEN kommer frem, ikke CBE som person. Da det blir lagt vekt på at de ikke kjenner henne, kan det noen ganger virke slik, men det blir spekulasjoner fra min side.

Jeg tror bloggen oppleves som en slags pause i hverdagen.  Den er lite krevende å lese og det rosenrøde og perfekte kan oppleves som behagelig.  Da sett i motsetning til katastrofer, barn i krig og annet elendighet i avisene. Jeg vet ikke med andre, men på meg selv ser jeg at spesielt i stressende og krevende perioder så trenger jeg den pausen. Noe lettfordøyelig og ufarlig så hjernen kan hvile. I mitt tilfelle leser jeg økonominyheter og tilbudsavisa fra obs, men kan tenke meg at noen bruker blogger til dette. 

Så har du det med inspirasjon.  Vi er alle forskjellige, så for meg funker ikke dette i det hele tatt. Men jeg ser jo at mange opplever en slags positiv inspirasjon fra noen som for eksempel er flinke å trene jevnlig.  Det er som det da sannsynliggjøres at en selv kan klare det. Hvis folk bruker bloggen som inspirasjon til å forsere dørstokkmila og det oppleves som positivt for dem så har jo bloggen en praktisk funksjon.  

Det som er grunnleggende for denne type blogg er jo at livet er et slags case man skal jobbe med. Gjennom bloggen får man da inspirasjon til å drive arbeidet framover.  Kontinuerlig forbedring av muskulatur, make up, garderobe, meny og jeg vet ikke hva.  I dette ligger jo drømmen om endepunktet der alt er så mye bedre enn det er i dag. For mange gir det sikkert en mening og ikke minst et håp for fremtiden.  En flukt fra den vanlige hverdagen, en drøm om at en vakker dag skal jeg bli lykkelig og se smashing ut og alt faller på plass.

Jeg er garantert ikke den riktige til å svare på spørsmålet ditt da jeg ikke har det store utbyttet fra denne bloggen.  Men jeg tror det er viktig å forstå hvorfor folk tiltrekkes leirbålet, så jeg synes spørsmålet ditt var veldig interessant og fortjener refleksjon.

• Liker 11
Skrevet
1 time siden, SKE87 skrev:

30(!!!) minutter??? Hvem inni lengste H%^><%\$£ granskauen ser på 30 min videoblogg??? Nå besvimte jeg nesten

ikke jeg hvertfall!!!.................... :fnise::fnise::fnise:

Men.... ja, er det ingen som kan opplyse hvor eller når i dette klippet denne "grininga" som blir så diskutert er?? :(

• Liker 1
Gjest formula
Skrevet

Etter å ha fulgt CBE i flere år, er jeg nå kun sporadisk innom, og følger heller ikke på snap eller instagram. Fikk av den grunn ikke med meg denne "gråtescenen".

Som flere har nevnt tidligere, har bloggen en del kvaliteter som andre ikke har. Den er gjennomført, profesjonell og forsåvidt velskrevet. Tror mye av grunnen til dalende lesertall er nettopp dette perfekte, som kanskje har blitt et irritasjonsmoment. Mens andre raser, gråter med mascara under øynene og bustete hår, er kanskje med i Bloggerne, viser for alle at livet ikke alltid er på stell-kort sagt er en man kan identifisere seg med, står denne bloggeren fram som en isdronning, alltid perfekt sminket og velstelt. Dette skaper en avgrunn mellom blogger og leser, noe CBE er klar over, og muligens er grunnen til at også CBE velger å vise tårer, om enn i en situasjon hun har full kontroll på.

Tenker at som det glansede magasinet CBE vil at bloggen skal være, kan hun greit droppe "følelsesbiten", og la bloggen være den reklamekanalen den i realiteten er, uten å late som noe annet.

Gjest Skribent
Skrevet
18 minutter siden, Niriluna skrev:

En flukt fra den vanlige hverdagen, en drøm om at en vakker dag skal jeg bli lykkelig og se smashing ut og alt faller på plass.

