Gjest Asti Skrevet 8. mars 2018 #52181 Skrevet 8. mars 2018 CBE fronter forbruk, for det er gjennom å vise klær med annonselenker, reklame for klær, vesker, treningsklær, sko osv. hun tjener pengene sine. Folk bør stille spørsmål ved bloggens innhold, når det gjelder dette . Fra https://www.fn.no/Om-FN/FNs-baerekraftsmaal/Ansvarlig-forbruk-og-produksjon: "I dag forbruker vi mer enn hva som er miljømessig bærekraftig. For å sikre gode levekår for nåværende og fremtidige generasjoner må også hver enkelt forbruker endre livsstil. Lenker vedr. forbruk: https://www.fn.no/Om-FN/FNs-baerekraftsmaal/Ansvarlig-forbruk-og-produksjon https://www.forbrukerradet.no/side/gronnere-klesforbruk/ https://www.theguardian.com/fashion/2017/jul/29/fashion-must-fight-scourge-dumped-clothing-landfill https://www.huffingtonpost.com/entry/transforming-the-fashion-industry_us_57ceee96e4b0a48094a58d39 Cbe.no: 20.02.18: Ansvarlig forbruk? https://imgur.com/a/cyTWn 19.01.2018: Ansvarlig forbruk? https://imgur.com/a/inQuH -------------- Cbe.no: Klima og miljø: https://imgur.com/a/RGrs3
Gjest orfeus Skrevet 8. mars 2018 #52182 Skrevet 8. mars 2018 2 minutter siden, Lin10 skrev: Miljø og gjenbruk er vikig, men det er nok ikke det folk vil lese om på en blogg. Jeg har ihverfall fått inntrykk av at CBE er opptatt av gjenbruk. Hun leverer en haug med tøy til Fretex hvert år. Tipper det er ganske pent brukt tøy, som andre kan ha gleden av. Hun har gitt bort og solgt møbler. Selger inna Greengate servise hun ikke bruker nå, istedenfor å beholde selv. Mye blir nok ikke nevnt på bloggen. Dette er gjenbruk og kommer andre til nytte. Dette er positivt. Jeg ser ikke helt det positive i at man må gi bort eller selge unna ting for å få plass til nye ting. Det er og blir overforbruk. Det blir som en viss annen blogger som av og til skriver glødende innlegg om hvor viktig det er å ta vare på miljøet, og like etterpå tar en flytur til langtvekkistan eller viser en skuff full av sminke med miljøgifter. Rosabloggere er ikke kloke mennesker som arbeider for et felles beste, de er marionetter i forbrukersamfunnet, og lever av å skape forbrukspress hos publikum. Jeg skal ikke si et eneste ord om de andre negative virkningene denne yrkesgruppen har ... Det kan vi ta en annen gang.
Liver Skrevet 8. mars 2018 #52183 Skrevet 8. mars 2018 6 minutter siden, Lin10 skrev: Miljø og gjenbruk er vikig, men det er nok ikke det folk vil lese om på en blogg. Jeg har ihverfall fått inntrykk av at CBE er opptatt av gjenbruk. Hun leverer en haug med tøy til Fretex hvert år. Tipper det er ganske pent brukt tøy, som andre kan ha gleden av. Hun har gitt bort og solgt møbler. Selger inna Greengate servise hun ikke bruker nå, istedenfor å beholde selv. Mye blir nok ikke nevnt på bloggen. Dette er gjenbruk og kommer andre til nytte. Dette er positivt. Hun er med å opprettholde forespørselen ved å fronte et slik overforbruk. Dette er negativt. 24
Keaton Skrevet 8. mars 2018 #52185 Skrevet 8. mars 2018 Som de andre sier; bloggen oppfordrer til overforbruk. Å gi til UFF, Fretex osv har lite verdi når det kjøpes og kjøpes inn nytt i et evig merrasig. Det eneste som virker, er å la være å kjøpe. «– Der vi har valget mellom å kjøpe et produkt eller bare bruke en tjeneste, vil tjenesten ha mye mindre effekt på miljøet, sier Ivanova.» https://forskning.no/klima-forbruk/2016/02/husholdningenes-forbruk-har-stor-innvirkning-pa-miljoet 23
