Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 minutter siden, Tøytigern skrev:

Men det utgjør en forskjell for barna og deres bankkonti, når det er barna som har generert inntektene... De kan ha rettmessige krav.

men om de har det, og om de nå får de pengene, så har de fremdeles mistet privatlivet sitt uten å ha innflytelse på avgjørelsen, og pengene kan ikke reparere det.

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Gjest pelikanen
Skrevet
1 minutt siden, MissLucy skrev:

jeg synes ikke det gjør noen forskjell om barna får pengene eller ikke. Det er viktig å holde fast ved at det ikke er orden å frata dem retten til privatliv og retten til å skape sin egen identitet, selv om de skulle fått penger. 

Hvem husker vel ikke sine foreldre, om de i ufarenhet sa noe til andre voksne om deg...  så flaut det var. Vi hadde ikke nett og mobil den gang. Det ble tatt lite bilder,men bilder forble i familien.

Husker min mor var og hentet meg hos noen venner. Hun sto å pratet med mor til ungen, så sa hun noe jeg ikke likte å høre. Jeg var så flau. Jeg var sint når vi kom hjem. Min mor synes det var en morsom historie egentlig,men hun feilberegnet sin datter. Tenk om mor hadde stilt seg opp på byens torg og fortalt samme historien? Jeg hadde jo ikke gått ut mere. Nå er det ikke torget, nå er det Internett.  Når tusenvis av folk. Der de bretter ut helt private ting. 

Gjest pelikanen
Skrevet
52 minutter siden, Tøytigern skrev:

Godt poeng. Jeg tror det Kg-folket etterlyser er integritet og troverdighet. Noe de ser ut til å lete etter i rosa-blogger-forbildene sine, -men ikke finner. Så blir de skuffet.

Kanskje disse bloggerne bør ta det som et tegn på at folk ønsker å kunne ha tillit til dem og merkevaren. Da burde de bygget på dette og gjort seg tilliten verdig, istedet for å angripe dem som har spørsmål og leter etter seriøsitet og ansvarlighet. Både de og merkevaren ville fått mye ut av det. De kunne bygget seg solid opp og vokst i anseelse, samtidig som de kunne være transparente nok til å avvise useriøs og negativ kritikk med å kunne belegge at de ikke driver med noe kritikkverdig- istedet for å spa seg ned og hevde at de hverken trenger ta kritikk eller ha formell kompetanse.

Er det hun som har skrevet : et tegn på at vi blir tatt alvorlig i samfunnet?  Da ler jeg.  Det er heller motsatt av alvorlig. Jeg har ikke møtt en person som tar bloggere alvorlig. Sitter de og inniller seg det? De stiller seg frem til latter. Selgere uten troverdighet. Makan til å bli høy på seg selv. 

Gjest pelikanen
Skrevet
1 time siden, Tøytigern skrev:

Kanskje hun burde lese noen av de oppgavene de skriver på BI? :fnise:

Men at hun ikke trenger utdannelse fordi hun er en del av et fenomen i sosiale medier som de skriver om når de tar studier i mediefag og markedsføring, det er ren ønsketenkning. Og det er veldig synd. Man skal aldri påstå at man ikke trenger kunnskap og skolering, selv om man er gjenstand for studier.

Akkurat den bloggeren,  trenger mye skolering. 

Skrevet

Jeg forstår at denne tråden kommer til å bli lengre enn et uår.. Så jeg legger inn årene mine, mens leken er god. Takker til dem som er med å sette lys på disse tingene med et seriøst blikk. 

Og Caroline, om du leser dette: Det er noen stikkord du bør merke deg: Dine barns sikkerhet. De blir vandrende målskiver. Sikkerheten må komme først. Formell kompetanse. Skaff deg dette, så slipper du sånne ting som å bryte bestemmelser uten å forstå at du gjør det. Integritet. Du vil tjene massivt på å ha det. Etikk. Smart fag å lese. Da kan du forsvare verdigrunnlaget ditt. Transparens. Om folk kan se hvordan bedriften drives, uten å kunne finne kritikkverdige forhold, så vil du tjene massivt på dette. Det er dette som avgjør om merkevaren din overlever.

