Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
13 minutter siden, Tabris skrev:

Det å kritisere henne på en usaklig måte gjelder ikke alle, der er jeg helt enig. Men det som gjelder alle som deltar i denne tråden, antagelig også inkludert meg, er den mengden med kritikk CBE blir utsatt for. Som sagt, jeg har tatt opp dette før, med skuffende resultat, så tror ikke det har så mye for seg å gjøre det igjen. Men hva jeg skulle ønske jeg fikk mer nyanserte svar på, var nettopp dette - den vanvittige mengden med kritikk CBE blir utsatt for. Er det noen av dere som  svarer her som har tatt et steg tilbake og virkelig reflektert over dette? At CBE bare i denne siste tråden har tusen - tusen! - sider med innlegg. Hver.Eneste.Dag. får CBE mengder av kritikk på alt hun gjør. Alt

Hva gjør det med et menneske? På et psykologisk plan, kan man forstå at man kan gå i forsvar, selv om man gjør kritikkverdige ting, når dette er hva man blir møtt med? Når selv kritikk i en tråd som dette, som treffer bredt, blir møtt med sarkasme?

Når jeg får kritikk på hva jeg gjør på jobb, så tar jeg det til meg, og prøver å gjøre en bedre jobb. For jeg gjør feil å glemmer rekkefølger når det er lenge siden sist jeg gjorde en oppgave. Slik er det vel for de fleste. Vi gjør en feil, en kollega sier,at du, vi gjør det slik nå og vi begynner å gjøre på den rette måten.

Når man gjentatte ganger nekter å ta til seg og rette opp feil og mangler så ville vi vanlige fått sparken, her utgjør det noen sider med kritikk ang eksponering og merking. 

Nå leser jeg sjeldent her inne, men er da stort fokus på feilmerking og eksponering av barn. Noe som hadde vært lett å gjøre noe med for bloggeren. Altså, rette opp sine feil.

Endret av Senil
Videoannonse
Annonse
Skrevet

@Tabris  :

For min del er blogging på det nivået CBE driver uetisk, jfr. https://imgur.com/a/3mO86

Jeg tenker at Caroline Berg Eriksen har et støtteapparat rundt seg, og at det er frivillig å drive innenfor den businessen hun har valgt. Dvs. de må tåle kritikken som kommer.  Der finnes ikke noe alternativ, siden man kan ikke frita de for den. Usaklig kritikk støtter jeg ikke, men dessverre er det noe alle innenfor bransjen blir utsatt for. Det er ikke rett, men vanskelig å gjøre noe med.  

Jeg er ikke ute etter at hun skal ta til seg kritikken. Jeg er ute etter å opplyse andre. 

Skrevet
15 minutter siden, Tabris skrev:

Det å kritisere henne på en usaklig måte gjelder ikke alle, der er jeg helt enig. Men det som gjelder alle som deltar i denne tråden, antagelig også inkludert meg, er den mengden med kritikk CBE blir utsatt for. Som sagt, jeg har tatt opp dette før, med skuffende resultat, så tror ikke det har så mye for seg å gjøre det igjen. Men hva jeg skulle ønske jeg fikk mer nyanserte svar på, var nettopp dette - den vanvittige mengden med kritikk CBE blir utsatt for. Er det noen av dere som  svarer her som har tatt et steg tilbake og virkelig reflektert over dette? At CBE bare i denne siste tråden har tusen - tusen! - sider med innlegg. Hver.Eneste.Dag. får CBE mengder av kritikk på alt hun gjør. Alt

Hva gjør det med et menneske? På et psykologisk plan, kan man forstå at man kan gå i forsvar, selv om man gjør kritikkverdige ting, når dette er hva man blir møtt med? Når selv kritikk i en tråd som dette, som treffer bredt, blir møtt med sarkasme?

Men hun velger å leve av å blogge. Dette er hennes personlige valg. Jeg er mer bekymret for barna deres som ikke har valgt å bli eksponert i sosiale medier. Hva med barna som skal leve med dette? 

CBE og ektemannen er voksne mennesker som har tatt et valg. De har laget bloggen til deres arbeidssted og med det følger det et ansvar om å forholde seg til lover og regler. Enhver bedrift som driver virksomheten sin i gråsoner og bryter loven havner i hardt vær. Det er en direkte konsekvens av deres valg.

CBE selv virker også og ikke vite helt hvor skillet går mellom bedrift og privatperson så hvordan skal leserne kunne skille mellom henne som AS eller privat?

• Liker 8
Skrevet
20 minutter siden, Tabris skrev:

Nå kan jeg bare snakke for meg, men jeg prøver så godt det lar seg gjøre å kun omtale bedriften. Jeg kjenner ikke fruen personlig, så kan ikke si så mye der.

