Gjest pelikanen Skrevet 2. mars 2018 #51761 Skrevet 2. mars 2018 2 timer siden, neon_sun skrev: Wow. At hun tørr, at hun våger. Jeg tror faktisk jeg må slutte å følge bloggen og denne tråden her nå, jeg kjenner faktisk jeg blir mektig irritert over den ekstreme selvmedlidenheten som nok en gang dukker opp hver gang noe kritiseres. I ikke mindre enn to innlegg nå har hun sutrete over de anonyme nettrollene. Har hun helt glemt at hun deler seng med et av de største? Hva med å vise litt refleksjon, litt ydmykhet, litt innsikt i forhold til det?? Er man utro selv, bør man ikke sitte å kritisere naboen for det samme. Det er stakkars meg for at leserne tvinger henne til å dele mindre. Men bare så lenge man ikke får klekkelig betalt for det. Noe av det mest private for meg er stundene sammen med barnet mitt. CBE har solgt både julebaking og turer til høyest bydene. At CBE nok en gang setter seg i offerrollen provoserer. Det provoserer fordi hun har vist, gang på gang, at hun overhode ikke er dum. Ting i bedriften er nøye kalkulert og det spekuleres stadig i hvordan man kan tjene mest penger på gråsoner, løgn og bedrag. Så ikke kom her og si du ligger i fosterstilling og depper igjen. Jeg sluttet å tro på det i 2014. Ja, hennes netttroll dukker opp flere plasser. Klarer hun ikke å lese hva folk skriver. De spør om diverse...da er de netttroll, stalkere og folk som vil ødelegge henne. Det er alltid andre. Det er som en furten tenåring, som ikke kan argumentere. Kritikken som er fremkommet, er på sin plasside. Og jeg lurer på hva det er med disse bloggere. De kryper i skyttergravene, så snart folk stiller et kritisk spørsmål. Spørsmålene omgås, slettes, eller det blir svart på noe annet. De har selv stilt seg i en posisjon som frembringer kritikk fra forbrukere. Har de glemt at de er selgere? De får begynne å tenke på at det finnes mennesker utenom det de ser i speilet.
Tøytigern Skrevet 3. mars 2018 #51762 Skrevet 3. mars 2018 2 minutter siden, Glufseguri skrev: @Tøytigern - Andre hetser, tvinger meningsmotstandere til taushet og går til og med så langt som å drapstrue en annen Dette er vel ei generell påstand fra CBE og ikkje noe ho skrive om seg sjølv? Det vet jeg ikke, siden jeg ikke er kjent med hvordan damen skriver. Jeg refererer bare til det jeg har fått ut av denne tråden. Men jeg har fått med meg at det har vært en god del virak rundt Caroline Berg Eriksen i flere år, allerede. Det har også gått hardt for seg i kommentarfeltene på hennes blogg, har jeg forstått. Jeg fikk også med meg i trykksverte-pressen at hennes mann gikk inn i kommentarfeltene under falskt flagg for å forsvare henne, da dette stod på. Jeg kjenner ikke til dette så nøye. Men jeg forstår, i løpet av brøkdelen av et sekund at om jeg var en profilert person, som engasjerte folk følelsesmessig landet over, så skulle jeg være voldsomt forsiktig med å fortelle noen noe som helst om mitt/mine barn, som kunne gjøre barna sårbare for å bli kontaktet av fremmede med skummel agenda... Jeg ville være ytterst forsiktig med å la bilder av dem sirkulere eller fortelle noe om barna som gjorde at de kunne lokaliseres... Her har fremmede full adgang og fullt innsyn. Uten at Caroline og Lars-Kristian har noen som helst kontroll.... Jeg ser for meg at det samme gjelder Linni Meister. Eller, det vil si, jeg vil nær sagt garantere at den samme situasjonen kan overføres til å gjelde hennes barn... Om Caroline har mottatt trusler, eller om hun bare gir uttrykk for at hun ser for seg at man kan motta sånne fra folk... Da forstår jeg ikke at hun ikke innser at dette er like skummelt for hennes to barn, som noen kan finne på å kidnappe bare for å forsøke å presse penger ut av foreldrene. Utsette dem for syke ting. Eller for bare bruke dem som middel for å tiltrekke seg sine egne 15 minutter med fame. 14