Og om du investerer i dette vil du ha noe å falle tilbake på, som er solid. Din erfaring, ditt omdømme og din faglige ballast. Da blir du en monolitt, Caroline.  (See, I'm not a hater. :) )

(Det samme gjelder forresten Lars-Kristian.)

• Liker 49
Skrevet
49 minutter siden, Skogspike skrev:

Jeg skjønner virkelig ikke at bedriften ikke ser hvor utrolig feil dette er. Rommet til barnet. Barnet med ryggen til. Fotografert (uvitende?) bakfra og lagt ut på sosiale medier så alle kan se det (og lagre det om de vil) med hashtag #sponsered i matchende rosa skrift. 

Trist. Provoserende. 

Det er trist og provoserende, og helt i utakt med tiden vi lever i.

I lang tid er det drevet med holdningsskapende arbeid for at barna skal sees som et selvstendig individ helt fra fødsel, med egne rettigheter og rett til et privatliv. Det som er forskjell fra oss og barna er at de er avhengige av voksne som har respekt for disse rettighetene og beskytter dem, fordi de ikke kan stå opp for seg selv.

Det er så tydelig at dette holdningsskapende arbeidet har gitt effekt (men fortsatt en vei å gå), man ser det i kommentarfelt, at fagpersoner blir hørt/får komme ut ned budskapet og ikke minst veldig tydelig hos småbarnsforeldre. Der hvor det kommer aller minst frem er hos bloggerne, og dessverre er det de som også kan gjøre mye skade for barna på flere områder! 

Jeg tror bloggerne vil få mindre og mindre tillit hvis de fortsetter med eksponeringen. Barn er et tema som engasjerer, de aller fleste vil gjøre hva de kan for å beskytte barna sine, men altså ikke bloggerne. Det er nesten litt hoderystende å følge med på, når man har vært med på en holdningsendring som går totalt motsatte vei. Det satses på barn, forebygging og opplysning i større og større grad, men her er det altså en gruppe som nekter å forholde seg til kunnskap, og setter seg selv foran barna! Det er egoisme på sitt aller, aller verste! 

• Liker 21
Skrevet

Hvis hun og de andre bloggerne merket alt, så ville det ikke vært noe igjen som ikke var merket, tenker jeg. Det ville bare vært annonser. Men det er min oppfatning. Andre kan ha sin.

• Liker 11
Skrevet
7 minutter siden, Tøytigern skrev:

Jeg forstår at denne tråden kommer til å bli lengre enn et uår.. Så jeg legger inn årene mine, mens leken er god. Takker til dem som er med å sette lys på disse tingene med et seriøst blikk. 

Og Caroline, om du leser dette: Det er noen stikkord du bør merke deg: Dine barns sikkerhet. De blir vandrende målskiver. Sikkerheten må komme først. Formell kompetanse. Skaff deg dette, så slipper du sånne ting som å bryte bestemmelser uten å forstå at du gjør det. Integritet. Du vil tjene massivt på å ha det. Etikk. Smart fag å lese. Da kan du forsvare verdigrunnlaget ditt. Transparens. Om folk kan se hvordan bedriften drives, uten å kunne finne kritikkverdige forhold, så vil du tjene massivt på dette. Det er dette som avgjør om merkevaren din overlever.

Og om du investerer i dette vil du ha noe å falle tilbake på, som er solid. Din erfaring, ditt omdømme og din faglige ballast. Da blir du en monolitt, Caroline.  (See, I'm not a hater. :) )

(Det samme gjelder forresten Lars-Kristian.)

:pls:

Håper jeg ser deg igjen i denne tråden, for har vært en glede lese dine innlegg. Nye øyne er alltid forfriskende.

• Liker 19
Skrevet
18 minutter siden, pelikanen skrev:

Akkurat den bloggeren,  trenger mye skolering. 

