pøbelsara Skrevet 22. september 2017 #39741 Skrevet 22. september 2017 13 minutter siden, perplexed skrev: Hadde jeg tjent millionbeløp på å kle meg i stillongs på et bilde i juli hadde jeg jaggu gjort det! Men jeg hadde merket riktig da. Nemlig! Og det er jo poenget her. Gå i tyll i januar og ull i juli, kle på ungene hva du vil, men MERK REKLAME! Jeg lurer på hvor mange ganger leserne har blitt primer slik - hvor et plagg eller antrekk har vært tilfeldig med i ett innlegg for så bli promotert med annonselenker en dag eller to senere. Jeg husker et innlegg som liksom handlet om en løpetur og en biltur til toget for å hente en slektning -som var krydret med en hel rekke bilder av et par oransje sko. Det har vært mange, mange fler. 22
minimymlen Skrevet 22. september 2017 #39742 Skrevet 22. september 2017 2 timer siden, pøbelsara skrev: Du tror at dette var et lykkelig sammentreff. Jeg tror at dette var et nøye planlagt reklamestunt og at eplehageinnlegget ble laget for å kunne reklamere helt umerket for ganni og de barneklærne hun har en kommersiell avtale med. Man tjener ikke 3 mill i året på lykkelige sammentreff, gitt. Det som er så utrolig fascinerende er hvor mange slike lykkelige sammentreff som skjer med de samme personene gang på gang. Helt merkelig at så mange bloggere helt tilfeldig og helt samtidig kom til en Lindex-butikk (dvs ikke den samme butikken, flere butikker) som plutselig ved en feiltakelse hadde pakket ut og lagt for salg en kimono som alle bloggerne plutselig var så begeistret for at de bare MÅTTE legge ut bilder av den. Og så husker jeg rundt den tiden hun startet med reklame for lydbøker at noen fra Storytel uttalte at noe à la "Caroline hadde skrevet om at hun likte å høre på bøker, så da var det jo kjempefint at kjempefint at hun kunne prøve ut tjenesten vår". Det var jo kjempeflaks at de fant noen som var SÅ begeistret for lydbøker at de kunne bla opp 250.000 (Dette er dokumenter i tidligere tråder, legg gjerne til link om noen har eller husker) 20
Inocybe Skrevet 22. september 2017 #39743 Skrevet 22. september 2017 Husker godt da noen brått la sin (umerkede) elsk på melkesjokolade akkurat i tiden før en stor reklamekampanje. Melkesjokolade var ellers noe bloggeren i åresvis hadde holdt seg langt unna. Og etter kampanjen var over var jammen meg trangen til melkesjokolade ikke så intens hos denne bloggeren lengre. En kort forelskelse med andre ord. Grooming og priming (takk for et dekkende og presist uttrykk @pøbelsara ) av lesere er det det er. Ganni-genserne og barneklærne er bare enda en i en lang lang rekke av "tilfeldigheter". Til moderator. Reklamekampanjen for Freia melkesjokolade og de episodene jeg henviser til er dokumentert i tidligere tråder. 32
LilleSnupp Skrevet 22. september 2017 #39744 Skrevet 22. september 2017 Vinterdressene er allerede sponset (IG), og ikke korrekt merket. På linje 12 kommer #reklame. 18
Mynona Skrevet 22. september 2017 #39745 Skrevet 22. september 2017 Tråden er ryddet for persondebatt og svar til dette. Mynona, mod. 2
Lin10 Skrevet 22. september 2017 #39746 Skrevet 22. september 2017 1 minutt siden, Varma skrev: Så bra for bloggeren! Akurrat det hun ønsker, og som gjør at man forsatt slurver med merking. Det er ikke reklame når man har betalt for klærne for egne penger og skal derfor ikke merkes øverst i innlegget. Det å fortelle i kommentarfeltet at jakken eller genseren er fra Name IT eller Ganni er ikke ulovlig.