So far, so good - det ligger nok i oss mennesker å strekke oss etter noe, stadig nye mål osv. For min del ser jeg absolutt ikke noe galt i å drømme seg bort, finne avkobling, vi har alle våre «guilty pleasures». Når jeg drømmer, ser jeg etter hyttetomter eller drukner i feriebilder fra hvite strender. Andre tråler loppemarkeder eller strikker eller dykker. 

Problemet oppstår, etter min mening, når noen - være seg person eller bedrift - ikke har skrupler så lenge de tjener store penger. Hensynet til lover, regler, etikk, alminnelig anstendighetsfølelse må vike, så lenge virksomheten og de ansvarlige får realisere seg selv og potensialet for inntjening. «Jeg ønsker å inspirere» er ikke nok når man ikke følger opp i handling, det smaker bare av behov for bekreftelser. 

Vanlige refleksjoner å gjøre seg er hvordan egne handlinger påvirker andre; empati 101. Hensynet til mennesker nær en, vise gode holdninger, holde seg oppdatert på områder som er større enn en selv. Hun ble, for eksempel, gjort oppmerksom på hvor håpløst det var å bruke heliumballonger LENGE FØR hun valgte å slutte med det. Tok det så lang tid å google det, eller? Etter en mengde heliumfester skrev hun et innlegg om at de nå har sluttet med det takket være tips fra leserne (!), og får selvsagt stående ovasjoner fra sine trofaste lesere som mener hun bør belønnes med uforbeholden ros for å være et strålende forbilde... Neida, så... Leirbål much? 

Selvsagt har hun skjønt det. Det kalles propaganda. Jeg er enig i det du skriver, @formula, med unntak av at hun skriver godt. Hun skriver ikke særlig godt, det mangler mye på struktur, sammenheng, grammatikk osv osv. Det er slik sett ikke hennes «fag» på noen måte. Lykkes hun med å lage blogg jf malen glanset magasin? Japp. Det mangler som du sier bare at hun står for det og tar steget ut, fremfor å tviholde på venninne-narrativet.

Skrevet
53 minutter siden, Niriluna skrev:

Jeg tror bloggen oppleves som en slags pause i hverdagen.  Den er lite krevende å lese og det rosenrøde og perfekte kan oppleves som behagelig.  Da sett i motsetning til katastrofer, barn i krig og annet elendighet i avisene. Jeg vet ikke med andre, men på meg selv ser jeg at spesielt i stressende og krevende perioder så trenger jeg den pausen. Noe lettfordøyelig og ufarlig så hjernen kan hvile. I mitt tilfelle leser jeg økonominyheter og tilbudsavisa fra obs, men kan tenke meg at noen bruker blogger til dette. 

Så har du det med inspirasjon.  Vi er alle forskjellige, så for meg funker ikke dette i det hele tatt. Men jeg ser jo at mange opplever en slags positiv inspirasjon fra noen som for eksempel er flinke å trene jevnlig.  Det er som det da sannsynliggjøres at en selv kan klare det. Hvis folk bruker bloggen som inspirasjon til å forsere dørstokkmila og det oppleves som positivt for dem så har jo bloggen en praktisk funksjon.  

Det som er grunnleggende for denne type blogg er jo at livet er et slags case man skal jobbe med. Gjennom bloggen får man da inspirasjon til å drive arbeidet framover.  Kontinuerlig forbedring av muskulatur, make up, garderobe, meny og jeg vet ikke hva.  I dette ligger jo drømmen om endepunktet der alt er så mye bedre enn det er i dag. For mange gir det sikkert en mening og ikke minst et håp for fremtiden.  En flukt fra den vanlige hverdagen, en drøm om at en vakker dag skal jeg bli lykkelig og se smashing ut og alt faller på plass.

Jeg er garantert ikke den riktige til å svare på spørsmålet ditt da jeg ikke har det store utbyttet fra denne bloggen.  Men jeg tror det er viktig å forstå hvorfor folk tiltrekkes leirbålet, så jeg synes spørsmålet ditt var veldig interessant og fortjener refleksjon.