Hun hadde planer om å studere etter at de la ned nettbutikken, men det ble kanskje aldri noe av? https://www.tv2.no/a/3876416/

• Liker 4
Skrevet

Så fint at hun har bestemt seg for å lukke seg mer og mer. Endelig tatt til fornuft og barna vil få en lettere oppvekst når man ikke vil kunne Google like mye fra nå og fremover.

• Liker 13
Gjest pelikanen
Skrevet
36 minutter siden, Sophia_08 skrev:

Gjorde et lite forsøk på å utfordre CBE på å komme med eksempler på de stygge kommentarene som kom under 20 spørsmål innlegget. Ble selvfølgelig slettet.

https://imgur.com/gallery/7XEdg 

http://www.carolinebergeriksen.no/2018/03/02/lukker-meg-mer-og-mer/comment-page-1/#comments

Hun sier mot seg selv, hele tiden. Hun får anledning, til å svare...men velger å slette. Hadde hun svart, så ville hun vist lesere hva hun står for. Folk stiller legitime spørsmål, men velger å slette. Skjønner hun ikke hvor dumt det blir? Hun bygger merkevare?  Hun river seg ned, dag for dag. Folk har ingen tillitt til henne.  Skjønner hun ikke at dette kan ødelegge for henne?

Skrevet
2 minutter siden, pelikanen skrev:

Hun sier mot seg selv, hele tiden. Hun får anledning, til å svare...men velger å slette. Hadde hun svart, så ville hun vist lesere hva hun står for. Folk stiller legitime spørsmål, men velger å slette. Skjønner hun ikke hvor dumt det blir? Hun bygger merkevare?  Hun river seg ned, dag for dag. Folk har ingen tillitt til henne.  Skjønner hun ikke at dette kan ødelegge for henne?

en ting er at hun ikke skjønner det, men hun skjønner heller ikke at de rådene hun får fra leserne, og særlig de som er litt kritiske, er gode råd som hun får helt gratis. Det er en feedback som andre bedrifter må betale i dyre dommer for å innhente. At hun ikke bruker den feedbacken konstruktivt er helt utrolig, men hun om det. Jeg har forsåvidt ikke noe spesielt høyt ønske om at hun gjør endringer som fører bloggen til nye høyder.

• Liker 19
Gjest Newroz
Skrevet
1 time siden, Tøytigern skrev:

Men det utgjør en forskjell for barna og deres bankkonti, når det er barna som har generert inntektene... De kan ha rettmessige krav.

Jeg lurer på om vi fremtiden kan se barn som saksøker sine foreldre for hvordan de har brukt barna sine på sosiale medier. De kan både ha et økonomisk krav ettersom de siden fødselen av har bidratt til foreldrenes inntekt, men også i form av tapt privatliv. 

Gjest Newroz
Skrevet
53 minutter siden, Miss.Wildfox skrev:

Hun hadde planer om å studere etter at de la ned nettbutikken, men det ble kanskje aldri noe av? https://www.tv2.no/a/3876416/

De fikk vel begge sponset PT utdannelse om jeg ikke husker feil som de ikke fullførte. LKE begynte på noe ernæringsstudier på Bjørknes, men tror ikke han fullførte heller. Det var i den forbindelse han åpnet bloggen sin "sunt vett". 

Gjest Anna Nas
Skrevet

Jeg kan veldig godt forstå at mange synes det er ubehagelig at CBE.no med Caroline Berg Eriksen i spissen får massiv kritikk på Kvinneguiden. Det synes antakelig bedriftseierne selv også, selv om LKE på IG har hevdet at suksessen smaker bedre jo mer kritikk han får.

Det forundrer meg at bedriftseierne ikke justerer kursen og kommunikasjonen sin en smule. Noe er det jo veldig enkelt å endre på dersom man besitter et noenlunde velfungerende moralsk kompass. Mye av kritikken handler jo grunnleggende om at de på ulike måter misbruker tillit og bruker andre mennesker for å oppnå fordeler selv. Det er lett å glemme at det nok kan være andre det er mer synd på enn CBE, og som rammes hardere av team CBEs kommunikasjon og virkemidler enn det CBE & co rammes av kritikken de utsettes for på Kvinneguiden og andre steder. (For det er tross alt ikke bare på KG de omtales negativt.)