Gjest Sobril Skrevet 22. september 2017 #39747 Skrevet 22. september 2017 (endret) 4 minutter siden, Lin10 skrev: Det er ikke reklame når man har betalt for klærne for egne penger og skal derfor ikke merkes øverst i innlegget. Det å fortelle i kommentarfeltet at jakken eller genseren er fra Name IT eller Ganni er ikke ulovlig. Men i nest siste bildepå Instagram merkes det med #reklame helt sist i teksten. Dette er feil. Eller har du en egen twist på den også? 😊 Endret 22. september 2017 av Sobril
Gjest Varma Skrevet 22. september 2017 #39748 Skrevet 22. september 2017 1 minutt siden, Lin10 skrev: Det er ikke reklame når man har betalt for klærne for egne penger og skal derfor ikke merkes øverst i innlegget. Det å fortelle i kommentarfeltet at jakken eller genseren er fra Name IT eller Ganni er ikke ulovlig. Jeg hiver meg ikke inn i noe brukerdebatt, lar statistikken snakke for seg selv #ikkebestiklassen#
Lin10 Skrevet 22. september 2017 #39749 Skrevet 22. september 2017 1 minutt siden, Sobril skrev: Men i nest siste bildepå Instagram merkes det med #reklame helt sist i teksten. Dette er feil. Eller har du en egen twist på den også? 😊 Som jeg har forstått regelene så er hele poenget at det skal fremstå som reklame. Når det står reklame nederst er det helt sikkert innenfor, selv om Forbrukerombudet foretrekker at det merkes øverst. Jeg var ikke i tvil om at dressene var sponset. Litt slingringsmonn og ikke helt regelrytteri er nok den måten FO jobber på.
Lin10 Skrevet 22. september 2017 #39750 Skrevet 22. september 2017 6 minutter siden, Varma skrev: Jeg hiver meg ikke inn i noe brukerdebatt, lar statistikken snakke for seg selv #ikkebestiklassen# Jeg er ikke enig. Jeg synes hun er veldig dyktig på å merke reklame. For at det ikke skal være noe tvil, så er jeg for at reklame skal merkes.
Keaton Skrevet 22. september 2017 #39751 Skrevet 22. september 2017 Nei, man er ikke i tvil om at vinterdresser er reklame, for alt er jo reklame. 17
MarianneE Skrevet 22. september 2017 #39752 Skrevet 22. september 2017 The Eriksens har jo uttalt at de viser ikke frem noe på bloggen uten å ta betalt for det, da. #myevilhamer 16
Gjest Sirkustjukk Skrevet 22. september 2017 #39753 Skrevet 22. september 2017 (endret) Fra veilederen; - For at leserne dine skal skjønne når du reklamerer på bloggen din, må du merke innlegget øverst, slik at det er det første leserne dine ser. I tillegg kan du f. eks. bruke en annen layout eller bakgrunnsfarge på innlegg som er reklame. Skriver du et innlegg som både inneholder reklame og annet ikke-kommersielt innhold må du fremdeles merke på toppen av innlegget. Står ingenting om at FO "foretrekker" merking på toppen. Endret 22. september 2017 av Sirkustjukk
Gjest Sobril Skrevet 22. september 2017 #39754 Skrevet 22. september 2017 9 minutter siden, Lin10 skrev: Som jeg har forstått regelene så er hele poenget at det skal fremstå som reklame. Når det står reklame nederst er det helt sikkert innenfor, selv om Forbrukerombudet foretrekker at det merkes øverst. Jeg var ikke i tvil om at dressene var sponset. Litt slingringsmonn og ikke helt regelrytteri er nok den måten FO jobber på. Man MÅ merke først. Se for øvrig innlegget til @sirkustjukk
Lin10 Skrevet 22. september 2017 #39755 Skrevet 22. september 2017 (endret) 19 minutter siden, Sirkustjukk skrev: Fra veilederen; - For at leserne dine skal skjønne når du reklamerer på bloggen din, må du merke innlegget øverst, slik at det er det første leserne dine ser. I tillegg kan du f. eks. bruke en annen layout eller bakgrunnsfarge på innlegg som er reklame. Skriver du et innlegg som både inneholder reklame og annet ikke-kommersielt innhold må du fremdeles merke på toppen av innlegget. Står ingenting on at FO "foretrekker" merking på toppen. På bloggen merker hun reklame alltid øverst. På Instagram har jeg sett at hun også merker med reklame nederst, nå sist med disse vinterdressene. Jeg leser også i denne veiledningen at det står: " at du bestemmer selv hvordan du vil merke, så lenge lovens kraft overholdes slik at reklamen tydelig fremstår som reklame" Jeg tolker det derfor at det er helt innenfor å merke da nederst, så lenge det står reklame der. Det var ikke noe tvil om at dette var reklame, og det er jo poenget. Endret 22. september 2017 av Lin10 1