Takk for gode refleksjoner rundt undringen min :)

Likte den delen der det kan sees som en case. Fascinerende måte å se det på. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
1 time siden, Niriluna skrev:

Jeg syns det du kommer med her er interessant. CBE uttaler også selv at det hun ønsker er å inspirere andre. Og dersom hun faktisk får noen over dørstokkmila innimellom så er det kjempebra! Men da hun samtidig oppmuntrer til kjøpebonanza og miljøsvineri og å utlevere mindreåriges hverdagsliv og barnerom så får man en real bismak i munnen. Og - ja, det er flott å inspirere andre. Men når man avsløres for å ha slankeredigert egen kropp i 5 år, inkludert en gravidmage, presenterer en halv gratinert squash som en fullverdig middag og poserer i string og push up-bh 4 dager post partum... Da snakker man ikke lenger om å være en sunn inspirasjon. Og listen over kritikkverdige forhold er så lang at jeg ikke orker å fortsette (skjult markedsføring, villedende reklame, flere brudd på alkoholreklameloven osv).

Det du sier om å være et positivt pust i bakken fra hverdagslivet er bra! Men måten denne bedriften jobber på gjør likevel at det ikke er en god "rasteplass". Det som frontes er at kvinnekroppen må suppleres med medisinske kremer, store mengder sminke, løsvipper, løsnegler, løshår og restylane. Man bør tromme sammen 6-7 voksne og sette av flere kvelder med forberedelser for å hale i land en barnebursdag som er vellykket (nok). Man bør skifte ut serviset straks det "ikke matcher kjøkkenet" og man bør ha store mengder klær og sko, inkludert de samme plaggene i 3-4 ulike farger bare fordi det er så "elsk".

JA til positive avbrekk i hverdagen, NEI til reklameblogger som skor seg på kvinners usikkerhet og ekstremmaterialisme.

Endret av Ultiva
  • Liker 40
Gjest Skribent
Skrevet
9 minutter siden, Ultiva skrev:

JA til positive avbrekk i hverdagen, NEI til reklameblogger som skor seg på kvinners usikkerhet og ekstremmaterialisme.

Kort oppsummert, nettopp dette er kjernen!

Skrevet
2 timer siden, Crossfitter skrev:

ikke jeg hvertfall!!!.................... :fnise::fnise::fnise:

Men.... ja, er det ingen som kan opplyse hvor eller når i dette klippet denne "grininga" som blir så diskutert er?? :(

Ca 19:20😉

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt og avsporing, samt svar til dette.
/lillesky (mod)

• Liker 2
Gjest Priyanka
Skrevet (endret)

Jeg synes det er imponerende at et menneske som er daglig leder av en profesjonell bedrift skriver at folk ikke har noe liv når de følger med på reklamemerking. Nåja... For det første høres det ut som er utrolig dårlig forsøk på å dekke over egen latskap (i dette tilfellet er det kynisme).Det er faktisk ikke mobbing å påstå at noen ikke utfører jobben sin korrekt. Hadde noen kalt CBE dum som ei gås, kanskje, men folk er veldig saklige og forholder seg til bedriften. Har ikke sett personangrep, der er vel bedriften mer på hugget. 

Hvis mannen min som er advokat har en sak som skal opp for retten, er det vanlig at han sjekker presedens etc. Han må sette seg inn i nye dommer etc på området. På samme måte må jeg som jobber i et revisjonsfirma, følge med på oppdatert lovverk. Aldri i verden om vi kan komme i ettertid å si at "han dommeren har ikke noe liv /Skatteetaten har ikke noe liv." Det er faktisk ikke sånn verden fungerer, og jeg hadde ikke trodd at jeg skulle se dette argumentet fra noen som er over 16 år gamle. Bra de jobber for seg selv, jeg tror neppe de hadde sluppet unna med dette i en vanlig jobb. 

Videre, hvis dette absolutt er så vanskelig for dem, selv om mantraet hele tiden har vært det samme : merk tydelig. Grunnen til at de blir tatt gang på gang, er jo fordi de opererer i gråsoner, så kan de vel hyre inn noen som kan gjøre det for dem, da? De er jo, som de liker å skryte av, en millionbedrift, og hvis dette er for komplekst for de to ansatte,  finnes det garantert byråer som gjør dette billig. Det er tross alt veldig lett. 

