Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
4 minutter siden, Lafemmemauvaise skrev:

Jeg kan ikke la være å stille spørsmål til formuleringen: 

Hvem er "de"? 

Hva var det "de" ville?

Avsløre at CBE i årevis har drevet med utstrakt løgn i eget kommentarfelt? Etter egne uttalelser visste hun jo om det (https://www.dagbladet.no/kjendis/caroline-berg-eriksen-innrommer-bloggbloff/66684827) - men gjorde tydeligvis ingenting med det. Selvsagt er det surt å bli ferska, men hvis Herr og Fru Smartsmart faktisk hadde vært så smarte som de gjerne ønsker å være, så hadde de ikke drevet å bløffe leserne sine i årevis. 

Og "vinne"? Vinne hva da? Vinne som i avsløre at CBE er en juksemakerpipelort og skrønehøne? Sorry, men skal man drive å lure folk, så må man også ta med risikoen av å bli avslørt i kalkylen, samt se til at man har nok ryggrad til å ta konsekvensene som kommer. Ikke prøve å sno seg unna, stikke hodet i sanden, og tro at med nok fornektelse så vil hele saken forsvinne utav verden. 

Ja, hvem er alle disse som omtales som de? 

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
45 minutter siden, Lafemmemauvaise skrev:

Nå vil det jo tradisjon tro komme inn en eller annen person og hevde at dette er gammelt nytt. I så henseende er jo også CBEs modus operandi gammelt nytt - fosterstillinga og "buhu de slemme leserne" når det butter i mot har jo vært like trofaste gjengangere på bloggen som bilder av kaffekoppen, pulsklokka, og stadige brudd på markedsføringsloven. 

Det som er fascinerende (eller bestyrtende alt ettersom hvordan man ser på det), er at CBE fortsatt bruker samme unnskyldning i dag som for tre år siden: Det er lesernes feil.

https://www.dagbladet.no/2015/01/12/kultur/meninger/debatt/kommentar/caroline_berg_eriksen/37143438/

Dette viser at Berg Eriksen er en "mester i manipulasjon", siden mange tilga henne etter blogginnlegget "Gi aldri opp".  Fra lenken:

• "Og igjen, hun forsøker å flytte fokus fra seg selv og ektemannen til det noe diffuse «dem»."
  • "Og hun forteller en historie om det hun oppfatter som netthets, stalking og anonyme nettroll, mennesker som dukker opp i hagen hennes, ringer sykehuset når hun skal føde."
  • "Som blogger får du et helt merkelig forhold til leserne dine, for jeg vet ikke hvem dere er, men jeg er likevel så glad i dere, og derfor er det ekstra vondt akkurat nå, fordi jeg forstår at dere er skuffet. Men jeg er sint også, for det er dette de ville, og de skal ikke vinne.»"  

Jeg har tidligere i dag vist til teknikker som ofte brukes av manipulatorer, her er noen - https://www.ledernytt.no/avsloer-manipulatorens-favoritteknikker.6016825.html (uthevet de CBE brukte etter kommentarjukset og løgnene om bilderedigeringer ble avslørt): 

• Hevder at andre misforstår, at ting ikke har skjedd, at andre innbiller seg ting (det som på engelsk kalles «gaslighting»)
  • Plasserer ansvaret på andre. Gjør ingenting galt selv, gjør andre til syndebukk.
  • Generaliserer og overdriver for å sette andre i et dårlig lys
  • Skifter tema når dette er til fordel for dem, for å unngå negativt lys på seg selv og sine handlinger
  • Gir andre negative kallenavn
  • Starter drittpakker og kampanjer for å sverte andre
  • Devaluerer deg som person – snakker deg ned ovenfor andre
  • Setter folk opp mot hverandre

Jeg håper at folk etter hvert gjennomskuer slike teknikker, slik at Berg Eriksen ikke får holde på slik "år etter år".

Endret av Asti
Skrevet
32 minutter siden, Lafemmemauvaise skrev:

Jeg kan ikke la være å stille spørsmål til formuleringen: 

Hvem er "de"? 

Hva var det "de" ville?

Avsløre at CBE i årevis har drevet med utstrakt løgn i eget kommentarfelt? Etter egne uttalelser visste hun jo om det (https://www.dagbladet.no/kjendis/caroline-berg-eriksen-innrommer-bloggbloff/66684827) - men gjorde tydeligvis ingenting med det. Selvsagt er det surt å bli ferska, men hvis Herr og Fru Smartsmart faktisk hadde vært så smarte som de gjerne ønsker å være, så hadde de ikke drevet å bløffe leserne sine i årevis. 

