Tulipanpiken Skrevet 3. mars 2018 #51781 Skrevet 3. mars 2018 2 timer siden, Tøytigern skrev: Dette kunne man sagt om CBE-tråders innhold for noen år siden. Jeg har lest tråden som står her nå og dette kan ikke sies om denne tråden. Det er lagt ut en skjermdump i denne tråden av en av Lars-Kristians uttalelser i kommentarfeltet til hennes blogg, da han utga seg for å være en "Thea".. Han ga en fullstendig ansvarsfraskrivelse der på vegne av seg og sin kone for konsekvensene av absolutt alt som kommer fra deres side. "Caroline kan ikke ta ansvar for det som andre oppfatter. Fiks problemet ditt som gjør at du blir negativt påvirket av det hun skriver, og kom ikke hit og kritiser Caroline." (Dette er mine ord, ikke et sitat.) Når Lars-Kristian la for dagen en sånn holdning, viste det et veldig lavt nivå av evne til selvkritikk og innsikt i den dynamikken som ligger i en rosa blogg, makten bloggeren har og virkningen av fenomenet "bloggveninnen min sier..." ut i/på samfunnet. Om det han mente da fortsatt er representativt for det de to mener om sin rolle, så er det veldig viktig at man i et forum som Kvinneguiden.no har tråder med kritisk refleksjon rundt CBE AS. Edit: Tok min egen screenshot. La til en rød firkant rundt utsagnet til Lars-Kristian, som jeg viser til. Ærlig talt, den kommentaren er snart seks år gammel. Jeg reagerte selv da det ble avslørt at bloggerparet skrev falske kommentarer, men synes det er håpløst at dette blir dratt frem igjen og igjen her inne flere år etterpå. 7
Tøytigern Skrevet 3. mars 2018 #51782 Skrevet 3. mars 2018 9 minutter siden, Tulipanpiken skrev: Ærlig talt, den kommentaren er snart seks år gammel. Jeg reagerte selv da det ble avslørt at bloggerparet skrev falske kommentarer, men synes det er håpløst at dette blir dratt frem igjen og igjen her inne flere år etterpå. Har de lært noe på disse seks årene? Og forstod du hva jeg skrev? Hva jeg mente? ? For det handlet ikke om at han lot som han var Thea... 25
Tulipanpiken Skrevet 3. mars 2018 #51783 Skrevet 3. mars 2018 18 minutter siden, Tøytigern skrev: Har de lært noe på disse seks årene? Og forstod du hva jeg skrev? Hva jeg mente? ? For det handlet ikke om at han lot som han var Thea... Kommentaren er like fullt seks år gammel. Hvis du skal spekulere i hva de eventuelt har lært siden da og mener i dag, er det vel greit å dokumentere noen nyere uttalelser. Jeg har ingen formening om dette, og det kan godt tenkes du har et poeng. Men å dra frem så gamle eksempler underbygger bare inntrykket av at bloggeren skal tas og kritiseres for alt, helst gjentatte ganger. 7
Scorpion57 Skrevet 3. mars 2018 #51784 Skrevet 3. mars 2018 20 minutter siden, Tøytigern skrev: Har de lært noe på disse seks årene? Og forstod du hva jeg skrev? Hva jeg mente? ? For det handlet ikke om at han lot som han var Thea... Poenget er. 6 år etter: samme retorikk, Samme ansvarsfraskrivelse. Ja 6 år, burde i løpet av den tiden lært seg å bli litt mer ydmyke og sitt ansvar bevisst som influencer,. 24
Mrs O'Donell Skrevet 3. mars 2018 #51785 Skrevet 3. mars 2018 Jeg tenker at det ikke er det dummeste som kan skje at hun lukker seg litt. På sikt hadde det sikkert vært sunt for henne å slutte med den vannvittige eksponeringen av seg selv. Det er neppe sunt å gjøre seg klar til fotoshoot nærmest daglig (kan ikke sammenlignes med profesjonelle modeller som spiller en rolle på oppdrag), føle at hver kaffekopp du tar er av interesse og må dokumenteres samt dele alt fra intimspray til sexstillinger. Jeg tror familien har malt seg litt inn i et hjørne. De har ingen plan b og må fortsette dette kjøret for å skaffe seg inntekt. Egentlig en trist tanke. 20