SusieDerkins Skrevet 8. mars 2018 #52186 Skrevet 8. mars 2018 20 minutter siden, Lin10 skrev: Miljø og gjenbruk er vikig, men det er nok ikke det folk vil lese om på en blogg. Jeg har ihverfall fått inntrykk av at CBE er opptatt av gjenbruk. Hun leverer en haug med tøy til Fretex hvert år. Tipper det er ganske pent brukt tøy, som andre kan ha gleden av. Hun har gitt bort og solgt møbler. Selger inna Greengate servise hun ikke bruker nå, istedenfor å beholde selv. Mye blir nok ikke nevnt på bloggen. Dette er gjenbruk og kommer andre til nytte. Dette er positivt. Nei, det er det ikke. Det som ville vært positivt er å ikke anskaffe alle de unødvendige tingene i utgangpunktet. Men det personlige forbruket er ikke det verste CBE gjør for miljøet. Det verste er at hun bruker sin posisjon som influencer til å påvirke andre mennesker til stort og unyttig forbruk. Det er heller ikke positivt for miljøet å levere klær til UFF og Fretex. 45% av klærne som blir donert blir eksportert til u-land av folk som tjener penger på det, samtidig som det lokale markedet for å produsere klær blir ødelagt. Det finnes masse informasjon om dette problemet. Her er en tilfeldig artikkel (Google og du finner mange, mange flere): https://www.notjustalabel.com/editorial/the-truth-about-your-clothing-donations Det andre problemet med Fretex er at hun (og du) bruker det som et argument til å forsvare et uetisk høyt forbruk. 39
Liver Skrevet 8. mars 2018 #52187 Skrevet 8. mars 2018 Og man sparer faktisk ikke penger å gå å handle på Fretex, da man kan få plagg billigere på salg på HM f.eks. Priser blir presset ned, og bruk og kast mentaliteten går opp. For å ikke snakke om barnearbeid, men det er en helt annen diskusjon. Bedriften må slutte å fronte høyt forbruk og donere det hun ikke ønsker lengre til noen som virkelig har behov for det. Eller bare bruke klærne opp? Bare en tanke. 11
Gjest Xstrella Skrevet 8. mars 2018 #52188 Skrevet 8. mars 2018 VG i dag om jenter fra 12 år som ønsker silikon og kroppspresset kommer av bloggere. Da kan media være med på å ikke gi bloggere oppmerksomhet og reklame da. At unge jenter velger bort utdanning og heller skal bli bloggere og fronte skjønnhet, sminke og klesforbruk. Hvem skal jobbe på sykehjem, sykehus, skole, barnehager ect fremover 🤔😑
Gjest Asti Skrevet 8. mars 2018 #52189 Skrevet 8. mars 2018 Barne- og likestillingsminister Linda Hofstad Helleland - https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/Ql326P/hvor-er-bloggernes-samvittighet "Det er viktig for meg å lytte til aktørene i bransjen. Derfor har jeg invitert flere bloggere og fagpersoner innen helse til en debatt på kvinnedagen 8. mars for å snakke om kroppspress, og hvilket ansvar de som bloggere har. Jeg er åpen for at bransjen selv ser disse utfordringene og tar tak i dette. Jeg ønsker meg at bloggere, deres nettverk og annonsører går sammen og lager mer forpliktende, etiske retningslinjer på området. Jeg håper bloggerne selv tar ansvar, og diskuterer gjerne med dem hvordan det kan gjøres. Men hvis det ikke ryddes opp slik at barn og unge slipper å utsettes for reklame for kosmetiske inngrep på blogger, vil jeg vurdere å stramme inn på regelverket." -------------- Cbe.no og kroppsfokus: https://imgur.com/a/UQPh8
Gjest Asti Skrevet 8. mars 2018 #52190 Skrevet 8. mars 2018 Gry Warsla, seksjonsoverlege ved gynekologisk poliklinikk ved Drammen sykehus og gynekologspesialist ved Legevakt Vest uttaler seg om unødvendige produkter til underlivet, deriblant intimdeo fra DeoDoc - http://www.kk.no/mote/na-kan-du-ta-en-vaginamanikyr-69577847.