Og "vinne"? Vinne hva da? Vinne som i avsløre at CBE er en juksemakerpipelort og skrønehøne? Sorry, men skal man drive å lure folk, så må man også ta med risikoen av å bli avslørt i kalkylen, samt se til at man har nok ryggrad til å ta konsekvensene som kommer. Ikke prøve å sno seg unna, stikke hodet i sanden, og tro at med nok fornektelse så vil hele saken forsvinne utav verden. 

Flere gullkorn som perler på en rad. Jeg skjønner ikke at noen i det hele tatt vil gå dette mennesket i forsvar! Dama er gift med det største nettrollet på bloggen og i kommentarfelt i sosiale medier!

«- Forsvarer ikke «Jeg ønsker ikke å forsvare det han har gjort, men jeg håper at dette innlegget gjør at dere kan forstå hvordan det kunne skje. Noen ganger har han følt at det har vært deilig å blåse fra seg på samme måte som så mange andre gjør, uten å være seg selv», skriver Caroline Berg Eriksen i innlegget. 

Det kommer tydlig fram av innlegget at de siste dagene har preget henne. Hun skriver hun har mottatt trusler og fått uønskede på døra helt siden bloggen ble startet. Hun forteller at hun er glad ektemannen gjorde som han gjorde, for å beskytte henne mot de anonyme nettrollene. 

Hun forteller også at det er vondt at mennesker som ikke kjenner henne snoker i livet hennes.»

• Liker 9
Skrevet
7 minutter siden, Bakepulver skrev:

Flere gullkorn som perler på en rad. Jeg skjønner ikke at noen i det hele tatt vil gå dette mennesket i forsvar! Dama er gift med det største nettrollet på bloggen og i kommentarfelt i sosiale medier!

«- Forsvarer ikke «Jeg ønsker ikke å forsvare det han har gjort, men jeg håper at dette innlegget gjør at dere kan forstå hvordan det kunne skje. Noen ganger har han følt at det har vært deilig å blåse fra seg på samme måte som så mange andre gjør, uten å være seg selv», skriver Caroline Berg Eriksen i innlegget. 

Det kommer tydlig fram av innlegget at de siste dagene har preget henne. Hun skriver hun har mottatt trusler og fått uønskede på døra helt siden bloggen ble startet. Hun forteller at hun er glad ektemannen gjorde som han gjorde, for å beskytte henne mot de anonyme nettrollene. 

Hun forteller også at det er vondt at mennesker som ikke kjenner henne snoker i livet hennes.»

Dette er et sånt innlegg som gir henne vann på mølla, når hun snakker om ondsinnede kritikere... Jeg ville bare nevne det.

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, Rozárka skrev:

Dette er et sånt innlegg som gir henne vann på mølla, når hun snakker om ondsinnede kritikere... Jeg ville bare nevne det.

Ja, jeg vet det og kan bare ikke begripe at noen kjøper dette tullet hennes! Hun blir fellet av egne uttalelser gang på gang og skylder på «alle» andre!

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, Bakepulver skrev:

Ja, jeg vet det og kan bare ikke begripe at noen kjøper dette tullet hennes! Hun blir fellet av egne uttalelser gang på gang og skylder på «alle» andre!

Nå snakket jeg om innlegget ditt. Ikke om hennes. Du går på med et direkte og ufint formulert parsonangrep. Det er klart hun får sympati når hun mottar den typen usaklig pepper.

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, Rozárka skrev:

Nå snakket jeg om innlegget ditt. Ikke om hennes. Du går på med et direkte og ufint formulert parsonangrep. Det er klart hun får sympati når hun mottar den typen usaklig pepper.

Det er hennes egne ord som jeg kommenterer! Hvor er personangrepet?

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, Bakepulver skrev:

1 minutt siden, Bakepulver skrev:

Det er hennes egne ord som jeg kommenterer! Hvor er personangrepet?

Jeg siterer det over. 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Rozárka skrev:

Jeg siterer det over. 

Det er da ikke et personangrep! 

Skrevet
Akkurat nå, Bakepulver skrev:

Det er da ikke et personangrep! 

Jo, det er det. Dette kan vi sikkert diskutere fram og tilbake, men jeg sier ikke at det har noen hensikt. Vi får bare være enige om å være uenige.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Rozárka skrev:

Jo, det er det. Dette kan vi sikkert diskutere fram og tilbake, men jeg sier ikke at det har noen hensikt. Vi får bare være enige om å være uenige.

Nei, det er en observasjon over deres oppførsel på bloggen, hans ytringer i sosiale medier, samt uttalelser i media! 

• Liker 8
Skrevet (endret)

Siden jeg jobber i barnehage, og selv har barn kan jeg ikke la være å tenke på de som jobber med hennes barn hver dag.

