Mrs O'Donell Skrevet 10. mars 2018 #52361 Skrevet 10. mars 2018 7 timer siden, Guidet Kvinne skrev: Leirbål? Hva betyr egentlig denne kommentaren? Hvilken relevans har den til @Milo sitt innlegg? 1
pøbelsara Skrevet 10. mars 2018 #52362 Skrevet 10. mars 2018 18 minutter siden, Mrs O'Donell skrev: Hva betyr egentlig denne kommentaren? Hvilken relevans har den til @Milo sitt innlegg? United influencers vil at deres bloggere skal skape en følelse av at de samles rundt leirbålet med leserne sine - de skal inngi en følelse av samhold og samhørighet når de skriver innleggene sine. Thomas Moen (som står/sto bak UI) hadde et innlegg ute på nett om dette, men det er forsvunnet. Jeg får treff på google når jeg googler Thomas Moen og leirbål, men får "page not found" når jeg trykker på lenken. Her er en lenke til en tråd på KG hvor dette diskuteres. 14
mikrobe Skrevet 10. mars 2018 #52363 Skrevet 10. mars 2018 14 minutter siden, pøbelsara skrev: United influencers vil at deres bloggere skal skape en følelse av at de samles rundt leirbålet med leserne sine - de skal inngi en følelse av samhold og samhørighet når de skriver innleggene sine. Thomas Moen (som står/sto bak UI) hadde et innlegg ute på nett om dette, men det er forsvunnet. Jeg får treff på google når jeg googler Thomas Moen og leirbål, men får "page not found" når jeg trykker på lenken. Vet ikke om det er samme innlegget du tenkte på, men: https://web.archive.org/web/20120111110311/http://thomasmoen.com/leirbal-og-fyrverkeri/ 4
pøbelsara Skrevet 10. mars 2018 #52364 Skrevet 10. mars 2018 27 minutter siden, mikrobe skrev: Vet ikke om det er samme innlegget du tenkte på, men: https://web.archive.org/web/20120111110311/http://thomasmoen.com/leirbal-og-fyrverkeri/ Jepp! Takk! 5
minimymlen Skrevet 10. mars 2018 #52365 Skrevet 10. mars 2018 2 minutter siden, pøbelsara skrev: Jepp! Takk! Den ligger fremdeles på bloggen, men ser ut som han har sluttet å blogge på unitedblohgers og kun blogger under eget domene? http://thomasmoen.unitedbloggers.no/leirbal-og-fyrverkeri Siste innlegg her er fra 2016. 3
Kleenex Skrevet 10. mars 2018 #52366 Skrevet 10. mars 2018 22 timer siden, Newroz skrev: Helt enig. Det er ganske mange ganger nå hun har skrevet om at det er mange saker hun brenner for som hun ikke skriver om, og hver gang hun skriver dette retter hun nesa innover mot seg selv og sin egen bedrift. Hvis det er noe der hun faktisk brenner for forstår jeg virker ikke hvorfor hun aldri skriver om det? Det er ikke sånn at hun vil motta noe mer kritikk om hun skrev om noe samfunnsaktuelt enn det hun gjør når hun skriver slike "syte-innlegg" som jeg vil kalle det, snare tvert i mot tror jeg. Neste 8. mars håper jeg hun skriver et innlegg som ikke handler om seg selv og kritikken hun mottar, og at hun mener at kvinner ikke har rett til å kritisere henne - fordi de er kvinner. Jeg ser gjerne et feministisk innlegg fra CBE, men det kom ikke i fjor, og ikke år. Det gir vel ikke kroner i kassa? 3
Surikatt Skrevet 10. mars 2018 #52367 Skrevet 10. mars 2018 Jeg har ikke sett videoen men mønsteret gjentar seg. For en uke siden skulle hun lukke seg mer og mer nå gråter hun i en video. Regner med at kommentarfeltet er fullt av hyllester og spesielt kommentarer på hvor pen og fantastisk hun er. Avhengigheten av bekreftelse er for stor. Det er pinlig at en voksen person må publisere en haug med hyllester til seg selv. Hva er formålet, tenker jeg. Åja, dialog kalles det. 24
