Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Zeitgeist
Skrevet
26 minutter siden, Lin10 skrev:

De overnevnte bloggerne  er kjempedyktige, så flott at de har høye lesertall. Bloggen til CBE er en livstilsblogg og omfavner nok ikke så bredt publikum som en matblogg, så jeg synes ikke man kan sammenligne. Som tidligere nevnt så har det vært en utvikling de siste årene, ved at det har kommer flere dyktige bloggere på banen og det er klart at dette har noe å si på lesertallene. Noen bruker clicbait for å sanke lesere, noe CBE ikke ønsker å bruke. Det står det respekt av synes jeg. Så er det flere arenaer man når følger på enn tidligere. F.eks Instagram og Snap. Dette har CBE selv skrevet som svar i kommentarfeltet  for ikke så lenge siden. 

Jeg opplever at CBE er i medvind når det gjelder rollen som influencer. Bare se på intimsprayen som ble nevnt på bloggen. Bloggere som komikerfrue har tidligere omtaler denne, men ingen ha brydd seg. Så kommer CBE på banen og det kommer i VG, og spayen blir usolgt i en nettbutikk uten at reklameinnslag. Hun har makt og påvirkning uten tvil og det er jo attraktivt når hun skal forhandle avtaler. Hun får fortatt veldig store annonsører og er attraktiv for bedrifter. Ikke minst ble hun kåret til årets kvinnelige blogger på UI sin sammenkomst,  og når man vet hvor mange toppbloggere de har i stallen, så var dette en stor anerkjennelse. Dette viser hvor dyktig og respektert hun er. Det er helt sikkert mye hun kunne gjort hvis hun hadde ønsket og øke lesertallene og at det var viktig for henne, men hun ønsker tydligvis ikke å legge seg der. 

a) Blogger som Trines Matblogg og Det Søte Liv er faktisk nisjeblogger. De publiserer rene matlagings- hhv. bakeinnlegg. 

b) Uavhengig av hvor mange arenaer, så forklarer ingenting av det du skriver hvordan CBE har klart å miste rundt 60 000 (!) lesere de siste årene. Det er faktisk omlag 60% av tidligere lesermasse - sågar 75% hvis man går ut ifra at bloggen hadde - jamfør LKE - kunstig høye lesertall pga. graviditet og fødsel.

c) Hva Deodoc og salg angår, så foreligger det fortsatt ingen tall som tilsier at det var CBEs akk så velmenende tips som gjorde at denne varen var utsolgt. Inntil disse tallene gjøres kjent, så kan det like godt være at DeoDoc allerede var utsolgt før CBEs innlegg. At du påstår at det var CBE som var utslagsgivende for at butikkene var fri for DeoDoc er ingenting annet enn spekulasjon. 

d) UIs pris var strengt tatt ikke noe annet enn en "Employee of the month"-berømmelse. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

@Lin10 det er ingen som tviler på at CBE fremdeles er en innflytelsesrik påvirker, men hun som andre bloggere sliter med troverdigheten, som påvirker lesertallene, og det igjen interessen fra annonsører. Hun har i dag store annonsører, og det vil hun nok fortsette å ha en stund fremover, men fortsetter nedgangen så spørs det hva som skjer. 

Vedr. " Så er det flere arenaer man når følger på enn tidligere. F.eks Instagram og Snap. Dette har CBE selv skrevet som svar i kommentarfeltet  for ikke så lenge siden. ". CBE har hatt nedgang også på instagram, bare i løpet av 17 dager i februar/mars mistet hun 2.000 følgere: https://imgur.com/a/ySC4O.

Mitt håp er at flere og flere ser den uetiske siden ved cbe.no/Treasures: https://imgur.com/a/3mO86 (og at det også smitter over på andre bloggere som ikke følger lover og regler), slik at de alle mister lesere/følgere.

Endret av Asti
La til vedr. instagram
Skrevet
8 timer siden, Lin10 skrev:

Når leserne forsvinner? Kan se ut som det er en ønsketenkning fra din side, men det er ikke noe som tyder på det, snarere tvert imot. Jeg ser fra tid til annen at noen har glede av å legge ut leserstatistikken for bloggen. Vi som følger litt med, forstår at lesertall går litt opp og ned. Man kan ikke sammenligne lesertallene i dag med lesertallene for noen år tilbake. Flere bloggere har kommet til b.l.a.