Kleenex Skrevet 3. mars 2018 #51763 Skrevet 3. mars 2018 6 timer siden, Luvinesta skrev: Dersom det virkelig var eksponeringen av barna som var så ille, hvor er dere (Skribent, Pøpelsara,bakepulver, cocosa, MissLucy, Medici, Asti, Skruf, formula, Inocybe, CecilieX m.fler) brukere i tråden om MTM f.eks? Eller Linni som daglig legger ut snaps og blogginnlegg i en mye større skala enn det CBE gjør? Der de eksponerer alt fra det daglige livet. Hvor er kampen mot disse dersom deres virkelige bekymring er barn som blir eksponert? Skulle jo tro at om bekymringen og kampsaken var så stor som det fremstilles som her så ville man gått på flere enn en som har massive lesertall. Man vet også alt om sønnen til Linni. Hvor han bor, hvordan soverommet ser ut, skole etc etc, samme med MTM, der får man til og med lese om tankene til ungene.. Så hvorfor er det kun CBE som får gjennomgå? Hmm.... Innlegget er ryddet for persondebatt. Her diskuteres det carolinebergeriksen.no 6
Kleenex Skrevet 3. mars 2018 #51764 Skrevet 3. mars 2018 Nå forteller frua at bloggen ikke skal være en personlig blogg lengre...og jeg som trodde den alltid har vært et 'glanset magasin'? 18
Tøytigern Skrevet 3. mars 2018 #51765 Skrevet 3. mars 2018 (endret) 6 minutter siden, Kleenex skrev: Her diskuteres det carolinebergeriksen.no Jebs. Dessuten er det tull og vås å forsøke å avvæpne folk som nevner disse tingene med at "Jammen, du har ikke kritisert Linni Meister for det samme i tråden om Linni Meister." Akkurat det har jo ingenting med saken å gjøre. Her kritiseres som du sier nevnte Caroline. Og til dem som vil innvende mot det, så mener iallefall jeg at de som leser det som sies om Caroline her, de bør klare å sette sammen nok legoklosser til å forstå at om man var i tråden til kritikerne av noen av de andre rosa-bloggerne, ville kritikken vært gjennomført likedan. Jeg ville iallefall ført nøyaktig samme argumentasjon. Det er bare at jeg aldri har vært inne i noen av de andre trådene. De har ikke intressert meg nok... Endret 3. mars 2018 av Tøytigern 8
Tøytigern Skrevet 3. mars 2018 #51766 Skrevet 3. mars 2018 Jeg har en dame her på siden som sier. "Jammen...Disse damene tror at barna deres er en side av dem selv. Når de publiserer så tenker de at de viser en side av seg selv. De tenker ikke at de har vist fram barnet i det hele tatt." Jeg tror hun kan ha rett. 12
Gjest Newroz Skrevet 3. mars 2018 #51767 Skrevet 3. mars 2018 38 minutter siden, Tøytigern skrev: Jeg har en dame her på siden som sier. "Jammen...Disse damene tror at barna deres er en side av dem selv. Når de publiserer så tenker de at de viser en side av seg selv. De tenker ikke at de har vist fram barnet i det hele tatt." Jeg tror hun kan ha rett. Du kan tro hun har rett til bildet dukker opp på dark web