LilleSnupp Skrevet 8. mars 2018 #52191 Skrevet 8. mars 2018 (endret) Hø hø.. «Uansett handler påsken om komfortable klær.» (fra dagens innlegg) Say no more... Endret 8. mars 2018 av LilleSnupp 20
Gjest Skribent Skrevet 8. mars 2018 #52192 Skrevet 8. mars 2018 2 timer siden, Lin10 skrev: Miljø og gjenbruk er vikig, men det er nok ikke det folk vil lese om på en blogg. Jeg har ihverfall fått inntrykk av at CBE er opptatt av gjenbruk. Hun leverer en haug med tøy til Fretex hvert år. Tipper det er ganske pent brukt tøy, som andre kan ha gleden av. Hun har gitt bort og solgt møbler. Selger inna Greengate servise hun ikke bruker nå, istedenfor å beholde selv. Mye blir nok ikke nevnt på bloggen. Dette er gjenbruk og kommer andre til nytte. Dette er positivt. «Mye blir nok ikke nevnt på bloggen» er ekstremt svak argumentasjon på noe som helst. Da kan man fabrikkere hvilken som helst historie og tro hva man vil, fullstendig uten rot i virkeligheten. Hvordan skal det belyse noe som helst? Tillegge henne meninger og hensikter og anta at hun står for masse ting man selv ønsker hun skal stå for, og så trøste seg selv med at hun bare velger å holde gode verdier og refleksjoner for seg selv, mens hun velger å formidle overforbruk og tvilsom drift utad? Dette er urimelig, ulogisk og ikke så rent lite av et selvbedrag. Gjenbruk er bare en liten del av miljøproblemet overforbruk - hadde ikke klærne og møblene blitt kjøpt og byttet ut så ofte, ville ikke gjenbruk vært et tema. Vi hadde kjøpt det vi trengte, brukt det opp, og sørget for resirkulering av restene. Det at hun har mengder med klær og møbler å selge og gi bort betyr utelukkende en ting enten du ser det eller ei, og det er at hun kjøper for mye, for ofte, og også har som mål å få andre til å gjøre det samme - hun reklamerer, det er hennes levebrød. Bloggen er per definisjon et symptom på grunnleggende feil fokus og verdier, gjennom overforbruket og flere andre ting.
Gjest Skribent Skrevet 8. mars 2018 #52193 Skrevet 8. mars 2018 (endret) 20 minutter siden, LilleSnupp skrev: Hø hø.. «Uansett handler påsken om komfortable klær.» (fra dagens innlegg) Say no more... Dagens innlegg? På kvinnedagen? Kanskje klok av skade fra tidligere års forsøk på å si noe fornuftig, hvem vet. Like greit å holde kjeft om ting man ikke skjønner en pøkk av, si. I dag nyter jeg for min del innspill fra en haug smarte, naturlige, engasjerte kvinner som klarer å ytre seg på godt norsk uansett plattform - det er heldigvis en voksende trend, smarte jenter som vil bidra med noe Endret 8. mars 2018 av Skribent
Lin10 Skrevet 8. mars 2018 #52194 Skrevet 8. mars 2018 (endret) 2 timer siden, Skribent skrev: «Mye blir nok ikke nevnt på bloggen» er ekstremt svak argumentasjon på noe som helst. Da kan man fabrikkere hvilken som helst historie og tro hva man vil, fullstendig uten rot i virkeligheten. Hvordan skal det belyse noe som helst? Tillegge henne meninger og hensikter og anta at hun står for masse ting man selv ønsker hun skal stå for, og så trøste seg selv med at hun bare velger å holde gode verdier og refleksjoner for seg selv, mens hun velger å formidle overforbruk og tvilsom drift utad? Dette er urimelig, ulogisk og ikke så rent lite av et selvbedrag. Gjenbruk er bare en liten del av miljøproblemet overforbruk - hadde ikke klærne og møblene blitt kjøpt og byttet ut så ofte, ville ikke gjenbruk