CBE har holdt seg på bloggtoppen i snart 9 år. Det viser at hun har den IT-faktoren som har gjort at hun har lykkes i bransjen. Selv etter at man avdekket juks for et par år siden, er leserne trofaste. Hun har det som skal til i bransjen. Hun bruker tid på innleggene sine, skriver godt og variert, gode bilder og har et litt liv som er spennende nok, slik at man ønsker å følge henne. Hun velger ikke å ha clickbait eller komme med store avsløringer og drama for å få lesere. Leserne kommer til å være der så lenge hun velger å blogge, uten tvil. Den dagen hun selv velger å ikke blogge, har hun både opparbeidet seg et navn, erfaring, kontakter til å jobbe med noe annet. Ikke minst vil hun ha opparbeidet seg en solid formue etter alle årene med en suksessfull blogg. Så, ingen grunn til bekymring.

Bare fordi hun har vært på bloggtoppen i 9 år,  er ikke det ensbetydende med at hun er så populær,  eller at folk er så fornøyd med den jobben hun gjør.  De tallene på blogglisten sier oss ingen ting om leserene.  Mange er kanskje innom bloggen fordi de faktisk liker bloggen,  men like mange kanskje er innom fordi de ikke liker bloggen.  Det er det ingen som vet.  

Og hvis man ser på engasjementet på andre sosiale medier,  som instagram for eksempel,  så får hun jo nesten ikke likes på bildene sine.  Hvis man ser på Paris bildet til CBE: 2590 og Sophie Elise: 19026, så stiller nok Sophie E i en helt annen liga enn CBE. I tillegg er vel CBE den eneste bloggeren med egen fotograf.  Og ut i fra antall likes,  virker det ikke som leserene er så imponert over bildene til CBE.  Likes på instagram sier ganske mye mer enn tallene på blogglisten.  Det er ingen som trykker liker på et bilde som man ikke liker. 

• Liker 31
Skrevet
10 timer siden, Bakepulver skrev:

Hva skjer når leserne forsvinner?? Kan du svare på det spørsmålet?

@Bakepulver spør @virkelig og @Lin10 svarer. Dagens for meg

• Liker 13
Skrevet
6 minutter siden, Kleenex skrev:

@Bakepulver spør @virkelig og @Lin10 svarer. Dagens for meg

Det er ikke uvanlig å svare for andre.  Kan vi heller diskutere sak enn disse brukerne,  slik at vi slipper at tråden sporer av?  :)  

Skrevet

Nesten 7000 flere sidevisninger på bloggen til CBE fra 6.3 til 7.3.18. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
2 timer siden, Lin10 skrev:

Nesten 7000 flere sidevisninger på bloggen til CBE fra 6.3 til 7.3.18. 

Ja, og fremdeles under 30.000 norske lesere, kan ikke huske at cbe.no har hatt så få lesere på årevis -  http://blogglisten.no/blogg?q=carolinebergeriksen.no  ;) 

Dag Global Rang Sidevisninger Norske Sidevisninger Lesere Norske lesere
07-03-2018 4 76569 70316 32243 29445
06-03-2018 4 69891 63937 31221 28417
05-03-2018 3 72562 66518 32654 29749
04-03-2018 4 69827 64378 31808 29113
03-03-2018 3 68838 63219 29220 26777
02-03-2018 3 71234 65137 31742 28916
01-03-2018 4 70500 64519 32692 29834

-----------------

Cbe.no: Lesertall og følgere:  https://imgur.com/a/CpX4V

Endret av Asti
Skrevet (endret)
10 minutter siden, Asti skrev:

Ja, og fremdeles under 30.000 norske lesere, kan ikke huske at cbe.no har hatt så få lesere på årevis -  http://blogglisten.no/blogg?q=carolinebergeriksen.no  ;) 

07-03-2018 4 76569 70316 32243 29445
06-03-2018 4 69891 63937 31221 28417
05-03-2018 3 72562 66518 32654 29749
04-03-2018 4 69827 64378 31808 29113
03-03-2018 3 68838 63219 29220 26777
02-03-2018 3 71234 65137 31742 28916
01-03-2018 4 70500 64519 32692 29834

Jeg ser at CBE har stabile tall. Du må se på helheten og hun ligger nesten helt i toppen hver dag. En økning på 7000 sidevisninger var en god dag kan man si, når man vet at dette generer inntekter. Snart kommer vel også Vlog fra henne med svar på spørsmål, så da vil man nok se en oppgang. Lesertall går opp og ned. Komikerfrue har vært helt i toppen før hun plutselig er under de 10 beste på samme uke, og så en økning igjen. Slik ser man hvis man ikke hovedsakelig fokusere på CBE. Med andre ord ikke uvanlig for bloggere at lesertall varierer. 