Venninnen min som nylig begynte med sponsede innlegg sa at det eneste som er viktig er at merkingen er tydelig. Man må bruke ordet reklame og nevne produsenten. Som Miss Lucky så fint sa, det er ikke rakettforskning. 

Endret av Priyanka
Skrevet
2 timer siden, Niriluna skrev:

Takk for tilbakemelding. Med fare for å bli slettet må jeg konstatere at det er fullt mulig å reflektere over bloggens positive funksjoner uten å bli sabla på KG.

Jeg ønsker ikke å tilslutte meg leirbålet til CBE og det er ganske enkelt fordi jeg opplever at mye av den påvirkningen hun kommer med strider mot mine verdier. I motsetning til å være misunnelig tenker jeg heller at jeg må verne meg mot at mye av dette sniker seg inn i bakhodet. CBE representerer en del verdier som jeg ikke ønsker, men dessverre er sårbar for. 

I et større perspektiv tenker jeg at norske kvinner trenger mindre inspirasjon til å perfeksjonere utseende, kjøpe inn intimspray og sette på løsnegler. Mens vi funderer over om magemusklene våre er stramme nok og hvordan vi til en hver tid kan framstå som fresh så er det viktige ting her i verden som kan komme til å gå oss hus forbi. Jeg sier ikke at vi ikke skal bruke energi på utseende, men at dette nå tar vel mye plass i mediebildet og kvinners liv. Det er bare så massivt og blir så viktig at jeg mener det i praksis fungerer begrensende.

De som sier at mottakeren må ta hele dette ansvaret selv er jeg uenig med. Det er heller ikke sånn at man blir immun mot påvirkning selv om man når en viss alder. For å ta et eksempel: I vår tid er det et ideal å ha fyldige lepper. Ideelt sett vil en voksen person da lett kunne verne seg mot dette og være 100% fornøyd med sine tynne lepper. Dette er tross alt en subjektiv vurdering, det er ingenting objektivt med at fyldige lepper er det fineste, det er ikke altfor lenge siden tynne lepper var idealet. Nå har vi jo et nærliggende eksempel på en voksen kvinne som fikk fikset sine lepper slik at hun nå framstår nærmere dette idealet. Denne avgjørelsen ble ikke tatt i et vakuum, den ble tatt av en voksen kvinne som har internalisert forestillingen om at fyldige lepper er vakrere. Spesielt idet noen tjener penger på å etablere en slik "sannhet" så bør dette fordre grundig refleksjon. Problemet er at hvis vi ikke reflekterer over dette så hører vi ikke alarmen, vi bare føler lettelse og glede over å ha kunnet nærme oss dette konstruerte idealet litt mer. Og des flere som hopper på og bidrar til å reprodusere disse "sannhetene" des flere fanges inn og gir villig vekk fra seg store summer.

Jeg heier på dem som klarer å stå opp mot disse strømningene og faktisk viser at de er bra nok sånn som de er, men jeg innser at det er mye å be om. Kan jeg i det minste be om litt ærlighet i form av slutt på maset om at de er så fornøyd med seg selv.

Veldig gode refleksjoner og poenger du kommer med. Liker å få nye synspunkter, og eventuelt drøfte disse.

Skulle som sagt ønske at de som forsvarer CBE og bloggere generelt kom mer på banen for å bidra til gode diskusjoner. Jeg er genuint interessert i flere sider av hva dette yrke gir oss som de ser som nyttig.

Før brukte jeg denne bloggen til å finne gode alternativer til sminke som ikke er testet på dyr. Men så ble bloggen ambivalent til dette emnet, og da så jeg at det gikk mer på profitt enn hva man står for moralsk sett. 

• Liker 8
Skrevet
13 timer siden, Skribent skrev:

Kort oppsummert, nettopp dette er kjernen!