Keaton Skrevet 3. mars 2018 #51786 Skrevet 3. mars 2018 CBE må da være lei selv, lei av å konstruere narrativ med «følelser», lei av picture perfect, lei av at alt hun eier er spons og reklame, lei av å alltid gjøre hverdagsaktiviteter om til annonser, lei av de samme spørsmålene om hvor noe er kjøpt, lei av at alt handler om profilering og inntekt. 21
Oppland Skrevet 3. mars 2018 #51787 Skrevet 3. mars 2018 (endret) På 3.3.2018 den 8.12, Kollontaj skrev: CBE må da være lei selv, lei av å konstruere narrativ med «følelser», lei av picture perfect, lei av at alt hun eier er spons og reklame, lei av å alltid gjøre hverdagsaktiviteter om til annonser, lei av de samme spørsmålene om hvor noe er kjøpt, lei av at alt handler om profilering og inntekt. Ja, jeg kan godt tro hun er veldig lei, men hun kan ikke slutte fordi for henne å gå over i vanlige jobb betyr at inntekten helt sikkert vil bli betydelig lavere og det går ikke med den livsstilen de ønsker å ha. Endret 5. mars 2018 av Oppland 10
Keaton Skrevet 3. mars 2018 #51788 Skrevet 3. mars 2018 9 minutter siden, Oppland skrev: Ja, jeg kan godt tro hun er veldig lei, men kan ikke slutte fordi for dem å over i vanlige jobber betyr at inntekten helt sikkert vil bli betydelig lavere og det går ikke med den livsstilen de ønsker å ha. Ja. Det blir en karusell de ikke kommer ut av. At bedriften er manisk opptatt av at CBE må representere livsstilen, narrativet og produktene de selger på reklamebloggen, legger et veldig press på henne om å alltid levere varene. Alltid sminket, alltid fresh, alltid «på». De gangene de driter seg ut (kommentarsaken og bilderedigeringssaken som de to alvorligste, den seneste er intimsprayen) velger de også CBE i front for å kjefte på alle andre, men selvsagt mest på kritikerne aka nettrollene, som bedriften liker å kalle dem. At de ikke forstår at et bilde av en flawless CBE med søt hund og nyervervet Guccibelte signaliserer noe helt annet enn de prøver på i teksten, er et mysterium. «Influencer marketing is about engaging influencers with authentic social reach through content that sway the behaviour and mindset of consumers – giving you the power to move them into action.» (unitedinfluencers.no) 13
Populært innlegg pøbelsara Skrevet 3. mars 2018 Populært innlegg #51789 Skrevet 3. mars 2018 Jeg skjønner veldig godt at hun blir både lei seg og trist. Men jeg skjønner ikke hvordan hun kan sammenlikne peset hun får på grunn av dåsesprayen med en samfunnsdebattant som møter rasisme og hets. Newsflash: selv om du synes det er urettferdig at folk har fått opp øyene for metodene til influencers og dermed også ikke svelger alt rått, så kan du da virkelig ikke sammenlikne det med rasismen og hatet som florerer. Det er ikke heksejakt å påpeke at reklame skal merkes. Det er sånn det er. CBE har også et valg - og når hun velger å ufortrødent peise på videre med sine ikke-alltid-helt-stuerene-metoder, så må hun regne med at folk påpeker det. Jeg er tilhenger av at feil kan tilgis og man kan lære og gå videre. Men jeg skjønner altså virkelig, virkelig ikke hvorfor CBE.no gang på gang på gang bare avfeier all kritikk og tilogmed vennlige forsøk i kommentarfeltet på å forklare henne hvorfor hun får kritikk med "du tar feil!" CBE er den som kanskje har vært aller flinkest til å utnytte den