Dette er ikke en personlig dagbok, noe som og blir bekreftet på Vixen da hun ble nominert til årets bedrift (tror jeg det het).

Vil tro andre bedrifter og får negative tilbakemeldinger ang driften, men har sjeldent eller aldri opplevd deres måte å svare publikumet sitt på. Dette kan bedriften jobbe med, samt overforbruk, eksponering av barn og negativt kroppssyn. 

• Liker 9
Skrevet

Jeg tror at mange som har fulgt CBE over tid med et kritisk blikk, er blitt ganske lei av både gjentatte regelbrudd og uetisk drift og dermed har fått eier bak bloggen litt "i halsen". Dette føler jeg noen ganger kommer til syne når CBE publiserer f.eks "kyssebildet" og det kommer sider med fnising og vitser på bekostning av dette. Her tror jeg vi kan ha godt av å tenke litt over hva vi gjør/skriver (med forbehold om at teorien min ikke er helt på viddene).

CBE har vel selv uttalt at hun ikke bryr seg om oss forumtroll på KG og ikke leser her inne. Det tar jeg til etterretning når man skal vurdere hvordan denne kritikken føles for privatpersonen bak bedriften. (Det er bedriften som kritiseres for uetisk drift, men det er daglig leder og eier som står for driften. Det blir jo dermed kritikk av privatperson som leder for bedrift). 

CBE har også vært mottaker av daglig hyllest og lovord i årevis. Jeg tror det også påvirker, kanskje mer enn en tråd man påstår man ikke leser. 

CBE.no har lenge vært Norges mest leste blogg og er en av våre mest kjente bloggere i dag. Hun opererer også konsekvent i gråsonen. Med bakgrunn i dette og nivået på debatten (selvfølgelig med unntak!) sammenlignet med andre tråder her, synes jeg CBE-bloggen- og tråden er interessant å følge med på som et case i denne relativt nye medie/reklame-verden. Det hadde vært vanskelig å ha samme type tråd uten en spesifikk blogg som utgangspunkt. 

• Liker 15
Gjest Snøsøta
Skrevet (endret)
1 time siden, Tabris skrev:

Jeg henvender meg til alle, hovedsakelig til de faste brukerne i denne tråden. For på samme måte som det er helheten med CBE som er problematisk så er det også helheten i denne tråden som er problematisk, ikke enkeltbrukere eller enkeltinnlegg. Og jeg håper på refleksjon rundt dette. 

Det jeg opplever som problematisk med denne type kritikk som går på mengden innlegg som du fremfører her, er at den støtter et syn på at en bedrift skal behandles annerledes enn andre bedrifter fordi bedriften har valgt privat eksponering som forretningsmodell. Om denne tråden hadde handlet om SAS hadde ingen reagert på lengden og antall innlegg. Om SAS hadde brutt loven, drevet kontroversielt, svart kritikere så uprofesjonelt, opptrådt i etiske grenseland og forsøkt å lure kundene så systematisk over mange år så hadde kritikken vært langt mer massiv enn dette. Norwegian og ikke minst Ryan Air må stadig svare på massiv kritikk. Men når kritikken oppstår der så slår en annen mekanisme inn. Flybransjen er veldig regulert og selskapene må holde seg på innafor regelverket ellers så mister de lisensen. Slik er ikke bloggbransjen. Det har ingen konsekvenser om folk opplever at de driver forretningen sin kritikkverdig. Kritikken kommer først og fremst fram her og i bloggens eget kommentarfelt og mye av årsaken til at diskusjonen fortsetter år etter år et at det ikke skjer noe. Temaene har dessuten vært gjengangere i mange år, i tillegg til at det har kommet til noen nye.

Jeg opplever at denne forretningsmodellen er problematisk og verdt å diskutere i seg selv. Det er skrevet mye her om hvordan CBE.no veksler mellom det private narrativet (bloggen er meg) og forretningskvinnenarrativet (jobben min er å lage et glanset magasin og  viser bare en liten del av meg og livet mitt) når det passer dem og for å unngå kritikk.  De kan lett endre denne forretningsmodellen og fremdeles inspirere, selge annonser og lage et glanset magasin med mye mindre personfokus. Husk, om hun ikke hadde tjent penger på dette så hadde hun bare blitt oppfattet som ekstremt selvopptatt. Å legge ut så mange bilder av seg selv og familien og tjene store penger på det er en helt ny type forretningsmodell. Jeg kan ikke akseptere at en slik forretningsstrategi skal gi kritikerne munnbind.

Mengden av kritikk over tid sier derfor noe om det kontroversielle med denne type forretningsdrift generelt og problematiske sider ved denne bedriften spesielt, og ikke at deltakerne i denne tråden besitter en kollektiv mangel på selvrefleksjon. 