Gjest Knitting lady Skrevet 3. mars 2018 #51768 Skrevet 3. mars 2018 Berg Eriksen burde ta innover seg at med stor makt, følger stort ansvar. Sidan hennar jobb faktisk er å påverke («inspirere» som ho så fint seier sjølv), så er det rimelig å anta at ho er ei kvinne med mykje makt. Så at bloggaren mottar kritikk for sine manglande refleksjoner rundt overforbruk, samt dårlig innverknad på kvinners sjølvbilde, burde jo ikkje overraske. Det er ein viktig debatt å ta. Kva innverknad har bloggarar på (særlig yngre) lesarar? Vi har jo fått lese om fleire personar, som har latt seg påverke negativt av Berg Eriksens blogg (Ulrikke Falk dels). At bloggaren ikkje vil diskutere dette, og i staden avviser det med fullstendig annsvarsfraskrivelse, viser ekstremt lavt nivå av refleksjon. Ingenting er hellig i den heimen, og alt kan selgast for penger. Til og med første bilete av yngste barnet når ho var nyfødt, var vel ein annonse. Mengda info som er tilgjengelig om desse barna, er heilt vilt. Dei vil ikkje kunne danne sin eigen identitet utad, for livet deira har alt blitt dokumentert frå fødsel av. Det er ikkje nok å ta bilde av bakhode, når vi alt veit det meste om alt fra favorittmat til yndlingsfilm. Nei, er man ein av samtidas fremste påverkarar, må ein tåle kritikk der kritikk er fortjent - og når Berg Eriksen får kritikk for dårlig/manglande merking av annonser, krenkelse av barna sitt privatliv og for å ha dårlig innflytelse på kvinners kroppsbilete, burde ho imøtekomme kritikken på ein seriøs måte. Ikkje sette seg ned å føle seg forfulgt og hetsa
Gjest Newroz Skrevet 3. mars 2018 #51769 Skrevet 3. mars 2018 Unnskyldinger om at de er så søte, de er så fine, mine lesere fortjener å se dem, jeg kan tjene mer penger på dem - som kommer dem til nytte, vi kan bli populære, vi kan få penger som kommer barna til nytte - det holder ikke. DET HOLDER IKKE. Det er så mange farer ved dette. Ikke bare risikerer du å frarøve barnas egen identitet (mye av barns identitet er nå gjennom intentt - hvem du er kan man fort google, hvordan skal de lage en egen identitet når den allerede er fastsatt gjennom internett?), men du setter også dine egne barn i fare: Hvem vet hva bildene du legger ut vil bli brukt til (samme hvor uskyldige de er - det kan være alt fra en reklame i Japan til runkemateriale på dark web), og du har ingen kontroll over hvem som ser, hvem som kommenterer eller hvem som laster ned bildene. Bare la det være.
Gjest Newroz Skrevet 3. mars 2018 #51770 Skrevet 3. mars 2018 1 time siden, Tøytigern skrev: Jebs. Dessuten er det tull og vås å forsøke å avvæpne folk som nevner disse tingene med at "Jammen, du har ikke kritisert Linni Meister for det samme i tråden om Linni Meister." Akkurat det har jo ingenting med saken å gjøre. Her kritiseres som du sier nevnte Caroline. Og til dem som vil innvende mot det, så mener iallefall jeg at de som leser det som sies om Caroline her, de bør klare å sette sammen nok legoklosser til å forstå at om man var i tråden til kritikerne av noen av de andre rosa-bloggerne, ville kritikken vært gjennomført likedan. Jeg ville iallefall ført nøyaktig samme argumentasjon. Det er bare at jeg aldri har vært inne i noen av de andre trådene. De har ikke intressert meg nok... Jeg har fulgt CBE tråden mest fordi den har hatt et visst nivå, men dette nivået har absolutt smittet over til flere av trådene på "rampelyset". Mitt inntrykk er at det fler, og fler tråder retter seg mot markedsføring, bruk av barn, troverdighet osv. på bloggere og bort fra drittslening som du kunne se før. For å være ærlig så tror jeg nok denne dreiningen er mer skadelig for bloggerne, enn om det hadde fortsatt på utseende.