rivende utviklingen i kommersielt bruk av SoMe her i landet. Hun har tjent masse penger og hennes markedsverdi har økt voldsomt rundt alle de private milepælene i livet hennes. Bryllupet ga en all time high, første svangerskap og fødsel ga en ny. Men det ER jo kontroversielt å ha sitt eget private liv som inntektskilde. Å være berømt for å være berømt. Å faktisk anta (med rette, også) at et bilde av morgenkaffen er interessant. Å poste bilde av morgenkaffe nr 587 i SoMe helt uten skam og blygsel - og høste ros og likes og klikk og renne penger på det. Klart det er deilig å leve livet på den grønne gren og få betalt for ALT man gjør, fra å føde til å stelle neglene til å drikke kaffe til å gå tur med hundene. Samtidig er det noen etiske grenser her som folk faktisk diskuterer - og med rette. Når privatlivet plutselig inneholder noen små som ikke har valgt å legge ut sitt privatliv i bytte mot store mengder cash. Når det faktisk er regler som må følges for hva slags påvirkning man kan utsette folk for. Når man velger å hverken delta i debatten rundt disse tingene - eller å forholde seg til de reglene som finnes, må man faktisk regne med å få spørsmål og kritikk. Når man konsekvent velger å ikke delta i debatten, blir det andre som faktisk styrer debatten. Jeg skjønner godt at det er skikkelig ubehagelig å ha søkelyset på seg slik CBE har hele tiden. Samtidig tenker jeg at hun kunne hatt godt av å sette seg ned og virkelig sett på hva det er folk reagerer på, og tenke noen voksne tanker om hvorfor det blir slik. Oss slutt for guds skyld å bruke misunnelseskortet. Voksne, seriøse folk har prøvd å reise debatten flere ganger. Bli med, da vel! Kom med argumentasjonene for hvorfor det ER greit å bruke ungene i reklame når Aftenpostens Sara Sørheim skriver at det ikke er det. Og hvis det eneste argumentet er at så lenge det ikke er forbudt, så velger jeg å gjøre det - ja, da må man være forberedt på at andre vil fortsette debatten og dele sine etiske refleksjoner rundt tematikken. Alt som ikke er forbudt, er ikke greit. 70
Medici Skrevet 3. mars 2018 #51791 Skrevet 3. mars 2018 Noe av det som gjør at kritikken aldri vil stilne er hvordan kritikk håndteres, eller rettere sagt fraværet av slik. Bruk av barn som inntekt for familien f.eks, har til gode å lese hvorfor de er komfortable med det og hvorfor de velger å overse alle faremomenter med utleveringen de driver med. Særlig etter kritikk rettet spesifikt mot henne i Aftenposten https://www.aftenposten.no/kultur/i/K5O2o/Kommentar-Caroline-Berg-Eriksen-bruker-sin-egen-datter-som-annonse-Det-er-kanskje-lov_-men-ikke-greit--Sarah-Sorheim Når kritikk, og da mener jeg den velbegrunnede og saklige bare overses eller til nød besvares med at kritikeren tar feil eller misforstår eller andre varianter av at bedriften vet best da fremstår bedriften som nokså infantil. Det kan være både irriterende og provoserende. Slik sett skaper også bedriften engasjement enten det er bevisst eller ikke... Uansett, hvordan de velger å fremstille seg og hva slags diskusjoner de ønsker å ha om seg selv, styrer de i stor grad det selv. Savner som flere andre at kritikerne av kritikerne drar i gang noe annet enn brukerdebatt. Møt kritikken av f.eks dårlig merking av reklame og eksponering av barn med hvorfor slikt er bra, og henvis til gode kilder som underbygger påstandene. Synsing og føleri er det som går igjen og det er det ikke så mye hold i. 21