Ultiva Skrevet 10. mars 2018 Forfatter #52368 Skrevet 10. mars 2018 (endret) 11 timer siden, visningsnamn skrev: Jeg synes egentlig ikke det virket tilgjort da hun snakket om ammingen og fikk tårer i øynene. Selv om det aller meste er leirbål, så så det ut som en ekte reaksjon synes jeg. Men kanskje jeg lot meg lure, hvem vet. 🔥 Jeg har ikke sett denne v-loggen. Men ut i fra beskrivelsene her så virker den som intet mindre enn et skoleeksempel på Thomas Moen sitt leirbål: "Et leirbål er helt anderledes, et leirbål handler om samhold og dele gode historier. Det handler om mennesker, erfaringer og gjensidig respekt. Et leirbål skaper en sterk relasjon, man deler noe sammen og føler seg som en del av noe. Man bygger relasjoner man kan ha over en lang tid." Hentet fra: https://web.archive.org/web/20120111110311/http://thomasmoen.com/leirbal-og-fyrverkeri/ Litt mer om Thomas Moen: "He has deep knowledge of the digital marketing landscape and can give unique insight on topics like influencer marketing, creating content with staying power, generating revenue through social media, and more." Hentet fra: http://thomasmoen.com/thomas/ Jeg tviler ikke på at CBEs følelser er ekte. Det som er trist er at hun selger følelsene sine, noe som gjør sammenblandingen mellom jobb og privatliv komplett. Jeg fatter ikke hvorfor hun velger å sette seg selv i en så sårbar situasjon og jeg er ydmyk og glad for at jeg selv kan elske jobben min og tjene mine penger uten å måtte selge privatlivet mitt i samme slengen. Det er jo faktisk litt synd på henne, selv om hun har satt seg selv i denne situasjonen. Endret 10. mars 2018 av Ultiva 20
Fotballfluen Skrevet 10. mars 2018 #52369 Skrevet 10. mars 2018 På 8.3.2018 den 18.33, Lin10 skrev: Nå er ikke fokuset på bloggen gjenbruk, da får du jo lese bloggen til Jenny Skavlan. Men, ser det ikke er så mange som leser den, så det er vel kanskje ikke det man ønsker å lese om. Poenget mitt er, at for å være en blogger på hennes nivå så må man ha en visst forbruk av klær, da hun viser outfit innlegg regelmessig i bloggen. Folk forventer nye antrekk. Hun har tidligere skrevet om at hun gir bort regelmessig søppelsekker med klær, så det er ikke bare en pose. Jeg har ikke et kartotek hvor jeg vet akkurat hvor hun har skrevet det, men du får saumfare bloggen hvis du ønsker dokumentasjon på det. Synes det er kjempeflott at andre får gleden av hennes tøy. Alle monner drar. Jeg skjønner poenget ditt. Ønsker bare å legge til at en som ønsker å fremme mote og har stilsans trenger ikke enorme mengder klær for å vise mange outfit-bilder. De har basisplagg som de benytter i mange av antrekkene, og krydrer med enkelte nye plagg, samt mixer og matcher. Man kan lage mange ulike kombinasjoner av en begrenset mengde klesplagg. De som derimot er ute etter å selge flest antall plagg for å tjene på klikk eller prosenter av salget, de trenger nye plagg for hvert outfit-bilde. Mitt inntrykk er at CBE har vist at hun er ute etter å selge, ikke etter å vise mote. Hun har heller ikke et naturlig instinkt eller estetikk for mote fordi hun ikke er dyktig på å finne de rette kombinasjonene. Hun framstår på ingen måte som en inspirator motemessig. Jeg er i hennes målgruppe, og det er svært få av hennes kombinasjoner jeg synes er fine og kunne tenke meg å brukt selv. Om jeg var CBE ville jeg samarbeidet med en dyktig stylist. Det tror jeg hun hadde tjent på i lengden. 22
Gjest Hold the door Skrevet 10. mars 2018 #52370 Skrevet 10. mars 2018 (endret) - Endret 9. juni 2018 av Hold the door
Ultiva Skrevet 10. mars 2018 Forfatter #52371 Skrevet 10. mars 2018 (endret) 18 minutter siden, visningsnamn skrev: Jeg er enig i at denne videoen er et skoleeksempel i leirbål, @Ultiva, og da selvfølgelig inkludert det hun snakker om rundt dette med ammingen. Det ser bare for meg ut som om ansiktsuttrykket hun fikk da hun først nevnte dette ikke var tilgjort, og jeg tenker at (uansett hvor naiv jeg måtte fremstå) følelsene hennes jo kan være ekte selv om alt annet er kalkulert. Edit: Jeg skrev dette før jeg så at du hadde oppdatert innlegget ditt. Vi har alle episoder i livet som vi ikke kan snakke om uten å få store tårer i øynene. Det er noe av det som gjør oss menneskelige. Men å selge slike private øyeblikk på internett; nei der går heldigvis grensen for de fleste av oss. Jeg forstår at bedriftens lesertall synker, men å gjøre seg selv enda mer sårbar og naken for å øke antall klikk er virkelig ikke veien å gå. Da begynner det i tillegg å ligne på click-baiting. Og var det ikke CBE som nettopp skrev at hun "lukker seg mer og mer"? Hva skjedde med det? Behovet for bekreftelse og oppmerksomhet rundt egen person virker fullstendig altoppslukende. Endret 10. mars 2018 av Ultiva 21