SusieDerkins Skrevet 3. mars 2018 #51771 Skrevet 3. mars 2018 7 minutter siden, Newroz skrev: Unnskyldinger om at de er så søte, de er så fine, mine lesere fortjener å se dem, jeg kan tjene mer penger på dem - som kommer dem til nytte, vi kan bli populære, vi kan få penger som kommer barna til nytte - det holder ikke. DET HOLDER IKKE. Det er så mange farer ved dette. Ikke bare risikerer du å frarøve barnas egen identitet (mye av barns identitet er nå gjennom intentt - hvem du er kan man fort google, hvordan skal de lage en egen identitet når den allerede er fastsatt gjennom internett?), men du setter også dine egne barn i fare: Hvem vet hva bildene du legger ut vil bli brukt til (samme hvor uskyldige de er - det kan være alt fra en reklame i Japan til runkemateriale på dark web), og du har ingen kontroll over hvem som ser, hvem som kommenterer eller hvem som laster ned bildene. Bare la det være. 100% enig. Ville bare poste en lenke til denne artikkelen som forteller om en norsk familie som mistet kontrollen over et familiebilde: https://www.aftenposten.no/familieogoppvekst/Familiebildet-av-Sigurd-11-havnet-pa-kinesiske-t-skjorter-7688b.html 16
Gjest Newroz Skrevet 3. mars 2018 #51772 Skrevet 3. mars 2018 (endret) 6 minutter siden, MissLucy skrev: 100% enig. Ville bare poste en lenke til denne artikkelen som forteller om en norsk familie som mistet kontrollen over et familiebilde: https://www.aftenposten.no/familieogoppvekst/Familiebildet-av-Sigurd-11-havnet-pa-kinesiske-t-skjorter-7688b.html Ja, og en kinesisk t-skjorte er ganske mye bedre enn eventuelle fæle alternativer. Til tross for at det er ganske inngripende for det baret det gjelder: Barnet er alltid på en eller annet t-skjorte der ute.... Hvor kult er det? Edit: ikke hvor kult, men hva gjør det med et barn rett og slett? Edit igjen: Her er det snakk om barn som ikke har bedt om det og vært forberedt på det - som det reklamebarn er. Jeg mener det er veldig viktig å skille reklamebarn og bloggerbarn. Bloggerbarn vet vi helt ekstremt mye om: Vi vet alt fra hvor de bor, hva de spiser, hva slag sykdommer de har, hva de liker, osv - reklembarn er bare ett ansikt. Foreldre skal verne om sine barn - hvem andre skal gjøre det liksom? (joda, staten kommer inn når du ikke kan det), men hei - ikke utsett barnet ditt for fare. Vi setter på barn ørten reflekser når de skal gå når det er mørkt, hvorfor ikke holde bilder og privat informasjon av de uten for nettet? Endret 3. mars 2018 av Newroz
Tøytigern Skrevet 3. mars 2018 #51773 Skrevet 3. mars 2018 5 timer siden, formula skrev: Hvorfor i allverden skal hun åpne seg? Hvorfor skal hun være personlig? Synes det er mye mer realt å kutte ut kosemose innleggene, og servere produktet som det det er - en reklameblogg. For trenger leserne CBEs følelser? Nei det gjør de absolutt ikke. Problemet er vel snarere at hun har gjort seg avhengig av denne intime tonen for å selge reklame som pakkes inn på denne måten. Synes det er glimrende om hun stripper bloggen for dette følelsesvåset som uansett ikke stikker stikker særlig dypt, og finner en annen strategi. Får ikke leserne Carolines følelser, så slutter de å oppfatte henne som "bloggveninnen min"- og dermed stuper påvirkningskraften og hun reduseres til et glanset magasin, fritt for personlighet. Det var noe som skjedde da VOE plutselig brøt gjennom glasstaket (med one-piece'n sin), som fikk mediebransjen til å gå mann av huse for å finne ut hva som skjedde. Hun måtte holde forelesning til voksne mediefolk på Høgskolen i Lillehammer... Fenomenet som de prøvde å plassere var nettopp det Caroline og de andre bloggerne har fortsatt å sveve på, og leve av. De er "den søte veninna di på nettet, som lever det livet du vil ha- og forteller deg hvordan du også kan få det." Hvis veninna di ikke delte en eneste personlig tanke, følelse og erfaring med deg, ville du da følt at hun hadde noen relevans i livet ditt? Neppe... 17