LilleSnupp Skrevet 3. mars 2018 #51792 Skrevet 3. mars 2018 20 timer siden, LilleSnupp skrev: Senest i dag på IG; eldste i sin egen seng. Hva blir det neste? Da har jeg fått svar. Et videoklipp av minste på huska. Skulle jeg tolket det som et tilsvar til mitt første innlegg, så ville jeg tolket det som fuck you-fingeren ble visst. Du kan le nå, Caroline Berg Eriksen, men det er til å gråte av. 19
MissCortado Skrevet 3. mars 2018 #51794 Skrevet 3. mars 2018 Hadde jeg hatt et like løst forhold til lover, regler og sunn fornuft i utøvelsen av mitt yrke ville det ikke bare blitt tema på forum, det ville blitt overskrifter i rikspressen og jeg ville ikke hatt mulighet til å jobbe videre. Hun bør ta seg en liten tur ned fra pidestallen sin og stikke fingeren grundig i jorda. Realitetsorientering er mitt stikkord til cbe. 14
Gjest Asti Skrevet 3. mars 2018 #51795 Skrevet 3. mars 2018 Har oppdatert vedr. cbe.no og kommentarfeltproblematikken: https://imgur.com/a/TH0b9
LilleSnupp Skrevet 3. mars 2018 #51796 Skrevet 3. mars 2018 16 minutter siden, pøbelsara skrev: Faen. Er det MULIG? Jeg håper det rett og slett er dumskap. Tanken på at det er noe som helst annet er ikke til å beskrive. 6
Gjest orfeus Skrevet 3. mars 2018 #51797 Skrevet 3. mars 2018 (endret) Nå blir dette sikkert moderert, men etter hva vi har sett hos diverse rosamammainteriørbloggere, tror jeg ikke det kan forventes objektiv vurdering og refleksjon. De klarer ikke se at det eksisterer skillelinjer mellom det personlige og det private, de forstår ikke at det er problematisk å legge ut privat informasjon, eller at bilder og opplysninger av og om barn kan misbrukes. Bloggingen og eksponeringen ellers, skjer i en rus av ego-nytelse, de blir beruset av å se seg selv, sitt vakre hjem, sine vakre barn, på skjerm. Beruselsen blir toppet ved at de får betalt for å gjøre dette, og dermed blir selvfølelsen forhøyet enda et hakk, og de blir suverene. Suverene på den måten at kritikk er uforståelig, de er jo suverene - det er jo bevist! Markedsføringsloven er bare en veiledning de kan forholde seg til om de har lyst (tenker de sånn om veitrafikkloven?). De mangler, eller har mistet den underveis, evnen til å tenke etikk. I mange tilfeller har den evnen aldri vært der, det er jeg ganske sikker på. Rosamammainteriørbloggere er ikke intellektuelle, de har ikke høy utdannelse, de har ikke hatt krevende jobber som krever analyse og refleksjon, de klarer ikke se objektivt på det de gjør - fordi de ikke har ressurser til å gjøre det. Dersom man skal få disse bloggerne til å oppføre seg ordentlig og ikke heve seg over vanlig folkeskikk og norsk lov; må man ta i bruk strenge regler og innføre straff. Den enkelte bloggplattformen må gi dem et sett regler de må forholde seg til, ellers blir de meldt til passende myndighet. Bloggplattformene har gjort det alt for lettvint for seg selv, de skyver alt ansvar over på den enkelte blogger, og kan hygge seg med å sope inn fortjenesten. Bloggerne er ofte naive og ute av stand til å forstå hvilke konsekvenser bloggingen har, det ligger alt for mange dystre eksempler på det, ute på nettet. Blogg.no alene, er et skrekkens hus. Endret 3. mars 2018 av orfeus
Gjest orfeus Skrevet 3. mars 2018 #51798 Skrevet 3. mars 2018 43 minutter siden, LilleSnupp skrev: Da har jeg fått svar. Et videoklipp av minste på huska. Skulle jeg tolket det som et tilsvar til mitt første innlegg, så ville jeg tolket det som fuck you-fingeren ble visst. Du kan le nå, Caroline Berg Eriksen, men det er til å gråte av. Det sier sitt.