Endret av Snøsøta
Presisert at jeg kritiserer argumentet jeg siterer.
Skrevet
11 minutter siden, Senil said:

Når jeg får kritikk på hva jeg gjør på jobb, så tar jeg det til meg, og prøver å gjøre en bedre jobb. For jeg gjør feil å glemmer rekkefølger når det er lenge siden sist jeg gjorde en oppgave. Slik er det vel for de fleste. Vi gjør en feil, en kollega sier,at du, vi gjør det slik nå og vi begynner å gjøre på den rette måten.

Når man gjentatte ganger nekter å ta til seg og rette opp feil og mangler så ville vi vanlige fått sparken, her utgjør det noen sider med kritikk ang eksponering og merking. 

Nå leser jeg sjeldent her inne, men er da stort fokus på feilmerking og eksponering av barn. Noe som hadde vært lett å gjøre noe med for bloggeren. Altså, rette opp sine feil.

Jeg er helt enig med deg. Får jeg kritikk på jobb så tar jeg det til meg og retter meg etter det. Men det er kritikk fra èn person tatt privat. Daglig kritkk fra en gjeng med brukere som leter med lupe etter noe å ta deg for hver eneste dag er jeg glad for å si at jeg aldri har blitt utsatt for. Og uansett hvor berettiget denne kritikken er, så skjønner jeg at forsvarsmekansimen trer inn i en slik situasjon som dette. Du kan jo bare ta en titt og se på forsvarsmekanismene vi ser i denne tråden, selv på generell kritikk som ikke er rettet mot ett bestemt individ. 

10 minutter siden, Asti said:

@Tabris  :

For min del er blogging på det nivået CBE driver uetisk, jfr. https://imgur.com/a/3mO86

Jeg tenker at Caroline Berg Eriksen har et støtteapparat rundt seg, og at det er frivillig å drive innenfor den businessen hun har valgt. Dvs. de må tåle kritikken som kommer.  Der finnes ikke noe alternativ, siden man kan ikke frita de for den. Usaklig kritikk støtter jeg ikke, men dessverre er det noe alle innenfor bransjen blir utsatt for. Det er ikke rett, men vanskelig å gjøre noe med.  

Jeg er ikke ute etter at hun skal ta til seg kritikken. Jeg er ute etter å opplyse andre. 

Jeg er helt enig med deg i at bloggvirksomheten til CBE er uetisk. Jeg synes selv at måten hun driver på når det kommer til reklamemerking og utlevering av egne barn er kritikkverdig, uten tvil.

Men er det sånn at disse tingene gir hennes kritikere "blanket statement" til å si hva som helst? Kan vi virkelig unnskylde vår egen atferd med "men CBE gjør X ogY" hele tiden? Virkelig?

• Liker 2
Skrevet

Og en annen ting @Tabris: Du nevnte at her brukes mye hersketeknikker. Det hadde vært fint om du kan presisere hva du tenker på.

Selv opplever jeg stadig vekk:

Skrevet
3 minutter siden, Snøsøta said:

Det jeg opplever som problematisk med denne type mengdekritikk  er at den støtter et syn på at en bedrift skal behandles annerledes enn andre bedrifter fordi bedriften har valgt privat eksponering som forretningsmodell. Om denne tråden hadde handlet om SAS hadde ingen reagert på lengden og antall innlegg. Om SAS hadde brutt loven, drevet kontroversielt, svart kritikere så uprofesjonelt, opptrådt i etiske grenseland og forsøkt å lure kundene så systematisk over mange år så hadde kritikken vært langt mer massiv enn dette. Norwegian og ikke minst Ryan Air må stadig svare på massiv kritikk. Men når kritikken oppstår der så slår en annen mekanisme inn. Flybransjen er veldig regulert og selskapene må holde seg på innafor regelverket ellers så mister de lisensen. Slik er ikke bloggbransjen. Det har ingen konsekvenser om folk opplever at de driver forretningen sin kritikkverdig. Kritikken kommer først og fremst fram her og i bloggens eget kommentarfelt og mye av årsaken til at diskusjonen fortsetter år etter år et at det ikke skjer noe. Temaene har dessuten vært gjengangere i mange år, i tillegg til at det har kommet til noen nye.

Jeg opplever at denne forretningsmodellen er problematisk og verdt å diskutere i seg selv. Det er skrevet mye her om hvordan CBE.no veksler mellom det private narrativet (bloggen er meg) og forretningskvinnenarrativet (jobben min er å lage et glanset magasin og  viser bare en liten del av meg og livet mitt) når det passer dem og for å unngå kritikk.  De kan lett endre denne forretningsmodellen og fremdeles inspirere, selge annonser og lage et glanset magasin med mye mindre personfokus. Husk, om hun ikke hadde tjent penger på dette så hadde hun bare blitt oppfattet som ekstremt selvopptatt. Å legge ut så mange bilder av seg selv og familien og tjene store penger på det er en helt ny type forretningsmodell. Jeg kan ikke akseptere at en slik forretningsstrategi skal gi kritikerne munnbind.