Endret av Lin10
  • Liker 5
Skrevet

Og her er tallene fra forrige måned, til sammenligning:

http://web.archive.org/web/20180208233910/http://blogglisten.no/blogg?q=carolinebergeriksen.no

07-02-2018 3 76743 70241 35335 32174
06-02-2018 2 79519 72759 35290 32222
05-02-2018 2 88956 81651 38623 35392
04-02-2018 2 79671 73346 35573 32669
03-02-2018 2 67855 62186 31192 28587
02-02-2018 4 71814 65580 32969 30134
01-02-2018 2 73198 67129 34399 31410
Skrevet

Jeg vil tro at en av grunnene til at lesertallet har gått ned i årenes løp , også har en sammenheng med at hun ikke lengre appellerer mye til yngre lesere, og det er vel blant  de yngre leserne man finner det fleste  blogg leseren? Jeg følger henne ikke selv på FB, men ser av de av mine venner som gjør er mellom 30-50 år. At noen faller fra , mister interessen blir lei i årenes løp er også naturlig. 

Så lenge hun forsetter å tjene penger som hun gjør bekymre det nok ikke så mye Stadig nye sponsorer, og pengene forsetter å renne inn. Hun har en solid base av faste følgere  og hun kan nok leve av bloggen i lang tid enda. 

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Lana01 skrev:

Jeg vil tro at en av grunnene til at lesertallet har gått ned i årenes løp , også har en sammenheng med at hun ikke lengre appellerer mye til yngre lesere, og det er vel blant  de yngre leserne man finner det fleste  blogg leseren? Jeg følger henne ikke selv på FB, men ser av de av mine venner som gjør er mellom 30-50 år. At noen faller fra , mister interessen blir lei i årenes løp er også naturlig. 

Så lenge hun forsetter å tjene penger som hun gjør bekymre det nok ikke så mye Stadig nye sponsorer, og pengene forsetter å renne inn. Hun har en solid base av faste følgere  og hun kan nok leve av bloggen i lang tid enda. 

Et veldig godt poeng. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Tallene over viser altså følgende nedgang bare på 1 måned:

• Onsdag 07.02. vs onsdag 07.03.: Minus 2729  norske lesere
  • Tirsdag 06.02. vs tirsdag 06.03.: Minus 3805  norske lesere
  • Mandag 05.02. vs mandag 05.03.: Minus 5643 norske lesere
  • Søndag 04.02. vs søndag 04.03.: Minus 3586 norske lesere
  • Lørdag 03.02.  vs lørdag 03.03: Minus 1810 norske lesere 
  • Fredag 02.02. vs fredag 02.03: Minus 1218  norske lesere
  • Torsdag  01.02.vs torsdag vs 01.03.: Minus 1576 norske lesere

Dokumentasjon: https://imgur.com/a/VX4zj

Det er naturlig å tenke at denne nedgangen kan ha med hva som har blitt presentert på bloggen den tiden, bl.a. disse blogginnleggene:

• 22.02.: "godlukt til underlivet"

• 01.03.: "20 spørsmål og svar"

• 02.03.: "lukker meg mer og mer"

-------------------------

Cbe.no: Lesertall og følgere: https://imgur.com/a/CpX4V

Endret av Asti
Skrevet

Noe av nedgangen tror jeg og skyldes at bedriften ikke tar del i det mennesker er opptatt av for tiden. 

Gjenbruk og miljøsparing er stort, men her går bedriften i motsatt retning. Fronter overforbruk gjennom å ha flere av samme type plagg, bruk og kast gjennom oppussing og rosing av unødvendig produkter.

Det naturlige. Her klarer ikke bedriften å gjøre endringer. Til og med å prøve å være avslappet i hjemmet blir glansbildet med for mye sminke og stylet hår. Ingen kan relatere til dette, noe som gjør at lesere søker dette fra andre steder.

Skjerming av barn. Om bedriften tror de gjør det, gjør de det faktisk ikke. Folk er mer og mer bevisst over barns rettigheter på nett, men her klarer man ikke å skrive barna ut av bloggen. Bakhodet er ikke lik skjerming.