Tøytigern Skrevet 3. mars 2018 #51799 Skrevet 3. mars 2018 2 minutter siden, orfeus skrev: Nå blir dette sikkert moderert, men etter hva vi har sett hos diverse rosamammainteriørbloggere, tror jeg ikke det kan forventes objektiv vurdering og refleksjon. De klarer ikke se at det eksisterer skillelinjer mellom det personlige og det private, de forstår ikke at det er problematisk å legge ut privat informasjon, eller at bilder og opplysninger om barn kan misbrukes. Bloggingen og eksponeringen ellers, skjer i en rus av ego-nytelse, de blir beruset av å se seg selv, sitt vakre hjem, sine vakre barn, på skjerm. Beruselsen blir toppet ved at de får betalt for å gjøre dette, og dermed blir selvfølelsen forhøyet enda et hakk, og de blir suverene. Suverene på den måten at kritikk er uforståelig, de er jo suverene - det er jo bevist! Markedsføringsloven er bare en veiledning de kan forholde seg til om de har lyst (tenker de sånn om veitrafikkloven?). De mangler, eller har mistet den underveis, evnen til å tenke etikk. I mange tilfeller har den evnen aldri vært der, det er jeg ganske sikker på. Rosamammainteriørbloggere er ikke intellektuelle, de har ikke høy utdannelse, de har ikke hatt krevende jobber som krever analyse og refleksjon, de klarer ikke se objektivt på det de gjør - fordi de ikke har ressurser til å gjøre det. Dersom man skal få disse bloggerne til å oppføre seg ordentlig og ikke heve seg over vanlig folkeskikk og norsk lov; må man ta i bruk strenge regler og innføre straff. Den enkelte bloggplattformen må gi dem et sett regler de må forholde seg til, ellers blir de meldt til passende myndighet. Bloggplattformene har gjort det alt for lettvint for seg selv, de skyver alt ansvar over på den enkelte blogger, og kan hygge seg med å sope inn fortjenesten. Bloggerne er ofte naive og ute av stand til å forstå hvilke konsekvenser bloggingen har, det ligger alt for mange dystre eksempler på det, ute på nettet. Blogg.no alene, er et skrekkens hus. Jebs. Derfor burde de kanskje ta seg tid til å utdanne seg innen mediefag, sosiale nettverk og markedsføring? Jeg tror de kunne hatt nytte av det. Dette er gründere og ikke blonde bimboer. Så, de burde ha kapasiteten. Om de ikke tok eksamen, fordi det ble for ambisiøst, så ville iallefall forelesningene være interessante for dem. Om ikke annet, så for å lære seg å skjerme seg, selv om det å berette om privatlivet er blitt levebrødet. 10
Gjest orfeus Skrevet 3. mars 2018 #51800 Skrevet 3. mars 2018 (endret) 5 minutter siden, Tøytigern skrev: Jebs. Derfor burde de kanskje ta seg tid til å utdanne seg innen mediefag, sosiale nettverk og markedsføring? Jeg tror de kunne hatt nytte av det. Dette er gründere og ikke blonde bimboer. Så, de burde ha kapasiteten. Om de ikke tok eksamen, fordi det ble for ambisiøst, så ville iallefall forelesningene være interessante for dem. Om ikke annet, så for å lære seg å skjerme seg, selv om det å berette om privatlivet er blitt levebrødet. Jeg tror ikke de har kapasitet til å gjøre det. Eller: De forstår ikke. De er jo suverene. For å sitere en annen toppblogger: «Jeg trenger ikke studere. Hvorfor skal jeg utdanne meg? De skriver jo oppgaver om meg på BI!» Edit: De elsker å kalle seg gründere, men det er nok heller agenten/byrået de er tilknyttet, som er gründerne. Endret 3. mars 2018 av orfeus
Fremhevede innlegg