vært et tema. Vi hadde kjøpt det vi trengte, brukt det opp, og sørget for resirkulering av restene. Det at hun har mengder med klær og møbler å selge og gi bort betyr utelukkende en ting enten du ser det eller ei, og det er at hun kjøper for mye, for ofte, og også har som mål å få andre til å gjøre det samme - hun reklamerer, det er hennes levebrød. Bloggen er per definisjon et symptom på grunnleggende feil fokus og verdier, gjennom overforbruket og flere andre ting. Du må ikke tolke alt i verste mening, som du ofte lett gjør. Hun fronter gjenbruk og gir bort mye klær til folk som trenger det. Det var hovedpoenget her. Ja, hun reklamerer. Man lever av inntekt og det er slik det fungerer. Man ser reklame på kino, på tv og i magasiner. Hvis man ikke ønsker å bli utsatt for det, må man heller ikke oppsøke det. Den tvilsomme driften er jo dine ord. Skal man se ned på alle som driver med reklame?AS Norge er avhengig av at folk konsumerer og kjøper varer. Dette skaper arbeidsplasser. Det er så lett å sette ansvaret på det meste man er kritisk til, på denne bloggeren. Det blir helt urimelig. Endret 8. mars 2018 av lillesky 6
Gjest Skribent Skrevet 8. mars 2018 #52195 Skrevet 8. mars 2018 (endret) 2 timer siden, Lin10 skrev: Du må ikke tolke alt i verste mening, som du ofte lett gjør. Hun fronter gjenbruk og gir bort mye klær til folk som trenger det. Det var hovedpoenget her. Ja, hun reklamerer. Man lever av inntekt og det er slik det fungerer. Man ser reklame på kino, på tv og i magasiner. Hvis man ikke ønsker å bli utsatt for det, må man heller ikke oppsøke det. Den tvilsomme driften er jo dine ord. Skal man se ned på alle som driver med reklame?AS Norge er avhengig av at folk konsumerer og kjøper varer. Dette skaper arbeidsplasser. Det er så lett å sette ansvaret på det meste man er kritisk til, på denne bloggeren. Det blir helt urimelig. Den tvilsomme driften er godt dokumentert. Jeg har ikke lest dagens innlegg, jeg siterte (som du kan se) en brukers innlegg. Jeg oppsøker heller ikke reklame, dette er noe vi alle eksponeres for overalt. Derfor er det viktig å være bevisst på reklamens påvirkning, sette seg inn i hvordan bransjen fungerer og sette et kritisk søkelys på eventuelle uetiske sider. Ut fra din argumentasjon her, så er Caroline Berg Eriksen selve bildet på hva vi bør etterstrebe. Hun holder hjulene i gang i Norge ved å holde konsumet jevnt høyt, og bidrar derved også til økt sysselsetting. En solid samfunnsstøtte, rett og slett. Målet helliger midlet da, regner jeg med? Jeg kan med god samvittighet fortsette å, la oss si, bruke helium i ballonger i festlige lag, så lenge jeg betaler kontingent til Naturvernforbundet. Jeg trenger med andre ord ikke gjøre meg noen egne refleksjoner rundt viktige spørsmål, jeg kan ta meg til rette og heller gjøre bot i form av symbolske handlinger, selv om de handlingene ikke bidrar til å løse noe som helst. Godt å vite. Endret 8. mars 2018 av Skribent