Keaton Skrevet 22. september 2017 #39756 Skrevet 22. september 2017 Fra 17.9 og frem til i dag er det 5 reklamemerkede innlegg på bloggen. I tillegg er det innlegg uten merking som har tilknytning til andre innlegg og er i gråsone mht merking (musikkliste og eplehage). For to år siden skrev hun: (først kommer spørsmålet fra en leser) Bare for å utdype min mening om disse to denim jump suiten innleggene, så ser jeg jo at det kan være situasjoner hvor du har bruker et kjøpt plagg, får masse spørsmål om hvor deg er fra og dermed bestemmer deg for å legge ut et nytt innlegg med annonselenker. Det er jo da klart at å merke det første innlegget ikke faller så naturlig i utgangspunktet. En måte å løse dette på er kanskje å alltid legge ut annonselenke og tilhørende merking når du bruker klær du har kjøpt fra nettbutikken med affiliate-samarbeidet. Det er uansett ikke én og annen annonselenke til dagens outfit som får bloggere til å fremstå kjøpt og betalt, det er det for mange rene annonseinnlegg som gjør. (En snnen mulighet, er å ikke legge ut annonselenke, kun vanlig lenke, til produkter du tidligere har vist frem umerket på bloggen) Igjen, bare mine tanker og ingen fasit. Tror uansett du er på rett vei i merke jungelen! :-) CAROLINE 2 ÅR SIDEN Hei abv Når det gjelder det med Denim jump suiten, så løser vi det på den måten fordi det er klær jeg kjøper selv til full pris. Det er ikke reklame før jeg benytter meg av en affiliatelink slik at jeg tjener prosenter ved et evt. salg. Takk for innspillet, vi skal ta det opp til vurdering Kommentar fra samme bloggpost (merking av reklame i sosiale medier) "90% av annonselenkene mine er uansett til plagg jeg har kjøpt og betalt for selv, og inntektene fra annonselenkene gjør nok ikke annet enn at jeg går i null." 9
SusieDerkins Skrevet 22. september 2017 #39757 Skrevet 22. september 2017 26 minutter siden, Lin10 skrev: Som jeg har forstått regelene så er hele poenget at det skal fremstå som reklame. Når det står reklame nederst er det helt sikkert innenfor, selv om Forbrukerombudet foretrekker at det merkes øverst. Jeg var ikke i tvil om at dressene var sponset. Litt slingringsmonn og ikke helt regelrytteri er nok den måten FO jobber på. da har du ganske enkelt forstått reglene feil. Ordet reklame eller annonse skal faktisk være blikkfanget. Og når det gjelder merking på instagram klipper jeg bare inn et direkte sitat fra FO: "Det er ikke godt nok å skrive reklame helt til slutt i en lang rekke hashtags eller til slutt i en lang tekst." 28
Lin10 Skrevet 22. september 2017 #39758 Skrevet 22. september 2017 1 minutt siden, Amafalathiel skrev: da har du ganske enkelt forstått reglene feil. Ordet reklame eller annonse skal faktisk være blikkfanget. Og når det gjelder merking på instagram klipper jeg bare inn et direkte sitat fra FO: "Det er ikke godt nok å skrive reklame helt til slutt i en lang rekke hashtags eller til slutt i en lang tekst." Her er det åpenbart rom for tolkning.
Aricia Skrevet 22. september 2017 #39759 Skrevet 22. september 2017 1 minutt siden, Lin10 skrev: Her er det åpenbart rom for tolkning. Hvordan kommer du fram til den konklusjonen?? 37
SusieDerkins Skrevet 22. september 2017 #39760 Skrevet 22. september 2017 1 minutt siden, Lin10 skrev: Her er det åpenbart rom for tolkning. det er det helt åpenbart ikke, da dette er et av de tilfellene der FO ikke anbefaler, men slår fast at slik er det 29
Fremhevede innlegg