Noen nevner at det er beundringsverdig at bedriftseierne ikke bøyer av for kritikk, men det er jo ikke kritikerne team CBE rammer ved å fortsette med tullet sitt. De som rammes er alle dem som fortsatt har tillit, beundrer CBE og lar seg påvirke av hennes (evt også hans) hhv skjulte og åpenlyse budskap og handlinger i forbindelse med virksomheten. 

Skrevet
11 timer siden, Newroz skrev:

Hvis moderatoren på KG hadde hatt makt til å stoppe blogger-galskapen så tror jeg mange ville blitt glade altså. 

Når bloggere slutter å: 

• Bryte loven
  • Utlevere egne barn og familie i reklameøyemed for å tjene penger 
  • Hindre egne barn privatliv 
  • Heie på overforbruk og bruk og kast
  • Markedsføre tvilsomme produkter eller produkter de ikke vet funker 
  • Bytte på rollene mellom bedrift og privatperson alt ettersom det passer dem best, og møte kritikk i fosterstilling 

Og når de blir:

• Ærlige om hva de faktisk er: en bedrift som reklamerer for de som betaler mest. 

Ja, da skal jeg slutte å skrive i disse trådene. 

Samme her. Det blir for dumt at en blogger skal få herje fritt uten at det får noen følger.

• Liker 13
Skrevet (endret)
32 minutter siden, Anna Nas skrev:

Jeg kan veldig godt forstå at mange synes det er ubehagelig at CBE.no med Caroline Berg Eriksen i spissen får massiv kritikk på Kvinneguiden. Det synes antakelig bedriftseierne selv også, selv om LKE på IG har hevdet at suksessen smaker bedre jo mer kritikk han får.

Det forundrer meg at bedriftseierne ikke justerer kursen og kommunikasjonen sin en smule. Noe er det jo veldig enkelt å endre på dersom man besitter et noenlunde velfungerende moralsk kompass. Mye av kritikken handler jo grunnleggende om at de på ulike måter misbruker tillit og bruker andre mennesker for å oppnå fordeler selv. Det er lett å glemme at det nok kan være andre det er mer synd på enn CBE, og som rammes hardere av team CBEs kommunikasjon og virkemidler enn det CBE & co rammes av kritikken de utsettes for på Kvinneguiden og andre steder. (For det er tross alt ikke bare på KG de omtales negativt.)

Noen nevner at det er beundringsverdig at bedriftseierne ikke bøyer av for kritikk, men det er jo ikke kritikerne team CBE rammer ved å fortsette med tullet sitt. De som rammes er alle dem som fortsatt har tillit, beundrer CBE og lar seg påvirke av hennes (evt også hans) hhv skjulte og åpenlyse budskap og handlinger i forbindelse med virksomheten. 

Dette er utrolig gode poenger mht misbruk av tillit!

Jeg tror noe av grunnen til at blogger som CBE.no vekker så sterke følelser blant kritikerne ligger nettopp her. Hele konseptet med den type innholdsmarkedsføring hun bedriver går ut på å misbruke tilliten fra lesere for å utnytte den kommersielt til egen vinning. Det er ikke pent å bivåne.

Endret av Aricia
  • Liker 16
Skrevet

Synes det er noe som skurrer når ff sier hun ikke leser her inne. Hvordan vet hun stadig om hva som skrives på tråden ellers? Kanskje snakker hun!- Sant-, fordi mannen leser alt og forteller videre? 😝 

I Dette syteinnlegget hun skrev nå, så får vi all skyld på at bloggen "lukker" seg. I betydning av :Blant annet hvorfor hun eksponerer barna sine mindre.         Tenk om hun faktisk kunne innrømme at siden all media har stort fokus på dette temaet, så bestemmer de seg for å være mer selektive på hva bilder og info som sendes ut på bloggen av deres barn. Det hadde vært bra det!