Surikatt Skrevet 8. mars 2018 #52196 Skrevet 8. mars 2018 1 time siden, Lin10 skrev: Du må ikke tolke alt i verste mening, som du ofte lett gjør. Hun fronter gjenbruk og gir bort mye klær til folk som trenger det. Det var hovedpoenget her. Ja, hun reklamerer. Man lever av inntekt og det er slik det fungerer. Man ser reklame på kino, på tv og i magasiner. Hvis man ikke ønsker å bli utsatt for det, må man heller ikke oppsøke det. Den tvilsomme driften er jo dine ord. Skal man se ned på alle som driver med reklame? Her må jeg bare få si at om hun var ærlig med at hun driver med reklame og merket all reklame (hvert innlegg) korrekt så er det ikke sånn at man ser ned på henne. Det er fordi hun later som det er noe annet enn reklame som gjør at folk reagerer. Kino, tv og magasiner merker reklamen sin fordi loven sier det. Der har du forskjellen. 19
lillesky Skrevet 8. mars 2018 #52197 Skrevet 8. mars 2018 Tråden er ryddet for brukerdebatt og personangrep, samt svar til dette. /lillesky (mod)
Gjest Asti Skrevet 8. mars 2018 #52198 Skrevet 8. mars 2018 2 timer siden, Lin10 skrev: Du må ikke tolke alt i verste mening, som du ofte lett gjør. Hun fronter gjenbruk og gir bort mye klær til folk som trenger det. Det var hovedpoenget her. Ja, hun reklamerer. Man lever av inntekt og det er slik det fungerer. Man ser reklame på kino, på tv og i magasiner. Hvis man ikke ønsker å bli utsatt for det, må man heller ikke oppsøke det. Den tvilsomme driften er jo dine ord. Skal man se ned på alle som driver med reklame?AS Norge er avhengig av at folk konsumerer og kjøper varer. Dette skaper arbeidsplasser. Det er så lett å sette ansvaret på det meste man er kritisk til, på denne bloggeren. Det blir helt urimelig. Om hersketeknikker - https://fagbladet.no/nyheter/kjenner-du-disse-fem-hersketeknikkene-6.91.452302.cd0ce76f06 "Å tolke motstanderen negativt med vilje."
Emilie112 Skrevet 8. mars 2018 #52199 Skrevet 8. mars 2018 2 timer siden, Lin10 skrev: Du må ikke tolke alt i verste mening, som du ofte lett gjør. Hun fronter gjenbruk og gir bort mye klær til folk som trenger det. Det var hovedpoenget her. Ja, hun reklamerer. Man lever av inntekt og det er slik det fungerer. Man ser reklame på kino, på tv og i magasiner. Hvis man ikke ønsker å bli utsatt for det, må man heller ikke oppsøke det. Den tvilsomme driften er jo dine ord. Skal man se ned på alle som driver med reklame?AS Norge er avhengig av at folk konsumerer og kjøper varer. Dette skaper arbeidsplasser. Det er så lett å sette ansvaret på det meste man er kritisk til, på denne bloggeren. Det blir helt urimelig. Fronter gjenbruk?? Kan du dokumenteres hun gjør det? Å bruke klær to ganger eller gi en pose til Fretex er ikke å fronte gjenbruk. Eksempel på å fronte gjenbruke er Jenny Skavland. 37
Lin10 Skrevet 8. mars 2018 #52200 Skrevet 8. mars 2018 (endret) 22 minutter siden, Emilie112 skrev: Fronter gjenbruk?? Kan du dokumenteres hun gjør det? Å bruke klær to ganger eller gi en pose til Fretex er ikke å fronte gjenbruk. Eksempel på å fronte gjenbruke er Jenny Skavland. Nå er ikke fokuset på bloggen gjenbruk, da får du jo lese bloggen til Jenny Skavlan. Men, ser det ikke er så mange som leser den, så det er vel kanskje ikke det man ønsker å lese om. Poenget mitt er, at for å være en blogger på hennes nivå så må man ha en visst forbruk av klær, da hun viser outfit innlegg regelmessig i bloggen. Folk forventer nye antrekk. Hun har tidligere skrevet om at hun gir bort regelmessig søppelsekker med klær, så det er ikke bare en pose. Jeg har ikke et kartotek hvor jeg vet akkurat hvor hun har skrevet det, men du får saumfare bloggen hvis du ønsker dokumentasjon på det. Synes det er kjempeflott at andre får gleden av hennes tøy. Alle monner drar. Endret 8. mars 2018 av Lin10 2
Fremhevede innlegg