Tøytigern Skrevet 3. mars 2018 #51774 Skrevet 3. mars 2018 3 minutter siden, Nebel86 skrev: Dersom det var kampsakene som var viktig, så skulle man tro at man også var aktiv der det trengtes og ikke gikk til angrep på en person. Det var allerede milelange tråder om henne før alt dette dukket opp. Det gikk så langt at ledelsen på dette forumet bannlyste alt av tråder og diskusjoner om henne. Alt hun gjør er feil. Og nå som hun faktisk skriver at dette er tungt så fortsetter folk med mer kamplyst og mer sinne. Hun fortjener det jo tross alt(...) Ja, kanskje det er irriterende at hun ikke føyer seg. At hun ikke hører på hva kritikerne forteller at hun skal gjøre og ikke gjøre. Vet du, jeg beundrer det! Ikke handlingene i seg selv, men holdningen. Det står det respekt av. De fleste har opplevd at man må jekke seg ned for å bli likt, gjøre seg litt usynlig og høre på hva alle andre måtte mene. Nei, jeg er ikke enig i hvordan bloggen drives, men at følgende skal få mer kritikk her på forumet enn drapsmenn for å ikke merke riktig, og publisere noen bilder av barn kommer jeg aldri til å forstå. Hele denne tråden er full av kampsakene. Jeg har ikke sett noen tegn til personkritikk av Caroline. Det jeg derimot har sett kritikk av, er hvordan Caroline driver. Og den kritikken må hun tåle. Den kommer alltid til å være der og det er en betingelse at forbrukerne skal få komme med den. Det er de som er konsumentene. Det kalles med et kjent ord for forbrukermakt, det Caroline kjenner på. Hun selger og forbrukerne konsumerer. Og de sier fra hvis de ikke vil ha noe. Enten det er Caroline og hennes blogg eller det er Ole Robert og Æ-appen til Rema. Hvis forbrukermakten gjør henne sliten, ja da er hun i selskap med flere... Og det er sånn realiteten er for dem som driver business. 25
Bakepulver Skrevet 3. mars 2018 #51775 Skrevet 3. mars 2018 8 minutter siden, Nebel86 skrev: Feilmerking er forbrukerombudet sin jobb å etterfølge. Og helt ærlig, det er ikke en grov forbrytelse som går utover noen. Barn har alltid blitt brukt som reklame-statister uten problemer, og det for å også tjene penger. Om det så er for leker, turer, fornøyelsesparker, klær, etc. Hvordan hindrer hun barnas privatliv på noen måte? Alle er skyldige i dette, har man en laptop? En ekstra jakke? Absolutt alt man ikke trenger, så er man skyldig i overforbruk. Det har kommet frem gang på gang at dette er et glanset magasin og en bedrift. Og magasiner vil alltid levere reklame. Enhver bedrift som ble fulgt med lupe ville blitt avdekket for feil. Og hva vet folk om "fosterstillingen" ikke er reell? Hva om det faktisk ikke er et kynisk spill, men at kritikk over tid faktisk kan gå innpå en som person? De færreste ville tålt mange år med slik kalkulerende hets. Hvem skylder hun dette? Uansett, dette er ikke gode eller holdbare grunner for heksejakt. Dette er noe de aller fleste er skyldig i. Og hvorfor er det nesten kun denne