Fansen sluker agnet rått, og synes synd på ff. Jeg blir faktisk nedstemt på fansen sine vegne.

samtidig tror jeg at yngre ungdom i våre tider får så mye advarsler om nettvett , og at de ikke må godta alt som blir skrevet på internett via skolesystemet nå, at det er håp for denne generasjonen videre👍🏻

• Liker 20
Skrevet
5 timer siden, pøbelsara skrev:

Jeg skjønner veldig godt at hun blir både lei seg og trist. Men jeg skjønner ikke hvordan hun kan sammenlikne peset hun får på grunn av dåsesprayen med en samfunnsdebattant som møter rasisme og hets. Newsflash: selv om du synes det er urettferdig at folk har fått opp øyene for metodene til influencers og dermed også ikke svelger alt rått, så kan du da virkelig ikke sammenlikne det med rasismen og hatet som florerer. 

Det er ikke heksejakt å påpeke at reklame skal merkes. Det er sånn det er. CBE har også et valg - og når hun velger å ufortrødent peise på videre med sine ikke-alltid-helt-stuerene-metoder, så må hun regne med at folk påpeker det.

Jeg er tilhenger av at feil kan tilgis og man kan lære og gå videre. Men jeg skjønner altså virkelig, virkelig ikke hvorfor CBE.no gang på gang på gang bare avfeier all kritikk og tilogmed vennlige forsøk i kommentarfeltet på å forklare henne hvorfor hun får kritikk med "du tar feil!" 

CBE er den som kanskje har vært aller flinkest til å utnytte den rivende utviklingen i kommersielt bruk av SoMe her i landet. Hun har tjent masse penger og hennes markedsverdi har økt voldsomt rundt alle de private milepælene i livet hennes. Bryllupet ga en all time high, første svangerskap og fødsel ga en ny.

Men det ER jo kontroversielt å ha sitt eget private liv som inntektskilde. Å være berømt for å være berømt. Å faktisk anta (med rette, også) at et bilde av morgenkaffen er interessant. Å poste bilde av morgenkaffe nr 587 i SoMe helt uten skam og blygsel - og høste ros og likes og klikk og renne penger på det. Klart det er deilig å leve livet på den grønne gren og få betalt for ALT man gjør, fra å føde til å stelle neglene til å drikke kaffe til å gå tur med hundene.

Samtidig er det noen etiske grenser her som folk faktisk diskuterer - og med rette. Når privatlivet plutselig inneholder noen små som ikke har valgt å legge ut sitt privatliv i bytte mot store mengder cash. Når det faktisk er regler som må følges for hva slags påvirkning man kan utsette folk for. Når man velger å hverken delta i debatten rundt disse tingene - eller å forholde seg til de reglene som finnes, må man faktisk regne med å få spørsmål og kritikk. Når man konsekvent velger å ikke delta i debatten, blir det andre som faktisk styrer debatten.

Jeg  skjønner godt at det er skikkelig ubehagelig å ha søkelyset på seg slik CBE har hele tiden. Samtidig tenker jeg at hun kunne hatt godt av å sette seg ned og virkelig sett på hva det er folk reagerer på, og tenke noen voksne tanker om hvorfor det blir slik. 

Oss slutt for guds skyld å bruke misunnelseskortet. Voksne, seriøse folk har prøvd å reise debatten flere ganger. Bli med, da vel! Kom med argumentasjonene for hvorfor det ER greit å bruke ungene i reklame når Aftenpostens Sara Sørheim skriver at det ikke er det.

Og hvis det eneste argumentet er at så lenge det ikke er forbudt, så velger jeg å gjøre det - ja, da må man være forberedt på at andre vil fortsette debatten og dele sine etiske refleksjoner rundt tematikken. Alt som ikke er forbudt, er ikke greit. 

👌

• Liker 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...