• Liker 24
Skrevet
40 minutter siden, Lana01 said:

Nå er jeg uten dokumentasjon, men jeg trodde det var motsatt, at dagens unge syns blogging er mindre interessant og at det er derfor andre plattformer skyter fart, altså for øyeblikket snapchat og instagram. Og det vil jo styrke forklaringen om hvorfor CBE med langt færre lesere enn før fortsatt troner på bloggtoppen.

Jeg syns personlig det er interessant å se dette med lesertall, ikke i forhold til andre blogger, men som en trend. For selvom VG fortsatt er Norges største avis har de ikke lenger samme gjennomslagskraft mot annonsører som de hadde da "halve Norge" kjøpte avisen deres hver dag, og her er det jo det samme. Selvom CBE er den største bloggeren i sin sfære så er hun lile fullt mindre aktuell og når ut til færre enn hun gjorde for noen år siden sett fra klikk og sidevisninger. Og da er det videre spm om forbrukertilsynet vil fortsette å være en hestelengde bak eller om de framfor å sanskjonere i det tradisjonelle bloggmediet vil anse det som en tapt kamp og heller rette seg mot de andre plattformene for influencere. Men ja, jeg er ikke den som er best til å lese medietrendene i samfunnet, så jeg skal kanskje holde meg for god til å mene mer om hvor forbrukertilsynet bør bruke sine ressurser.

• Liker 9
Skrevet (endret)
27 minutter siden, Liver skrev:

Noe av nedgangen tror jeg og skyldes at bedriften ikke tar del i det mennesker er opptatt av for tiden. 

Gjenbruk og miljøsparing er stort, men her går bedriften i motsatt retning. Fronter overforbruk gjennom å ha flere av samme type plagg, bruk og kast gjennom oppussing og rosing av unødvendig produkter.

Det naturlige. Her klarer ikke bedriften å gjøre endringer. Til og med å prøve å være avslappet i hjemmet blir glansbildet med for mye sminke og stylet hår. Ingen kan relatere til dette, noe som gjør at lesere søker dette fra andre steder.

Skjerming av barn. Om bedriften tror de gjør det, gjør de det faktisk ikke. Folk er mer og mer bevisst over barns rettigheter på nett, men her klarer man ikke å skrive barna ut av bloggen. Bakhodet er ikke lik skjerming.

Vel, det at folk ønsker det naturlige stemmer vel ikke helt. En annen topp blogger som  nok har en helt annen lesergruppe er Isabel Raad. Mye fokus på utseende og sminke der, men veldig høye lesertall. Du tar nok feil i forhold til dette med skjerming av barn. Det at hun faktisk ikke viser barna forfra lenger, kan gjøre at noen faller fra. Man vet at fine bilder av søte barn er noe som folk synes er hyggelig å lese om og se bilder av. Men, man ser at CBE har tatt et standpunkt om at barna skal være mindre synlig på bloggen.

Hvis dere tror at alle klærne CBE viser frem er noe hun selv beholder, så tar dere nok feil. Jeg vet ikke hvor mye hun beholder og hvor mye hun sender tilbake. Men, det er ikke ulovlig for henne å kjøpe klær, prøve de og ta bilder og deretter returnere klærne. Hun kan legge ved Adlinker, som gir inntekter for både henne og de hun har kjøpt klærne av, men beholder de ikke selv. Mange setter pris på at hun viser frem klær og blir inspirert. Man må ikke glemme at hun er en influencer og det å komme med tips, både med trening, matoppskrifter, klær og helse er konseptet hennes. Det betyr ikke at alt er reklame, selv om noen tror det. 

Endret av Lin10
Skrivefeil
  • Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, Lin10 skrev:

Vel, det at folk ønsker det naturlige stemmer vel ikke helt. En annen topp blogger som  nok har en helt annen lesergruppe er Isabel Raad. Mye fokus på utseende og sminke der, men veldig høye lesertall. Du tar nok feil i forhold til dette med skjerming av barn. Det at hun faktisk ikke viser barna forfra lenger, kan gjøre at noen faller fra. Man vet at fine bilder av søte barn er noe som folk synes er hyggelig å lese om og se bilder av. Men, man ser at CBE har tatt et standpunkt om at barna skal være mindre synlig på bloggen.