Så la være å lese? Voksne damer klarer da selv å sortere ut hva de liker å lese og hva de lar seg påvirke av? Målgruppen til denne bloggen er ikke akkurat små jenter på 16 år som drømmer om å leve som en barbie? Har lest bloggen i flere år og har til dags dato aldri kjøpt noe via den eller følt meg mindre verdt selv om jeg lever et liv langt fra CBE sitt:nordvesta:  Her hjemme bruker vi miljøvennlig vaskemiddel, minst mulig plastikk, kjøper økologisk når det passer og spør barna før vi poster noe på sosiale medier. Tror dere legger litt mye makt i CBE sine hende og undervurderer leserne hennes :fnise:

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, Bypass skrev:

Så la være å lese? Voksne damer klarer da selv å sortere ut hva de liker å lese og hva de lar seg påvirke av? Målgruppen til denne bloggen er ikke akkurat små jenter på 16 år som drømmer om å leve som en barbie? Har lest bloggen i flere år og har til dags dato aldri kjøpt noe via den eller følt meg mindre verdt selv om jeg lever et liv langt fra CBE sitt:nordvesta:  Her hjemme bruker vi miljøvennlig vaskemiddel, minst mulig plastikk, kjøper økologisk når det passer og spør barna før vi poster noe på sosiale medier. Tror dere legger litt mye makt i CBE sine hende og undervurderer leserne hennes :fnise:

Hva får du ut av å lese bloggen? Spør fordi oppriktig interessert. 

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, Skogspike skrev:

Hva får du ut av å lese bloggen? Spør fordi oppriktig interessert. 

Jeg synes hun tar fine bilder og jeg er selv ivrig hobby fotograf. Jeg digger selv å trene, er opptatt av sminke og hudpleie (men ikke på det nivået fruen er), synes flere av disse små DIY innleggene hennes er inspirerende - selv om man selv kunne funnet dem på Pintrest og sjeldent har tid til å gjennomføre dem:lillesky2: Jeg trooooor de tingene som "tiltaler" meg er den kreative siden av bloggen og nettopp det at det er et lite avbrekk fra hverdagen. 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Bypass skrev:

Vel, noen mener at hun har såpass gjennomslagskraft at de betaler henne 50 000 pr innlegg for at du som leser skal få med deg varenavnet. Nå er det vel heller ingen som har hevdet at alle som leser bloggen er en ensartet gruppe, vi vet for lite om det. 

• Liker 13
Skrevet (endret)
11 minutter siden, Bypass skrev:

Jeg synes hun tar fine bilder og jeg er selv ivrig hobby fotograf. Jeg digger selv å trene, er opptatt av sminke og hudpleie (men ikke på det nivået fruen er), synes flere av disse små DIY innleggene hennes er inspirerende - selv om man selv kunne funnet dem på Pintrest og sjeldent har tid til å gjennomføre dem:lillesky2: Jeg trooooor de tingene som "tiltaler" meg er den kreative siden av bloggen og nettopp det at det er et lite avbrekk fra hverdagen. 

Ok. Takk for svar. 😊

Tilføyelse: Jeg liker også å trene og å være aktiv (med tillegg av aktiv ute i friluft), men finner overhodet ingen inspirasjon der når det gjelder dette. 

Vi er alle forskjellige, og jeg synes det er interessant hva tilhengere får ut av å følge denne bloggen fast. Jeg synes alt er en iscenesatt eventyr/reklameverden de færreste kan relaterte seg til i det virkelige liv. 

Endret av Skogspike
Tilføyelse
  • Liker 7
Skrevet
13 minutter siden, Bypass skrev:

Så flott! Da er du en av de som klarer å lese bloggen med et kritisk blikk. Du velger å ta til deg det du vil ha og lar resten være. Du forstår at disse reklamestuntene er nettopp det, reklame. Du lar deg ikke lure, og lever ditt eget liv uavhengig av henne. Problemet mitt er alle de leserne som ikke klarer å gjøre dette, som oppriktig tror at de får et bedre liv ved å gjøre som Caroline. Bruke de samme klærne, de samme produktene, etterstrebe å være nøyaktig som henne, fordi hun viser hvilket flott liv hun har.

Bli som henne - bli lykkelig. 

Det finnes nemlig mennesker som sluker slikt rått, og de fortjener å bli vist sannheten bak denne bloggen. At det ikke er annet enn hensynsløs utnytting av mennesker for egen profitt. 

• Liker 10
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...