Keaton Skrevet 10. mars 2018 #52372 Skrevet 10. mars 2018 @Surikatt Hun hadde helt klart fremstått mer moden om «fiine du»-kommentarer ble utelatt. Hyllester på daglig basis som ikke bare bloggeren selv får med deg, men også leserne, er vel strengt tatt så lite aldersadekvat at det virker unaturlig. Slike kommentarer med svar (!) senker kvaliteten på bloggen. Jeg har foreløpig ikke sett videoen, det virker ikke som det fremkommer noe nytt der. Tviler ikke på at følelsene er ekte, men om hun gråter på grunn av noe som har skjedd med barna, da er det privat og har ikke noe på et «glanset magasin» å gjøre. Konklusjonen blir at det kun er et kynisk virkemiddel for å samle fansen og få sympati som skal vare utover episoden som hun gråter til. Dessverre. 21
Gjest Hold the door Skrevet 10. mars 2018 #52373 Skrevet 10. mars 2018 (endret) - Endret 9. juni 2018 av Hold the door
SusieDerkins Skrevet 10. mars 2018 #52374 Skrevet 10. mars 2018 enig med alle som peker at de siste innleggene nok er kalkulerte forsøk på å få opp lesertallene gjennom virkemiddelet leirbål. Men når man ser på lesertallene på blogglisten, så viser de nokså tydelig at det ikke virker. Og da begynner jeg å fundere på om hun rett og slett er i ferd med å bli en litt utdatert kjendis som er på vei inn forglemmelsen, en som snart går ut på dato? Kanskje det rett og slett ikke er mulig å drive slik kunstig åndedrett på en kjendisstatus som ikke bygger på noen spesiell kompanse eller substans. Hun får meg til å tenke på typer som Paris Hilton eller Pia Haraldsen, for å ta et mer hjemlig eksempel. De er i rampelyset en periode, men jeg kommer ikke på noen som har greidd å opprettholde en status bygget på tomhet over tid? 15
Aricia Skrevet 10. mars 2018 #52375 Skrevet 10. mars 2018 44 minutter siden, visningsnamn skrev: For ordens skyld så er jeg enig i at det fremstår som et kynisk virkemiddel og alt det der. Jeg forstod innlegget til @Skribent som at hun mente det ikke var troverdig at CBE gråt av det hun fortalte om ammingen, og innleggene til @pøbelsara og @Guidet Kvinne som de mente det bare handlet om leirbål og ingenting annet, som i at følelsene var tilgjort. Jeg burde tagget i går, beklager det. Derfor svarte jeg som jeg gjorde, fordi i motsetning til (trodde jeg, men jeg beklager hvis jeg leste mer inn i innleggene enn jeg burde eller om jeg misforstod) disse brukerne, fremsto CBE for meg som ekte i følelsene da hun snakket om ammingen, selv om jeg også ser at selve videoen og alt det andre, inkludert å bruke følelser som er ekte som et virkemiddel i det hele, er kalkulert. Dette var veldig fint oppsummert, og jeg synes ikke du har noe å beklage @visningsnamn Tvert imot synes jeg meningsutvekslingen om vloggen dere imellom her nå ble veldig opplysende, fordi den får fint fram hvor vanskelig det er å forholde seg til en slik video: Den er dypt personlig, ektefølt og sår samtidig som den er publisert innenfor rammer og med formål som gjør den akkurat like kalkulert og underordnet kommersielle hensyn. Å påpeke det siste, altså det kalkulerte, særlig på en inneforstått og sarkastisk måte (leirbål etc), kommer ut som temmelig hjerterått, pga det første. Men samtidig er det jo sånn at det ektefølte og såre ikke visker ut eller minsker det kalkulerte ved en slik film - det forsterker det, og gir et enda sterke inntrykk av beregning. Det gir hele problematikken og diskusjonen omkring den et sterk anstrøk av "damned if you do, damned if you don't". 17
Gjest Hold the door Skrevet 10. mars 2018 #52376 Skrevet 10. mars 2018 (endret) - Endret 9. juni 2018 av Hold the door