Hvis dere tror at alle klærne CBE viser frem er noe hun selv beholder, så tar dere nok feil. Jeg vet ikke hvor mye hun beholder og hvor mye hun sender tilbake. Men, det er ikke ulovlig for henne å kjøpe klær, prøve de og ta bilder og deretter returnere klærne. Hun kan legge ved Adlinker, som gir inntekter for både henne og de hun har kjøpt klærne av, men beholder de ikke selv. Mange setter pris på at hun viser frem klær og blir inspirert. Man må ikke glemme at hun er en influencer og det å komme med tips, både med trening, matoppskrifter, klær og helse er konseptet hennes. Det betyr ikke at alt er reklame, selv om noen tror det. 

Nå nevnte ikke jeg reklame, men at hun skriver om behovet for å mye av samme type plagg. For eksempel Ganni genser og en tights hun må ha flere typer av. 

Bloggen utleverer barna gjennom tekst, og flere forespør mere informasjon gjennom tekst. Dette tolker jeg som at leserne ser at dette er informasjon de kan få. Her kunne CBE viet et innlegg der de forklarer at dette er uaktuelt og hvorfor.

At CBE er inspirerende mtp trening, tja....det kan virkelig diskuteres. 

• Liker 19
Skrevet
35 minutter siden, Ansjosen skrev:

Nå er jeg uten dokumentasjon, men jeg trodde det var motsatt, at dagens unge syns blogging er mindre interessant og at det er derfor andre plattformer skyter fart, altså for øyeblikket snapchat og instagram. Og det vil jo styrke forklaringen om hvorfor CBE med langt færre lesere enn før fortsatt troner på bloggtoppen.

det tror jeg du har helt rett i. Ungdommen er på snap og youtube.

• Liker 8
Skrevet (endret)
37 minutter siden, Lin10 skrev:

hvis du klarer å løfte blikket og se litt bredere enn to norske bloggere som ikke følger tidsånden overhodet, og de få tusen leserne de har som antagelig heller ikke følger med i tiden, så er det ingen tvil om at det stemmer at de store trendene er miljø, gjenbruk, naturlig og nettvett. Det at CBE med sine 30 000 lesere fokuserer på det motsatte betyr ikke at disse trendene er svekket.

Endret av MissLucy
  • Liker 22
Skrevet
12 hours ago, Lin10 said:

Forstår ikke hva du vil frem til. Hun er en av få norske bloggere som holder seg på toppen i åresvis. (topp 5 som regel) Det er jo ikke slik at hun mister lesertall og andre går oppover. Som jeg skriver så er det flere faktorer som gjør at lesertall kan synke, uten at leserne snur ryggen til henne slik din ønsketenkning tydligvis er. Hadde vært så at de mistet veldig mange lesere, og at hun var nede på 10.plass og nedover over tid, så kan du være sikker på at de hadde prøvd å finne ut hva som hadde skjedd, og gjort noen forandringer og fornyelser. Slik det ser ut nå og som hun tidligere har uttalt på bloggen, så er hun fornøyd med hvordan den er og hva hun ønsker å fokusere på. I dag valgte hun imidlertid å dele noen kjedelige erfaringer med oppussing, så alt er ikke fryd og gammen, som enkelte her mener hun ønsker å fremstille av sitt liv. 

Sammenlignet med alle de som ikke er i nærheten av å få residensen pusset opp fra kjellermur til pipe, er alt fryd og gammen. Det er omtrent atten år siden jeg sist så en håndverker.

• Liker 4
Skrevet
37 minutter siden, MissLucy skrev:

hvis du klarer å løfte blikket og se litt bredere enn to norske bloggere som ikke følger tidsånden overhodet, og de få tusen leserne de har som antagelig heller ikke følger med i tiden, så er det ingen tvil om at det stemmer at de store trendene er miljø, gjenbruk, naturlig og nettvett. Det at CBE med sine 30 000 lesere fokuserer på det motsatte betyr ikke at disse trendene er svekket.

Miljø og gjenbruk er vikig, men det er nok ikke det folk vil lese om på en blogg. Jeg har ihverfall fått inntrykk av at CBE er opptatt av gjenbruk. Hun leverer en haug med tøy til Fretex hvert år. Tipper det er ganske pent brukt tøy, som andre  kan ha gleden av. Hun har gitt bort og solgt møbler. Selger inna Greengate servise hun ikke bruker nå, istedenfor å beholde selv. Mye blir nok ikke nevnt på bloggen. Dette er gjenbruk og kommer andre til nytte. Dette er positivt. 

• Liker 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...