bloggeren som tas og de andre får holde på i fred? Dersom det var kampsakene som var viktig, så skulle man tro at man også var aktiv der det trengtes og ikke gikk til angrep på en person. Det var allerede milelange tråder om henne før alt dette dukket opp. Det gikk så langt at ledelsen på dette forumet bannlyste alt av tråder og diskusjoner om henne. Alt hun gjør er feil. Og nå som hun faktisk skriver at dette er tungt så fortsetter folk med mer kamplyst og mer sinne. Hun fortjener det jo tross alt(...) Ja, kanskje det er irriterende at hun ikke føyer seg. At hun ikke hører på hva kritikerne forteller at hun skal gjøre og ikke gjøre. Vet du, jeg beundrer det! Ikke handlingene i seg selv, men holdningen. Det står det respekt av. De fleste har opplevd at man må jekke seg ned for å bli likt, gjøre seg litt usynlig og høre på hva alle andre måtte mene. Nei, jeg er ikke enig i hvordan bloggen drives, men at følgende skal få mer kritikk her på forumet enn drapsmenn for å ikke merke riktig, og publisere noen bilder av barn kommer jeg aldri til å forstå. Du kan kontakte politiet angående den naive omtalen din angående bruken av barn i sosiale media! Regner med at du vet at pedofile predatorerer tråler Internettet for den slags (idiotisk) eksponering av (egne) barn! 15
Tøytigern Skrevet 3. mars 2018 #51776 Skrevet 3. mars 2018 2 minutter siden, Bakepulver skrev: Du kan kontakte politiet angående den naive omtalen din angående bruken av barn i sosiale media! Regner med at du vet at pedofile predatorerer tråler Internettet for den slags (idiotisk) eksponering av (egne) barn! Predatorerer? 3
Bakepulver Skrevet 3. mars 2018 #51777 Skrevet 3. mars 2018 (endret) 11 minutter siden, Tøytigern skrev: Predatorerer? Bedriften eksponerer egne barn på bloggen . Predatorer kan bruke informasjon som foreldrene har delt for å ta kontakt og vinne tillit! Endret 3. mars 2018 av Bakepulver 4
Tøytigern Skrevet 3. mars 2018 #51778 Skrevet 3. mars 2018 Akkurat nå, Bakepulver skrev: Bedriften eksponerer egne barn på bloggen . Predatorer kan bruke informasjon som foreldrene har delt for ta kontakt. Ordet predator er et engelsk ord som betyr "rovdyr"... 3
Bakepulver Skrevet 3. mars 2018 #51779 Skrevet 3. mars 2018 K Akkurat nå, Tøytigern skrev: Ordet predator er et engelsk ord som betyr "rovdyr"... Ja, det stemmer! Pedofili, dark room.. - og en bedrift som eksponerer sine egne barn. 1
Tøytigern Skrevet 3. mars 2018 #51780 Skrevet 3. mars 2018 (endret) 46 minutter siden, Nebel86 skrev: Hvordan hindrer hun barnas privatliv på noen måte? Alle er skyldige i dette, har man en laptop? En ekstra jakke? Absolutt alt man ikke trenger, så er man skyldig i overforbruk. Barna hennes har per nå ikke noe privatliv. Det sørger hun for, når alle som leser bloggen kan danne seg et komplett bilde av barna og deres liv, ned til minste lille huske å leke med på barnerommet. Dermed hindrer hun dette. Det er ikke en spesielt godt ting at hun promoterer overforbruk og overkonsumering, all den tid dette er et problem i den rike delen av verden. Det er heller ikke en god ting når hun promoterer dette overforbruket og oppmuntrer til overkonsumering av produkter uten at reklamen og produktplasseringen merkes. Da tjener noen penger på at andre føres bak lyset... Da fortrenges også andre aktører på markedet. Det er en årsak til at vi har lover som regulerer markedsføring. Endret 3. mars 2018 av Tøytigern 22
Fremhevede innlegg