Gjest Snøsøta Skrevet 10. mars 2018 #52377 Skrevet 10. mars 2018 (endret) 10 minutter siden, MissLucy skrev: enig med alle som peker at de siste innleggene nok er kalkulerte forsøk på å få opp lesertallene gjennom virkemiddelet leirbål. Men når man ser på lesertallene på blogglisten, så viser de nokså tydelig at det ikke virker. Og da begynner jeg å fundere på om hun rett og slett er i ferd med å bli en litt utdatert kjendis som er på vei inn forglemmelsen, en som snart går ut på dato? Kanskje det rett og slett ikke er mulig å drive slik kunstig åndedrett på en kjendisstatus som ikke bygger på noen spesiell kompanse eller substans. Hun får meg til å tenke på typer som Paris Hilton eller Pia Haraldsen, for å ta et mer hjemlig eksempel. De er i rampelyset en periode, men jeg kommer ikke på noen som har greidd å opprettholde en status bygget på tomhet over tid? Jeg tenker at boblen hun lever i blir stadig snevrere og mer og mer avsondret fra resten av verden. Med det blir den også mindre og mindre relevant for verden rundt. Samtidig framstår forbruksfokuset og selvopptattheten som så ekstremt at jeg ser for meg at den vil bli stående som et eksempel på hvordan en tid fullstendig sporet av og som plutselig fordufter når tiden snur. Som de vanvittige hårfrisyrene på 80-tallet, slike ting vi tenker tilbake til med "hva var det de tenkte på???" Endret 10. mars 2018 av Snøsøta typo
Gjest Skribent Skrevet 10. mars 2018 #52378 Skrevet 10. mars 2018 (endret) Tror vi er enige, @visningsnamn, jeg formulerte meg bare klønete og gadd ikke gå i dybden der og da. Forsåvidt dårlig gjort overfor mine meddebattater Enig med siste talere. Jeg tror ikke nødvendigvis alt hun gjør er falskt, og jeg synes faktisk (minus trutmunn og de mest overdrevne poseringer) at de beste glimtene vi får av henne er live, altså på filmsnutter/Snap. Når hun ler og virker avslappet har jeg ingen problemer med å tenke at hun er en vanlig, hyggelig kvinne med sjarm og meninger. Dessverre er det ikke det bildet hun dyrker utad, for det tror jeg virkelig hun kunne kommet mye lenger med. Tårene er sikkert ekte. Selv griner jeg av reklamer (?!), av folk som blir glade, folk som blir lei seg, fine ting, kjipe ting, gode og dårlige minner - skulle jeg laget en slik video ville vi fått en seriøs grinefest Men, for en person som tydelig er i konflikt rundt imaget og virksomheten, tenker jeg hun ville tjent på å være noe mer reservert. Man kan være reservert uten å være helt lukket. Jeg tror virksomheten ble såpass stor og krevende altfor fort. Fra den morsomme hobbyen, til rollen som påvirker underlagt lover, regler, etikk og forventninger til et profesjonelt nivå. Det er ingen skam å be om hjelp. Det hadde gagnet bloggen, og gjort henne mindre sårbar personlig. Men igjen, disse grepene er det bare hun som kan gjøre. Holde barna unna. Lære seg å skrive. Finn en hjertesak eller to og kjør på. Merk en gang for mye, heller enn en gang for lite. Det skal ingen store grep til for å heve nivået det nødvendige hakket. Det er synd det tilsynelatende er viktigere å holde på sitt med nebb og klør. Endret 10. mars 2018 av Skribent
pøbelsara Skrevet 10. mars 2018 #52379 Skrevet 10. mars 2018 For å presissere: jeg tviler ikke på at det var genuine følelser hun viste frem. Jeg mener at det er kalkulert AT hun viser frem disse følelsene. Men ganske uforståelig at hun velger å gjøre det, når hun tar seg så nær av at ikke alle applauderer alt hun gjør til en hver tid. 16
Pikeliten Skrevet 10. mars 2018 #52380 Skrevet 10. mars 2018 18 hours ago, visningsnamn said: I så fall viser hun med dette at hun ikke mener det hun skriver (for da hadde vel det normale vært å fjerne tidligere publiserte bilder hun ikke (lenger) synes noe om at ligger ute?) Jeg tror det betyr at de bildene hun har lagt ut tidligere ville hun ikke lagt ut i dag. Og at hun ikke husker at hun har lagt ut slike bilder tidligere på bloggen? Evt at hun har fjernet dem, men at de fortsatt dukker opp i google-søk? @FruJohansen Synes det minner om den «opplevelsen» du hadde med din blogg? 1
Fremhevede innlegg