Jeg ville rett og slett kikket meg ganske mange ganger ekstra over skulderen. Daglig hatt i tankene hvor mange med grusommme hensikter, som kunne vært intr i å komme seg inn i den barnehagen eller snakke med eldste over gjerdet. 

Kjenner jeg blir kvalm. Denne ekstra faren utsetter de barna sine for frivillig. Det er uendelig trist.

Endret av Irja
  • Liker 26
Skrevet (endret)
1 time siden, Rozárka skrev:

Han var jo et nettroll - https://snl.no/nettroll. Og enkelte mente at han var det verste. 

Fra https://www.vg.no/rampelys/caroline-berg-eriksen/fotballfrue-jeg-er-saa-utrolig-lei-meg/a/23372374/: "En rekke personer mente selv at Eriksen-paret har opptrådt som nett-troll ved at de selv skal ha skrevet meldinger som kan oppfattes som mobbing og sjikanering - under falske navn.

Ingeborg Heldal uttlate på VGTV at Lars-Kristian Eriksen ble det verste nettrollet: https://www.vgtv.no/video/106589/fotballfrues-mann-er-et-nett-troll

Dokumentasjon (om kommentarjukset):  https://imgur.com/a/ZFKMr

------------------------------------------------------

Tilføyelse: Vil minne om at CBE har slengt ut av seg bl.a.  "svært mange på Kvinneguiden er nettroll" - http://www.carolinebergeriksen.no/2015/12/10/kjaere-blogger-ikke-grat/ - uten å dokumentere påstanden sin. Videre godkjenner hun udokumenterte påstander om dette i eget kommentarfelt, senest det siste døgnet - https://imgur.com/a/TH0b9

Ut fra at CBE har hatt dette for vane, vil hun nok fortsette å skrive selv eller godta kommentarer som slenger ut av seg negative kallenavn på kritikerne, uten å dokumentere det - lenke til "Avslør manipulatorens favoritteknikker!". Det er verst for henne, for med en gang folk begynner å gjennomskue henne, så ser de hva hun driver med.

Endret av Asti
Skrevet
2 timer siden, Skribent skrev:

LKE har også vært innom tråden i FB-gruppa som (litt omskrevet) handler om siste reklamefadesen hos en annen blogger. Der legger han som vanlig skylden på alle som leter etter feil.

Når du gjør en feil på Internett (!), så er det ingen som trenger å lete. Det ligger der, for anyone to see, og hvis man ikke har skjønt det enkle prinsippet har man ingenting på nett å gjøre. Når man har tatt valget om å leve av (over)sharing online, har man også implisitt akseptert spillereglene. 

Jeg blir matt av mangelen på elementær mediekompetanse fra den virksomheten. Det er bare pinlig å lese ymse «forsvarstaler» og forsøk på å rettferdiggjøre uprofesjonell og uetisk atferd. Sist altså en sliten og trist Caroline som bare vil være snill og grei, men som praktisk talt blir forfulgt av mennesker med onde hensikter.

Skulle gjerne sett den arbeidsplassen som hadde akseptert slik respons i møte med en ansatt. Parodisk.

Hvem, hva hvor?

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for persondebatt.

Papirfly, mod.

Gjest Skribent
Skrevet
4 timer siden, Bakepulver skrev:

Når det gjelder eksponering av barn så diskuterer jeg ikke mine egne barn i kommentarfeltet eller andre steder. Det er våre barn og våre valg, selv om enkelte faktisk ser ut til å tro at de er deres ansvar.»

@LilleSnupp Konteksten er bedriftens virksomhet (jf trådens tema), hennes holdning og hennes svar uansett hvilke spørsmål hun får, deriblant disse uttalelsene. Jeg sier også min/mitt om egne barn, men ikke som en lukket front mot alle innspill som dukker opp. 

Jeg får ikke forklart dette bedre pr nå, beklager. Men helt generelt er det bekymringsfullt når foreldre så kategorisk avviser selv berettigede spørsmål. 

@Kleenex Sjekk AB-tråden :) 

Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for persondebatt.

Omtale av identifiserbare barn, derunder omtale av bilder av disse barna eller bilder hvor barna er involvert, faller inn under denne regelen.

Spørsmål rundt moderering sendes på PM til moderator eller på Ris & Ros.

Papirfly, mod.

Tråden er ryddet for kommentarer til moderering.

Endret av Papirfly
  • Liker 11
Skrevet
3 minutter siden, Aricia skrev:

Takk for resolutt moderering @Papirfly.

ja, enig. Det var bra.

• Liker 5
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...