Mengden av kritikk over tid sier derfor noe om det kontroversielle med denne type forretningsdrift generelt og problematiske sider ved denne bedriften spesielt, og ikke at deltakerne i denne tråden besitter en kollektiv mangel på selvrefleksjon. 

Veldig bra innlegg. Og jeg synes faktisk det er et bra poeng. Det er noe annet å diskutere massivt en "bransje" eller "et navn" enn det er å diskutere enn bestemt blogger. Man kan mene i eget hode at kritikken er det samme, men kan man forstå at det ikke føles det samme for den ene bloggeren som blir utsatt for dette?

Skrevet
1 minutt siden, Asti said:

Og en annen ting @Tabris: Du nevnte at her brukes mye hersketeknikker. Det hadde vært fint om du kan presisere hva du tenker på.

Selv opplever jeg stadig vekk:

Jeg tror de fleste oppegående brukere ikke trenger konkrete eksempler. Hvis man ønsker, så kan man se på de første svarene eg fikk i dag.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Tabris skrev:

..

Men er det sånn at disse tingene gir hennes kritikere "blanket statement" til å si hva som helst? Kan vi virkelig unnskylde vår egen atferd med "men CBE gjør X ogY" hele tiden? Virkelig?

Nei, men det gir heller ikke bedriften rett til å gjøre hva de vil.  

Skrevet (endret)
36 minutter siden, Tabris skrev:

Hva tror du kritikken gjør med CBE? Hun sier selv hun aldri leser her inne og at kritikken gjør at hun nyter suksessen mer.  Derfor klinebilder, kanskje? Mer kritikk, hun nyter oppmerksomheten? 

Endret av Surikatt
  • Liker 8
Skrevet
Just now, Asti said:

Nei, men det gir heller ikke bedriften rett til å gjøre hva de vil.  

Helt enig. Det gjør det på ingen måte. Men det er ikke bedriften jeg fokuserer på i mine innlegg,det er denne tråden.

• Liker 3
Skrevet
Just now, Surikatt said:

Hva tror du kritikken gjør med CBE? Hun sier selv hun aldri leser her inne og at kritikken gjør at hun nyter suksessen mer. 

Tror du det stemmer? Eller kan det kanskje være en forsvarsmekanisme?

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror de fleste oppegående brukere ikke trenger konkrete eksempler. Hvis man ønsker, så kan man se på de første svarene eg fikk i dag.

Ja, men var det mange?

Fra http://ledernett.no/10-hersketeknikker-du-bør-vokte-deg-mot

"10. Å beskylde andre for å bruke hersketeknikker. Veldig mange bruker hersketeknikker, enten bevisst eller ubevisst. Men å gjøre det blir sett på som ufint og umoralsk. Det å beskylde andre for å bruke hersketeknikker kan være en effektiv hersketeknikk i seg selv."

Jeg tenker det er faktisk givende å diskutere hersketeknikker som brukes. 

Skrevet
Just now, Asti said:

Ja, men var det mange?

Fra http://ledernett.no/10-hersketeknikker-du-bør-vokte-deg-mot

"10. Å beskylde andre for å bruke hersketeknikker. Veldig mange bruker hersketeknikker, enten bevisst eller ubevisst. Men å gjøre det blir sett på som ufint og umoralsk. Det å beskylde andre for å bruke hersketeknikker kan være en effektiv hersketeknikk i seg selv."

Jeg tenker det er faktisk givende å diskutere hersketeknikker som brukes. 

Så hva er din mening om innlegget jeg skrev?

• Liker 3
Skrevet

Helt enig. Det gjør det på ingen måte. Men det er ikke bedriften jeg fokuserer på i mine innlegg,det er denne tråden.

Nei, men da snakker vi forbi hverandre, for jeg diskuterer bedriften og dens eiere.. Jfr. tittel på tråden.

Skrevet
Akkurat nå, Tabris skrev:

Så hva er din mening om innlegget jeg skrev?

Hvorfor kan du ikke vise til hvilke hersketeknikker du finner problematisk her i tråden? 

Skrevet
3 minutter siden, Tabris skrev:

Tror du det stemmer? Eller kan det kanskje være en forsvarsmekanisme?

De legger opp til det og jeg vil kalle det trass.

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, Asti said:

Hvorfor kan du ikke vise til hvilke hersketeknikker du finner problematisk her i tråden? 

Fordi det ikke er hersketeknikker jeg finner det mest problematiske, de kommer mest når noen kritiserer (det er bare å lese svar etter hvilken som helst kritikk så finner man dem).Det jeg synes er mest problematisk i denne tråden er den rene mengden kritkk mot CBE, som nevnt tidligere.

• Liker 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...